Informatie Over Cuba

Cuba, het prachtige eiland in het Caribische gebied. Als ik aan Cuba denk, denk ik aan kleur, aan vrolijke en vriendelijke mensen, aan salsadansen, aan zon en relaxen, aan grote verschillen tussen rijk en arm en aan armoede.

Ik zelf ben pas 2 keer op Cuba geweest. De laatste keer was afgelopen november/december en dat was zo goed bevallen (vooral ook omdat ik er iemand tegen ben gekomen die ik nogal leuk vind), dat ik komende juli weer terug ga.

Graag wil ik hier wat meer info geven over het eiland dat mijn hart gestolen heeft.

Cuba is toeristisch gezien een heel toegankelijk land, hoewel de vliegreis vaak, helaas, nogal prijzig is. Toch zijn er steeds meer aanbieders van vluchten voor dit eiland (in Nederland is er maar 1, namelijk Martinair), we houden hoop. De toeristisch drukste periode is ongeveer van juli t/m december, maar de temperatuur is het gehele jaar door zeer aangenaam. (Hoewel in juli errug hoog)

Cuba heeft verschillende vakantiemogelijkheden. Je kan er een aangename zon/strand vakantie houden, je kan er prachtige rondreizen maken, je kan er een leerzame taalreizen van maken en uiteraard kun je ook salsareizen maken. En dit alles kun je natuurlijk ook combineren.

er zijn inmiddels verschillende organisaties die reizen naar Cuba aanbieden, zowel groepsreizen als individuele reizen. En je kan het zo luxe maken als je wilt.

Bedenk wel: De hotels en restaurants in Cuba zijn allemaal eigendom van de staat.

De eerste keer dat ik naar Cuba ging heb ik een fly-en-drive gemaakt van Holguin naar Havana, met nog een paar dagen relaxen op Varadero. Alles was van te voren vastgelegd en we sliepen alleen in hotels. Een mooie vakantie, maar als ik er nu op terugkijk, toch ook een vakantie die mij niet het ware land liet zien.

De laatste keer, afgelopen november/december, heb ik een taal- en salsareis naar Cuba gemaakt en heb ik bij een gastgezin geslapen. Ook dit heb ik van te voren geboekt, maar zonder reisbureau.

Slapen bij een gastgezin is echt een aanrader! Je krijgt zo echt een beeld van hoe Cuba is. Ik ben zelf nogal een liefhebber van de Spaanse taal en bij een gastgezin moet je echt de taal gaan spreken, dat is zeer leerzaam! Ook ben ik nogal een freak qua salsadansen en in Santiago heb ik daar weer heel veel geleerd!

Voor meer informatie over Cuba kun je kijken op Elmar Reizen, die hebben altijd erg uitgebreide landeninfo.

En heb je nog vragen, stel ze me gerust!

Liefs,
Carolina

Afgelopen juli ben ik dus teruggeweest naar Cuba, naar Santiago de Cuba om precies te zijn en ik kan je vertellen: HET WAS GEWELDIG!!!

Carnaval in Santiago de Cuba is echt een aanrader! 8 Dagen van late avonden, harde muziek (Cubaanse R&B, Hiphop en salsamuziek), dansen en heel veel rum! De grootse activiteiten, meestal in het centrum, zijn leuk om een keer gezien te hebben, maar vooral de feesten in de wijken zijn erg de moeite waard!

Belangrijk om te weten in Cuba is dat er echt vele toeristenplaatsen zijn. Veel hotels, de meeste restaurants en veel uitgaansgelegenheden zijn bijna alleen voor toeristen. Cubanen mogen daar meestal niet binnen en de Cubanen die je daar dan wel binnen ziet, werken voor die plaats, kennen iemand die daar werkt of zijn welvarend. Ik wil niet zeggen dat die plaatsen niet leuk kunnen zijn, maar ik heb er altijd het gevoel dat het absoluut niet Cuba is.

Persoonlijk vind ik het 't leukst om met Cubanen zelf mee te gaan naar hun feesten. Daar kom je niet altijd even makkelijk, maar als je moeite doet om de mensen echt te leren kennen, dan heb je grote kans om op geweldige plaatsen te komen.

