Hey
Het was op zich wel een leuke vakantie…de eerste week samen met iemand gereisd en dat viel wel mee, maar daarna zou ik alleen moeten reizen ook, en daar had ik geen zin in, omdat ik de eerste dag ook merkte dat het in Cuba niet zo simpel is om andere mensen te leren kennen!!
Als je talenschool of salsa les zou kunnen volgen daar, dat is ideaal om andere mensen te onmoeten…ik had niks gepland, gewoon vertrokken met rugzak, maar zoals ik al reeds chreef op wereldwijzer, contacten leggen was niet zo simpel: hele vele casa in een stad, realtief weinig backpackers en de casa hadden vaak maar één of twee kamers: gevolg: kans op onmoetingen is hierdoor kleiner!!
toch: een fijn land, Havana trok me het meeste!! heerlijke salsa muziek overal in de straten, keifijne mensen, veilig land ook …wel fijn gehad!! maar zal niet snel meer " alleen" naar cuba terugkeren!!
Qua mede-reizigers ontmoeten is Cuba inderdaad niet het juiste land, maar ik vrees ook dat je dan net niet de juiste Cubanen getreft hebt. De Cubanen staan erom bekend dat ze je via via aan allerlei mensen voorstellen, die ook weer andere mensen kennen en die dan weer toevallig een vriend kent in Europa…
(ik geloof dat als je zegt dat je van Nederland of Belgie komt, ze direct antwoorden met… ooooooh leuk, ik ken een vriend die ook van daar is en ze ratelen direct een naam op zoals Groterdam of Breejdah… net of dat een standaardzin is die automatisch bij de opvoeding wordt meegegeven)
Ik ben altijd alleen naar Cuba gegaan en heb er zoveel mensen leren kennen in die tijd dat ik het liefst ook alleen ga om met die mensen om te gaan tijdens de vakantie. Alleen eropuit trekken in een land als Cuba geeft je de mogelijkheid om heel veel mensen te leren kennen… mede backpackers treffen is een heel stuk moeilijker
Ik ben blij dat je het goed naar je zin hebt gehad, hoewel het dan toch niet helemaal was wat je verwacht had.
Mijn ervaring is net als die van Igor, dat je in Cuba JUIST veel mensen tegenkomt, maar inderdaad wel Cubanen. Mede-backpackers/reizigers, nee, die zie je daar niet zo veel, want zo toeristisch is Cuba gewoon niet. Dat is JUIST iets wat ik heerlijk vind.
Heb je ook geen Cubanen getroffen die je mee uit hebben genomen en die je meer van hun stad en land hebben laten zien?
Ik moet zeggen vooral toen ik bij de mensen thuis in de casa sliep, dat ik goede en leuke contacten legde met de locals…in Santiago de Cuba bijv had ik een vrij sobere casa, maar daar het gezin daar, dat was echt tof: urenlang zitten praten, heb cd’s voor mij laten opnemen ( haha)…ook de taxi-chauffeurs praten vaak met je en vertellen je het een en ander over hun stad.
Daarmee, ik zou zeggen, als je met zijn twee ofzo bent, lijkt het me zaaaalig om er naartoe te gaan…want er zijn ook momenten dat je toch alleen reist, en om dat op te vullen is een medereiziger interessant!!
Als ik het dus goed begrijp ben je goedkoper uit als je met MN’s betaald. Maar hoezo zijn er dan twee valuta’s als je toch met beide kan betalen? Of heb ik het verkeerd begrepen…?!?
Heb namelijk een presentatie over Cuba voor school en wil graag de juiste informatie geven.
Goed gerekend! Voor onze euro krijg je op het moment 1,26 CUC
Officieel wel, hoewel je in de banken bij het wisselen maar 24 pesos krijgt!
Officieel heb je gelijk, alleen kun je niet overal de Cubaanse bieren vinden, zeker niet als je in een hotel verblijft of in een resort. Het bier in MN is inderdaad veel goedkoper, maar het is ook andere kwaliteit. Net zoals rum, je hebt de alombekende Havana Club, maar de Cubanen weten zelf ook rum te brouwen die ze zelf verhandelen en drinken. Wij weten alleen niet wat er nog meer in zit in die flesjes (spiritus?)
Ook de broodjes ham/kaas kun je op straat verkrijgen in MN in van die stalletjes waar de ham al 4 uur in de zon ligt te bakken. Voor je eigen veiligheid en de tere magen van menig toerist kun je beter de broodjes in CUC kopen die of ter plekke bereidt worden (hotels etc.) of voorgepakt opgewarmd worden (Cupet, Rapidito)
Succes met de presentatie!!
Groetjes,
Igor
(die over een paar uurtjes weer voor 6 weken naar Cuba mag