Wij willen dit jaar Cuba eens gaan bekijken, wat ons erg gaaf lijkt.
Alleen ben ik benieuwt naar wat de beste tijd is om daar heen te gaan.
Wie kan me dat zeggen.
En wie haaft er nog tips en mooie mooie plakken wie we niet mogen overslaan.
De bedoeling is om een ticket te kopen en niets van te voren te bespreken.
Misschien wel een auto maar door ben ik nog niet over uit
De beste tijd zou zijn… mei-juni en sept-nov. Dit zijn de seizoenen dat het niet overdreven druk is, en ook de prijzen van auto´s en hotels vallen dan in het laagseizoen.
Plekjes om te zien… dat zou zijn vooral Havana, Pinar del Rio, Trinidad en Santiago de Cuba, hoewel ik persoonlijk Cienfuegos, Holguin en Granma ook heel mooi vind. Het ligt er een beetje aan hoe lang je wilt gaan. Voor 2 weken zou je je beter beperken tot het eerste rijtje en die dan ook goed te bekijken… zou je meer tijd hebben dan kun je heel goed een bezoekje wagen aan bezienswaardigheden buiten de begaande route.
Ik zou de tijd om te gaan iets willen uitbreiden. Ik denk dat Cuba zeer goed te bezoeken is van eind november t/m juni
September - november zou ik persoonlijk niet aanraden daar dat, volgens mij, nog in het regenseizoen valt. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar het lijkt me niet handig gezien de eventuele orkanen. Verstandig dus om daar rekening mee te houden.
Zelf ben ik naar Cuba geweest in April, Juli, Oktober, November, December en Januari. Nooit problemen gehad, maar in oktober wel erg veel regen. Juli is nog redelijk safe, daar het regenseizoen dan net begint.
Wat betreft de bezienswaardigheden hangt het er helemaal vanaf, zoals Igor al zei, hoe lang je gaat. Een rondreis lijkt me zeker geschikt, voor een korte tijd (een week of iets meer) van Holguin naar Havana (met uitwijk naar Trinidad), voor een wat langere tijd (meer dan twee weken) pik je ook de kant van Santiago mee.
ik denk dat het ongeveer mei wordt dat we gaan.
En als we gaan, gaan we toch wel drie weken zeker.
is het in deze tijd ook niet nodig om de hotels te boeken…
Tof dat jullie gaan! Ik wens jullie alvast heel veel plezier!
Als je het ‘echte’ Cuba wilt leren kennen, kun je beter in Casa Particulares verblijven. Over het algemeen zijn de hotels in Cuba van de staat en de staat probeert zoveel mogelijk, zonder daadwerkelijk zelf te sturen, het toerisme van de Cubanen weg te houden, want oh jee, de Cubanen zouden toch eens te weten komen hoe het er in de echte wereld buiten Cuba aantoe gaat… In ieder geval stralen de hotels dus ook iets uit, want je in Cuba zelf gewoon niet vindt… En dat geeft helaas een verkeerd beeld.
Mijn ervaring is dat boeken vrijwel nooit nodig is (hooguit als je naar iets specifieks wilt, maar dat lijkt me voor een eerste keer nog niet het geval) daar er gewoon niet zo heel veel toerisme op Cuba is. Boek alleen voor de eerste nacht(en), dat is echt voldoende.
Inderdaad ik denk dat we alleen de eerste nacht wat boeken en de rest zien we wel.
Ik ga voor mij zelf een lijsje maken van dingen die ik graag wil zien.
En dan zien we wel wat we daar van te zien krijgen en of er misschien nog wel mooiere plakken zijn.
mijn ervaring is dat als je ergens bent ,je via andere touristen en de mensen daar zelf ook mooie dingen te horen krijgt.
Waar je bv. heen moet gezien moet hebben.
Ik zit alleen met het geld.
Ik hou niet zo van en creditcart, en heel veel geld mee nemen is denk ik ook niet z’n goed idee.
