Cuba

Hallo! In oktober dit jaar wil ik weer eens aan mn reiskriebels toegeven en staat Cuba op de planning. Althans dat wil ik graag, maar nu vraag ik me af of het wel goed te doen is om als vrouw alleen door Cuba te reizen. Ik zal wel met openbaar vervoer moeten reizen, omdat ik het niet zie zitten alleen een auto te huren. Heeft iemand hier ervaring mee?
groetjes, marije

Hallo Marije,

Ten eerste: ik ben van het mannelijk geslacht, dus ervaring van’alleen-reizen-als-vrouw’ heb ik niet. Ik heb met kennissen, of vrienden of groepen gereisd, maar ook heel veel ‘alleen-reizen’ gemaakt. Mijn ervaring is dat op je eentje reizen toch vaak het boeiendst en meest interessant is: je ontmoet/spreekt (noodgedwongen) veel meer met de plaatselijke bevolking; je wordt bijv. ook veel eerder door de plaatselijke bewoners uitgenodigd , cq. opgenomen.

Wat Cuba betreft en het daar alleen rondreizen als vrouw is mijn indruk: geen land ter wereld is zo geschikt als Cuba. Iedere Cubaan(se) weet dat toerisme en de inkomsten daaruit voor de Cubaanse staat EN voor heel veel Cubanen van levensbelang zijn. Nergens ter wereld zijn toeristen zo beschermd als in Cuba. Dat althans is mijn indruk en dat vanuit het relatief veilige Toscane in Italia… vanwaar menig Italiaanse, pardon Toscaanse vrouw in haar eentje rondreisde in La Bella Cuba.

Distinti Saluti
Arturo

Was het volgende vergeten. Misschien kunnen Carolina en/of Melanie je beter helpen.

Carolina antwoordde op de vraag van Melanie
( “Nou is mijn vraag of dit een beetje te doen is in je eentje?”):

“Cuba is ontzettend geschikt om alleen te reizen. Er gaan heel veel mensen alleen naar toe, dus die zul je geheid tegenkomen. Cuba is heel veilig”

Misschien is het verstandig je vragen te herhalen op:

http://www.wereldwijzer.nl/index.php?act=S…ST&f=52&t=5611&

Of stuur Carolina of Melanie (die m.i. nu beiden op Cuba zitten een PB-tje of e-mail.

Hoi Arturo!
Bedankt voor je reactie. ik heb mijn ticket inmiddels geboekt dus dat staat vast! Nu alleen mn spaans en mn salsapasjes nog wat opkrikken… Kan je mij misschien ook iets meer vertellen over het aanvragen van een visum en over het meenemen van geld? Ik heb gelezen dat je beter traveler checks kan meenemen of contant geld. En hoeveel contant geld mag je meenemen?

Bedankt!
Groetjes, marije

Hallo Marije,

€uro’s of …?

Gewoon €uro’s. Liefst zo nieuw mogelijk en vers uit een bankautomaat.
(dan weet je dat je geen valse bankbiljetten hebt…)
Flink wat biljetten van 5 en 10 €uro, en …zoveel mogelijk van 50.–
Geen van 100, 200 of 500 €uro…

Wissel op het vliegveld van aankomst en vertrek. Bewaar de afschriften.

Een visum voor Cuba (althans voor toeristen uit Nederland):

print onderstaande tekst en vul zoveel mogelijk in,
neem je paspoort mee (moet nog 6 maanden geldig zijn op de dag van vertrek uit Cuba)en één recente pasfoto (zonder bril) ,
22 €uro en ga naar het Cubaanse Consullaat of de Cubaanse Ambassade.
Je visum wordt ter plekke geregeld. (Kost sòms een dag)
Een fotocopy van je boekingsformulier is voor de ambassade of consulaat wel handig/verstandig, maar niet verplicht.
Print:

REPUBLIC OF CUBA
Tourist Visa - Application Form

Please, fill up in capital letters

Name: ________________________________________________
Family Name: ___________________________________________
Male | Female
Passport No. ____________________________
**Passport: **
Date of issue: ___ / ___ / ___ Date of expiry: ___ / ___ / ___
Country and date of birth: _________________ ___ / ___ / ___
Citizenship: ___________________________
Permanent address (Street, number, Postal code, city):
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Telephone: _________________________
Departure date: ____ / ____ / ____
Boarding point (Departure): ______________________________
Date of application (today): ____ / ____ / ____
Signature: ______________________

For Consular’s office use:
Número de Tarjeta Turística: ______________________

bron:
http://www.embacuba.nl

Zie bovenstaande link ook voor het laatste nieuws op visumgebied, alsook voor adressen en telefoonnummers voor maken van een afspraak.Dus gewoon even langs de ambassade gaan.(Dat is al een beetje,Cuba…)

Hallo Marije !