N.B. Met Carnaval wordt er in alle wijken op straat gedanst en dat is een super leuke ervaring!
Belangrijke tip: als je de straat op gaat, zéker als je alleen met toeristen bent, draag dan GEEN sieraden, neem geen waardevolle spullen mee en neem alleen het hoogstnoodzakelijke geld mee!
Ik weet niet precies hoe het nu zit met de dollar (een Cubaanse vriend zei me gisteren over de telefoon dat hij dacht dat dit maar voor tijdelijk was), maar met Carnaval is het zeker een aanrader om ALLEEN maar pesos op zak te hebben.

Wat betreft Cubanen ontmoeten: Cubanen zijn zeer vriendelijk en heel gastvrij. Op Cuba is er geen criminaliteit, maar je moet natuurlijk niet met je spullen te koop kopen, want we zijn nu eenmaal toeristen en dus rijk.

Ik heb altijd het gevoel dat Cubanen wat toeristen betreft heel slim zijn. Je kan een toerist 1 keer beroven en dan heb je misschien een leuke buit, maar als je nu bevriend met ze raakt heb je wellicht langer profijt van deze persoon. Zo werkt het en dat is niet erg, maar het is wel goed om je daar als toerist altijd bewust van te zijn en te blijven. Ga je met Cubanen op stap, dan komt het er vaak op neer dat je (de toerist) betaalt. En het is logisch, want de verhoudingen (salaris en kosten van uitgaan) zijn behoorlijk scheefgetrokken.

N.B. Er zal je niet snel iets gebeuren op Cuba als je je gezonde verstand gebruikt. Leer de mensen uit je wijk kennen, zorg dat zij jou kennen, dat ze weten bij wie je bent en bij wie je hoort. Dan zul je je te allen tijde zeer veilig voelen. Met Carnaval wel dus altijd uitkijken. Er zijn dan heel veel mensen op straat (het ziet dan letterlijk zwart van de mensen) en daarvan komen veel mensen van buiten de stad en mijn ervaring is dat die echt “anders” zijn.

Verder: Toeristen hebben een zeer hoog aanzien in Cuba. Even een vergelijking m.b.t. de gang van zaken: Een Cubaan die zijn Cubaanse vrouw slaat krijgt 2 a 3 maanden gevangenisstraf. Slaat een Cubaan een toerist, dan krijgt hij 2 a 3 JAAR!

Officieel mogen Cubanen niet met toeristen omgaan, in Havana en Santiago kan dit wel, meestal zonder problemen, maar je moet altijd uitkijken.

Wellicht lijkt het nu dat je op heel veel dingen moet letten, dat is toch niet zo. Je moet alleen je gezonde verstand gebruiken en in je achterhoofd je wel van sommige dingen bewust blijven. Dan zul je echt een geweldige tijd hebben op Cuba!

Mocht je nog vragen hebben, stel ze me gerust. Cuba is een schitterend land met prachtige mensen en het is zeker de moeite waard om te gaan ontdekken! Ik vind het heel leuk als ik je daar een klein beetje bij kan helpen.

Liefs,
Carolina

L.S.

Informatie over Cuba. Ik plaats mijn laatste ontdekking over Cuba maar in deze rubriek van Carolina:
Heel veel leuke en zinvolle (Nederlands-talige) informatie over Cuba kan men vinden op:

http://www.seniorweb.nl/nieuwstoon.asp?Art…kID=7&SoortID=3
(N.B.: link inmiddels inactief.)

Arturo

Ik heb een reisverslag gemaakt op mijn weblog over Cuba waar ik in februari 2005 ben geweest. Bovenaan de weglob heb ik ook wat reistips gezet, waarbij de huidige situatie met betrekking de dollar staan en wat andere informatie zoals de prijs van een drankje en een hapje.

Te vinden op: Reisverslag en reistips Cuba

Hallo Massie,

Met heel veel plezier Uw reisverslag en reis-tips gelezen. Je moet schrijver worden.

Het plaatsen van een reactie op je website lukte , ook met heel veel geduld…, mij niet: java script probleem. Hetzij zo.

Ja, ook ik ben er van overtuigd: gewoon cash €uro’s meenemen.

