Geld en visum

Uit pure luiheid start ik voor mijn vragen een nieuwe thread; waarschijnlijk hebben jullie sneller geantwoord dan dat ik in andere posts de antwoorden had kunnen vinden :stuck_out_tongue: .

Naar ik eerder begreep kan er niet gepind worden op Cuba. Tevens is creditcardgebruik naar ik aanneem niet een dagelijkse traditie voor Cubanen. Kortom: kan ik het beste voor 2 weken cash geld meenemen? Dollars of euros?

En kan ik eenvoudig bij een ambassade in Nederland een visum vragen (zonder dat dit veel tijd etc. kost); kan ook iemand anders deze namens mij (met mijn paspoort) ophalen?

Dank!

Hoi Anacondor,

Het toeristenvisum van 1 maand voor Cuba kan zonder probleem aangevraagd worden. Ik vermoed dat dit ook bij de ambassade kan, maar het kan ook bij de maatschappij waar je je vliegticket geboekt hebt. Zelfs op de vluchthaven kan dit meestal nog, op Schiphol zeker. Volgens mij kun je 'm ook, heel voordelig, aanvragen via de site van Cuba Junky (http://www.cuba-junky.com/), maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

Wat betreft geld, iedereen heeft daar z’n eigen voorkeur bij. Persoonlijk neem ik wel altijd cash mee, maar lang niet voor de gehele periode. Ik houd er niet van om met superveel cash op zak te lopen. Ik neem dus altijd m’n creditcard mee. Bij elk groot hotel kun je daar wel mee terecht om geld op te nemen.

Voor meer over geldzaken, bekijk ook nog even de topic: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=5037

Liefs,
Carolina

Ha Carolina,

Bedankt voor je post. Ik denk dat ik dan maar gewoon een flinke zak euro’s (ik begreep dat deze ook worden geaccepteerd?!) meeneem!

gr.

Yeps! Euro’s worden zeer gewaardeerd op Cuba! :wink: :smiley:
Wanneer vertrek je ook alweer precies?

Liefs,
Carolina

Mooi! Ik vertrek half februari, en heb er héél veel zin in :nod:!

Dat geloof ik! Wat is precies je reisplan? Heb je al wat vastgelegd? Of alleen het ticket?

Liefs,
Carolina

Mijn plan wordt altijd beperkt tot aan het ticket. Heb inmiddels (zoals je weet) een LP aangeschaft en een goede landkaart; de karige vrije tijd de komende weken zal worden besteed aan het inlezen etc.

Heb jij eigenlijk al weer plannen?

Plannen zat! Maar helaas voorlopig niet in de richting van Cuba. Mijn reizen zijn op het moment meer gericht tussen Spanje en Nederland. Dat is ook goed, hoewel ik Cuba wel super mis. Ik hoop daar zeker spoedig weer terug te gaan, maar of het dit jaar gaat lukken
 Ik weet het nog niet

Liefs,
Carolina

Ik zou zelf denk ik ook minder enthousiast zijn om naar Cuba te gaan als ik al permanent in Spanje zou verblijven; de cultuurshock vanuit Nederland is toch weer een heel stuk groter. Anyway, het blijft natuurlijk boeiend.

Neeeeee! Dan begrijp je me toch niet goed hoor! Ik ben absoluut niet MINDER enthousiast om naar Cuba te gaan. Het is nu alleen gewoon dat het financieel niet gaat. Het salaris is niet mega hoog in Spanje en het leven echt niet zo heel goedkoop, daarbij gaat nu meer geld naar de reisjes tussen Spanje en NL.

Ik mis Cuba verschrikkelijk! Het is nu precies een jaar geleden dat ik er was. De laatste 3 jaar ging ik iedere 8 maanden, dus dat is nu wel behoorlijk wennen. Ik voel het gemis in heel mijn wezen. Gelukkig heb ik wel veel contact met mijn “Cubaanse familie”. Thank G*d there’s email!!! :slight_smile:

Liefs,
Carolina

Ok ok ok ok! :slywink:

Ik wilde ook niet jouw enthousiasme voor Cuba aan de kaak stellen of uit je trekken dat dat inmiddels wat getemperd was: lees de klemtoon op ‘ook’ in mijn vorige post anders, en je merkt dat ik puur voor mezelf spreek :biggrin:

Da’s natuurlijk wel een keerzijde, het lagere salaris. Alles heeft kennelijk een prijs. Weet jij eigenlijk of het voor buitenlanders (lees: Nederlanders) mogelijk is om op Cuba te werken? Ik neem aan dat dit niet 1-2-3 de bedoeling van ome Fidel is.

grin ja, maar JUIST het “ook” insinueert dat ik het wel zou zijn en ik wilde toch even duidelijk maken dat dat niet het geval is. Geloof dat dat wel gelukt is! :wink: :smiley:

Wat betreft werken op Cuba: Het is vrijwel niet mogelijk voor buitenlanders. Het kan, maar niet via Cubaanse bedrijven. Het wordt zeer gestimmuleerd om Cubanen aan te nemen. Ten eerste zijn ze natuurlijk veel voordeliger, maar het is gewoon ook beter voor het land. Begrijpelijk.

Hoewel, ik heb begrepen dat Kolbike wellicht de mogelijkheid heeft. Hij is nu op Cuba om zijn kansen te bekijken. Ik duim voor hem, zou natuurlijk supertof zijn!