Ik denk dat we de laatste dagen ergen aan het strand willen uitrusten.
weet iemand een mooi en vooral rustig plekje, het hoeft van ons niet druk en touristish te zijn liever een plek waar we echt van de natuur kunnen genieten. om vervolgens weer in het drukke nederland en de nog drukker makende mensen terecht te komen.
Cuba is echt het allerbeste te bezoeken met creditcard. In Havana kun je geloof ik wel pinnen, maar dat is ook de enige stad. Travellers cheques zijn normaal ook wel een idee, ware het niet, dat op Cuba alles wat Amerikaans is inmiddels geweerd wordt, dus American Express ook en dat zijn vrijwel de enige cheques die je in NL kan krijgen. Wellicht kun je aan Thomas Cook cheques komen, in Amsterdam. Zo ja, dan is dat een optie.
Kan me voorstellen dat alleen maar contanten vrij onhandig is, zeker daar je dan van te voren moet bepalen hoeveel je precies gaat spenderen en daar loop je dan toch wel even mee rond.
Mijn tip, als je niet aan niet-amerikaanse travellers cheques kan komen, neem dan toch maar een creditcard mee, dat is echt het meest praktische.
Wat betreft strand, lees even mijn reactie bij de topic “Relaxed strand…?” van Phileas Fogg.
Ik ben bezig met een vliegticket te kopen.
en kom er achter dat je volgens mij op verschillende plekken kan landen klopt dat.
en weet iemand een goed maar goedkoop adress voor en ticket.
hoi,
ben zelf naar Cuba geweest. Erg vriendelijk, maar pas ook op met alleen reizen. Voor je het weet staan ze met 20 man bij je huurauto (de een bewaakt de ruitenwisser, de ander de linker voorband enzovoorts) en allemaal willen ze een dollar voor hun werk. Ze staan er dan ook gerust een uur! En red je daar dan maar eens goed uit (wij zijn in de auto gesprongen en als een idioot weg gereden, dreigende situatie). Ik ben best een voorstander van “alles zelf doen” maar ben heel blij dat we de rondreis georganiseerd hebben gedaan. De laatste week zijn we zelf een beetje gaan rondkijken. Zeker doen: ballpennen kopen, een school binnen gaan en vragen of je de pennen mag aanbieden. Geweldig hoe ze reageren. Kan nog wel een tijdje doorgaan met verhalen vertellen. Maar wees wel voorzichtig. Houd je aan de regels van de cultuur (geldt overal, maar hier zeker!). Veel plezier!
Claudia
Heb eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met de auto. Natuurlijk staan ze je wel in de grote steden op te wachten op parkeerplaatsen zodat je ze een dollar kan geven voor het op-de-auto-passen, maar wat is nu een dollar als je de hele dag je auto kan laten staan en zelf van smorgens tot savonds lekker weg kan in de stad. Dat er ineens 20 man voor je neus staat… nog niet eerder meegemaakt, maar ik ben er ook al 7 maanden niet meer geweest (als het meezit, begin volgende maand weer) en Cuba verandert snel heb ik in de gaten.
Inderdaad Igor
Altijd slim om iemand op je auto te laten passen … ik krijg net bericht dat op klaar lichte dag de merk emblemen van een huur auto zijn gestolen en de politie wil geen rapport uitschrijven voor de verzekering …
Dat wordt betalen in zo’n situatie en dat is meer dan die 1 cuc die je anders aan die bewaker kwijt bent
We hebben gisteren geboekt. yes…
We vertrekken 2mei al. snel he!
maar nu heb ik toch nog een vraag.
we hebben alleen een ticket, en moeten dus de rest daar doen.
op deze manier reizen zijn we wel gewend, omdat we ook al twee keer in thailand zijn geweest zonder iets te boeken.
maar als ik zo hier en daar lees, is het op Cuba verstandiger om en auto te huren. omdat het openbaar vervoer niet (echt) goed is. klopt dit???
zo ja, weet iemand en goed adres voor een auto.
en is het beter en goedkoper om hier alvast een auto te huren of toch daar pas.
alvast bedankt.
heb er superveel zin in.
