Geld sturen naar Cuba!

Mmmmm, zojuist heerlijk een hele avond gedanst op de Antilliaanse Feesten in Hoogstraten. Dat is ECHT een aanrader! Het festival is morgen ook nog, dus voor de liefhebber: GAAN!

Waar ik nu dit bericht voor post is het volgende:

Een hele tijd geleden tipte iemand me dat je heel makkelijk via een bepaalde website geld naar Cuba kan sturen, naar een persoon in Cuba die GEEN rekening heeft. Echter… Ik ben die link kwijt geraakt en ik zit nu met het probleem dat ik dus echt hoognodig geld wil sturen, maar niet weet HOE!

Kan iemand me helpen?! Ik heb nu op dit moment namelijk ook niemand die het mee zou kunnen nemen. Dusss… Hoe krijg ik (liefst zo snel mogelijk) geld in Cuba bij iemand die GEEN eigen rekening heeft?!

Bij voorbaat dank voor je moeite!

Liefs,
Carolina

ik weet het niet zeker maar ik heb via de ambassade voorheen de volgende informatie gekregen:
geld via western union, of metropolitana (of n is m?) in Havana, tel.nr. 537 553116 of 17, ik denk dat dit een hotel is,

vraag het anders nog eens na bij de nedeandse ambassade in Cuba,

gr Paul

Hallo Carolina, Paul e.a.

Dat e.a (en anderen) omdat er misschien lezers/lezeressen zijn die ervaring hebben met een speciaal voor Cuba opgezette mogelijkheid door een bank in Zwitserland. “Speciaal”, omdat die Cubaanse ontvang(st)ers geen bankrekening hoeven te hebben.

Je Cubaanse kennis/vriend ontvangt een Credit-pasje, waarmee hij/zij naar iedere Cubaanse bank en Cadeca kan gaan en zijn/haar geld kan krijgen in , naar keuze, €uro’s of CUC’s.

Iedere keer nadat jij geld gestort hebt op dat Credit-pasje , ontvang je een code. Je belt (of e-mailt) je Cubaanse kennis en vertelt/geeft hem/haar die code en zeg/schrijf hoeveel het tegoed is. Jij ontvangt je gegevens via een e-mail van de Zwitserse bank.

http://www.aws-transaction.com/

Hoe het werkt:
http://www.aws-transaction.com/hdwork.asp

Als ik het goed begrijp, is het volgende handig:
Stel je ontmoet op Cuba iemand die je later geld wilt sturen.
Neem dan een fotocopy van het paspoortje van je Cubaanse kennis en een brief waarin hij/zij zelf zijn/haar adresgegevens geschreven heeft mee naar Nederland en stuur dat alles naar die Zwitserse bank. Dan gaat het wat sneller…

Stel dat je 10 Cubaanse kennissen hebt, dan is het handig dat één zo’n pasje heeft.

Maar waarom kan men vanuit Nederland niet gewoon op het postkantoor een internationale postwissel sturen?

Maar nogmaals: mocht iemand hier ervaring hebben met die Zwitserse bank, dan hoor ik het graag.

Een ongevraagd advies: Zou ik in Nederland (en niet in Italie) wonen ,dan zou ik naar de ABNAMRO-bank gaan en daar eens vragen wat zij in zo’n geval kunnen doen (dus geld sturen naar iemand op Cuba die daar geen bankrekening heeft).

Met vriendelijke groeten en ook veel liefs
Arturo

Hoi Paul en Arturo,

Thnx voor jullie reactie.

Die optie die jij noemt, Arturo, die ken ik nog niet. Ik bedoelde een andere website, maar ja… Daar kom ik misschien nog wel achter.

Mijn probleem is dus, dat ik NIET in Nederland woon, vandaar dat ik een andere optie zoek.

Jouw optie klinkt goed, alleen moet je daar nog wel veel moeite voor doen en moet ik er eerst voor terug naar Cuba om een fotokopie van de identiteitskaart te halen… :frowning: Dat is wel jammer.

Nou ja, het is in ieder geval weer een stapje in de goede richting…

Liefs,
Carolina

Cara Carolina,

Veel goedkoper en minstens zo handig voor snel geld sturen naar iemand in Cuba is een Canadese bank.

Je kunt vanuit de hele wereld alles on-line regelen (zowel stor(s)ter als ontvang(st)er) in Cuba):

Alles gebeurt in overeenstemming met Cubaanse wetgeving; is legaal dus.

Correctie dd.23 oktober, met dank aan Cara Carolina’s bijdrage hieronder:
Bovenstaande link werkt niet meer. Het moet zijn:

Veel liefs
Arturo

** Update april 2007: helaas, de genoemde site werkt niet meer…**

Geweldig Arturo!!! De site heet nu alleen anders: http://www.familyremittances.com.
Ik heb me aangemeld en het ziet er inderdaad goed uit.

Heel handig is het dat de ontvanger geen bankrekeningnummer hoeft te hebben!
Ideaal, want dat is vaak een probleem in Cuba.

