Internetten doe je heel goed (maar soms wel langzaam) in de betere hotels. Perfect en snel internetten doe je in de Etecsa winkeltjes (6 dollar per uur mbv een prepaidkaart), doe ik zelf altijd en in bijna elke middelgrote stad vind je Etecsa kantoren.
Ok, I’m back; vanochtend geland vanuit La Habana.
Ik heb me tijdens mijn twee weken rondreizen al afgevraagd hoe ik ‘thuis’ zou gaan vertellen ‘hoe Cuba was’. Ben er nog steeds niet helemaal over uit. Kan niet verhullen dat ik niet zo lyrisch ben als anderen op dit forum, en teruggaan behoort in ieder geval de komende jaren ook niet tot de opties…
Al met al is Cuba een mooi land met over het algemeen een vriendelijke bevolking. Maar wat landschappelijk schoon betreft had ik wat meer verwacht, net als van het idyllische van de stranden. Mijn voorstelling als een ‘klein paradijs’ is daarmee niet helemaal uitgekomen, hoewel de vakantie an sich heerlijk was.
Kortom: aanrader? Hangt er een beetje van af. Als je reeds verwend bent met koloniale stadjes elders in Midden- of Zuid-Amerika, met oneindige cloudforests en junglegebieden, minder toeristische gebieden en alle aspecten die bij het leven in deze (sub)tropische landen horen, dan misschien niet direct (tenzij uitsluitend het dagelijks leven in het communistische systeem je de grote oversteek waard zou zijn).
Voordat de kritiek losbarst: Cuba is charmant, mooi en bijzonder. Een bescheiden ‘maar’ mag echter ook niet onvermeld blijven.
Welkom terug Anacondor! Het kritiek barst niet los hoor, tenminste niet van mijn kant. Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Jammer dat Cuba jou niet geraakt heeft, zoals het mij geraakt heeft.
Ik hoop in ieder geval dat je wel een leuke vakantie gehad hebt!
Liefs,
Carolina
Dank je. Toevallig sprak ik vandaag 3 collega’s die er precies zoals ik over dachten… Maar het blijft een bijzonder, soms lachwekkend land. En het is een prima reisbestemming.
Zeker weten! Daar zijn we het dan in ieder geval over eens!
Waar ben je precies geweest eigenlijk?
Enne… Waarom is het een “lachwekkend” land?!
Daar ben ik nog wel even benieuwd naar!
Liefs,
Carolina
Ik zei dus: reisbestemming, geen vakantiebestemming.
Heb mijn best gedaan in mijn schaarse dagen tussen Holguin en Pinar del Rio zoveel mogelijk te zien, in 2.500 km. Het door jou (C.) zo geliefde Santiago heb ik even dankbaar overgeslagen (althans, de stad :biggrin: ), bij een - naar mijn inzicht gerechtvaardigde - vrees voor een overdosis aan jineteros, asmatische bussen en plazas (met alle culturele verantwoording: daar heb ik er het afgelopen jaar * eufemistisch uitgedrukt * al best wat van gezien). En ja, natúúrlijk heb ik dan het leukste, mooiste en muziekaalste gemist. Maar ik had wel wat tijd over voor wat rustigere bestemmingen.
Dat had ik gelezen hoor…
Maarreuh… Je hoeft je niet zo te verdedigen over het feit dat je niet in Santiago geweest bent. Heel eerlijk, als je geen salsa danst, is Santiago echt geen must. Je moet je tijd goed zien te besteden en kiezen wat voor jou het beste is. Ieder z´n meug, toch?!
Dat ik het nu eenmaal de leukste stad ter wereld vind, is iets van mij en heeft gewoon te maken met de mensen die ik daar ontmoet heb. En nee, geen jineteros, hoewel die er natuurlijk wel zijn, in het centrum van de stad, waar ik nooit kom.
Ik hoop gewoon dat je wel een fijne vakantie gehad hebt.
Liefs,
Carolina
Creditcard kun je bij elke bank gebruiken in Cuba
Je visa kan bij je reisbureau gereglt worden en anders persoonlijk op het consulaat in rotterdam ben je wel duurder uit