hoi ik ga over 5 dagen naar cuba mijn vraag is kan ik pinnen met mijn pasje in cuba ? het is zo dat postbank en ING zijn samen gegaan en volgens mij heb ik een paar jaar geleden en bank in havana met de oranje leeuw logo.heb gelezen dat alleen met credietcard kan ik pinnen maar ik ben niet van de credietcard gedoe en nu ben een beetje laat om eentje aan te vragen.dus weet het niet wat moet ik doen.alvast bedankt
Je pinpasje kan je thuislaten, hier heb je in Cuba niets aan.
De ING HAD inderdaad een kantoor in Cuba maar onder druk van de Amerikaanse overheid hebben zij dit gesloten en doen dus geen zaken meer met Cuba.
Meer informatie over geld en Cuba vind je hier: Cuba-Junky.com
hoi cuba junkie bedankt voor de informatie.
ik zou zeker niet te weinig geld meenemen want Cuba is echt niet goedkoop door de aparte toeristen munt.
Wij hadden 800,- euro bij ons voor een maand ( 2 pers ).
Verdeeld over twee Samsonite trolllys die konden wel op slot.
De meeste Casa’s kan je ook op slot doen.
Wij voelde ons absoluut super veilig met zo veel geld op zak.
Creditcard hadden we ook mee, maar geen gebruik van hoeven maken.
Remko
800 euros voor een maand? was dat echt genoeg? cuba is heel duur geworden.in welke jaar ben je geweest?
Hoi Wellita,
Reis je alleen of met tweeën?! Hoe lang ga je? Ga je rondreizen of blijf je veel op één plek?! Wil je nog spaanse les of salsa les gaan doen?! Dat zijn allemaal dingen die een rol spelen bij je vraag hoeveel geld je zou moeten meenemen.
Persoonlijk lijkt mij 800 euro voor 2’en voor een maand ook erg weinig. Petje af Remko, dat jullie dat vorig jaar gedaan hebben! Ik zou het daar in mijn eentje niet eens mee redden geloof ik, maar ja, dat is dan ook niet specifiek voor mij, eerder voor mijn Cubaanse familie.
Ik wens je in ieder geval een hele goede reis en vakantie, wellita! Cuba is een geweldig land! Voor mij het mooiste land ter wereld!
Liefs,
Carolina
Dat Remko (Okmer) maar 800 euro nodig heeft gehad is GEEN doorsnee uitgave patroon voor een toerist naar Cuba! Laat dat even duidelijk zijn anders hebben we straks allemaal mensen die met te weinig geld naar Cuba afreizen ![]()
Een doorgewinterde backpacker kan Cuba doen voor 50 euro per dag, maar dan moet je wel ervaring hebben om low-budget te reizen.
Hoi Cuba-Junky!
Ik heb je website weleens gelezen… echt geweldig opgezet!
Vraagje voor je: Mijn vriendin en ik gaan in Juni naar Cuba. We gaan een strandvakantie met rondreis maken. Alle hotels en de huurauto zijn al geboekt. Wat zijn nu reele kosten ter plaatse om rekening mee te houden?
Dag 1 t/m 3 Varadero ; All Inclusive hotel
Dag 4 t/m 11 rondreis met auto (Havana, Vinales, Trinidad en St. Clara)
Dag 12 t/m 15 Varadero ; All Inclusive hotel
Wij zijn niet de zuinige touristen en niet de miljonairs die het rondstrooien. We gaan gewoon graag regelmatig zitten voor een hapje, een drankje, een muziekje, af en toe een leuke activiteit of excursie. Ook al zitten we soms All Incl, dan gaan we toch soms buiten de deur eten en dingen doen. Kortom gewoon lekker genieten, zonder al te gek te doen.
Wat is nou een reeel budget per persoon om rekening mee te houden voor de vakantie? (Bedoel, kost een biertje 1 of 4 CUC… wereld van verschil als je uiteindelijk alles bij elkaar optelt :))
Dan kan ik rekening houden met alles en genoeg centen meenemen ![]()
Thanks!
Pietjep
Hoi Pietjep,
Op normaal toeristisch avontuur … :hihi:
Drankjes:
Dat biertje kost in Cuba in de winkel 1 cuc en op terrasjes is de prijs afhankelijk waar je je bevind. Op erg toeristische plaatsen zoals in oud Havana of op de patio van Hotel Nacional 3 cuc en wat achteraf terrasjes en buiten de toeristische zone zal je 1.50 betalen. Prijzen zoals 4 cuc per biertje of 5 cuc voor een glaasje wijn komen zelden voor.
