...Cuba verslechterd...

Ik wil dit gewoon even met jullie delen:

Sinds afgelopen woensdag ben ik weer in Cuba (voor de 5e keer) en uiteraard weer in mijn geliefde Santiago. Het is echt heerlijk om weer hier te zijn! Deze plek, deze mensen, dit klimaat, het heeft zoveel warmte en ik voel me er zo ongelooflijk thuis! Heerlijk is dat!

*Nu moet ik wel bekennen, dat ik geschrokken ben… *In de afgelopen maanden (ben voor het laatste in april geweest) is het echt verslechterd hier… Het doet me pijn om het te zien. Ik zou zo graag meer doen om te helpen, maar de mogelijkheden zijn zo beperkt…

Dat het verslechterd is, is gewoon tastbaar. Het leven is duurder geworden, geld omwisselen van Peso Cubano naar Peso Convertible (en visa versa) is duurder en de prijzen in de winkels zijn gestegen, terwijl er minder te krijgen is. Ook is de corruptie groter. Ik merkte het toen ik mijn Visa Familiar ging aanvragen. Zonder giften van onze kant (kadootjes en iets meer Convertibles, dan eigenlijk nodig was), had ik het visum niet gekregen. Dit zijn zo een paar dingen die me echt heel erg zijn opgevallen.

Het is zo triest. De Cubanen hebben al zo weinig, maar ze gaan er alleen maar verder op achteruit. Het doet me pijn.

Wat kunnen we doen? Ik voel me zo machteloos… Die ene koffer die elke keer meeneem, waar ik iedere keer vrijwel de gehele inhoud van weggeef, het geld dat ik hier aan mensen geef, om te helpen met de aanschaf van dure produkten of bijvoorbeeld de bouw van hun huis, het lijkt steeds zo weinig… Ik zou zo graag meer doen, maar vraag me ook af wat…

*Nou ja, dat moest ik dus gewoon even kwijt. *

Veel liefs en warmte vanuit een prachtig Santiago!
Carolina

Je hebt helemaal gelijk Carolina… alles wordt duurder en de situatie voor de Cubanen is aan t verslechteren. De familie waar ik altijd bij zit als ik in Havana ben, vertellen me dagelijks wat er gebeurt en het is echt ondoenlijk soms om aan eten te komen of (in hun geval) eten voor hun dieren om daar weer hun brood mee te verdienen. Het geld wat ik altijd achterlaat is heel snel op (en dan kopen ze gewoon de noodzakelijke dingen) ik zal blij zijn als ik er binnenkort ene van de familie bij me heb om haar een beter leven te geven.

We zijn een paar dagen verder en een triestheid heeft bezit van me genomen… Overal kijk, alles hier… Het straalt uit dat het slechter gaat. Nu zit ik nog in een betere wijk van Santiago, maar het is tastbaar. Ik kom bij mensen thuis en zie in wat voor armoede ze leven, maar hoe blij ze zijn met mijn bezoekje. Met de kleren die ik ze geef, het beetje geld…

In deze wijk zit ook een school, waar toeristen spaans kunnen leren en ook dansles kunnen krijgen. Zo ben ik in aanraking gekomen met Sueño, de wijk in Santiago waar ik verblijf.

N.B. Voor info over deze school ga naar: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=24963

Ik ben inmiddels zeer goed bevriend geraakt met de organisatie van deze school en wat opvalt is dat er bizar weinig toeristen zijn. Het is ongelooflijk, zeker daar dit, december, hoogseizoen zou moeten zijn, vanwege het ongelooflijk lekkere klimaat hier nu. Maar je kan de toeristen op 1 hand tellen…

Hoe kunnen we zorgen dat er meer mensen naar Cuba (op vakantie) gaan? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze hierheen gaan, spaans leren, salsa leren dansen en zo tegelijker tijd de bevolking kunnen helpen?

