Tips voor de alleenreiziger in Cuba (nov 2008)

Hallo,

Ben net terug uit Cuba en terwijl ik daar was bedacht ik steeds dingen die wel handig geweest waren. Dus schrijf ze bij deze op in de hoop dat een ander er wel wat aan heeft.
Hieronder staan een aantal waarschuwingen, maar wil daarbij benadrukken dat ik me vrijwel altijd heel prettig en veilig in dit land voelde.

Bus:
[ul]
[li]Als je 5 min in de bus zit, dan valt de airco wel mee, is t zelfs nog lekker, maar na 15 min zit je te bibberen van de kou. Ik had een vest en een jasje mee, maar t was niet genoeg. Toen ik uit de nachtbus kwam waren mn benen bevroren.[/li][li]Handiger is misschien een dun lakentje (van Xenos ofzo) of een handoek die je om je heen kan slaan.[/li][li]Nachtbus: wees alert als dame alleen. Ik zat als enige toerist in die nachtbus en het licht is uit. Ik kreeg heel wat uitnodigingen van Cubaanse mannen om naast ze te zitten…[/li][li]Astro: Zelfde soort bussen als die van Viazul.com, maar dan alleen voor Cubanen. Spreek je Spaans en heb je donker haar, dan kun je proberen die bus te nemen, is iets goedkoper.[/li][/ul]Bustickets:
[ul]
[li]Als je eenmaal een ticket hebt gekocht, kun je deze altijd omwisselen voor een andere tijd, zolang het hetzelfde traject is. Laat je niets anders wijsmaken! Bij de nachtbus was de tijd op mijn ticket niet aangepast en wilde de vrouw dat ik contant een nieuwe zou kopen en dan kon ik later in Habana mn geld terug krijgen. Bullshit! Eerst wilde ze 40 CuC, toen ik de prijzen erbij pakte (geprint van de viazul.com website) was de rit 34 cuc. Er stond maar een prijs, maar zij beweerde dat de nachtbus duurder was, alweer Bullshit! Deed alsof ik geen geld had, uiteindelijk vroeg ze “slechts” 10 cuc… Raar toch. Gelukkig had ik vrienden gemaakt op het busstation en die haalde haar over om me te laten gaan.[/li][li]CHECK dus altijd goed de tijd en datum, voor als je pech hebt zo’n kenau tegen te komen. Maar meestal doen ze niet moeilijk hoor.[/li][li]Busnummer (drie cijfers) goed onthouden, mocht je iets kwijtraken, zoals ik regelmatig deed, dan vinden ze het makkelijk terug.[/li][li]Koop je busticket minstens 1 dag van te voren. Sommige busstations zijn alleen in de ochtend open, sommige vrijwel de hele dag.[/li][/ul]Casa’s:
[ul]
[li]De meeste vragen 20 of 25 cuc, maar als je aanvoert dat je alleen bent kun je vaak een kamer voor 15 cuc krijgen. In cienfuegos zelfs voor 10 cuc.[/li][/ul](Tip Cienfuegos: Casa Yamay, [EMAIL=“yamay@correodecuba.cu”]yamay@correodecuba.cu ze spreekt engels, maar is vooral superlief en gezellig)