Hartelijk bedankt voor deze toptip, Arturo!!!

Liefs,
Carolina

** Update april 2007: helaas, ook de hier genoemde site werkt niet meer…**

Cara Carolina.

Ook jij hartelijk bedankt.

Misschien tot ziens in Havana bij oud-en nieuw…

Distinti Saluti
Arturo

In Havana, lieve Arturo? Nee, daar zul je mij niet vinden… Mijn hart ligt in Santiago,
dus daar zal ik ook het nieuwe jaar in gaan luiden!

Liefs,
Carolina

Cara Carolina,

Die Canadese bank , ik bedoel http://www.familyremittances.com./
is dus veel goedkoper dan die Zwitserse.

Vraag: kun je als Nederlander op Cuba een bankrekening en een bankpas hebben bij een Cubaanse bank?

Pfff, ik zou het niet weten Arturo… Nooit gevraagd eigenlijk. Ik weet niet wanneer jij weer naar
Cuba gaat, maar ik zou het de volgende keer dat ik er ben kunnen navragen, als je wil.

Zouden Cubaanse banken websites hebben???

Liefs,
Carolina

Stel je hebt een bankrekening bij:

http://www.banco-metropolitano.com/

Dan zou het mogelijk moeten zijn via internetbankieren van bijv.
http://www.abnamro.nl
€uro’s over te maken naar je eigen bankrekening in Cuba.

Stel men is lang in Cuba dan kan men **vanuit **Cuba (maar ook vanuit Italie of Spanje…) via internet geld overmaken naar de eigen Cubaanse rekening. Dàt zou m.i. de handigste manier zijn.

Veel liefs terug.
Aruro

Ja, dat klinkt logisch. Enige probleem is… Volgens mij is het heel lastig in Cuba om als buitenlander eigendom daar te hebben. Wat ik begrepen heb is dat een huis bijvoorbeeld altijd op naam van een Cubaan moet staan. Het lijkt me dat dat voor een bankrekening dan niet anders zal zijn…

Bovendien is geld overboeken naar een Cubaanse rekening (dat heb ik wel eens gedaan, naar de rekening van een vriend van me) niet gratis… Maar goed, dat zou misschien een detail zijn…

Liefs,
Carolina

Recentelijk heeft een vriendin van mij in Havana 2 pasjes aangevraagd… en ook zonder problemen gekregen. Dit is een credit-card van een bank in Canada en een credit-card van een bank in Guatemala.
Een vriendin van haar die in VS woont kan geld overmaken naar de Canadese bank welke dan door mijn vriendin in Havana ´gepint´ kan worden. Probleem is dat dit voor de persoon in de VS niet kosteloos is, want geld overmaken van de VS naar Canada kost geld.

Even ter info: vroeger deed ze dat via een website (naam moet ik opvragen) door geld over te maken naar deze Canadese bank, die vervolgens geld overmaakte naar Cuba. In Cuba was er iemand die dat geld persoonlijk bracht naar de desbetreffende persoon. Het enige wat daarvoor nodig was, is het adres van de persoon samen met enkele gegevens van zijn carnet. Nadeel was dat deze manier vrij kostelijk was. Ten eerste moet je eerst geld overmaken naar Canada wat al geld kost, ten tweede kost de service van het thuis brengen van het geld ook nog ´s $20. Dit ter zijde gelegd.

Enfin, die vrienin in Havana heeft nu een pasje van een Canadese en een Guatemalteekse bank. Ik kan hier heel simpel geld storten op het bankkantoor op het rekeningnummer van dat pasje… kost mij verder niets. Zij kan in Havana geld pinnen met dit pasje, als ware het een gewone creditcard. Het enige was het kost is dezelfde 3% die wij moeten betalen als wij geld opnemen met onze eigen Nederlandse creditcard. Een heel stuk goedkoper dus.
Bijna een jaar geleden heb ik geld overgemaakt van Guatemala naar Cuba via een bank (de enigste bank die het wilde doen, want zelfs Western Union kan je niet helpen). Ze berekenen voor het sturen van geld naar een ander land een vast tarief van ik geloof $10. Maakt niet uit, waar ter wereld, maar jullie raden het al… er staat een leuk klein zinnetje bij: overal, behalve naar Cuba, dat kost $37. Ik maakte 300 dollar over naar een cubaans rekeningnummer, maar daar kwam dus dik 10% bij… omdat Cuba Cuba is.

Arturo, het is mogelijk geld over te maken van een Nederlandse bank naar een Nederlands bankrekeningnummer via internet… het is nog niet mogelijk internationaal geld over te maken via internetbankieren. Daarvoor moet je nog steeds handmatig formulieren invullen en naar het bankkantoor gaan of opsturen.

Een bankrekening in Cuba? Ik denk dat dat niet gemakkelijk zal zijn. Voordat ik met mijn papieren bezig was van de verblijfsvergunning heb ik een bankrekening geopend in Guatemala, maar er komt nogal wat bij kijken. Het is gemakkelijker om een rekening te openen als je je verblijfsvergunning hebt…. Laat staan hoe ingewikkeld het kan zijn in Cuba.