Wat mezelf betreft, ik ben blij met mijn leven in Spanje. Ben hier niet naartoe verhuisd voor het geld, dus dat de verdiensten lager zijn is geen ramp. Op Cuba kom ik heus wel weer, daar twijfel ik niet aan. Toch zou ik het super gaaf vinden als ik de kans zou krijgen om een tijdje op Cuba te wonen en werken
 Ach ja, wie weet
 :wink: :smiley:

Liefs,
Carolina

Voorzover er al een misverstand bestond, is die nu helemaal de wereld uit. :wink:

Idd logisch van de werkgelegenheid op Cuba; past natuurlijk ook niet in het communistisch systeem. Ik ben echt ontzettend benieuwd hoe lang het land dat nog volhoudt.

Weet je nog een ‘must-read’ boek (roman) over het Cubaanse leven (dus niet een boek dat ‘wel aardig’ is, maar een ‘klassieker’)?

Ik vond Cubaanse Dromen van Cristina Garcia heel erg mooi.
Lieve Fidel van Marita Lorenz was erg bijzonder.
En Kameraad Cuba van Harjan Bos is ook een aanrader.

Er staat me nog een boek bij, maar ik kan me de titel niet meer herinneren
 :drugged:

Liefs,
Carolina

Even reageren op mijn eigen vraag :smile: : ik heb mijn visum (laten) aanvragen door iemand anders, bij het consulaat. Kostte zo’n EUR 22,-- en ging gewoon snel; in tegenstelling tot wat ik ergens las, was het niet nodig je 1e overnachtingsadres te melden.

Hoi Anacondor,

22 Euro is de normale prijs voor een toeristen visum voor Cuba. Ook als je dat bijvoorbeeld op het vliegveld nog bij Martinair koopt. Ten minste, ik kan me herinneren dat ik dat de laatste keer ook op Schiphol betaald heb, was het toen vergeten vooraf te regelen

Wat betreft overnachtingsadres: verplicht is het niet, maar het kan zijn dat er in Cuba vragen over gesteld worden, of je een plaats hebt om te overnachten (ze willen graag weten waar de toeristen verblijven). Vul je het niet in, zorg dan wel dat je gewoon een hotelnaam weet waarvan je kan zeggen dat je er verblijft. Je hoeft hier geen bewijs van bij je te hebben.

Wanneer vertrek je nu ook alweer precies?!

Liefs,
Carolina

Standaardprijs inderdaad. En je kunt natuurlijk wel tien verschillende (al dan niet bestaande) hotelnamen verzinnen, waar nodig. Ik vertrek half februari.

Weet jij of het mogelijk is overal in den lande te kunnen internetten? Heb het eigenlijk nodig voor m’n werk, maar kan me voorstellen dat dat nog wat minder ontwikkeld is (al is het maar vanwege de niet-vrijheid van pers en meningsuiting).

En je kunt natuurlijk wel tien verschillende (al dan niet bestaande) hotelnamen verzinnen,

Er is een (minimale)kans dat je bij vertrek ook gecontroleerd wordt of je inderdaad in het opgegeven hotel bent geweest. Is mij éénmaal overkomen: ze wisten me haarfijn te vertellen, dat ik nooit in het betreffende hotel was geweest. Ik kwam er met een reprimande vanaf

internetten? Heb het eigenlijk nodig voor m’n werk

Vakantie???:unibrow:

Mij is het één keer bij aankomst gevraagd waar ik zou verblijven en of ik een voucher had. Dat had ik niet, gewoon verteld in welk hotel ik zou verblijven en het was okay. Maar ze kunnen het controleren.

Internet is geen probleem, zeker voor toeristen niet. Meestal in grotere hotels wordt het wel aangeboden. Het zal even zoeken zijn en wellicht is het er niet in iedere stad, maar ach, het hoeft toch ook niet iedere dag, wel?!

Liefs,
Carolina

Dankje Carolina voor je duimpje. Wel, het is idd niet te doen, zeg zo ongeveer onmogelijk om er te werken als buitenlander. Werken in Cuba als buitenlander kun je alleen als je er je verblijfsvergunning hebt (oftewel Cubaan wordt met dezelfde rechten en plichten als een Cubaan), of als je een werkvergunning hebt (ik ken daar mensen die zo®n vergunning hebben voor een jaar, maar dan ook elk jaar het land uitmoeten en opnieuw zo®n werkvergunning aan moeten vragen, werkt trouwens ook niet voor zomaar elk werk, alleen bedrijven die aantoonbaar met het buitenland werken of buitenlandse werknemers nodig hebben). En ten derde, in Cuba werken voor een bijv. Nederlands bedrijf, maar dan zo®n beetje illegaal. Oftewel het land binnenkomen als toerist op een toeristenvisum, maar dan toch je werk uitoefenen vanuit Cuba
 denk bijvoorbeeld aan journalisten en fotografen die werken voor een Europese krant en vanuit Cuba verslag doen. Zulke lui moeten dan wel heel erg uitkijken wat ze doen, want worden ze gesnapt dan is het de laatste keer dat ze in Cuba zijn geweest.

Let wel, trouwen met een Cubaan(se) geeft je nog steeds geen automatisch recht tot werken
 heb je nog steeds een werkvergunning nodig of jezelf nationaliseren tot Cubaan.