Persoonlijk neem ik geen enkele bankpas of credit-kaart , traveller-checks etc. mee: gewoon €uro’s dus.
Een €uro-bankbiljet van 5 €uro (liefst nieuw) is goud waard, maar ook €uro-munten van twee en een €uro.
Spaanse twee euro-munten en Nederlandse één euro-munten doen het nòg beter, maar ja je kunt geen kg-men van die munten meenemen. Alhoewel…
ik zeg: alhoewel ook de euro-munten en muntjes (voor een rummetje) ZEER geliefd op Cuba zijn. :smiley:

Het risico van veel cash op zak of cash in je sporthemdzakjes in een sigaren- of sigarettendoosje etc… is op Cuba gewoon nul komma nul. Huur desnoods , voor de 50 en 100 euro-bankbiljetten, een bankkluisje op een postkantoor, bank of hotel: voor 3 euro per jaar heb je al zo’n ding, maar gewoon onder het matras of in je portemonnaie is m.i. nog beter.

Gewoon €uro’s dus en inderdaad, ik citeer even van Uw website:

“Wij hebben gewoon veel, heel veel, cash meegenomen. Euro’s dus. In elk stadje zit wel een Cadeca waar je zonder provisie je euro’s om kunt wisselen tegen CUC’s en MN”

(Wie wil weten wat cucs en mn’s zijn, hij/zij bezoeke even de website van Massie:
http://incuba.punt.nl/

Helemaal eens met Uw opmerking aldaar:

“Het is dus slim om Euro’s bij je te hebben, deze om te wisselen in CUC’s en een kleine hoeveel heid MN. Kan je ook nog een keer op straat nootjes kopen (mina) of een pizzaatje. Je kan dat soort dingen ook wel in CUC’s betalen, maar de kans is natuurlijk groot dat ze opeens niet meer weten hoe ze moeten omrekenen en je dus wat meer betaalt. Ga je ook niet dood van overigens.”

Ha, ha.

Nog even een vraag. U schrijft in
http://incuba.punt.nl/

“Wij hadden hier in Nederland een gedetailleerde kaart van Cuba gehaald. Erg blij dat we dat hadden gedaan”

Welke kaart was/is dat? Wie is de uitgever , schaal ?? ,etc. en wààr hebt U die gedetailleerde Cubaanse kaart gekocht ?

Distinti Saluti
Arturo
P.S.
Voor geval van nood:
internet-bankieren via (bijvoorbeeld een grote Nederlandse bank :wink:

Ha!
Blij dat je het verhaal met plezier hebt gelezen. Ik hoop niet alles, want dan zit je nu denk ik nog te lezen. (En ik ben ook een JE, anders voel ik me wel ERG oud opeens!)

Maar het antwoord op de vraag:
Die kaart heb ik gekocht bij de Wandelwinkel in Deventer. Kostte 10 euro. De kaart is van Reise-Know-How, schaal 1:850 000, ISBN 3-8317-7117-0, 2004 en vooral: “Wasserfest und unzerreissbar”. Elke goed gesorteerde kaartenwinkel heeft wel een kaart van Cuba (hoop ik).

Wat jouw euro-verhaal betreft:
Wij hebben alleen euro’s gebruikt om deze vervolgens om te wisselen in CUC’s. Wij hebben dus geen losse biljetten en munten gebruikt. Sterker nog: wat ik begreep op het vliegveld voor we vertrokken is dat klein geld niet omgewisseld kan worden voor CUC’s. Ik heb een Cubaan nog een biljet van 5 euro gegeven voor 5 losse euro’s. Dat biljet kon hij vervolgens omwisselen voor CUC’s. Cubanen gaan liever niet zelf naar een Cadeca voor illegaal verkregen CUC’s :wink:

De andere reden was dus dat de kans groot is dat de Cubanen plosteling niet meer kunnen omrekenen naar CUC’s, oftewel dollars.
Achteraf was dit maar goed ook, want de koers schommelde nogal op het moment dat wij er waren. Dat pakte gunstig uit, want we kregen op dat moment meer CUC’s voor onze euro’s. :wink:

Maar goed, het belangrijkste is dat je er altijd wel komt met geld. Het is niet zo moeilijk als het soms lijkt!

Massie,

De meest gedetailleerde landkaarten , plattegronden etc. die ik ken zijn on-line op:

http://www.cubaroutes.com

en dan natuurlijk flink wat printen. Of net als ik doe: saven op m’n laptop, cq.floppy’s

Die prints zijn dan wel niet “Wasserfest und unzerreissbar” ha ha, maar de tas/koffertje van m’n laptop gelukkig wel.

Trouwens ook wel grappig is om behulp van die website achteraf straatjes en pleintjes terug te vinden waar je geweest bent.