Flesje water, wel belangrijk als je rondreist in de hitte, kost je gemiddeld 1 tot 2 cuc. Maar slim is om flessen water in een winkel te kopen.
Eten:
Je kunt lunchen/dineren bij paladares, privé restaurants, daar zal je gemiddeld 10 cuc pp kwijt zijn. De Cubaanse staats restaurants zijn in Havana en Varadero centrum een stuk duurder, maar wil je het heel gek maken ben je 25 cuc pp kwijt.
Eten en drinken is vaak ook, buiten de toeristische gebeiden, te verkrijgen langs de straat of in “loketjes” uit de muur, hierbij moet je denken aan een kleffe pizza of een broodje varkensvlees, een gepelde sinaasappel of ander fruit. Dat is reuze goedkoop en vaak kan je in deze gevallen betalen met Cubaanse pesos ipv cuc. Zo’n kleffe Cubaanse pizza heb je voor 0.25 cent
Een leuke ervaring is Hectors Pizzas in Centro Havana
Hier meer info: Cuba-Junky.com
Ook onderweg tijdens jullie rondreis zullen de kosten erg meevallen, Cuba is lang niet zo duur als Europa maar wél stukken duurder dan Azië
Dag 1 t/m 3 Varadero ; All Inclusive hotel
- Varadero zelf, het centrum, heeft heel goedkope restaurantjes maar ook duurdere, goed opletten waar je gaat zitten. Voorderest valt er in het stadje Varadero niet veel te doen. Excursies en prijzen vind je hier:
Cuba-Junky.com
Dag 4 t/m 11 rondreis met auto (Havana, Vinales, Trinidad en St. Clara)
- Havana kán prijzig zijn, en dan heb ik het over het oude gedeelte; Habana Vieja. Maar lang niet zo prijzig als andere hoofdsteden in de wereld.
Vinales is goedkoop, biertje 1.50 en eten voor hooguit 10 cuc pp
Trinidad ietsje duurder dan Vinales en Santa Clara kost geen klap
Maar nogmaals, bevind je je waar de massa gaat, dan betaal je meer dan in een achteraf buurtje of straatje.
Ik denk dat de Lonely Planet gids de beste tips geeft qua prijs indicatie, maar houdt er ook weer rekening mee dat de Lonely Planet veel fans heeft, en dus een platgetrapt pad heeft achtergelaten en daardoor de beschreven restaurants etc snel in hun prijzen omhoog gaan wanneer ze in de gaten krijgen dat ze in de gids vermeld staan.
Resumé:
Cuba is zo duur als je het zelf wilt maken maar nooit zo duur als een toeristische Europese bestemming.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Gr
CJ
![]()
Hoi CJ,
Enorm bedankt voor je goede en uitgebreide uitleg. Nu kunnen we er rekening mee houden. Niks lijkt me erger dan ter plaatse zonder centen komen te zitten ![]()
Hector’s pizza ziet er geweldig uit… alleen de ervaring is het al waard!
En zo te zien genoeg leuke excursies vanuit Varadero. De catamaran tocht lijkt ons wel wat (misschien zijn er zelfs mogelijkheden om prive een bootje met excursie/chauffeur te huren?). En de Rio Canimar excursie wellicht.
De Tropicana show blijft een beetje een vraagteken. Klinkt heel erg leuk, echter is vrij prijzig. Nou is dat niet zo erg, als het maar niet zo’n plichtmatige show voor de massaladingen van tourisiten is. Waar het meer om de naam en faam gaat als de show zelf.
Tja voor wat betreft plat getreden paden, soms ontkom je er niet aan jammer genoeg (m.a.w. als je naar de Taj Mahal gaat kun je de busladingen verwachten, maar niet gaan is ook geen optie).
Hopelijk kunnen we een goede mix vinden van kleine mooie intieme dingen en ervaringen en wat standaard must see (massa) dingen. We hebben een Jeepje gehuurd, wellicht komen we in het Escambraye gebergte een heel eind… keertje Skinny dippen in een klein afgelegen meertje kan geen kwaad ![]()
Thanks!
