Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit contanten wissel… Maar de volgende keer dat ik geld ga halen, zal ik het zeker eens vragen wat daar nu de wisselkoers voor is.
Liefs,
Carolina
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit contanten wissel… Maar de volgende keer dat ik geld ga halen, zal ik het zeker eens vragen wat daar nu de wisselkoers voor is.
Liefs,
Carolina
Ander vraagje dan over geld pinnen:
Hoe zit het met vaccinaties? De gezondheidszorg op Cuba staat op een hoog peil heb ik begrepen. Verder las ik (o.m. op de webstek van RTL Travel) dat vaccinaties niet nodig zijn. Nu hoef ik daar zelf niet achtereen te gaan (ik ben al helemaal lekgeprikt voor eerdere reizen) maar mijn reisgenoot is nog nooit buiten Europa geweest en heeft hier dus ook nog niet mee te maken gehad. Dus zijn vaccinaties echt nodig of niet?
Dennis
Om kort te zijn… vaccinaties zijn niet nodig voor Cuba.
Het enige waar je een beetje rekening moet houden is bij de lokale mensen thuis plekken opzoeken waar het vochtig en vuil kan zijn. Heb me laten vertellen zoals oude vieze autobanden die in een tuin liggen waar een beetje water in staat, plekken vlak onder een dak (waar het lekker warm is) of bij mensen in een schuurtje. Voor Malaria, Hep. A of B hoef je niet bang te zijn… het enigste wat steeds meer en meer voorkomt in de wereld en ook in Cuba is de Dengue-mug. Er zijn jammer genoeg nog geen vaccinaties voor te krijgen, dus met andere woorden zijn er geen vaccinaties nodig voor Cuba.
Tip: Neem anti-muggenspul mee! Zeker als je gevoelig bent voor muggenbeten. Ik word vaak lekgeprikt en heb op Cuba altijd wel iets tegen muggen bij me.
Maar inderdaad, zoals Kolbike al zei, voor Cuba zijn geen vaccinaties nodig.
Liefs,
Carolina
Hi Carolina,
Leuk zo even een weergave te hebben gelezen van jouw ervaringen.
Wij gaan bij gezondheid eind Mei voor een rondreis naar Cuba…Is dit een gelegenheid die ons wel iets van het gewone leven op Cuba laat zien??
Wij zijn een echtpaar van begin 60 en zijn liefhebbers van de muziek en dans van Cuba…
Bij voorbaat onze dank…
Fam.Burgstra
Beste fam. Burgstra,
Hartelijk welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer! Altijd fijn om te lezen dat mijn hier opgeschreven ervaringen gelezen en gewaardeerd worden.
Natuurlijk is er de mogelijkheid het gewone leven op Cuba te zien. Hoewel de meeste rondreizen van hotel naar hotel gaan (die uiteraard van de staat zijn en daarmee puur toeristisch), is er meestal genoeg vrije tijd om zelf op onderzoek uit te gaan. De meeste rondreizen plannen niet alles achter elkaar.
Kijk in het programma waar plaats is gelaten voor vrije tijd en plan daar eigen uitstapjes. Eenvoudig om te doen is al gewoon uit het centrum weg te gaan, juist iets meer naar de buitenwijken. Maar meestal ook rond de hotels (behalve in bijvoorbeeld Varadero) is heel veel dagelijks leven te zien.
Alvast een hele fijne vakantie gewenst! Mochten er nog vragen zijn, mail me gerust of stuur een persoonlijk bericht via dit forum (klik op de gebruikersnaam om de mogelijkheden te zien).
Liefs,
Carolina
Met welke organisatie gaan jullie precies? Er zijn hele goede organisaties die je ook buiten de toeristische plekjes meenemen en het echte gewone Cubaanse leven laten zien.
Groetjes,
Igor
Hi Igor,
Met TUI,geloof Holland internatonal…Zo te zien aan het reisschema gaan we het hele eiland over.
Gr
Fam.Burgstra
Hoi Aliege,
Wij gaan ook met Holland Internationel, en ook het hele eiland over, een 16 daagse rondreis, (11 dagen rondreizen, 3 dagen in Guardalavaca, en 2 reisdagen)
Het lijkt me toch wel een bijzondere vakantie.
Succes Yvonne
Dat wordt het vast en zeker!
Ik wens jullie heel veel plezier en zou het leuk vinden om naderhand te horen (lezen) hoe het geweest is!
Liefs,
Carolina
.
Cuba is gewoon tof.Voor ons is dit de derde keer.Wij gaan 17 april voor 1 mnd en komen aan te Varadero . Na twee dagen gaan we met een hr.auto richting Havana,Cienfuegos,Camaguey en Holgiun voor het hoogtepunt. Ik wil mijn vriend na 12 jaar weer ontmoeten.
12 jaar geleden heb ik samen met mijn vrouw het hele eiland doorgereisd. We hadden een oude Buick van 50 jaar oud met chauffeur geregeld in Guardalavaca en zijn ook gevlogen van Santiago de Cuba en naar Havana met een oude russisch vliegtuig .Groeten Nandi.:king:
Hoi Nandi,
Welkom op het Cuba Forum. Leuk dat jullie voor de derde keer naar Cuba gaan. Begrijp ik het ook goed dat het 12 jaar geleden is dat je er voor het laatst was???
Ik wens jullie een hele fijne vakantie!
Liefs,
Carolina
Beste Carolien,
12 jaar geleden waren mijn vrouw en ik voor 4 weken in Cuba.
Eerst een verzorgde rondreis van 7 dagen ( Holgiun, Bayamo,Santiago de Cuba,Pinar del Rios, Vinales, Sancti Spiritus en Havana.