Arturo
ps
Schaal 1:1850 000 ? Is dat geen vergissing? Dan is 1 cm op de kaart 18.5 KM Of vergis ik mij nou?

Leuk dat er nu ook in deze topic gereageerd wordt. :slight_smile:

Even een kleine aanvulling wat betreft geld: zeker in de grote steden (Havana, Santiago en waarschijnlijk Holguin ook wel) is cash geld opnemen geen probleem. Alleen in Havana is pinnen mogelijk, geloof ik. In Santiago in ieder geval niet, maar met een creditcard kun je daar goed geld opnemen (bijvoorbeeld bij Hotel Meliá Santiago de Cuba in el bario Sueño).

7 April aanstaande ga ik weer, voor de 4e keer! :slight_smile: Nu gewoon eventjes 2 weekjes (paar dagen rondom Havana en dan Santiago). Heb er echt super veel zin in!

Liefs,
Carolina

Er stond inderdaad een 1 te veel, deze is nu weggehaald! :wacko:

hoi,

zoals je in mijn berichtje kunt lezern dat ik heb geplaatst, wil ik graag vreijwilligerswerk in cuba gaan doen. bij een gastgezin overnachten lijkt me ook heelmaal top. hoe krijg ik dit voor elkaar?

Cara Muni,

Gewoon even, met je vriend, langs de Cubaanse Ambassade in Den Haag gaan (na telefonische afspraak). Desnoods een paar keer…:ambtenaren zijn ambtenaren…
Lijkt een hele lange weg, maar is de kortste voor een goed advies, goede raad en om behulpzame personen te vinden in zowel Nederland als in Cuba.

Met Vriendelijke Groeten,
Arthur
P.S.
Laat ons dan hier eens horen wat je ervaringen daar zijn!
Succes!

Hallo,

Even een berichtje voor Carolina…

Ik las dat je o.a. op taalvakantie bent gegaan naar Cuba.
Mijn planning is om dit in november te doen voor een maand.

Ik kan kiezen om te verblijven in een guesthouse of in een appartementen complex… Mijn voorkeur gaat eerder uit naar een appartementencomplex, omdat ik zelfstandig wil blijven.

Nou is mijn vraag of dit een beetje te doen is in je eentje? En zijn er meer mensen die alleen gaan???

Bedankt,
Gr. Melanie

Hoi Melanie,

Leuk dat je reageert. Tof dat je naar Cuba gaat, het zal echt een geweldige ervaring zijn.

Ik moet bekennen dat ik nooit van een ‘appartementencomplex’ waar je in Cuba kan verblijven heb gehoord, maar ik vermoed dat dit in Habana zal zijn. Via welke organisatie wil je gaan? Ben wel benieuwd of er meer info over is.

Cuba is ontzettend geschikt om alleen te reizen. Er gaan heel veel mensen alleen naar toe, dus die zul je geheid tegenkomen. Cuba is heel veilig. Weet je, eigenlijk is de hele wereld dat, als je je gezonde verstand maar gebruikt!

Cuba is misschien nog veiliger dan de rest, daar er erg veel politie controle is. Zowat op iedere straathoek vind je wel een politie agent. Jij als toerist hebt daar geen last van, maar mocht je lastig gevallen worden, dan zullen ze in actie komen.

Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat je gewoon echt je gezonde verstand moet blijven gebruiken. Je blijft de ‘rijke’ toerist daar, dus laat geen spullen onbeheerd achter ofzo.

Maar verder, gewoon genieten! Hoop dat dit een antwoord op je vraag is. Zo niet, vraag me gerust meer! Je kan me ook altijd bereiken per mail.

Even ook nog een reactie voor Muni:

Wat betreft vrijwilligerswerk, daarvoor kun je denk ik inderdaad het beste naar de ambassade in Nederland. Wat betreft een gastgezin: dat is heel eenvoudig: Cuba kent vele Casa Particulares, ook de reisgidsen vermelden deze geloof ik. Dat zijn huizen van particulieren waar je als buitenlander wel mag verblijven (Cubanen mogen officieel niet met buitenlanders omgaan). Ik weet niet waar je precies naar toe wilt gaan, maar in Santiago ken ik wel wat goede adresjes!

Verder:

Ben begin april voor 2 weken geweest, d*mn dat was kort! Maar ja, beter iets dan niets, nietwaar?!