Eten/Voedsel
[ul]
[li]In de casa’s hebben ze het beste voedsel! Echt ongelooflijk, maar waar.[/li][li]Alternatief zijn de Paladars. (Prive restaurantjes met max 12 stoelen). Hoe kom je erachter waar ze zijn? Gewoon een Cubaan aanspreken op straat en vragen naar een goed restaurant of Paladar.[/li][li]De restaurants zijn meestal waardeloos, zelfs die uit de gids.[/li][li]Ik als vegetarier had t best moeilijk, want door de orkaan waren veel groente-oogsten verwoest. Ik was blij dat ik van die verpakte ontbijtkoeken, sultana’s en liga’s mee had. Achteraf gezien waren vitaminepillen en misschien van die groentebouillons ook fijn geweest.[/li][/ul]Geld:
[ul]
[li]Zorg ervoor dat je weet hoe CUC’s eruit zien. Een toerist had de pech een oneerlijke?/ onoplettende bankmedewerker te treffen en kreeg pesos nacionales! Die zijn 25 keer minder waard![/li][li]Op het geld hoort peso convertible te staan, CHECK dit goed![/li][li]Wil je toch je CUC’s wisselen voor pesos nacionales, dan kan dit alleen in de Cadeca (? weet ff niet meer hoe je het schrijft) Hiermee heb ik een keer twee megabroden gekocht voor slechts 4 pesos (is ongeveer 10 cent ofzo) en ijs kun je hiermee betalen.[/li][/ul]Excursies naar de bergen:
[ul]
[li]Draag dichte schoenen! Of van die schoenen die je met afzwemmen (vroeger) aanmoest. Het kan vreselijk glad zijn, wat al heel gevaarlijk is, maar met open schoenen komt alle modder en drap erin en gaat je voet glijden. (Uiteraard geen stoffen schoenen, want dat krijg je nooit meer schoon.)[/li][li]Neem een schoudertas mee ipv een rugtas, zodat de hitte van je rug kan ontsnappen. De gidsen lopen ook allemaal met een schoudertas.[/li][/ul]Kleding:
[ul]
[li]In Cuba kleden de dames zich allen in superstrakke topjes en minirokjes zijn het helemaal met stoere gympen eronder. uiteraard levert dit ze wel de nodige aandacht van mannen op. ;-)[/li][li]De heren kleden zich vaak met een shirt en spijkerbroek, tevens Witte gympen eronder.[/li][li]wel of geen merkkleding en sieraden? Op sommige plekken kan het, zoals in de grote steden en tijdens het uitgaan, maar anders zou ik aanraden het gewoon simpel houden[/li][/ul]Oplichterij:
[ul]
[li]‘Ben je al naar het Festival geweest?’ Dit is een hele bekende truc in Habana, heb heel wat mensen ontmoet die net als ik deze vraag kregen. Wat er vervolgens gebeurt is dat je meegenomen wordt naar een kleine bar, je kan je naam op de muur kladderen, danst even, drinkt samen mochitos (in mijn geval alcoholvrije) en een belachelijk hoge rekening wordt aan jou gepresenteerd. Ik heb geweigerd en alleen voor mezelf betaald. De meeste toeristen betalen wel omdat er een druk op je uitgeoefend wordt. Bij mij zei hij zelfs dat ik wel in euro’s kon betalen als ik het geld niet in CUC’s had. Ik vond het heel vervelend en ging echt weg met een teleurgesteld gevoel, denkend dat ze alleen maar aardig deden om aan me te verdienen. Een Canadees koppel dat ik had ontmoet kon er wel om lachen toen het bij hen gebeurde. Het is maar net hoe je erin staat.[/li][/ul]Uitgaan:
[ul]
[li]Wit is de kleur! In veel disco’s hangen namelijk nog blacklights. Hoe kom je hier? Weer gewoon vragen aan jonge mensen op straat waar een goede disco is.[/li][li]In de casa de la trova en casa de la musica vind je voornamelijk wat ouderwetse salsa muziek en het zit er vol met toeristen en cubanen die de toeristen proberen te verleiden. Je moet ervan houden, maar verwacht niet dat een Cubaan (man noch vrouw) puur voor de gezelligheid met je danst. Vaak hopen ze op een gratis drankje o.i.d.[/li][/ul]W.C.
[ul]
[li]De toiletten daar zijn echt heel treurig, wat wel te verwachten is natuurlijk, maar neemt niet weg dat t onprettig is als je geen w.c. papier of zeep hebt en vaak niet kan doorspoelen (denk aan een grote boodschap).[/li][li]Neem mee: tissues/ vochtig toiletpapier/ zeepblaadjes (geloof bij de Xenos te koop)/ desinfectiegel. Het is maar net wat je het prettigst vindt om te gebruiken.[/li][/ul]Weer/klimaat:
[ul]
[li]In november is het nog erg vochtig, dus neem een kleine paraplu mee. Tevens handig om je tegen de zon te beschermen. Veel Cubanen doen het ook, dus je loopt niet voor lul.[/li][/ul]Grtz Alyssa

Hey Alyssa,

Thnx voor de tips. Heb je een fijne vakantie gehad?

Liefs,
Carolina

Dank voor de tips!

Kan iemand mij vertellen wat de huidige exchange rate is van de Canadese dollar (naar CUC)? Ik heb namelijk twee verschillende waarden gevonden op het web: (de 1.36 lijkt mij zwaar fout?)

CAD 1.36400
http://www.banco-metropolitano.com/tasasn.htm
CAD 0.7467
http://www.bc.gov.cu/English/exchange_rate.asp

Groeten,
Bart

Een toerist had de pech een oneerlijke bankmedewerker te treffen en kreeg pesos nacionales! Die zijn 25 keer minder waard!

Lijkt me eerder dat deze toerist op straat heeft gewisseld. daar kun je wel eens een straathandelaar treffen die je op deze manier beduveld. Die handelaren zijn vaak nabij een bank of cuc-winkel te vinden.

wissel je euro’s eerst om in Canadese dollars. Je krijgt er in Cuba veel meer voor dan voor een euro, terwijl zo’n dollar veel minder waard is. Bijv: als je 1000 can dollars omwisselt krijg je 300 CUC meer dan als je 1000 euro’s omwisselt.

Onjuist! Als het al waar zou zijn zou dit toch allang bekend moeten zijn bij degenen die wat vaker op Cuba komen.

€1000 = cad.1586.65
€1000 = cuc.1190.98
cad.1586.65 = cuc 1190.98
cad.1000 = cuc 750.63

Je kunt het hier narekenen: Koersconverter - De wisselkoers converter.

Haai,

Cuba was leuk, heel relaxed en voelde me erg veilig op de meeste plekken (uitzondering Pinar del Rio, voelde ik me heel onprettig)
Nee is nee, wat ik ook heel verwonderlijk vond. Ergens kan ik t me ook wel voorstellen, als ik een man afwijs, draait hij zich om en staan er zo 50 andere prachtvrouwen voor zn neus. Tja waarom dan moeilijk doen om 1 nee.
Dank voor t vragen!

