Graag even voorstellen!

Welkom op het Cuba Forum!

Inmiddels is het Cuba Forum al een behoorlijke tijd actief, dus hoog tijd om hier ook een “voorsteltopic” te introduceren. Het lijkt me leuk om te weten wie wie is, die het Cuba Forum van Wereldwijzer bezoeken. Dat kan nu dus hier!

Bij deze het verzoek je hier voor te stellen!
Alvast bedankt!

Liefs,
Carolina

Laat ik dan zelf maar gelijk beginnen nietwaar?!

Ik ben Caroline Maas, hier in Spanje wel bekend als Carolina en dus ook zo hier op dit forum. Ik ben forumbeheerster van het Cuba Forum en actief lid van Wereldwijzer.nl. Daar ik redelijk wat gereisd heb en nu ook in Zuid Spanje woon, ben ik inmiddels contact persoon geworden voor velen, die vragen hebben over reizen of wonen in het buitenland. Ik vind dat werkelijk super leuk en vind het nooit vervelend om benaderd te worden. Het enige is, dat ik behoorlijk wat mail krijg en niet altijd alles gelijk beantwoord…

Meer over mij kun je lezen in de voorsteltopic die ik geschreven heb toen ik begon met mijn column voor Wereldwijzer. Inmiddels heb ik al aardig wat columns geschreven, waar je dus mee kunt genieten met de ervaringen die ik hier in het zonnige zuiden opdoe!

In Cuba ben ik inmiddels 5 keer geweest. Het is als mijn tweede thuis en als ik er nu naartoe ga, kan ik altijd terecht bij mijn Cubaanse familie, die werkelijk als mijn eigen familie aanvoelt. Santiago de Cuba is mijn meest favoriete stad in de wereld!

Liefs,
Carolina

Hallo,

Mijn naam is Monique de Haas. Ik ben op dit Cuba forum terechtgekomen omdat ik op zoek ben naar leuke tips voor ons bezoek aan Cuba straks in April. Wij willen Cuba gaan ervaren. We gaan er open naartoe en zullen wel zien waar het land ons brengt. Als ik terug ben in Nederland zal ik zeer zeker een reisverslag en wat foto’s op het forum zetten. Ik vind het zelf ook erg leuk om reisverslagen te lezen en foto’s te bekijken.
Nog 2 maandjes en dan mogen we eindelijk :nod:

Groetjes,
Monique

Hallo,

Ik ben erwin overdijk, inkoper van beroep, en heb drie jaar in Cuba gewoond. In het laatste jaar ook een half jaar in Barcelona, maar
vond dit beduidend minder geslaagd. Eeeeh Carolina…
ik denk dat het zuiden van Spanje, evenals voor jou - altijd meer
mijn ding is geweest.

Wat ik in Cuba heb gedaan ?
Kijk maar eens op http://www.cubaart.nl

En noteer daarnaast dat ik gedurende drie jaar een relatie met een
Cubaanse zangeres heb gehad. In Cuba ken ik Havana en de provincie
Pinar del Rio als mijn broekzak, en Cubaans/Spaans spreek ik ook.

En of course…I love Cigars & Cuban Rum.
(geen baccardi he sukkels, want dat is NIET Cubaans !)
Dus een havana club vijf jaar, especial ofzo…

groetjes,
Erwin

Hoi Erwin,

Dank je voor je uitgebreide reactie. Geweldig dat je 3 jaar op Cuba gewoond hebt, moet een heel bijzondere ervaring geweest zijn. Je website ziet er mooi uit. Prachtig die Cubaanse kunst! Er is daar ook zoveel onbekend talent, daar heb ik in Santiago ook heel veel van gezien.

Heb je niet ook nog een soort van reisverslag over je verblijf daar? Wellicht niet over de gehele tijd, maar zo van delen, van wat je hebt meegemaakt. Denk dat dat heel interessant zou zijn, ik zou daar in ieder geval graag meer over weten. Er zijn nu eenmaal niet veel buitenlanders die daadwerkelijk in Cuba wonen/gewoond hebben. Mocht je iets hebben en je wilt dat delen, open dan even een nieuwe topic hier in dit Cuba forum en plaats het daar.