Hallo Kolbike,

Heel interessante bijdrage die ik verdorie niet gezien heb daar we w.s beiden bijna tegelijkertijd onze bijdragen hier postten. En nou moet ik nog zeer snel antwoorden daar mijn mobieltje begint te piepen dat de batterij leeg raakt.

Effe snel een vraag, je schrijft: “Arturo, het is mogelijk geld over te maken van een Nederlandse bank naar een Nederlands bankrekeningnummer via internet… het is nog niet mogelijk internationaal geld over te maken via internetbankieren. Daarvoor moet je nog steeds handmatig formulieren invullen en naar het bankkantoor gaan of opsturen.”

Dat snap ik niet.

Ik woon in Italie en via internet-bankieren kan ik tocht gewoon geld overmaken van de Abnamro naar bijv. elke bank in Italie.
Vergis ik mij nou of begrijp ik je verkeerd?

Distinti Saluti
Arturo

Disculpa Arturo,

Ik ging ervanuit dat elke bank zo´n beetje even ver staat met zijn ontwikkelingen. Ik heb het al ´s nodig gehad en gevraagd aan mijn 2 banken. Mijn Postbank in Nederland en mijn Belgische bank doen beiden wel aan internetbankieren, maar het is bij hun nog niet mogelijk om internationaal geld over te maken naar een buitenlandse rekening. Voor zulke betalingen zijn de websites nog niet geschikt gemaakt en ik geloof dat de banken nog een beetje vrees hebben om over-de-grens betalingen aan te bieden via het internet. Dat de ABNAMRO dat al wel doet, dat wist ik niet!

Ik probeerde vandaag via http://www.familyremittances.com./ geld over te maken naar Cuba, doch ik slaag er niet in.

Zijn er nog andere mogelijkheden, overschijving via de bank?
ik woon wel in Belgïe

Vraag het eens na bij je bank. Het schijnt dat niet alle banken het doen, maar er hoeft er maar eentje te zijn die het wilt doen en je bent geholpen.
Met mijn KBC, kon het vroeger niet… maar dat is alweer 3 jaar geleden, wellicht dat het nu wel kan.

In een noodgeval heb ik zelfs ´s naar Western Union gebeld, die konden mij niet helpen. Eigenlijk geen enkele snel-geld-service kan dat omdat er bijna altijd een Amerikaans bedrijf achter zit.

P.S. in reactie op mijn eerdere reactie:
Ik heb trouwens gehoord dat geld overmaken naar Cuba met de Postbank nu wel kan via internetbankieren… het schijnt via de Postbank zelfs nog heel goedkoop te zijn om dat te doen.

Ik kan het met Rabo Internetbankieren ook, maar het is gewoon wel heel prijzig. Dat extra geld geef ik liever niet aan de bank. Overigens, als het via internetbankieren kan, lijkt het me dat het ook gewoon via de bank zelf (aan de balie) kan.

Het enige dat met overmaken echt noodzakelijk is: is een bankrekening aan de Cubaanse kant. Daarbij moet je dan ook identiteitsnummer van de Cubaan, de banknaam + adresgegevens kunnen vermelden. Even zoeken, ik had daar een bestandje van, van al die data die je vermelden moet…

Altijd aan te raden is om zoveel mogelijk van de gegevens die je hebt te vermelden, dit is gewenst:

Naam Cubaan
Zijn/haar adres
Bij voorkeur ook telefoonnr. (kan de bank contact opnemen)
Carnet nummer
Rekeningnummer
Naam van de bank
Numero cursal Telefoonnr. van de bank

Succes!

Liefs,
Carolina

Ik denk dat het aan de balie van de (rabo)bank duurder is dan via internetbankieren.
Ik heb goede ervaringen met zowel rabobank als abn-amro.
de kosten…tja, er zelf heen vliegen is toch duurder. (al zou ik zo niet weten wat een overschrijving eigenlijk kost.

Een spoedopdracht is vaak dezelfde dag al, tenminste als je de overschrijving 's morgens al uitvoert. (altijd handig als begunstigde cubaan om geld zit te springen…:evil: )

De laatste keer dat ik dat gedaan heb (via Rabo internetbankieren) was het ongeveer 14 Euro.

Geld is ALTIJD met spoed nodig in Cuba, maar een spoedopdracht is volgens mij minstens het dubbele in kosten… Als je uitlegt aan de Cubaan dat je die 14 Euro extra liever aan hun geeft, begrijpen ze dat allemaal en wachten ze met liefde en plezier een beetje langer.

Ik doe het liever niet meer per bank… Vind het toch altijd nog erg zonde om uberhaupt geld aan de bank af te dragen voor zoiets. Dan liever even wachten tot er weer iemand naar Cuba gaat, die iets mee kan nemen en het persoonlijk af kan geven. Dan krijg je nog nieuws uit eerste hand ook!

Liefs,
Carolina