Cuba is ongelooflijk bijzonder om te bezoeken en dat zou ik mensen zo graag duidelijk willen maken. Ik zou willen vertellen, dat als je gaat, dat je de moeite moet nemen het echte leven hier te leren kennen. Dat leven dat zo arm, maar oh zo mooi is. En dat kun je leren kennen, door juist niet naar de hotels (kapitalistische ketens zijn het!) te gaan, maar door te verblijven in casa particulares, bij families thuis. Neem spullen mee: kleren, pennen, schriften, papier, badspullen, zeepjes, parfums… Laat alles achter wat je hier mee naartoe neemt, ze kunnen het zo goed gebruiken!

Het is een andere wereld hier, een wereld zo puur en mooi, maar met zoveel ellende. En één persoon kan zo weinig doen om te helpen, maar elk beetje is iets, helpt. Wie weet net een begin…

Ach, ik weet het ook niet…

:frowning:

Liefs,
Carolina

Hallo Carolina,

Vanuit een ijskoud Toscane de hartelijke groeten !

Je schrijft:“Dat het verslechterd is, is gewoon tastbaar. Het leven is duurder geworden, geld omwisselen van Peso Cubano naar Peso Convertible (en visa versa) is duurder en de prijzen in de winkels zijn gestegen, terwijl er minder te krijgen is

Mijn eerste vraag:
Hoeveel Pesa Cubana moet je/men nu gemiddeld betalen voor 1 CUC (Pesa Convertible)?

1. Ik neem aan dat je ook cash euro’s hebt omgewisseld in pesa Cubana: hoeveel pesos krijg je nu, in de praktijk,dus na alle ‘kosten’ etc. NETTO voor bijvoorbeeld 100 €uro of voor 10 of xx euro?

2. Ben erg benieuwd naar àlle prijzen die je betaald als je dingen koopt met die Pesos Cubana, bijv. koffie of een drankje, bustickets, maaltijden etc.

4- Als je tijd hebt: hoeveel CUC’s krijg je nu netto voor een €uro?

Ergens las ik dat een Duitse emigrant naar Cuba drie maanden in Duitsland werkt en dan 9 maanden met Cubaanse vrouw (en kinderen?) in Cuba kan leven.
Helaas kan ik dat artikel niet terug vinden, maar heb jij enig idee of dat economisch gezien kan?

Vanwege internet& computerproblemen (verbinding valt vaak uit) hou ik het kort.

Ik zou het interessant vinden te weten of jij en ik als buitenlander een bankrekening kunt openen bij een Cubaanse bank en dan iemand aldaar een volmacht kunnen geven. Stel jij hebt een Cubaans bankrekeningnummer, dan moet het mogelijk zijn via internetbankieren geld over te maken zonder die belachelijk hoge kosten die nu gelden. Je moet dan wel op die banken vragen naar alle (bank)codes en (bank)nummers die dan vermeld moeten worden.En je moet eisen dat niet alleen jij , maar ook de gevolmachtigde(n) het tegoed in €uro’s uitbetaald kan krijgen , cq. in CUC’s.

Voordat weer de zoveelste storing komt verstuur ik nu snel deze vragen…

Ik zeg: geniet economisch gezien altijd met mate, op andere terreinen zonder grens.

Veel liefs
Arturo
Heeft die familie een varkentje kunnen kopen???

grin wat een vragen Arturo… Ik ga proberen om ze allemaal te beantwoorden, maar op sommige zal ik terug moeten komen.

In april kreeg je voor 1 Peso Convertible nog 27 Peso Cubano, nu nog maar 24. Ik heb nog steeds geen contante Euro´s omgewisseld, dus daar kom ik nog op terug, ik weet niet precies wat je daarvoor krijgt. Cash Euro´s kun je overigens niet in Peso Cubano direct omwisselen.