PietjeP
De catamaran tocht in Varadero vinden heel veel mensen leuk, en bijzonder is het zeker op die mooie blauwe zee, lekker kreeft eten tijdens de lunch en je kan nog gaan zwemmen met dolfijnen als je dat wat lijkt.
Een nóg betere optie is inderdaad als je een privé bootje zou kunnen huren met “kapitein” maar die vlieger gaat in Cuba niet op. Cubanen mogen niet zomaar met een bootje de zee op aangezien de overheid bang is dat ze naar Miami roeien ![]()
Tropicana is een belevenis, en zelfs ik die vér weg van het massa toerisme blijft vind dat je dit gezien moet hebben. Het is zeker een soort van Tai Mahal gevoel, massa’s toeristen want de Cubaan kan de show niet betalen helaas. Maar de show heeft een enorme geschiedenis en ik vind dat je dat moet zien wanneer je je in de cultuur van Cuba wilt verdiepen.
Als je dit doet ga dan niet naar de show in Matanzas/Varadero maar de orginele show in Havana, mét diner en de hele “rompslomp” die erbij hoort, ook al is het relatief duur, ik vind áls je dit doet doe het dan goed.
Wat betreft de Escambray …
Je kunt heel veel wandelingen zelf doen maar verdiep je even in de excursies die worden aangeboden, er zijn erbij waar je zelf met de auto niet kunt komen en heel erg de moeite waard, zeker als je een natuur liefhebber bent omdat je bij de excursies een gids hebt die je veel kan vertellen over de flora en fauna. En Cuba heeft veel bijzondere plantensoorten.
Anyway, veel plezier ![]()
CJ
Mooi… dan gaan we dus naar de Tropicana show…
Moet je kaarten van tevoren reserveren? Of kun je gewoon daar naar toe, betalen en naar binnen?
Jammer dat de overheid el capitano niet vertrouwt… Zou erg leuk geweest zijn om een privebootje te huren! Om heel die catamaran af te huren wordt toch wat te gortig ![]()
In Trinidad zullen we wel kijken of we een excursie kunnen boeken. Misschien dat we zelf kunnen rijden met een losse gids of iets dergelijks.
Zijn er nog vrienden / familie van je daar voor wie we iets mee kunnen nemen? Begreep dat een aantal standaard dingen daar niet makkelijk te verkrijgen zijn of enorm duur. In ruil voor een koud biertje bij ze thuis, gooi ik m’n koffer wel vol met wat (voor hun) speciale dingen als aspirientjes ed. (Die van mn vriendin zit uiteraard nu al vol haha ;))
Grtz, Pietje
De Tropicana moet je wel reserveren, is wel verstandig. Dit kan bij ieder hotel in Havana.
Wat betreft spullen meenemen, Cubanen hebben **overal **te kort aan, maakt niet uit wat.
Wat je mee kan nemen is alles wat je sjouwen kunt. Bij Martinair mogen reizigers 2 maal 23 kg per persoon meenemen, dat in in totaal met z’n tweeën dus 92 kg.
Ruim je kastjes op, de zolder, de kelder, de schuur, en alles wat mee kan meenemen
Cubanen hebben ALLES nodig
Zoals reeds vermeld is er in Cuba een gebrek aan alles. Zelf neem ik meestal kleding en toiletspullen mee zoals zeep en tandpasta. Vraag bij drogisten en apotheken om proefmonsters. Je kunt een paar van die kleine dingen altijd makkelijk in je tas bij je dragen en discreet weggeven als mensen daar om vragen. Deze kun je ook achterlaten in de casa’s/hotels waar je verblijft.
Neem idd genoeg cash mee in euro’s. Zelf neem ik ook altijd traveller cheques mee en die kun je in de meeste grote plaatsen wisslen. Verbazingwekkend genoeg accepteren ze ook travellers cheques van American Express. Wel even je aankoopbon meenemen, zodat ze zien dat je ze in NL gekocht hebt en niet in Amerika.
Nog een kleine aanvulling op prijzen in casa’s:
overnachting: 25 cuc per kamer (2 pers.)
ontbijt: 3-4 cuc p.p.
diner: kip/varkensvlees 8 cuc, vis/garnalen 10 cuc, kreeft 12 cuc
Prijzen zijn gemiddeld en het is echt aan te raden in je casa te eten, veel meer en veel beter!
Ik zit momenteel in Cuba, en schrik me het apenlazerus van de prijzen.
En ook al ben je waarschijnlijk alweer thuis, pinpas werkt niet hier.