Ben 2 nachten in de buurt van Habana geweest (in Guanajay), bij familie van een Cubaanse vriend van me. Hij woont nu zo’n 4,5 jaar in Nederland en het was erg leuk om eens te zien waar hij vandaan komt.

Verder uiteraard weer in Santiago geweest! Tja, dat is gewoon mijn plek, ik hoor daar thuis. Het was heerlijk om iedereen weer te zien, was heel spontaan gegaan, dus niemand wist dat ik zou komen. Wat een verrassing was dat! Heb vooral weer veel gedanst, uiteraard!

Heb ook wel een paar uitstapjes gemaakt, maar niet veel. Ben naar El Morro geweest (op de motor, dat is echt super leuk en handig), naar Cayo Granma (heerlijk vis gegeten daar) en naar het strand Caleton Blanco (met de Camion, wat ook heel leuk is).

Als je in Cuba bent, probeer dan zoveel mogelijk gebruik te maken van de lokale vervoersmogelijkheden. Voor langere afstanden is de (luxe) bus, de trein of zelfs het vliegtuig prima, maar uiteraard wel duurder. Voor kortere afstanden is de moto of de camion echt heel geschikt. En daarnaast ook erg leuk om mee te maken!

Heb nu even niets zo veel tijd, maar als je meer wilt weten, hoor ik dat graag, dan schrijf ik de volgende keer zeker meer!

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Bedankt voor je reactie, ik ben nu wel iets meer gerustgesteld over het alleen reizen.

Ik ga via Plus taalreizen.
Het appartementencomplex heet Comodore (hoort bij hotel Comodore) en ligt in de wijk Miramar in Havana. Ik heb ook gekeken bij andere taalreizen organisaties, maar deze sprak mij het meeste aan!

Nu nog even een halfjaar wachten :frowning:

Groetjes Melanie

Hoi Melanie,

Ik ben blij dat ik je iets gerust heb kunnen stellen over het alleen reizen. Persoonlijk doe ik niets liever, niet alleen in Cuba overigens. :slight_smile:

Ga je ook nog rondreizen trouwens? Of blijf je alleen in Habana? Dat kan ik niet uit je berichtjes opmaken.

Dat half jaar zal OMvliegen, geloof me! En het is elke seconde van het wachten waard! Ik wens je alvast een geweldige vakantie toe en een hele leuke wachttijd! :wink:

Liefs,
Carolina

Originally posted by Muni@19-04-2005, 18:02:17
** hoi,

zoals je in mijn berichtje kunt lezen dat ik heb geplaatst, wil ik graag vrrijwilligerswerk in cuba gaan doen. bij een gastgezin overnachten lijkt me ook heelmaal top. hoe krijg ik dit voor elkaar? **

Ai, Muni, foutje mijnerzijds: zie nu pas op 20 juni jouw bericht.

Ja, dat heb je d’r van als je vanuit Toscane in Italia een website over Cuba in leven probeert te houden… :slight_smile:

Vrijwillig(st)erswerk in Cuba is heel goed mogelijk via de Cubaanse Ambassade in resp. Brussel of Den Haag… (Gewoon een brief naar die mensen aldaar sturen)

Maar ook zijn er , met name in Belgie, organisaties via welke je op /in Cuba kunt werken.

Bijvoorbeeld via de website doe het volgende publiceerde:
http://www.cubanismo.net/reizen/cversl_ond_99_04.htm

Hallo!

Ik zie hier berichten over Euro’s meenemen en in Cuba omwisselen.
Kun je niet gewoon pinnen in Cuba dan?
Of is dat af te raden?

Belinda

(zover ik weet over de toeristische plekken van Cuba (maar ik ben geen Santiago-kenner… Carolina help! :wink: )
Pinnen kun je voornamelijk doen in Havana en Varadero. Er zijn in de centra´s van beide steden (enkele in Havana, meer in Varadero) pinautomaten waar je met je creditcard kunt pinnen. Alleen met je credit-card, je gewone bankpas wordt niet geaccepteerd!
Ik heb zelf nog nooit ´gepind´, maar altijd binnen in een bank geld opgehaald. Vroeger voornamelijk in een bank zelf, tegenwoordig is het altijd het 1e wat ik doe op de luchthaven. Let wel dat bij pinnen in een automaat er elke keer kosten in rekening worden gebracht, meestal € 4,50 aan kosten (en vaak mag je niet meer pinnen dan 300 dollar per dag).
Neem je geld op bij een bank dan wordt er 3% kosten in rekening gebracht, met een minimum van € 4,50.