Op zich zijn verder de prijzen nog wel hetzelfde, maar daar het geld minder waard is, is het dus toch duurder. Transport is hetzelfde (2 CUC voor taxi, 10 peso cubano voor Moto). Wat betreft andere produkten, het varieert… Sommige dingen zijn duurder geworden (bijvoorbeeld fruit, dat vertelt Lucia, de vrouw bij wie ik in huis woon), maar wat daar vooral het probleem mee is, dat er haast niets is.

Economisch gezien kan dat inderdaad, enkele maanden in je thuisland wonen/werken en de rest van het jaar op Cuba. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je verdient, lijkt me… Oliver (de Duitse buurjongen hier) doet dat dus ook. Ik weet niet precies hoeveel tijd per jaar hij in Duitsland woont en hoeveel in Cuba, maar nu blijft hij bijvoorbeeld tot maart en helpt hij met het bouwen van hun huis (boven op het huis van haar ouders).

En die bankrekening… Ik vraag me af of het kan, ik denk het niet, maar ik zal het navragen. Hier in Cuba is het zo, dat buitenlanders geen bezit mogen hebben en dat zou een bankrekening zeker zijn. Dat zou dus op naam van een Cubaan moeten en dat is heel makkelijk. Hoef je alleen maar 50 CUC voor te hebben en dan kan je de rekening openen (Er moet minstens 50 CUC op de rekening staan). Echter, ook via internetbankieren moet je iets betalen om geld naar een Cubaanse rekening over te maken.

En tja… Het zou wellicht verstandig zijn om economisch gezien met mate te genieten, maar ja… Ik deel alles liever…

Liefs vanuit een heerlijk warm Santiago!
Carolina

Ha Cara Carolina,

Bedankt voor de antwoorden !!

Maar als je als buitenlander in april voor 1 Peso Convertible 27 Peso Cubano kreeg en nu nog maar 24 èn als de prijzen nog wel hetzelfde zijn, dan is het alleen voor de buitenlander dus iets duurder geworden en is dus Peso Cubano dus méér, niet minder , waard.
De Peso Cubano is dus t.o.v. de Euro 11% in waarde gestegen en voor de buitenlander is het dus 11% duurder. Maar ondanks die 11% is het leven voor een buitenlander in Cuba m.i nog steeds spotgoedkoop. Ik denk aan huur, gas,water, maaltijden, openbaar vervoer.
Of vergis ik mij?

Het probleem is dus echter het aanbod (van bijv. fruit. zoals je schrijft)
Er is te weinig blijkbaar.
Deels zijn de hurricanes m.i. daar de oorzaak van, deels de droogte in mei,juni, juli,augustus.

Zou interessant zijn Oliver te vragen een verslag of zo te schrijven hoe hij een-en-ander geregeld heeft…, en per slot van rekening begrijpt iedere Nederland de Duitse taal.

In Cuba mogen buitenlanders geen bezit hebben, maar een bankrekening valt daar m.i. niet onder, net zo min als het geld in je portemonaie. Bedoeld is, denk ik althans, bezit in de vorm van land of huis.
Ook als ik geld via internet-bankieren van de abnamro overmaak naar mijn Italiaanse bank kost dat een paar euro, zie
http:www.abnamro.nl
hant van het bedrag af, maar maximaal is het 2 euro, en het bedrag wordt direct af- en bijgeboekt.

Tot slot, je schrijft: “Het zou wellicht verstandig zijn om economisch gezien met mate te genieten, maar ja… Ik deel alles liever…”

Dat “maar” is m.i. niet juist.
Men kan economisch met mate genieten en juist door dat weinige te delen…zonder mate genieten van dat weinige…