Zie dat je nu on-line bent (via dat groene lichtje links onder je bijdrage)

Was vergeten hoeveel je aan contant geld mag mee nemen. Dat weet ik niet.

Maar misschien is er op
http://www.cubaforum.nl/

wel iemand te vinden die daar na een paar weken of zelfs on-line antwoord op weet.

Ja, ik verwijs naar een “concurrent”, daar dit Cuba-forum hier bijna niet van de grond te branden is en het gaat mij om adequate info over… Cuba.

Doe ze wel op dat andere forum de Groeten van mij…!
( Cuba-forum op http://www.wereldwijzer.nl )

Distinti Saluti
Arturo

hoi Arturo!

Dat wist ik nog niet, dat je via dat groene tekentje kan zien dat iemand online is! Morgen ga ik naar het consulaat van Cuba in Rotterdam, dus dan vraag ik daar wel even hoeveel geld ik mee mag nemen.
Jammer dat het cuba forum nog niet zo op gang komt… En dat terwijl ik de laatste tijd steeds meer mensen hoor die naar Cuba gaan!
Bedankt in ieder geval voor al je informatie!

groetjes, marije

Blijkbaar heb ik een te goed advies gegeven…, want nou hoor ik niks meer van Marije…

Hoeveel mag je nou in contanten meenemen naar Cuba?

En moet je dat bedrag eigenlijk bij aankomst melden?

Mijn mijn belangrijkste vraag aan Marije is: heb je ze op dat andere forum de groeten van mij gedaan?

Met Vr.Groeten…
Arturo

Kom op Marije, deel die info :wink:

Ze schreef toch dat ze in oktober zou gaan! En dus zit ze nu in Cuba. Het antwoord zal voor erna zijn:D

Hoi Arturo,

Ik heb nergens kunnen vinden wat het maximale bedrag is dat je in contanten mee mag nemen naar Cuba, maar op basis van gezond verstand en mijn gevoel zou ik je niet aanraden het te vermelden bij de douane… Er is toch nog altijd zoiets van corruptie, toch?!

Zelf heb ik ooit eens een behoorlijk groot gedrag meegenomen (omdat ik ook nog pakketjes van vrienden bij me had die ook geld meestuurden), dat had ik gewoon verspreid in mijn bagage gestopt, niet vermeld en ik heb absoluut geen problemen gehad. Maar ik weet niet of ik dat nog eens zou doen, haha, is toch raar om met zo’n enorm bedrag over straat te lopen (uberhaupt).

Liefs,
Carolina

Hallo Caro Carolina,

Kan het niet laten het Italiaans voor ‘beste’ (caro) voor Caro-Lina te zetten.

Van een kennis vernam ik het volgende:

Er is een maximum bedrag aan €uro’s dat je per reis uit Cuba mag uitvoeren, hij dacht dat dat bedrag in €uro’s nu de waarde mag hebben van 5000 usa-dollars. (5000 / 1.20 = dus zo’n 4166.- €uro’s.

Wil je méér uitvoeren dan moet je, als Nederlandse toerist zijnde, aantonen dat je die €uro’s ook zelf ingevoerd hebt en dàt kan alleen door bij aankomst in Cuba dat te melden bij de douane. Er is zijns inziens geen maximum bedrag dat je mag invoeren.

Ik zeg: Bò ! (Toscaans voor “ik weet het niet”) en op de website van de Cubaanse Ambassade kan ik (nog steeds) niets daarover vinden.

