Hoeveel tijd voor heel Cuba

Heej heej

ik heb n paar brandende vragen over cuba, jullie kunnen me vast verder helpen…

Hoelang ben ik zoet om heel cuba te kunnen zien?

Is backpacken in dit land goed te doen? Qua slapen budget en vervoer van A naar B?

Is het veilig voor n vrouw alleen?

Is het duurder dan Azie?

Dit zijn paar vragen waarvan ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden met jullie ervaringen…

Erg erg bedankt, fijne avond :))

In een maand tijd kun je erg veel zien, je zou ongeveer zoiets als dit kunnn doen:

Havana 4 dagen
Vinales 3 dagen
Cienfuegos 2 dagen
Trinidad 3 dagen
Camaguey 4 dagen
Santa Clara 2 dagen
Sancti Spiritus 2 dagen
Santiago de Cuba 3 dagen
La Boca 2 dagen
Varadero 3 dagen

Backpacken gaat prima, overnachten is voordelig in een casa particular dat kost je ongeveer 20 dollar per nacht. Reizen gaat snel, veilig en comfortabel per bus, bij aankomst in de busterminal staan meestal mensen klaar om hun casa’s aan te prijzen.

Cuba is erg veilig, vroeger stond er zo’n beetje op elke hoek van de straat een politie agent, helaas is door de crisis het aantal politie agenten gedaald. Drugs en wapens zijn er in Cuba vrijwel niet, daar heb je weinig last van. De nachten zijn lang in Cuba dus je hoeft niet alleen op straat.

Is het duurder dan Azie? Het is goedkoper dan Hong Kong, duurder dan Thailand zou ik zeggen. Je moet ongeveer hier op rekenen:

Busreis is tussen de 7 en 20 dollar, afhankelijk van de afstand.
Casa kost 20 usd per nacht, soms 25 maar dat is eigenlijk niet nodig. Ontbijt is zelden inbegrepen hier kan een extra 3 dollar op gerekend worden, voor avond eten is 7 dollar meestal een redelijke prijs. Ik zou dit echter niet doen, je zit dan 's avonds vast aan je casa en in de stad kun je meestal prima eten voor minder dan 10 dollar. Een klein hapje 's avonds kost je misschien maar 3 a 5 dollar. Shoppen zul je in Cuba vast weinig doen, dus dat is lekker goedkoop :chin: een biertje op het terras (of in de disco, winkel etc. kost allemaal hetzelfde) 1 a anderhalve dollar. Op sommige plaatsen kun je met cuban peso’s betalen, dan weet je niet meer hoe goedkoop het is. Een streekbus kost dan zo’n 0,008 dollar, broodjes bij de bakker 0,04 dollar en een getapt biertje 0,22 dollar. Sigaretten zijn spot goedkoop al durf ik zo niet meer te zeggen wat ze kosten, een mujito 2 a 3 dollar.

Toch is het fijn om in Cuba een maatje mee te nemen, de vlucht kost wat, maar een kamer kost 20 dollar per nacht, en dit zijn 2 persoons kamers, ook voor de lange busreizen en het uitblazen op het terras is het prettig :slight_smile:

1 like

Hoi thanks hey voor de uitgebreidde info!

Nu lees ik dat je de ene keer met pesos(?) betaald en de andere keer met dollar?

Ik reis alleen altijd door azie en ontmoet veel mensen altijd… Is dit in cuba ook makkelijk om mensen te ontmoeten tijdens het reizen?

Ik las ook dat er pinautomaten zijn, moet ik voor 4 weken cash meenemen? Beetje eng idee.

Thanks!!

Er zijn twee munteenheden in Cuba de voornaamste is de CUC de Cuban Convertible (ook vaak dollar genoemd). De andere zul je waarschijnlijk minder tegen komen, maar dat ligt er maar net aan hoe diep je Cuba induikt :slight_smile: de Cuban Peso (CUP). Het is altijd handig om peso’s op zak te hebben.

Er gaan ongeveer 25 CUPs in een CUC en dan heb je ook nog CUP centen, die zijn dus belachelijk weinig waard. Hotels, supermarkten etc is meestal in CUC. Mensen accepteren ook vaak CUPs als je er om vraagt, er zit een psychologisch voordeel in de CUP. Een fietstaxi zou 2 cuc kunnen zijn, ben je een buitenlander dan wordt er snel een cuc of 2 3 bovenop gedaan. Betaal je met cups dan zou er al snel 50 of 75 cup bovenop moeten worden gedaan, dat gebeurt niet zo snel.

Het voordeel van backpacken in Azie is dat je een half jaar rond kunt reizen zonder problemen, zolang je een beetje van land naar land hupt, in Cuba kun je maximaal 30 dagen blijven, je moet daarna het land uit (en dat is wel een stukje), ook logeren bij mensen is niet mogelijk. Om buitenlanders in huis te hebben moet je namelijk een vergunning hebben die de casa’s hebben, en zij moeten daar behoorlijk voor betalen.