Is dat laatste niet het kenmerk, het aantrekkelijke van Cuba…

Liefs vanuit ijskoud Toscane!
Arturo

Ja, je zou denken dat het voor de Cubanen goedkoper is geworden, maar dat is dus niet zo. Reken-technisch heb je gelijk, maar ik heb gisteren nog eens met Lucia gesproken en zij vertelde me dat veel produkten in prijs gestegen zijn. Juist ook op de feria´s (de lokale markten), waar het eerst juist altijd goedkoper was. Hoeveel de prijs gestegen is weet ik niet. Bovendien vertelde ze me dat de kwaliteit ook achteruit is gegaan. Slechtere omstandigheden en dan daarbij de ´gewoonlijke´ hurricanes en droogte…

Voor de buitenlander kan het leven hier heel goedkoop zijn, mits je weet waar je naartoe moet om je spullen te halen. Vaak is het ook niet gunstig om als buitenlander die boodschappen te doen, zeker als je - zoals ik - een overduidelijke extranjera bent: blanke huid, blond haar en blauwe ogen. Dan kun je nog zo goed hun taal spreken, ze zullen altijd weten dat er bij jou meer geld te halen valt.

Maar het kan zeker goedkoop zijn, als je weet waar je heen moet, alles voor de Peso Cubano kan kopen, dan kun je hier heel voordelig leven. Zeker als je je geld ergens anders verdiend.

Interessant idee, om Oliver te vragen een verslag te schrijven over hoe hij alles geregeld heeft, ik zal eens vragen of hij dat wil doen.

Wat betreft die bankrekening: Ik vraag me echt af of je als buitenlander een bankrekening in Cuba mag hebben. Ik heb het idee dat ze echt niet graag hebben dat er ook maar IETS op naam van een buitenlander staat, maar ik ga het navragen (weet nog niet waar, maar dat gaat wel goedkomen).

Tot slot heb je inderdaad gelijk dat men economisch met mate kan genieten en juist door dat weinige te delen zonder mate genieten van dat weinige. Dat zei je heel mooi. En jazeker, DAT is precies het aantrekkelijke van Cuba.

Veel liefs en warmte,
Carolina

Heb op het ww-forum al ´s uitgelegd hoe het hier in Guatemala werkt en ik denk minstens hetzelfde in Cuba… of zelfs nog moeilijker… áls ze het al toelaten zoals jij het zegt.

Als buitenlander kun je zomaar geen bankrekeningnummer hebben. Ik heb ruim 4 jaar in Belgie gewoond en je kunt alleen maar een bankrekening openen als je er daadwerkelijk woont, er staat ingeschreven en het liefst nog die nationaliteit hebt. Nu is het in Belgie gemakkelijker want het is Europese Unie, maar toch voor het openen van een bankrekeningnummer moet je je Belgische verblijfsvergunning tonen en een geldig Belgisch adres opgeven.
Hier in Guatemala is de procedure niet veel anders, je moet er wonen, je moet je verblijfsvergunning hebben, je moet een geldig adres hebben … gelukkig stellen ze nog net niet de verplichting om de nationaliteit te hebben anders zou ik nog heel snel moeten zien te trouwen :-P. Ik heb geinformeerd om geld over te maken van mijn Belgische rekening naar mijn Guatemalteekse rekening en dan… hier komt de uitleg.

Ik moet het geld overmaken naar een Bank in New York…onder vermelding van een door hun opgegeven code wat in de verste verte niet lijkt op een SWIFT of IBAN code. Daarbij moet ik opgeven dat het geld naar Guatemala moet met de gegevens van de bank, hun banknummer… met daarbij mijn nummer en mijn naam.
Oftewel… verschrikkelijk ingewikkeld. Via internet kan ik wel geld overmaken naar andere landen maar altijd verplicht met een IBAN en SWIFT code en ik denk dat ze nog niet echt ingesteld zijn op het overmaken van geld op deze wijze. Probleem is dat het wel kan, maar dat je het handmatig moet doen (en dat is lastig als je niet in het land woont vanwaar je het geld over wilt maken in mijn geval)
Ik had het idee om het bij een andere bank hier te proberen… misschien zijn er wel banken die ooit van SWIFT en IBAN gehoord hebben, maar nee hoor… zelfde procedure.