En ja, ik in Zuid Spanje… :slight_smile: Ik wist gelijk vanaf de eerste keer dat ik in Andalucía was, dat ik hier thuis hoorde. Het voelt goed. Ik weet niet of je al verder gekeken hebt hier op Wereldwijzer, maar ik schrijf ook een column over mijn leven in Jerez. Die kun je HIER vinden. Ben geen professionele columniste, maar ik schrijf gewoon wat ik meemaak. :slight_smile:

Natuurlijk mag je het me laten weten als je in de buurt bent! Ik leid je graag door “mijn stadje” en ben altijd in voor een borrel met een tapasje! :smiley:

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Wat ervaringen, om klein te beginnen, geh, geh. :biggrin:

Ik heb gewoond in zowel Havana als de tabaksstreek Pinar del Rio,
in de plaatsjes Vinales en Consolacion del Sur.
In Consolacion del Sur is nul toerisme te vinden, Gloria Estevan (Cubaanse zangeres van niet te hoge kwaliteit, maar wel populair) komt er ook vandaan, maar mag niet terug van Fidel naar Cuba.
Mijn Cubaanse vriendin noemde Consolacion “Het einde van de wereld”.
Ik moest daar wel om lachen, met name omdat ik het prima vond !
Geen toeristen, geen Cubanen die op zoek zijn naar toeristen met geld,
en gewoon de plaatselijke peso kroeg en de concerten af. Net als bij Cubaans carnaval een eveneens Cubaans tapbiertje van acceptabele kwaliteit uit een kermisdisneykarretje uit het jaar 1950, waar je gewoon
je literfles kan vullen voor 5 peso Cubano (minder dan 1/2 $). En overal gebraden varkentjes langs de weg. Wel even kijken of ie niet al een uurtje of drie staat te broeien, bij voldoende klanten, altijd goed !

En dan Vinales. Vinales wordt omschreven als een van de mooiste natuurgebieden in Cuba, tesamen met de omgeving boven Santiago,
Baracoa. Gewoond buiten het dorp in een houten hutje naast een boerin die koffieplanten had. Koffie op 's morgens ? Geen nood, en schreeuw door een open raampje : Oye Paula, tienes otra libre de cafe !
Ze kwam meteen een kopje brengen, ging bonen plukken, drogen, schil pletten, en uiteindelijk branden. Tegen de avond warme topkoffie !
Fuck de peperdure italiaanse Illy espresso koffie, deze was veeel beter !
En plaatselijke vissers die voor 1 $ met kreeft komen aanzetten, voor 3 $
met een bonito(kleine tonijnsoort). En dan nog mijn Cubaanse vriendin die 's avonds in een hoteletje voor de toeristen de sterren van de hemel zong, voordat we weer langs de snelstromende beek onder een fluitconcert van duizenden vogeltjes, langzaam hand in hand naar ons houten huisje wandelden. Ik ben blij dit sprookje te hebben mogen beleven, het was goddelijk, het gevoel alsof je de duizend beloofde jaren al beleefd hebt,
in slechts drie jaar… Het doet je beseffen dat Einstein met zijn relativiteitstheorie ons wellicht nog veel meer wilde vertellen. Immers,
de tijd die ik in Cuba heb gezeten lijkt voor mij eerder in tientallen jaren
dan in enkele jaren uit te drukken.