Dit probleem is natuurlijk alleen interessant voor hen die van plan zijn een paar maanden op Cuba te verblijven…

Ook veel liefs !
Arturo

Jij mag dat hoor! :wink: Het is een leuke woordspeling. :slight_smile:

Hoewel, hier in Spanje betekent “caro” - DUUR en dan is het ook nog eens de mannelijke vorm. Toch noemen ze me hier vaak ook Caro en dan zeg ik standaard “no, no soy caro! Soy cara!” en het maakt ze altijd weer aan het lachen! :slight_smile:

Pffff, dat zou ik maar wat graag willen. Maar ja, dan moet je in eerste instantie al veel hebben, om daar voor een lange tijd heen te gaan… Of hoeft dat niet en heb je een betere oplossing? If so, please, do tell me!!!

Liefs,
Carolina

Oh diomio, ik zal wel nooit Italiaans leren…,

Ook in het Italiaans is caro mannelijk…
Het is Cara Carolina en caro Arturo…

Nee, helaas weet ik geen manier om zonder eigen geld langdurig op Cuba te verblijven.

Misschien als cara correspondente of caro correspondent van een paar Nederlandse kranten? En/Of als cara Cubaans reisleidster bij bijv. caroa OAD ?
Ik zeg altijd: “Waar een wil is, is een weg”

Distinti Saluti a La Carà Carolinà

Ciao, Arturò

Het is geen enkel probleem om veel geld mee te nemen naar Cuba, niemand die je ernaar vraagt, niemand die je controleert. En veel geld uit Cuba is iets aparts… meestal vertrek je vanuit Cuba een pak lichter op financieel gebied dan dat je erin kwam.

Mijn ervaring de laatste tijd is dat de douane wel steeds meer dingen van je willen weten. Tijdens mijn reis begin dit jaar werd 1 van mijn 2 koffers nagekeken, gecheckt en ze zoeken net zolang tot ze iets vinden. Als ik dan net iets teveel vrouwenkleren bij heb (nee Arturo, niet voor mij persoonlijk :slight_smile: ) dan gaan ze me vertellen dat iedere toerist een kleine hoeveelheid geschenken mag meenemen, maar dat dat niet meer dan een bepaalde waarde mag zijn (ik geloof $50). In maart had ik nogal veel van hetzelfde meegenomen vanuit Guatemala (3 beddensets en teveel handdoeken) en ik mocht door de douane na betaling van $40 ´impuestos´ Belachelijk, maar goed.
1,5 maand geleden opnieuw naar Cuba en de douane daar wordt wel steeds meer achterdochtig. Als je dan aankomt met 2 koffers voor een vakantie van een week, doen ze toch moeilijk. Natuurlijk had ik extra dingen meegenomen… maar ik had ook een grote knuffelbeer mee, die meer dan de helft van mijn koffer in beslag nam. Gelukkig hebben ze niet verder gezocht anders hadden ze naast die beer nog meer vrouwenkleren aangetroffen :slight_smile:
De mensen van migratie vragen je meer kleren van je lijf dan enkele jaren geleden, de mannen van de douane die staan te wachten als je je koffers zoekt stellen meer en meer vragen en je moet al flink spaans kunnen praten omdat die pipo´s wel alles willen weten, maar geen Engels willen spreken.

Over de hoeveelheid geld nog even:
Ik heb speciaal een Mastercard aangeschaft jaren geleden omdat mij verteld werd dat Cuba geen Visa accepteerd. In heel Cuba is het veel gemakkelijker en beter geaccepteerd om een Visa te hebben dan een Mastercard.
In het begin nam ik wel ´s een flinke hoeveelheid dollars mee om de eerste dagen rond te komen, mijn auto te betalen, benzine etc. etc. maar de laatste keer dacht ik: Hey, ik heb nooit geen problemen gehad met mijn kaart, dus nu neem ik niet overdreven veel dollars mee (euro´s is wat lastiger in mijn geval). Wil het nu net het geval zijn dat ik geld wil afhalen op de luchthaven blijkt dat mijn kaart niet geaccepteerd wordt. Er is maar 1 POS-machine die een Mastercard leest op de hele luchthaven (Terminal 2 en 3, Havana)… dit ter verduidelijking dat je beter een Visa kan meenemen dan een Mastercard.