PS. weet iemand nog mooie plekken kwa muziek betreft.
we gaan vooral er daarom heen. de sfeer moet er super zijn.
Het stelen van emblemen is dagelijkse kost in Cuba (en ook Guatemala). Geef daarom altijd een dollar als je de auto ergens parkeert, zelfs al is het voor 10 minuten. Een hele dag parkeren voor 1 dollar is natuurlijk qua prijs goed te doen.
Ik geloof dat ik zelf nog nooit een auto in Cuba heb gehad die helemaal compleet was qua emblemen. Maar aan de andere kant hebben ze er ook nog nooit ene van me gestolen
Indien je veel van het land wilt zien in relatief korte tijd, dan is het beter om een auto te huren. Een goed adres voor een auto zou bij mij kunnen (www.inesutravel.com) of bij Cuba-Junky. Hoewel je ook ter plekke redelijkerwijs een auto kunt huren als het geen hoogseizoen is, ben je altijd daar veel duurder uit dan dat je het vantevoren regelt. Hou wel rekening met de reserveringstermijn. We hebben al snel ruim een week nodig om je een bevestiging te sturen.
Mooie plekken qua muziek… Havana en Santiago zijn dan toch wel de plekken waar je geweest moet zijn.
Carolina kan je heel veel over Santiago vertellen en je ook adviseren.
Wat betreft muziek ga ik zelf echt voor Santiago, daar dat DE salsastad is van Cuba, maar Havana heeft ook vele leuke plekjes. Die ken ik alleen niet zo goed…
Wat betreft de autohuur, ik doe heel veel met openbaar vervoer op Cuba, daar ik een huurauto zelf niet zo prettig vind (het geeft je zo’n enorme stempel met TOERIST namelijk, daar je speciale kentekenplaten hebt voor toeristenauto’s).
Op zich als je echt weinig tijd hebt, is een auto natuurlijk handig, maar ik wil wel heel even reageren op deze opmerking van je
Het openbaar vervoer in Cuba is namelijk super goed! Het gaat alleen niet ieder halfuur, daar moet je rekening mee houden. Maar als ze gaan, gaan ze vrij vaak op tijd, zeker de bussen van Viazul. De trein is iets minder consequent wat dat betreft.
Je scheef dat het met het openbaar vervoer vooral de bus heel goed gaat.
Dan is mijn keuze erg makkelijk…met de bus dus…
Inderdaad krijg je dan niet z’n stempel. En volgens mij kom je dan veel meer in contact met de mensen.
Met de bus kom je niet echt in contact met Cubanen hoor. De bus is veel te duur voor de gemiddelde Cubaan. Het is niet zoals in Zuid Amerika, waar je in een helemaal volgepropte, gammele en krakkemikkige bus terecht komt.
De Viazul bussen zijn vrij luxe en zeer comfortabel. Een enkeltje Havana - Santiago kost ongeveer 50 CUC en je bent dus 16 uur onderweg.
Wil je echt graag Cubanen tegenkomen, dan moet je de trein nemen. Die heb ik nooit genomen, daar je er wat minder van op aan kan.
Wij zijn afgelopen zaterdag teruggekomen van een 19-daagse reis door Cuba. Mijn mening: het was ontzettend leuk! Het enige wat wij geboekt hadden zijn de hotels in Santiago en Havana en de huurauto. Verder hebben we alles ter plekke geregeld en voornamelijk bij Casas Particulares overnacht. Goedkoper en persoonlijker. Maar we hebben wel gemerkt dat er kaf onder het koren zit. Bij een van de eerste adressen hebben we niet duidelijke afspraken gemaakt, maar deed ons gastgezin ook erg achterbaks. Alles werd apart in rekening gebracht. Accepteer niet zomaar drankjes etc. Beetje jammer omdat je bij het volgende overnachtingsadres enigszins achterdochtig bent. Totaal onterecht omdat dat allemaal hartelijke en vooral eerlijke mensen waren.