Toch wat politiek, je ontkomt er niet aan:
Fidel ontmoet in 2002, tijdens een demonstratie tegen het embargo.
Me bewust zijnde van zijn beperkingen, toch een bijzonder respect,
voor de enige leider van deze eeuw die staat voor zijn idealen, en
deze nooit - onder druk van anderen - heeft gewijzigd. Ik weet
Cubanen hebben het moeilijk, toch wordt vaak vergeten hoe makkelijk
ze het soms ook hebben, en hoe goed papa Fidel - met zo’n bescheiden geldpotje- toch zaken nog verzorgd en op allerlei andere punten
welzeker erg sociaal blijkt te zijn. Ik vindt het ook boeiend die tegenstellingen: Een dictator, die sociaal is, maar geen tegenspraak duldt ? Wat heeft deze man tot zijn daden gebracht ? Ik denk - als een van de weinigen - het antwoord daarop te hebben gevonden, maar als jullie het goed vinden hou ik dat voor mezelf. Vooralsnog veel respect
voor de enige leider van een volk, die de dictatuur van de VS, niet respecteerd en dat ook uitspreekt, ongeacht de financiele gevolgen daarvan. In dat licht zijn de meeste europese leiders hyprocriete
schapen. Zapatero (de Spaanse president) vindt ik wat wijzer, hij
negeert de Cubaanse staat voor de dictatuur niet maar gaat de
dialoog met ze aan. Het is ook wat hyprociet van de andere europese leiders, een linkse dictatuur ga je veroordelen omdat dat niet goed zou
zijn, en tegelijkertijd heul je met een rechtse dictatuur/politiestaat/
militaire staat. Wie voert hier nu de dictatuur, met veertig jaar embargo, waarvan de laatste twintig jaar volkomen onterecht ?
Enig idee waarom heel Zuid-Amerika Viva Fidel roept en Bush haat ?
Fidel is altijd voor ze opgekomen, heeft zelfs voor bundeling van de krachten van arme landen gezorgd, Bush of de VS nog nooit. :finger:
Sorry, moest dit even kwijt voor de mensen die hier altijd een mening
over hebben vanuit hun kapitalistisch gebrainwashte breintje, zonder dat
ze deze zaken ooit serieus hebben bekeken, of enige achtergrond van what so ever kennen van Cuba. Enig idee wie de maffia die inmiddels
in de heroinehandel zat uit cuba heeft getrapt toen ze na de drooglegging in de VS, naar cuba vertrokken, daar extravagante feesten gaven, de prachtigste gebouwen lieten maken, en de bevolking geen schoon water had ? Dat was dus Che, Fidel, en Camillo ! Enig idee waarom die gebouwen nu niet meer zo mooi zijn ? Omdat de mensen nu wel water en zelfs electriciteit - zij het met wat haperingen - hebben !
Schandalig als je dan in de martinair gids leest dat Fidel en zijn companen
er wel voor hebben gezorgd dat er sprake van verval is in Cuba.
Welke imbeciel schrijft zoiets onnadenkends ? Are you out off your
fucking mind, of ben je gewoon voor een dubbeltje geboren ?
Enig idee waarom Che en Fidel de hele bevolking achter zich hadden ?
En…wisten jullie toevallig dat de CIA voor de inval op de varkensbaai al wist dat de Cubaans/Amerikaanse bannelingen die Cuba zouden invallen, geen schijn van kans zouden maken, en ze dus ook omdat de CIA dit Niet heeft gemeld, maar ze heeft gevraagd zaken door te zetten volledig zijn afgeslacht ? En wisten jullie dat Bacardi de grootste aanstoker en financier hiervan is geweest ? So Boycot Bacardi, as the rum is not from Cuba and it tastes like shit ! :finger:

Goed genoeg politiek en geschiedenisles, Cuba is immers gewoon een paradijs op aarde, met een cultuur waar menig land een voorbeeld aan kan nemen.

Het paradijs Cuba:
Tropisch, altijd een lekkere temperatuur, niet teveel en niet te weinig regen, vruchten, vis, kreeft, kleurvol en warm volk, arm en rijk tegelijk,
en altijd rum, salsa en feest. En dan die koloniale sfeer waarin je wordt meegezogen, alsof het ware dertig tot veertig jaar terug…
Een heel bijzondere, bijna buitenaardse ervaring mag ik wel zeggen.

Het is ook dat Cuba, en het Cuba van de gelijkheid van ieder mens, welk een sfeer uitstraalt als geen ander land dat heeft. Het is daarom dat Cuba niet slechts een paradijs is, maar “Het Paradijs”.
Dus, katholieken en christenen bekeer u, want het beloofde land van Jezus en God drijft vlak voor de kust van de duivel. The creator is a smart ash boys !!! En jullie maar zoeken…is het geen grap ???:evil: :biggrin:

Ik wens een ieder hier een fijne vakantie, en hoop dat jullie lang genoeg in Cuba zullen zijn, en op de goede plekken zullen komen !

Geen hotelreis boeken he, maar stimuleren die prive-initiatieven en dus
in een prive-huisje slapen ??? Nachtje echte luxe in een 4-5* hotel?
ok !!

groetjes,
Erwin Overdijk
www.cubaart.nl

p.s.
zal deze later even indelen op een topic, ken de site nog niet geheel.

