Ik vertrek binnnekort voor 2 weekjes naar Cuba…
Ik was eerst van plan om mijn visa kaart mee te nemen en dan 2 x geld af te halen in de grote steden…maar nu blijkt dat ik keiveel geld verlies ( intresten enzo…) bij een geldopname…
Daarom zou ik missch best gewoon al mijn geld cash meenemen, in euro’s…
Wat vinden jullie daarvan? Is dat veilig?
Ik ken geen veiliger land dan Cuba, maar als een Cubaan iets ziet dat voor het oprapen ligt, dan zal hij/zij dat niet laten liggen…
Ik weet niet hoe je gaat reizen, maar daar je zegt in de grote steden geld op te willen nemen, vermoed ik dat je gaat rondreizen, wat betekent dat je toch vrijwel continue met je cash op zak loopt. Dat lijkt me voor jezelf geen prettig gevoel.
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf HOEVEEL je denkt mee te nemen.
Persoonlijk zou ik gaan voor een X-bedrag cash meenemen, maar dan wel ook m’n creditcard meenemen voor later in de vakantie of wellicht voor noodgevallen. Altijd praktisch.
Nee, niet handig… lastig inwisselen.
Heb nog nooit travellers cheques meegenomen. Toen ik er 2 jaar geleden naar vroeg bleek dat er maar 1 centrale plek in Nederland is waar je ze nog aan kan vragen en dus moet je rekening houden met reserveringstermijn.
(je kunt geen American Express travellers cheques meenemen, alleen de Thomas Cook en die, werden mij verteld, worden alleen aangemaakt op aanvraag… ik geloof dat dat Amsterdam was).
Makkelijkste is contant geld (euros) en een creditcard voor noodgevallen… hou rekening met de creditcard… ten eerste 3% kosten voor de bank, daarbij 10% extra verlieskoers doordat je geld ´opneemt´ in dollars.
Makkelijkst is om op de luchthaven alvast een paar honderd euro om te wisselen in CUC (daar heb je namelijk altijd een bank) en voor de rest van de reis mettertijd een bank te zoeken om daar steeds een beetje om te wisselen.
Ben het helemaal eens met Igor. Travallers Cheques zijn in Cuba simpelweg NIET handig. Vooral dus omdat AMERICAN express daar niet wordt geaccepteerd. De enige andere die vanuit NL dan zou kunnen is Thomas Cook, maar die is lastig of alleen op aanvraag verkrijgbaar. Als je woensdag gaat, is dat dus ook niet maar haalbaar.
Het beste is inderdaad cash en creditcard. Het is al vaker geschreven, er is geen veiliger land dan Cuba, dus met cash op zak lopen is daar nog niet zo’n groot probleem. Zelf vind ik dat gewoon niet zo prettig, dus ik zorg dat ik toch altijd creditcard bij me heb. Ja, dan heb je koersverlies, maar als je dat goed incalculeert is er nog niets aan de hand…
Succes. En een heeeeele fijne vakantie natuurlijk!
dank je wel Carolina en Igor, 't is fijn om een beetje info te krijgen want’k ben zo soms al wat zenuwachtig rond m’n reis! Vooral al die geldtoestanden, ik ben dat niet zo gewoon! 'k hoop er echt wel mooie tijden te hebben én 'k hoop niet zonder centjes te vallen. Ben me nu speciaal een visa kaart gaan halen voor de reis, 'k hoop dat ik toekom, want m’n vervoer en verblijf en alles moet ik ter plekke nog uitzoeken en betalen. Denken jullie dat ik toekom met een visakrediet van 2000 euro?
'k kom achteraf wel eens schrijven hoe’t geweest is!!!
Twee duizend €uro krediet voor twee weken op Cuba… lijkt mij RUIM voldoende.
Ik heb in Italie al mijn pasjes,creditcards etc. in een sigarettenpakje dat ik in zakje (met knoopje of klitband) )stop van mijn sporthemd… en in een ander sigarettenpakje mijn cashgeld, in mijn portemonaie slechts dat geld wat ik wat ik per dag nodig heb, maar op Cuba is die truc niet nodig. Geeft mij altijd een veilig gevoel, misschien een idee om zenuwacgtigheid te voorkomen?
Maar nogmaals geen land ter wereld is zo veilig als Cuba. Echt hoor!
thx Arturo
't is leuk om te weten dat’t ok is om geld mee te hebben, heel leuk!