Laat je niet opjagen door ritselaars, jongeren op fietsen. Wij hebben een klopjacht gehad in Camaguey om die gasten af te schudden. Dat was niet echt normaal meer en je verliest het toch. Ze weten precies waar je weer opduikt. Als zo’n gozer je naar een overnachtingsadres loodst weet je dat je meer moet dokken (hij krijgt een soort provisie). Maar je leert uit dat soort dingen dat overkwam ons maar een keer.
De mensen zijn buitengewoon aardig. Al heel snel handen we een lekke band. Ik zat wat met de krik te prutsen, stopt er een arme boer op een krakkemikkige paardenkar, pakt de krik uit m’n handen en gaat het hele wiel zitten verwisselen! En voordat ik hem iets wilde geven sprong die alweer op de paardenkar en vertrok. We stonden werkelijk perplex …
Dit zijn gewoon de leuke dingen die je daar mee kunt maken. Mijn advies: ga naar Remedios en Cienfuegos. Bezoek Trinidad en dagdeel en blijf er niet overnachten. Wij vonden de mensen daar erg vervelend (iedereen zit daar te leuren of je sigaren wilt kopen, of je geinteresseerd bent in Che-munten, restaurants etc. etc.). Je kunt geen straat inlopen of daar stonden weer een paar van die lui (jong en oud). In andere steden heb je dat niet of nauwelijks. Camaguey is ook erg leuk en daar vragen ze alleen of je met de fietstaxi meewilt. Havana was echt helemaal top en ons sluitstuk van de reis. Daar word je ook lastiggevallen maar omdat er zo veel politie op straat loopt word je niet achtervolgd. Vaak spreken mensen je spontaan aan zonder dat ze iets van je willen. Echt grappig. Neem ook snoep mee als je in de stad loopt. Soms bedelen kinderen om ‘caramellos’. Een kinderhand is gauw gevuld …
Qua financien: wij hebben voldoende cash meegenomen. Twee keer wilde ik de creditcard gebruiken (niet bij banken) en dat kon niet omdat het apparaat stuk was. Het land is heel veilig en we hebben geen moment het idee gehad dat we gerold zouden worden.
Van veel huurauto’s ontbreken inderdaad de emblemen en die vind je weer terug op de dashboards van de Lada’s waar de cubanen mee rijden. Bij Casas wordt altijd verzocht je auto op een bewaakte parkeerplaats te zetten 's nachts (kost 2 dollar per dag). In de stad geef je de parkeerwachter gewoon een handje kleingeld. Is die ook weer gelukkig. Wij konden gelukkig alle tassen in de kofferbak kwijt. Laat niets in het zicht liggen.
De wegbewijzering is slecht, maar de mensen onderweg helpen je altijd. Let wel op de lifters. Wij vroegen meestal de weg aan een ouder iemand die de andere kant opliep. Jongeren willen altijd meerijden en moeten toevallig naar de plek waar jij naar toe gaat.
Van de politie heb je geen last. Die pakken doorgaans vrachtwagens om te controleren of ze geen goederen voor de zwarte markt vervoeren. Vlak voordat ik de auto inleverde kreeg ik wel een prent, maar heb die corrupte agent omgekocht voor 7 dollar.
Je hoeft weinig tot niets te regelen. Is een Casa bezet, dat weten ze wel een andere voor je. Kijk ook eens op www.cuba-junky.com want daar vind je een lijst met talloze Casas.
Welkom thuis! (Voor zover je dat als plezierig ervaart! ;))
Leuk om te lezen dat jullie het zo naar de zin gehad hebben en dat jullie ook ervaren hebben wat een prachtig land Cuba is en hoe vriendelijk de mensen daar zijn.
En ja, verkeerde mensen heb je overal te wereld, dat is jammer, maar dus ook op Cuba. Goed als je dat soort akkefietjes gewoon kan zien als een wijze les. Altijd je gezonde verstand blijven gebruiken.