Hoi Erwin,

Even om te beginnen met je p.s.: een topic maken is heel gemakkelijk. Ga naar het Cuba Forum (http://www.wereldwijzer.nl/cuba) en klik op de knop “NIEUW ONDERWERP”, daarna wijst het zich vanzelf lijkt me, maar mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Het lijkt me erg leuk je verhaal (wellicht nog wat uitgebreider?) in een aparte topic te lezen.

Vind het tot nu toe al een prachtig verhaal! Klinkt als een geweldige ervaring, de mogelijkheid om in HET paradijs (je hebt gelijkt, het is het enige) Cuba te mogen wonen lijkt haast surrealistisch! Het is een ervaring die ze je nooit meer af zullen nemen. Koester het daarom en vertel ons er alles over! :smiley: :wink:

Ben wel benieuwd hoe het komt dat je nu weer terug in Nederland bent…

Dank je in ieder geval voor je uitgebreide antwoorden!
Heerlijk om te lezen!

Liefs,
Carolina

Hoi Erwin,

Allereerst welkom op dit Cuba forum.

Ene… bedankt dat je nu binnen komt vallen :slywink: .
Wij gaan eind April voor het eerst naar Cuba en willen heel veel info.
Leuk om te horen dat je in Viñales hebt gewoond. Wij gaan daar een aantal nachten doorbrengen in een Casa. Hebben de eigenaar gevraagd of hij een varkentje aan het spit wil hangen. We zullen dan een aantal biertjes en de nodige Havana Club meebrengen en wie weet onder het genot van een sigaar tot in de late uurtjes in zijn tuintje doorbrengen.

Is er iets waarvan jij zegt. DAT moet je gezien hebben in omgeving Viñales? Please shoot!

We zullen zien waar Cuba ons brengt. :smile:

Groetjes,
Monique

Hoi Monique,

Erwin heeft een nieuwe topic geopend over zijn ervaringen, zie HIER: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=34883.
Vraag het hem daar nog eens opnieuw.

Zo kunnen we deze topic ook echt alleen laten om
voor te stellen en welkom te heten! :smiley:

Liefs,
Carolina

Hoi Monique in April naar Cuba, en Vinales ?

Ten eerste…neem Vinales als het is, er is niets, slechts natuur en als je wilt cultuur. Twee kroegjes in de dorp straat kan niet missen, zijn top,
beetje toeristisch. Casa Dago was in mijn tijd een begrip, (paladar/restaurantje), maar geloof ik niet meer.

Ze zitten direct tegenover naast de meest populaire kroeg 's avonds, in het centrum. Aanbeveling is ook Hotel Rancho San Vincente in de avond eten en later na de borrel weer terug. Zes km buiten het dorp, pure natuur, honderden zingende vogeltjes na 22:00 uur.
Vraag naar kreeft, Langosta en Camaronnes del Rio (gamba’s uit de rivier).
Meest gevangen en goeie vis is red snapper, dat spreek je op z’n Cubaans uit als “Pargo”.

:idea:
Een tip kan zijn te gaan naar Cayo Levisa, eilandje vlakbij het visserseiland van Hemmingway. Dit is op 80 km afstand van Vinales, maar kost je wel een beetje. Ervaring daar is top, kleinschalig eiland, toch toeristische voorzieningen als bootjes, duiken ed., huisje aan het strand.

Sorry, goeie Spaanse documentaire op NPS, morgen meer…

Ciao bellas,
Erwin

ik zal me ook effe voorstellen
Mijn naam is Martijn woon in Nijmegen kom meestal 2 keer per jaar in Cuba voor mijn werk of prive heb haast door heel cuba getrokken. heb al meer als 9 jaar een Cubaanse vriend die hier in nederland ook woont en werkt maar elk jaar terug gaat i.v.m papierenen zijn ouders (papierwerk is een lang verhaal) Ik werk zelf in de media wereld en zal hier ook proberen een positieve inbreng te leveren helaas niet te vaak want heb in mijn werk een andere functie gekregen en dat vergt wat meer tijd.

oke groeten martijn alias Cubavision

Hoi Martijn,

Welkom! Leuk dat je je even voorgesteld hebt! Goed te weten dat je zo vaak geweest bent en nog steeds regelmatig gaat en contacten hebt. Dat is altijd handig i.v.m. vragen! :wink:

Ik hoop dat je je weg vindt hier op “ons” Cuba Forum van Wereldwijzer.
En ik wens je hier veel plezier!