Binnen de Europese Unie kun je zonder problemen geld overmaken via internetbankieren, en ik denk naar grote ontwikkelde landen zoals Amerika, Australie en het verre oosten ook nog wel, maar dat minder ontwikkelde landen juist het probleem geven.
Ik heb vanuit hier ooit ´s geld overgemaakt naar Cuba. Er was maar 1 bank die dat doet en het kostte me ook nog $38 om een bedrag over te mogen maken naar Cuba. Ook tijdens die overboeking werd er niet gesproken over IBAN en SWIFT omdat ook Cuba daar nog niet van gehoord heeft denk ik. Wat ik nodig had waren gegevens van de bank, het rekeningnummer en het adres van de persoon in kwestie.

Als je zoals Oliver in Cuba woont, heb je misschien alle vereisten om in Cuba een bankrekening te mogen openen als buitenlander, zodat hij wel een rekening heeft. Je zou misschien ´s aan hem kunnen vragen of hij überhaupt (kleine duitse woordspeling :slight_smile: geld overmaakt en hoe hij dat dan doet.

Nu nog warm hier met dik 25 graden, over 5 dagen terug in NL voor een vakantietje… maar ze zeggen dat er sneeuw op komst is… brrrrrrrrrrrrrrrrrrr…
twijel :confused:

Hoi Kolbike,

Apart dat jij zoveel moeite had met geld overmaken naar je rekening in Guatemala, want geld overmaken naar Cuba is dus NIET moeilijk. Het enige is, dat de Cubaan wel een rekening moet hébben en 50 CUC is nogal wat voor een Cubaan.

Die Cubaanse vriend van me had een tijd terug nog een rekening. Ik kon daar via Rabo Internetbankieren gewoon geld naar overmaken.

Moest dan alle gegevens van hem noteren (volledige naam, identiteitsnummer, rekeningnummer, adres) en alle gegevens van zijn bank (naam bank, adres, telefoonnummer). Volgens mij deed ik dat zonder IBAN of SWIFT code (dat weet ik als ik weer in NL/Spanje ben, dat staat op mijn pc daar). No probs. Als het geld op zijn rekening aankwam, belde de bank hem om hem dat te vertellen.

Het was alleen best duur, vond ik. Ik moest iets van 15 Euro transactiekosten betalen iedere keer en daar ik hier toch zo regelmatig kom neem ik nu steeds liever geld mee (of ´pin´ het hier) en geef het dan handje contantje.

Of Oliver hier een rekening heeft, weet ik niet, maar ik betwijfel het. Ik denk eerder dat het op naam van zijn (Cubaanse) vrouw staat. Hij woont hier namelijk (nog) niet officieel, dus dan is het lastig (misschien zelfs onmogelijk) een rekening te openen.

Ik heb hem de afgelopen dagen niet echt gesproken, maar zodra ik hem weer spreek, zal ik het eens vragen hoe hij dat hier allemaal regelt en doet.

Liefs,
Carolina

Iedereen hier zal het met mij eens zijn:
die transactiekosten die de banken in rekening brengen, zijn toch veel te hoog. Dat grenst aan pure diefstal.

Wat zijn de kosten voor de Nederlandse bank (ik schat een 3 euro**-centen)** en wat voor risico lopen ze nou? (ik schat: nul, nul : 0,0 dus) en dat telefoontje van de Cubaanse bank aan de rekeninghouder aldaar: wat zal dat kosten ?

Wereldwijze Internettende reizig(st)ers zouden wereldwijd een eigen bank(systeem) moeten opzetten.