POS-machine van de bank werkt niet… machine van het autoverhuurbedrijf accepteerd mijn kaart zonder problemen. Nog een keer naar de bank, opnieuw geweigerd… vertellen mij dat het probleem mijn bank in Nederland is, want de machine werkt perfect! Ik de volgende dag (duur) mijn bank gebeld… nee hoor, er is niets aan de hand, uw kaart is 100% in orde. Enfin, ik terug naar de Terminal en nu werkt de kaart zonder problemen en kan ik met een ´minder-bonzend´ hart geld afhalen. Wie is er hier nu de gek ?

Wat me trouwens wel tegenviel was de koers. In maart werd contact geld nog omgewisseld zonder 10%-verlies koers, deze keer werd bij het wisselen van contante euro´s wel de verlies-koers gehanteerd… ahja, in maart nog 10%, nu al 12%… Cuba ga je dus nooit uit met veel geld!

Devies is dus… neem wat geld mee als je dus naar Cuba gaat… huur je een auto, denk dan aan 400 euro. Indien je geen auto huurt, neem dan iets van 150 euro mee, voor de zekerheid (voor als de machine op Terminal 3 weer ´s niet werkt:mad:)

By the way,
Vrees dat we nooit te weten zullen komen hoeveel contant geld Marije nu heeft meegenomen :wink:

Effe een motie van orde.

Onder mijn bijdrage dd 25-09-2005 13.20 uur staat::
Laatst aangepast door riemer 12-10-05 12.07 uur.

Snap dit bericht echt niet.

Wàt is in/van mijn bijdrage aangepast?

Met Vr. Gr.
Arturo

Hola!!! Inderdaad ik denk dat ik al in Cuba zat… Ben net 2 dagen terug en heb zo’n heimwee… Ben 3 weken wezen rondtrekken in Cuba. Ben alleen gegaan en werd in Havana opgevangen door een vriend van een spaanse vriendin van mij, vervolgens weer opgevangen door kennissen van hem in Santa Clara. Allemaal erg behulpzaam en vriendelijk. Daarna heb ik 2 Nederlanders ontmoet waar ik de laatste 2 weken mee heb rondgereisd. Onwijs veel gezien en meegemaakt, de orkanen zoveel mogelijk weten te ontwijken. Om een lang verhaal kort te maken: ik kan cuba aan iedereen aanraden!
En wat de hoeveelheid geld betreft dat je mee kan nemen: er is me niks overgevraagd. Ik neem dus aan dat er geen limiet is. Het enige wat ze vragen is waar je verblijft.
Oja, Arturo:Ik heb toen trouwens nog wel op dat andere forum gekeken, maar heb er toen geen berichtje meer op gezet… (volgens mij even geen tijd meer ofzo)
Bedankt in ieder geval voor alle tips en mochten andere mensen nog tips willen hebben, dan kan ik die misschien wel geven nu…

Groetjes uit Utrecht!
marije

Oja, Kolbike… Als je toch zo nieuwsgierig bent naar de hoeveelheid geld die ik heb meegenomen, wil ik het heus wel verklappen hoor… :wink:
Ik heb 800 euries meegenomen aan contant geld. Maar nu ben ik wel nieuwsgierig wat jij daar zo ver weg aan het doen bent???

Hahaha Marije… Leuk dat je het weer op het onderwerp gooit :stuck_out_tongue:

Persoonlijk ben ik helemaal niet nieuwsgierig naar hoeveel geld jij hebt meegenomen, maar het was een vraag van jouw kant vandaan in dit forum.
800 euro is in ieder geval wel knap geld om altijd bij je te hebben, ik zou zelf minder geld meenemen aan contanten, zeker als je met het openbaar vervoer reist of ander Cubaans transport.

Ik weet hoe Cuba is en echt geweld heb ik zelf nog niet ondervonden, maar hetgeen wat er geschreven wordt over het toenemende geweld in Havana, dat kan ik me best inbeelden. Dit wordt denk ik wel een gevoelig onderwerp maar ik denk ook dat het geweld (berovingen van toeristen) in Cuba vaker en vaker zal gaan toeslaan. En om dan veel contanten bij te hebben is het gevaarlijk denk ik.

Desalniettemin ben ik blij dat het je zo goed bevallen is in Cuba en dat je er ook hele leuke herinneringen aan hebt… misschien volgend jaar nog ´s terug?