Mocht je nog leuke Cuba tips hebben, open dan gerust een nieuwe topic om deze met ons te delen!

Liefs,
Carolina

Hola!

Voor het eerst op dit reisforum, dus ik zal me ook maar even voorstellen.

Mijn naam is Jelmer van Schoonhoven uit Enschede, maar ik zit nu voor 3 maanden in La Habana. Voor mijn studie (Biomedische Technologie) is het verplicht om in de Master een stage te doen, al dan niet in het buitenland en Cuba leek mij een mooie locatie om dit te doen. Laat hier nu ook een erg biomedisch verantwoord bedrijf in Playa zitten, namelijk het Cuban Neuroscience Center, waar ze aan behoorlijk innovatieve dingen werken.

Maar goed, ik zit hier nu een week, in een casa particular in Vedado (Calle L, tussen 17 en 19), waar het erg goed wonen is. Nu ben ik zo´n beetje bij aan het komen van de cultuurshock van de eerste week, want het is écht even wennen hier. Maar ik denk dat als ik de taal wat beter ga beheersen, dat het een prachtig(e) land/stad is om in te wonen.

Mijn stage zal duren tot 10 augustus, waarna ik nog 3 weken de tijd heb om wat van de rest van het land te zien. Iemand nog tips? Ik zit zelf te denken aan Pinar del Rio, Santa Clara en misschien Santiago (als ik daar tijd voor heb).

Zitten er momenteel nog meer mensen voor langeren tijd in La Habana? (zie ook mijn andere post)

Hoi Jelmers,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer! Ik hoop dat je het hier naar je zin zult hebben!

Wat ontzettend tof dat je je stage op Cuba doet! Lijkt me geweldig! Ik weet niet of er op het moment nog Wereldwijzigers voor langere tijd op Cuba zijn. Misschien heb je geluk!

In 3 weken kun je behoorlijk wat van Cuba zien, dan is het zelfs haalbaar om helemaal naar Santiago te gaan. Je moet zelf natuurlijk even kijken wat je leuk lijkt. Voor mij is Santiago de beste plaats ter wereld, maar ja… Dat is persoonlijk hè?! :slight_smile:

Wat ik me nog afvroeg is of je misschien ook een reisverslag/-dagboek bij gaat houden en zo ja, wil je die misschien wel HIER op het Cuba Forum posten. Ik denk dat velen het heel leuk zullen vinden een life verslag te lezen van iemand die NU op Cuba is. Hoeft niet echt dágelijks te zijn, maar gewoon zo af en toe. Met verhalen over wat je meemaakt, hoe het is daar stage te lopen, hoe het bedrijfsleven is, het dagelijkse leven. Ik zou dat in ieder geval heel leuk vinden om te lezen!

Liefs,
Carolina

Hallo Cuba Fans !

Eerst even de Complimenten aan Carolina en haar trouwe leden.

Ik ben Remko en kom uit Zwolle, en ben helemaal Gefascineerd geraakt door dit forum over Cuba. Boeken gehaald uit de Bib, bezig met Cursus Spaans en op de achtergrond Buena Vista Social Club.
Mijn oom is net terug uit Cuba en heeft me aangeraden om er ook heen te gaan.
Ik wil er samen met mijn vriendin heen, hopelijk juli 2008. ik ben nu al twee dagen bezig met rondneuzen hier op het forum, dus ik zal nog wel regelmatig langs komen.

Groeten,

Remko

Hoi Remko,

Hartelijk welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer! Leuk dat je zo enthousiast bent over ons forum en dank je voor de complimenten. :smiley:

Tof dat je naar Cuba wilt gaan. Hoe komt het dat je zo gefascineerd bent geraakt door dit Cuba Forum? Daar ben ik toch wel benieuwd naar. Mocht je vragen hebben, dan kun je altijd een nieuwe topic aanmaken of in een topic verdergaan die over hetzelfde onderwerp gaat.

Veel succes!

Liefs,
Carolina

Hoi Remco,

Welkom op het forum!
Wij zijn in mei van dit jaar naar Cuba geweest en gaan in Februari terug.

Het is een fantastisch land! En als je gaat rondreizen zul je veel bijzondere momenten meemaken.