Zelfs met creditcard is het nog een redelijk gedoe om aan geld te komen.
Kan voor zover ik weet alleen in de echt hele grote dure hotels, met paspoort.
Ik hoorde veel mooie verhalen over Cuba van toeristen in Mexico.
Nou heb ik Cubaanse familie, die er heel anders over praat.
Ik denk, dit moet ik zelf beleven. Ik sluit geloof ik maar aan bij mijn Cubaanse familie.
Ik vind Cuba een raar land. Ik begrijp er niks van. Zit als arme student ergens in een vet verrote Casa, betaal alsnog 30 CUC. En een supermarkt of een restaurant of iets dergelijks zijn ver te zoeken.
Ik ben helemaal geen luxe persoon. Reis al maanden door de Caribbaen en Latijns Amerika. Ben heel snel tevreden met alles… Maar Cuba…
Nogmaals voor alle Cuba reizigers! Cuba is niet goedkoop, zeker niet als je andere landen in Latijns Amerika gewend bent, waar je spotgoedkoop kunt rondreizen. In Cuba zijn er geen goedkope bussen met perfecte verbindingen, zijn er geen Oxxo´s, zijn er geen wisselkantoren op elke straathoek en zeker geen pinautomaten en een ruime voorraad internetcafe´s bestaat al helemaal niet! (je mag blij zijn dat je verbinding hebt bij een Etecsa en niet ´fuera de servicio´.
800 euro voor een maand?? Wow, dat hebben jullie wel uitstekend gedaan. Ik moet me aansluiten bij Carolina, voor een week vakantie heb ik 1000 dollar (800 euro) nodig voor mijn vlucht, auto, slapen, eten en uiteraard de sinterklaas uithangen bij vriendin en familie… en dan mag ik niet te gek doen hoor.
Ik zit momenteel in Cuba, en schrik me het apenlazerus van de prijzen.
- Cuba is goedkoper dan Nederland
En ook al ben je waarschijnlijk alweer thuis, pinpas werkt niet hier.
Kwestie van voorbereiden
Zelfs met creditcard is het nog een redelijk gedoe om aan geld te komen.
Kan voor zover ik weet alleen in de echt hele grote dure hotels, met paspoort.
*Buiten de hotels vind je in iedere stad en dorp genoeg banken om geld te halen met je creditcard
Ik vind Cuba een raar land. Ik begrijp er niks van.
*Ja Cuba is uniek in zijn soort
Zit als arme student ergens in een vet verrote Casa, betaal alsnog 30 CUC.
*Kan ook voor minder en je kunt de kamer ook delen dan ben je maar 30 cuc kwijt (=23 euro)
En een supermarkt of een restaurant of iets dergelijks zijn ver te zoeken.
*Het barst van de supermarkten en restaurants in de steden van Cuba
Ik ben helemaal geen luxe persoon. Reis al maanden door de Caribbaen en Latijns Amerika. Ben heel snel tevreden met alles… Maar Cuba…
- Volgende keer beter voorbereiden of een Lonely Planet kopen maar dat is vast ook te duur
LOL
Nogmaals voor alle Cuba reizigers! Cuba is niet goedkoop, zeker niet als je andere landen in Latijns Amerika gewend bent, waar je spotgoedkoop kunt rondreizen.
- Cuba moet je vergelijken met eilanden in het Caribisch gebied, niet met het vaste land, eilanden zijn ALTIJD duurder alleen al om de reden omdat het lastig bevoorraden is.
En als je Cuba dan vergelijkt met andere eilanden in de buurt is Cuba goedkoop!
In Cuba zijn er geen goedkope bussen met perfecte verbindingen,
- Cuba heeft de Viazul bus (www.viazul.com) en ik vind een busrit van 200 km voor 10 cuc (7.50 euro) goedkoop. Dit gaat je in Nederland niet lukken. En ik hoor graag op welk ander Caribbisch eiland het goedkaper kan …
zijn er geen wisselkantoren op elke straathoek en zeker geen pinautomaten en een ruime voorraad internetcafe´s bestaat al helemaal niet! (je mag blij zijn dat je verbinding hebt bij een Etecsa en niet ´fuera de servicio´.
*Cuba heeft de Cadeca op vele plaatsen om je geld te wisselen, en genoeg plaatsen om het internet op te gaan, langzaam en duur is dit wel.