Dat kan heel eenvoudig:
stel ik wil voor die vertaalschool in Santiago die Carolina noemde of voor een gezin aldaar, voor oud en nieuw een varkentje kopen. Ik maak via internetbankieren xx euro over van mijn abnamro naar de rabo van Cara Carolina.
Zij , in Cuba zijnde, ziet onmiddellijk dat ik betaald heb en zij betaalt cash (iedere reiziger kan onbeperkt cash meenemen) ter plekke dat (ongelukkige) varkentje voor een Gelukkig Nieuwjaar.
Wat voor transactiekosten betaal ik dan? (ik zeg: bijna nul komma nul)

Distinti Saluti
( vanuit een ijskoud Toscane)

Wat kost zo’n varkentje eigenlijk?

Dan natuurlijk de kosten van de slachterij en de kosten van het braden (aan het spit?)

Hoi Arturo, oh, wat een varken nu precies kost weet ik niet, want het verschilt natuurlijk per grootte. Vanmorgen heb ik gezien hoe er twee geslacht werden, de mensen doen dat hier vaak zelf, dus dat is niet duur. :wink: In mijn volgende verslag over mijn verblijf hier, zal ik vertellen hoe dat ging.

En wat betreft de bank: Nou dat telefoontje van de Cubaanse bank aan de persoon hier in Cuba, dat kost niets hoor. Dat is een service van de bank. Als ik bijvoorbeeld 100 EURO naar hem wilde overmaken, dan ontving hij ook echt het aantal CUC voor precies 100 EURO. De extrakosten (zoals transactiekosten) waren voor mijn rekening.

Overigens heb ik nog wat GOED NIEUWS dat ik even wil delen!

Ten eerste sprak ik Oliver gisteren even en hij zei dat hij op dit moment niet vaak online is, maar dat hij best een keer een verslag wil schrijven van hoe en wat hij (hier) doet. Daarnaast vroeg ik hem naar een bankrekening en wat blijkt…

ALS BUITENLANDER KUN JE HIER ZO ZONDER ENIGE PROBLEMEN EEN REKENING OPENEN! Dat kan wellicht dus best interessant zijn! Ik moet nog een keer vragen naar het precieze hoe en wat, maar het KAN dus. :smiley:

Nog iets anders heel prettigs is het volgende: Inmiddels zijn er ook in Santiago MOBIELE TELEFOONS verkrijgbaar VOOR CUBANEN, waarmee MET HET BUITENLAND gecommuniceerd kan worden! Zeer interessant dus! Ik heb er gelijk eentje aangeschaft, met aardig wat beltegoed (nee, goedkoop is het niet, maar het is een eenmalige grote uitgave en daarna alleen opwaarderen), zodat ik vanaf nu dus met een vriend van me in Santiago kan SMS´EN!!!

Een simkaart aanvragen is dus ook heel makkelijk. Als buitenlander mag je namelijk het contract aangaan hier en op mijn naam mag ik 3 aansluitingen aanvragen! Ideaal dus. De Cubanen moeten zich uiteraard wel ook laten registreren, met ID nummer en alles, maar dat is een kleinigheid. Een SMS naar het buitenland (bijvoorbeeld Europa) kost 1 CUC, niet goedkoop, maar wel een stuk makkelijker.

Ik vond het in ieder geval heel positief, want vooral contact hebben met Cuba vind ik een groot struikelblok. Nu kan ik gewoon sms´en wanneer ik ga bellen en dan weet hij dat. PUNT. Geen gedoe meer met mails sturen, die hij soms toch niet kan lezen om dat het Cubaanse i-netcafé weer problemen heeft. Erg fijn!

Tot slot, nog iets minder prettigs… EURO versus CUC. Daar schrok ik zelf toch ook wel van. Wat ik me uit mijn hoofd herinner van april is dat er toen, als ik 1000 CUC opnam, iets van 7 honderd nog wat (bijna 800) Euro van mijn rekening werd geschreven. Maar nu… Als mijn berekingen juist zijn, dan is 1000 CUC nu inmiddels 950,39 EURO. slik

(Uitleg van de som: ik had 50 EURO (contant) omgewisseld en dat was 52,61 CUC, dus 1 CUC = 0,95038966 EURO. Klopt het???)

Een aardige stijging in ieder geval dus… :s

Goed, dat was het weer voor even geloof ik. Of heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Liefs vanuit Santiago,
Carolina

Hallo Carolina,

Nog de Aller Beste Wensen voor 2006! Hier in Italie zeggen ze :Auguri!
En hoe was de jaarwisseling in Santiago???

Heel interessant die omwisselkoersen. Klopt wel dacht ik. De CUC is gewoon opgewaardeerd en ook de gewone Cubaanse pesos dus.

Als je tijd hebt: Hoeveel gewone pesos betaal je nu, anno 2006 dus reeds, voor wat gewone dagelijkse dingen, zoals bijvoorbeel een kopje koffie of thee in een barretje. Of voor een drankje of een broodje met iets erop?
Ik ben geinteresseerd in wat gewone Cubanen (met gewone Cubaanse salarissen…) nu moeten betalen voor de gewone dagelijkse dingen als water en brood.
Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je daar gewoon geen tijd voor hebt. Het is maar een vraag.

Natuurlijk is het heel goed nieuws dat je als buitenlander een Cubaanse bankrekening kunt hebben. Je hoeft dan je CUC’s bij vertrek niet meer om te wisselen in €uro’s, maar je laat die gewoon tot de volgende vakantie of verblijf op de Cubaanse bank staan. Is trouwens ook goed voor de Cubaanse economie: voor Cuba zijn het , wel-is-waar slechts tijdelijk, gratis deviezen.
Ieder land is daar blij mee. Neem bijv.Zwitserland…:dat land leeft deels van het geld dat buitenlanders daar op de bank(en) hebben staan.

Zie met spanning je reisverslag(en) tegemoet…!

Veel liefs,
Arturo

Hoi Arturo,

De jaarwisseling hier in Santiago was zeer goed verlopen, zoals je ook in mijn reisverslag hebt kunnen lezen. De sterretjes die ik meegenomen had waren echt een groot succes! Leuk overigens om te lezen dat je mijn reisverslagen met spanning tegemoet ziet. :slight_smile:

Voor zover ik het zie/weet zijn de prijzen van dagelijkse dingen niet veranderd. De prijzen van fruit, brood, pizza, (fris)dranken, ijsjes, vervoer e.d. in de lokale winkeltjes is nog hetzelfde als in april. Ook op straat, waar het altijd ietsjes duurder is als in de winkeltje. Echter de kwaliteit is niet altijd hetzelfde, zeker in de straat niet. Ik koop zelf regelmatig in de straat en zie dat ook. Maar de prijzen daar zijn dus nog hetzelfde.

Wat betreft de bankrekening. Ik heb zelf nog geen rekening geopend. Ik weet nog niet of ik dat ga doen, wellicht eigenlijk wel handig… Als ik het doe, zal ik zeker laten weten hoe het ging, wat er verwacht wordt e.d… Ik hoop dat ik er nog tijd voor heb.

Nou, de mobiele telefoon werkt ook super! Het gaat alleen wel weer A lo Cubano, want wat blijkt… Als de mobiele telefoon gebeld wordt, dan moet de ONTVANGER van het telefoontje OOK betalen! Ze halen het geld ook overal vandaan… Maar ja, voor SMS vind ik het nog steeds ideaal! Kan ik 'm in ieder geval veel makkelijker bereiken!

Liefs,
Carolina

Hoi maria ofelia,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer. Leuk dat je zo’n fijne vakantie gehad hebt op Cuba.

Voorlopig ga ik helaas niet terug naar Cuba (ik zou wel willen, maar heb de mogelijkheid niet) en ik weet ook niet wie er nu zo naar Santiago gaat… Ik hoop dat je iemand vindt, die je kan helpen.

Succes!

Liefs,
Carolina

[URL=“http://www.wereldwijzer.nl/member.php?u=70603”]

Hola Maria,

Ik weet niet of jij de volledige procedures kent om een Cubaan te laten overkomen ? Hij alleen kan dat niet aanvragen , jij moet ook een officiele uitnodiging laten op maken ( een notariële akte in Cuba of via de ambassade) kosten 140 cuc . Dan wordt er van jou een officiele tenlaste
neming met bewijs van voldoende inkomen om de uitgenodigde te kunnen onderhouden geeist. Neem daar bij de kosten van de officiele vertalingen
en legalisaties op de Cubaanse ambassade en het voor te leggen retour
vliegtuigticket plus kosten exit visum , passpoort en verplicht medisch
onderzoek. Ik dacht dat ik er met 2000 euro niet vanaf kwam.
Ik wil niet negatief doen , maar enkel iemand inviteren die je werkelijk zeer goed kent want je tekent een blanco cheque voor een periode geldig tot twee jaar na de aanvraag.
Best eerst alles eens bestuderen vooraf , ik begrijp je reactie , ik had dezelfde reacties, maar als je wat dieper op de materie in gaat zie je dat het niet meer zo eenvoudig is. Ik wens je succes.

havanalover

Hoi Carolina…
Jeetje wat triest om te lezen dat het zo slecht gaat met Cuba. Weet jij eig. hoe het daar nu zit economisch nu dat Fidel is afgetreden?
Groetjes anke

Hoi Anke,

Precies weet ik het niet, maar de laatste nieuwsberichten van vrienden die er zijn of geweest zijn is dat er tot nog toe niet veel veranderd is.

Zodra er nieuws is, zullen we het zeker melden!

Liefs,
Carolina

Ik had een lang bericht over de economische toestand opgemaakt , maar bij het doorsturen was alles weg.

Terug een korte sammenvatting:
Er zijn een aantal psycholgische en cosmetische veranderingen geweest zoals : Cubanen mogen nu overnachten in toeristen hotels , ze kunnen nu een GSM ( mobieltje) en een computer kopen enz.
Maar de ingrijpende veranderingen komen toch ook op gang. Raul Castro wil de afhankelijkheid van de invoer , die zeer groot is , terugschroeven.
Een zeer groot deel van de dagelijkse basisproducten werden vroeger in Cuba zelf geproduceerd en worden nu ingevoerd , tarwe ,rijst, mais, melk, suiker, diepvries kippen enz. . Dit kost handen vol geld omdat een groot deel ondanks het (schijnheilige) embargo in de USA wordt gekocht , de boeren daar staan te springen om te verkopen. Maar Cuba moet alles cash betalen of de boot lost niets. Dit gaat ten koste van geld voor de infrastructuur van electriciteit en water en medische voorzieningen.
Raul heeft nu maatregelen genomen om de boeren beter te betalen, dikwijls kregen zij geen of laattijdige betalingen voor hun productie, dus niemand was geintresseerd in een hogere productie. De boeren krijgen nu toegang tot betere uitrusting, meer gronden en er wordt een hogere vergoeding beloofd. Via een hogere landbouw productie moet er geld vrijkomen. Dit is een eerste goede stap als het lukt, maar Raul Castro heeft reeds bewezen dat hij bepaalde zaken kan , hij heeft destijds de ganse toeristische industrie uit de grond gestampt om het leger en de politie te finacieren. Het zal natuurlijk een tijd duren, 50 jaar verwaarlozing van de infrastructuur en economie zullen niet op twee drie maand rechtgezet worden. Veel zal natuurlijk ook afhangen van hoe redelijk de nieuwe president van de USA zal zijn en of hij tijd zal krijgen om verder wezenlijke veranderingen door te voeren, volgen de laatste berichten zou Cuba buitenlandse investeerders aan het zoeken zijn om mee de landbouw terug op poten te zetten. Wait and see.
Havanalover