Ik weet zo niet wat te adviseren over euro´s meenemen of niet. Toen plotseling de CUC werd ingevoerd kon je gewoon zonder kosten (10% verlies) je euro´s omwisselen. Tegenwoordig maakt het niet uit of je dollars, euro´s omwisselt of met je creditcard CUC ophaalt, er wordt nu altijd de verlieskoers gehanteerd (tenminste tijdens mijn laatste reis wel, of ik ben belazerd :mad: )
Trouwens die koers zit nu ook al op dik 12% ipv 10%.

Leuk om te zien, dat mijn topic voor info over Cuba nog steeds gebruikt wordt en helemaal grappig om te lezen dat ik als “Santiago-kenner” word betiteld! Hahaha, dank je Kolbike!

Wat betreft geld en Cuba: de melding om Euro’s mee te nemen, ging volgens mij vooral om duidelijk te maken dat je geen Amerikaanse dollars meer mee moet nemen, want alles wat ook maar een beetje op Amerikaans valuta lijkt wordt geweigerd.

Wat betreft Santiago, ik geloof dat het in het centrum hier wel mogelijk is om met een gewone bankpas te pinnen, maar ik moet bekennen dat ikzelf het liefst naar een hotel in de buurt ga, waar een kas aanwezig is (in mijn geval: Hotel Melia Santiago), om daar geld op te nemen met m’n creditcard.

Uhm, enne Kolbike, wil je ajb juist NIET op de luchthaven meteen geld halen??? Van wat ik begrepen heb, zetten ze je daar juist NOG meer af, want daar wordt volgens mij juist de meest ongunstige koers gehanteerd.

Zelf neem ik meestal al een aantal euro’s mee, gewoon om voor de zekerheid vast iets bij me te hebben.

Liefs,
Carolina

Tja Carolina… ere wie ere toekomt. Ik ben zelf pas 3 maanden geleden voor het eerst in Santiago geweest om de stad te leren kennen, dat volgeschoten gele gebouw, wat ik zou snel niet meer weet of dat een universiteit is en ´El Cobre´. Was er nog nooit geweest maar toch heeft de stad en alles eromheen een bepaalde indruk achtergelaten. Ik kan je veel over Cuba vertellen van Havana tot Holguin… maar de oostkant is voor mij nog een beetje onbekend. Vandaar dat je van mij ´santiago-kenner´ genoemd mag worden :wave:

Het is voor mij wat lastiger om euro´s mee te nemen, vandaar dat ik vaak een beetje dollars meeneem. Maar voornamelijk haal ik dus het geld wat ik nodig heb in Cuba af met een creditcard. Jij gaat het liefst naar een hotel in de buurt in Santiago en aangezien ik vrienden heb die 5 blokken van de luchthaven van Havana vandaan wonen (en ik daar ook in de buurt mijn casa particular heb) haal ik gemakshalve mijn geld op de luchthaven… als ik voor het geld af te halen eerst naar de stad moet, dat is voor mij niet echt makkelijk.

Wat ik begrepen heb is dat alle banken een wisselkoers hanteren en deze een verlies heeft van 10% met de dollar. Wat mij opviel is dat ik begin dit jaar nog euro´s kon omwisselen zonder die 10% verlieskoers… en nu de laatste keer werd zelfs voor het gewoon omwisselen van cash-euro´s naar CUC ook een 10% verlies gehanteerd. Dat is wat mij tegenviel. Ik weet dus niet of dat altijd gebeurt als je cash-euro´s omwisselt… maar als dat bij jou niet gebeurd, dan loont het toch de moeite om de stad in te rijden. Laat ´s weten hoe jouw ervaringen zijn? En die verlieskoers van 10% begin dit jaar en nu een koers van 12%… is dat voor jou onbekend? Juist omdat het de vorige keer 10% was heb ik er nu niet bij stilgestaan, maar als bij jou altijd 10% wordt aangerekend is dit ook de laatste keer dat ik dat op de luchthaven heb gedaan. Het zal trouwens toch niet zo heel vaak meer gebeuren dat ik voor vakantie naar Cuba gaat. Als alles goed verloopt zonder grote problemen dan zal over enkele maanden een vriendin van Havana hier bij me zijn in Guatemala.