In een maand tijd kun je erg veel zien, je zou ongeveer zoiets als dit kunnn doen:
Havana 4 dagen
Vinales 3 dagen
Cienfuegos 2 dagen
Trinidad 3 dagen
Camaguey 4 dagen
Santa Clara 2 dagen
Sancti Spiritus 2 dagen
Santiago de Cuba 3 dagen
La Boca 2 dagen
Varadero 3 dagen
Backpacken gaat prima, overnachten is voordelig in een casa particular dat kost je ongeveer 20 dollar per nacht. Reizen gaat snel, veilig en comfortabel per bus, bij aankomst in de busterminal staan meestal mensen klaar om hun casa’s aan te prijzen.
Cuba is erg veilig, vroeger stond er zo’n beetje op elke hoek van de straat een politie agent, helaas is door de crisis het aantal politie agenten gedaald. Drugs en wapens zijn er in Cuba vrijwel niet, daar heb je weinig last van. De nachten zijn lang in Cuba dus je hoeft niet alleen op straat.
Is het duurder dan Azie? Het is goedkoper dan Hong Kong, duurder dan Thailand zou ik zeggen. Je moet ongeveer hier op rekenen:
Busreis is tussen de 7 en 20 dollar, afhankelijk van de afstand.
Casa kost 20 usd per nacht, soms 25 maar dat is eigenlijk niet nodig. Ontbijt is zelden inbegrepen hier kan een extra 3 dollar op gerekend worden, voor avond eten is 7 dollar meestal een redelijke prijs. Ik zou dit echter niet doen, je zit dan 's avonds vast aan je casa en in de stad kun je meestal prima eten voor minder dan 10 dollar. Een klein hapje 's avonds kost je misschien maar 3 a 5 dollar. Shoppen zul je in Cuba vast weinig doen, dus dat is lekker goedkoop :chin: een biertje op het terras (of in de disco, winkel etc. kost allemaal hetzelfde) 1 a anderhalve dollar. Op sommige plaatsen kun je met cuban peso’s betalen, dan weet je niet meer hoe goedkoop het is. Een streekbus kost dan zo’n 0,008 dollar, broodjes bij de bakker 0,04 dollar en een getapt biertje 0,22 dollar. Sigaretten zijn spot goedkoop al durf ik zo niet meer te zeggen wat ze kosten, een mujito 2 a 3 dollar.
Toch is het fijn om in Cuba een maatje mee te nemen, de vlucht kost wat, maar een kamer kost 20 dollar per nacht, en dit zijn 2 persoons kamers, ook voor de lange busreizen en het uitblazen op het terras is het prettig