Ik vermoed dat de mensen die zich op een forum aanmelden slim genoeg zijn om te weten dat ze niet op straat geld moeten wisselen. Bij deze wil ik dat nog even extra benadrukken Niet doen! En helaas, deze toeristen hadden het in een bank gewisseld. Het kan natuurlijk dat de bankmedewerker zich vergist had, want ze hadden in principe wel het juiste bedrag volgens de wisselkoers gekregen, maar dan alleen in pesos. Let gewoon altijd goed op dat er Pesos Convertibles op het geld staat.

grtz Alyssa

Vraag: Wij gaan begin Jan 4 weken.
Hoe is het na de orkanen?
Is er honger zoals voorspeld werd, en zijn de huizen die verwoest waren al weer een beetje op gebouwd. Gibara b,v [willen wij ook naar toe] , nog in Baracoa geweest? Hoe was het daar?
Wij reizen met een huurauto.
Weet iemand of je nog steeds gratis extra bagage met Martinair mee mag nemen, kleding/schoolspullen etc etc. Na de laatste orkaan was dat 23 kg extra.

hola’

ik ben de laatste keer in oktober 2008 in Cuba geweest, net na de laatste orkaan “Paloma” .Was deze keer niet in Baracoa, maar hoorde van Cubanen dat Baracoa zwaar getroffen was en dat door het natuurgeweld de oogst min of meer verwoest was. Er is dus wel degelijk een nog moeilijkere situatie onstaan voor vooral de gewone simpele niet in contact met buitenlanders komende Cubanen.
Het werd i.p.v. 2 bolletjes brood…1 bolletje.
Niet voor toeristen, die worden altijd als eerste bevoorraad.
We zijn met een huurauto(nemen altijd lifters mee,fantastische ervaring), vanuit Havana via Guana, Santa Clara ,Santa Lucia naar Guaimaro gereden, waar wij een Cubaans gezin min of meer steunen in het e.e.a. Het gebied rond Guaimaro en vooral Santa Lucia maakte mij verdrietig. Flinke schade aan vooral daken, maar ook complete huisjes waren weggewaaid.
Vanuit Holquin vlogen we terug naar Havana om nogmaals te beleven.
Cuba, yo te quiero mucho.
Wel blijven opletten! 99,5% van de Cubanen zijn betrouwbaar.
Sommigen proberen wat bij te verdienen en denken dat buitenlanders een boom in de tuin hebben met geld als blaadjes.

Eric.

Goede tips !

MAAR op gebied van geld zit je er compleet naast, ik heb al veel verhaaltjes over Cubaans geld
gehoord maar dit klopt alles.
Waarom krijg je voor de Canadese dollar meer CUC, Peso Convertible ??
dan voor Euro heel eenvoudig omdat de Canadese munt een zwakke munt is veel zwakker dan de reeds zwakke Amerikaanse dollar.
Momenteel ( 26/12/2008) krijg je voor:

1000 CAD (Canadese dollar) 761,25 CUC ( Cubaanse peso converible)
1000 EUR ( Euro) …1296,75 CUC
Voor 1000 Euro krijg je dus 535.5 CUC meer…niet om een zogezegd handig trukje maar simpel omdat de EURO stukken meer waard is dan de veel zwakkere CAD …Momenteel is 1 CAD= 0.58 EURO.
Als jij een sterke munt gaat om wisselen naar een zwakke krijg je uiteraard veel meer …alleen kost het je nog extra geld van twee maal wissel commissie betalen. Je " trukje" kost dus MEER in plaats van minder.
Als je nu rechtstreeks naar CUP ( Peso Nacional ook genoemd Peso Cubano) zou omwisselen krijg je nog MEER , hoeveel ? 24 maal meer, waarom? omdat de Peso National 24 maal minder waard is als de CUC (peso convertible)

Havanalover

Wat een goede tips allemaal! Handig om te onthouden!

Thanks, fijn dat ik je er blij mee kan maken!

Bedenk ter plekke nog iets belangrijks over de Casa’s: het is me een keer overkomen dat de dame mijn paspoort mee wilde nemen om mn gegevens door te geven aan een bureau wat dit soort dingen bijhoudt. Ook al leek ze me wel te vetrouwen, heb toch geweigerd en aangedrongen dat ze mn kopie meenam. Uiteindelijk ging ze akkoord.
Geef nooit je paspoort uit handen, dit is het belangrijkste wat je hebt om weer thuis te komen! Neem dus voor de zekerheid kopietjes van je paspoort mee.

Veel plezier in Cuba!

grtz Alyssa

Super!!! Wat een tips !! Zaligg!! Zo geraken we er wel !!

Is dat van die munt nu op dit moment nog steeds zo of ondertussen toch een andere strategie mogelijk? Want ik denk dat die reacties van in 2008 al waren ?

Gr. !!