Veel plezier met de voorbereidingen!
Groetjes,
Monique

Must: ga slapen in een Casa bij de Cubanen thuis

Dag Carolina,

Sinds ongeveer een week ben ik ingeschreven op deze site. Ik heet Jennita, mijn man Teus en onze dochter Rita. Helaas zijn wij nog nooit op Cuba geweest tot grote spijt van Teus, want hij droomt er al jaren van om dan van die grote sigaren te roken zoals Fidel ook doet en om naar de muziek te luisteren.
Wij wonen sinds 1993 in Zuid-Frankrijk. Wij hebben daar een camping met een restaurant gekocht (camping ‘Les Oliviers’). Je begrijpt dat daar veel tijd, geld en energie in is gaan zitten, vandaar dat we nog niet op Cuba geweest zijn.
Toen wij emigreerden was onze dochter net vier jaar. Zij moest naar school zonder ook maar één woord Frans te spreken. In het begin even moeilijk, maar daarna ging het vanzelf. In juli 2007 heeft ze haar Baccalauréat ES (vergelijkbaar met VWO) gehaald, waarbij ze examen heeft gedaan in alle vakken o.a. Spaans. Nu studeert ze aan Ecole Internationale Tunon in Montpellier. Dat is een hogeschool voor toerisme en hotellerie.
Deze opleiding duurt twee jaar en zowel de eerste- als tweedejaarsstudenten moeten meerdere stages lopen. Rita gaat daarom half februari naar Nederland voor twee maanden, waar zij in een viersterrenhotel bij de receptie komt te werken. Maar…wij Nederlanders denken vaak verder vooruit en wij hebben ideeën om haar voor volgend jaar (februari/maart/april 2009) een stage te laten lopen in een Spaans sprekend land en waarom dan niet in Cuba en in Santiago? Spelenderwijs een taal beter leren spreken, een nieuw fascinerend land met een nieuwe cultuur ontdekken, leuke contacten opdoen…én wij hebben dan als ouders ook een leuke gelegenheid om haar te bezoeken.

Dan komt de grote vraag: hoe pakken we dit aan? Is er een mogelijkheid om b.v. in een viersterrenhotel te werken? Rita spreekt vloeiend Frans, Nederlands en Engels. Haar niveau van Spaans is ruim voldoende. Zijn er mensen die goede contacten daar hebben? Is het wel haalbaar? Combinatie van taalcursus van twee/drie weken intensief en daarna werken? Of iets anders? Kostenplaatje? De stage is overigens onbezoldigd en Rita is ook verzekerd vanuit haar opleiding. We hebben nog tijd genoeg om ons voor te bereiden, maar…de tijd gaat snel.
Iedereen alvast bedankt met meedenken/reageren.

Amicalement,

Jennita.

www.camping-lesoliviers.net

Beste Jennita,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer.

Werk krijgen in Cuba is absoluut niet gemakkelijk.

Ten eerste omdat de werkeloosheid heel hoog is in Cuba en lokale bedrijven toch vaak de lokale bevolking een kans willen geven. Hoewel er een groot tekort aan van alles is, is scholing is namelijk helemaal niet zo slecht in Cuba.

Ten tweede omdat het voor buitenlanders heel moeilijk is om lang op Cuba te verblijven en je krijgt niet zomaar een ander visa dan toeristenvisa. Je krijgt automatisch een toeristenvisa van 1 maand, die je één keer mag verlegen met nóg een maand.

Een spaanse cursus volgen is zeker mogelijk. Heb ik bijvoorbeeld gedaan via Study Travel en dat is erg goed bevallen.

Wat je zou kunnen doen, is grote hotelketens aanschrijven. De Sol Melia keten is bijvoorbeeld ook op Cuba te vinden. En zo vast nog meer hotels. Maar ik heb het vermoeden dat het niet gemakkelijk zal zijn een baan te vinden.

Veel succes gewenst!

Liefs,
Carolina

Dag Carolina,

Dank je wel voor je reactie.
Wat betreft Rita gaat het niet om werk, maar om een stage die niet betaald hoeft te worden. Ook is ze verzekerd. Dit zijn de instructies van haar opleiding.
De afgelopen dagen heb ik veel op internet rondgesurfd, vandaar dat je nog niets van mij gehoord hebt.
Om antwoord op mijn vragen te krijgen, open ik binnenkort een nieuwe topic, zodat het meer onder de aandacht van de lezers komt.

Amicalement,

Jennita.