Daarna 1 week te Holgiun in Guardalavaca.
Daarna hebben we via via een zoon en vader bereid gevonden samen met ons te reizen. Ze waren eigenaar van een oude Buick. Samen hebben we op de bonnefooi gereisd naar de oostkant Sierra Maestra, Guantanamo en overnachtingen in Baracoa. Dit is echt een fantastisch stadje. Hier een familie ontmoet waarvan de zoon slechts met snorkel alleen diep dook naar zwart koraal. Het was soms wel lastig accommodatie voor de twee Cubanen te regelen , men wilde hen niet toestaan in toeristen accomodatie te overnachten. Maar het is uiteindelijk wel altijd gelukt soms met een leuk presentje.
Daarna in Hogiun ( El Bosque) verbleven. In de periode van kerst tot aan oudjaar worden er overal kleine streetparties gehouden. waarbij bier en ijs met een tankwagen wordt aangevoerd.
In Holgiun hebben we ook heel goede vrienden gemaakt.
In die periode waren parladars en kerkdiensten met mate en einge voorzichtigheid toegestaan.
In 2001 ben ik weer in Cuba geweest , hoofdzakelijk in Varadero, Havana en Pinar del rio, met een huurauto.
Nu gaan we voor de derde keer voor 4 weken.
We komen aan in Varadero ( hotel nog te boeken). In Havana verblijven we 10 nachten , in Cienguegos 4 nachten en Holgiun 5 ( vriendenbezoek). alle accomodatie is in casa particulares. Dit hebben wij zelf via het internet gereserveerd en bevestigd. De overige overnachtingen laten we bewust onbesproken dat blijft de verassing. Met een huurauto ( dit boeken we ook zelf via het internet of proberen dit te reserveren) gaan we het eiland weer doorkruisen.
Ons reisdoel is de salsa, de taal en de warme contacten en natuurlijk de mooie natuur en rust.
Klinkt geweldig allemaal! Mocht je nog een reisverslag hebben van deze reizen, open dan gerust een nieuwe topic om deze te plaatsen! Is altijd leuk voor andere geïnteresseerden in Cuba om de ervaringen van anderen te lezen!
Liefs,
Carolina
Hoi Carolina,
Ik heb nog een vraag over het meenemen van waterschoenen, is dat belangrijk? Als ik naar Griekenland of Turkije ga neem ik ze altijd mee, maar hoe zit dat op Cuba, en met name voor de laatse 3 dagen die we All inn hebben bij het strand. En een snorkelste die heb ik ook, en is het handig om dei mee te nemen?
Ik wacht het af, bedankt groetjes van Yvonne
Hoi Yvonne,
grin Het zijn niet echt dingen waar ik aan zou denken om mee te nemen… Hmz, wat is wijsheid…
Wat betreft de waterschoenen: De toeristenstranden zijn heel schoon, van Varadero herinner ik me dat er helemaal geen stenen waren. Mocht je buiten die 3 dagen nog naar andere, wellicht minder toeristische stranden gaan, dan zou het wel eens van pas kunnen komen. Conclusie: Eventueel handig, maar zeker geen noodzaak.
Een snorkelset is natuurlijk altijd leuk. Vermoedelijk zijn ze wel te krijgen, maar meestal tegen betaling, denk ik zo. Het is maar net hoeveel plek je nog in je koffer hebt en wat je belangrijk vindt. Persoonlijk zou mijn overweging zijn: in de linkerhand de snorkelset en in de rechterhand 3 dingen die ik leuk kado kan geven aan Cubanen, dan weegt die rechterhand toch echt veel zwaarder voor mij… Maar goed… Wellicht kun je die snorkelset ook wel weggeven na gebruik!
Het is maar net wat je belangrijk en leuk vindt. Dat is voor iedereen anders. Ik heb je mijn mening gegeven, maar dat wil absoluut niet zeggen dat je het daar mee eens bent. Doe wat voor jou fijn is.
Liefs,
Carolina
Hoi Carolina,
Wij gaan in november naar Cuba en zijn erg enthousiast. In eerste instantie via diverse reisorganisaties hun rondreizen bekeken, maar uiteindelijk sloeg daar de vonk niet van over. We hebben nu het besluit genomen om een vlucht te boeken en een hotel/ranch voor de eerste 3 nachten en verder kijken we wel.
Wij nemen namelijk aan dat het makkelijk is om aan het einde van de dag een hotel of casa te boeken. Graag zouden we bij de cubanen thuis willen slapen, maar ik lees in jouw berichtje dat Cubanen eigenlijk geen contact mogen hebben met toeristen. Is het dan wel makkelijk om een slaapplaats te vinden in Cuba??
Wij horen graag van je,
Groetjes,
Marjolein
Hallo Marjolein,
Hartelijk welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer!
Heel tof dat jullie naar Cuba gaan! Natuurlijk kun je wel bij Cubanen thuis slapen, maar alleen in de door de staat goedgekeurde Casa Particulares. Elke stad heeft wel casas en iedereen die je op straat tegenkomt zal er wel eentje kennen. Ook in reisgidsen staan meestal wel casa vermeld.
Zal geen probleem zijn dus. Ik wens jullie nu vast een hele fijne vakantie! Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! Laten jullie na de hand hier op het Cuba Forum even weten hoe het geweest is?
Liefs,
Carolina
in het hoogseisoen is het in de kleinere plaatsen moeilijker in casa te vinden, in Havana en Santiago zijn ze ook een stuk duurder als in de kleinere plaatsen