En wees gerust, deze vlaamse trien zal zeker berichten hoe de reis verliep! ben immers zo blij met de info hier, dat ik nadien ook wel m’n ervaringen zal delen!
Evelien… jij ging toch 3 weken? Soit, dan nog is 2000 euro voldoende hoor!!
Je spreekt over een 2000 euro krediet op je visa kaart. Ik zou je nog steeds aanraden om ook contant geld mee te nemen, laat ik ´s zot doen en ik zeg een 1000 euro contant om mee te beginnen. Zou deze opgeraken dan zou je de Visa aan kunnen spreken.
Het voordeel is dat je niet in dure hotels gaat overnachten en ook geen auto gaat huren, want dat snijdt in je budget. Met een paar duizend euro voor 3 weken kom je heel ver hoor.
Welke bank heb jij, ik weet dat Citibank heel goed vertegenwoordigd is in Belgie en met die naam (citibank) kun je problemen krijgen met geld afhalen omdat dat van origine een Amerikaanse bank is.
Ik ga inderdaad voor drie weken. er is wel nog niks op voorhand geboekt, dus alle overnachtingen én het vervoer moet ik daar kunnen betalen.
Denk je echt dat ik met 1000 cash m’n visa weinig zal nodig hebben om alles te betalen?
Mij bank is centea, een relatief kleine bank hier… hangt samen met KBC, een bank die ook in andere europese landen gekend is (de letters zijn er anders, maar ze hebben’t zelfde logo)
'k ga inderdaad niet naar de allinclusive dinges, dat zegt me weinig
Hahaha… ik had in het café aangegeven dat ik een tochtje met de moto ging maken, maar ik ben druk aan t babbelen met Evelien… we zouden bijna beter onze messenger namen kunnen doorgeven
Geeft niets hoor, de dag is nog jong en ik beantwoord graag de vragen van mede Cuba reizigers.
1000 euro is denk ik niet voldoende voor 3 weken, je zal ook souvenirs willen kopen, hebt je uitgaven voor de gastgezinnen (casas particulares;)), je eten en de reis. Maar ik wil je ook niet aanraden om 2000 euro contant mee te nemen hoewel het, zoals Arturo zegt, wel veilig is om te doen. Maar stel dat je niet eens door beroving maar door een stommiteit je geld verliest, dat zou ook zonde zijn. Begin met 1000 euro en spreek de rest aan via de Visa zou ik je aanraden. En mocht 1000 euro achteraf toch genoeg zijn… geweldig, want dan spaar je al een flink bedrag uit wat je kan gebruiken voor je 2e reis naar Cuba… want die gaat er zeker komen:D
Ik heb toen ik in Belgie woonde ook een KBC rekening en creditcard gehad, geen enkel probleem!
Kolbike heeft gelijk:geen Citibank (of andere Amerikaanse bank !!)
Handig vindt ik de mogelijkheid van on-line bankieren via www.abnamro.nl
Werkt in Italie uitstekend dus op Cuba ook.:paranoid:
Arturo
Arturo,
Alle banken in Nederland en Belgie…ik denk zelfs in heel Europa doen aan on-line bankieren. Ik onderhoud zo vanuit hier mijn Postbank rekening in Nederland, mijn Argenta en Rabobank in Belgie.
Ik geloof zelfs dat Argenta zelfs nog het meest vooruitstrevende is, ben toen overgestapt van KBC naar Argenta en ben er heel tevreden over. Alles gaat online, er komt geen papiertje meer in de bus, alles is ook gratis (zo ook je pinpas en je bovendien ook je creditcard) en de service is niet minder dan andere banken. Ben echt heel tevreden over Argenta!
online bankieren kan ik ook, maar ik kan er enkel overschrijvingen/stortingen mee doen, gewoon van mijn rekeningnr naar een ander. Daar ben ik op Cuba toch niks mee, of wel?
Hehe, kolbike… 'k vond’t wel fijn om te babbelen Maar ben ondertussen nog wat vrienden gaan bezoeken, 'k had het berichtje over de messenger niet meer gelezen
Nee, in Cuba kun je niets met online bankieren, dat is alleen maar voor Nederland, Belgie… vooruit heel Europa van belang. In Cuba bestaat er in de verste verte niet iets wat op online bankieren lijkt. :wacko: