Ik wil dit gewoon even met jullie delen:
Sinds afgelopen woensdag ben ik weer in Cuba (voor de 5e keer) en uiteraard weer in mijn geliefde Santiago. Het is echt heerlijk om weer hier te zijn! Deze plek, deze mensen, dit klimaat, het heeft zoveel warmte en ik voel me er zo ongelooflijk thuis! Heerlijk is dat!
*Nu moet ik wel bekennen, dat ik geschrokken ben… *In de afgelopen maanden (ben voor het laatste in april geweest) is het echt verslechterd hier… Het doet me pijn om het te zien. Ik zou zo graag meer doen om te helpen, maar de mogelijkheden zijn zo beperkt…
Dat het verslechterd is, is gewoon tastbaar. Het leven is duurder geworden, geld omwisselen van Peso Cubano naar Peso Convertible (en visa versa) is duurder en de prijzen in de winkels zijn gestegen, terwijl er minder te krijgen is. Ook is de corruptie groter. Ik merkte het toen ik mijn Visa Familiar ging aanvragen. Zonder giften van onze kant (kadootjes en iets meer Convertibles, dan eigenlijk nodig was), had ik het visum niet gekregen. Dit zijn zo een paar dingen die me echt heel erg zijn opgevallen.
Het is zo triest. De Cubanen hebben al zo weinig, maar ze gaan er alleen maar verder op achteruit. Het doet me pijn.
Wat kunnen we doen? Ik voel me zo machteloos… Die ene koffer die elke keer meeneem, waar ik iedere keer vrijwel de gehele inhoud van weggeef, het geld dat ik hier aan mensen geef, om te helpen met de aanschaf van dure produkten of bijvoorbeeld de bouw van hun huis, het lijkt steeds zo weinig… Ik zou zo graag meer doen, maar vraag me ook af wat…
*Nou ja, dat moest ik dus gewoon even kwijt. *
Veel liefs en warmte vanuit een prachtig Santiago!
Carolina

geld overmaakt en hoe hij dat dan doet.
 geld overmaakt en hoe hij dat dan doet.
 In mijn volgende verslag over mijn verblijf hier, zal ik vertellen hoe dat ging.
 In mijn volgende verslag over mijn verblijf hier, zal ik vertellen hoe dat ging.