Mensen ontmoeten is makkelijk, of het buitenlanders zijn, geen idee… ik meng me liever tussen de locale bevolking en cubanen zijn vriendelijke mensen. Let wel op, het zijn ook hele arme mensen. Het kan zijn dat een cubaan heel geintereseerd is en graag verhalen wil horen, laat je niet snel verleiden dit in een cafe te doen, een cubaan heeft zelden geld op zak en zal sowieso verwachten dat de rekening betaald wordt door de buitenlander. Er zijn ook behoorlijk wat winstdelingen tussen cafe en dit soort vriendelijke mensen.

In de bussen kun je vaker buitenlanders tegen komen, en uiteraard het centrum van Havana en Trinidad barst van de toeristen. In de kleinere stadjes (Camaguey) is het genieten zonder de rush van toeristen en ook weinigen halen het om Santiago de Cuba te bereiken.

Overigens, een goedkope casa in Varadero is er niet bij. Dat was ik vergeten te schrijven :slight_smile: daar liggen nl. alleen maar hotels, kan wel lekker zijn voor de laatste dagen.

Geldzaken heb ik toch altijd gedaan met euro’s cash (neem geen US dollars mee) en een opname met creditcard bij de bank.

Jeej wat superr zoveel info…

Wat bedoel je met na 30 dagen het land uit en dat is wel n stukje? Als ik 30 dagen ga en weer terug vlieg naar ned is het prima toch? Zijn er veel banken waar je geld kunt opnemen met je creditcard? Of euros meenemen en daar wisselen? Ik vind het niet fijn om met honderden euros cash te reizen!

Wat bedoel je met dat veel mensen santiago niet bereiken? welke reden zit daaraan vast? Gewoon tijd of…

Hoeveel zal ik per week moeten rekenen daar totaal?

Is het boeken van dagtrips etc net zoals makkelijk gedaan als in azie bij een van de vele travel bureautjes?

Ben jij alleen geweest?

Ps: woon jij in costa rica?? Wauw!! Wat doe je daar helemaal :slight_smile:

Je krijgt een visum van maximaal 30 dagen, voor die tijd moet je Cuba dus weer verlaten, als je langer zou willen blijven moet je een nieuw visum halen (lastig) of wat hier veel gebeurt (na 90 dagen welliswaar) is een paar dagen naar een ander land gaan zoals Panama of Nicaragua en dat is een stuk makkelijker dan een eiland zoals Cuba.

Banken zijn er in Cuba meer dan voldoende, bij sommige hotels kun je ook geld opnemen, maar dit schijnt niet altijd even gunstig te gaan, persoonlijk heb ik daar niet zo veel ervaring mee.

Cuba is een groot land, de meesten toeristen landen in Havana of Varadero en reizen dan 2 a 3 weken rond, Santiago ligt aan de andere kant van het eiland en wordt slechts zelden bezocht, omdat het zover weg ligt. Je kunt er met de trein naartoe, maar dat is een dagtaak en moet je in de zomer ook echt niet doen.

Boeken van trips zal in Cuba anders gaan dan je in Azie gewend bent. Hoewel Cuba een fantastisch vakantieland is en het toerisme belangrijker begint te worden is het toerisme nog niet uitgemolken. Je zult op straat niet nageroepen worden door iemand die boottochten verkoopt. Wat je wel tegen kunt komen zijn gidsen in Havana en tochtjes in Varadero, zoals zwemmen met dolfijnen en duiken. Dat soort dingen zijn via het hotel wel te regelen. Op de meeste plaatsen zullen ze het woord tour echter niet kennen, soms kom je mensen tegen die ritjes per paard aan willen prijzen, of je stapt in de bicitaxi (de klimaatvriendelijke tuktuk).

Waar je per week op zal moeten rekenen ligt een beetje aan je eigen gedrag, maar het zal met eten, drinken, overnachten, reizen, entree/trips en nachtleven op zo’n $250 per week uit komen. Overnachten in hotels zal het uiteraard wat duurder maken.

In Cuba heb ik overigens nooit allen gereisd. Costa Rica is recentelijk mijn thuis geworden, hoewel ik morgen weer een tijdje naar Nederland ga hoop ik hier spoedig en baan te vinden.

Overigens, een goedkope casa in Varadero is er niet bij. Dat was ik vergeten te schrijven :slight_smile: daar liggen nl. alleen maar hotels,

Jawel hoor. Sinds kort zijn er ook in Varadero casa’s te huur.

Klik HIER voor het overzicht.

Reizen gaat snel, veilig en comfortabel per bus

Voor de busroutes van Viazul en tarieven klik HIER

…dank jullie… ik zie dat ik met 250 dollar per week kan rond komen, maar dan kijk ik in de lonely planet in de v en d ff vlug en zie ik dat een gemiddelde slaapplek wel 50 CUC kan zijn…

nu heb ik een hele domme vraag. als ik naar valuta bekreunen ga kan ik alleen zien wat de CUP tegover de euro is… maar waar vind ik de andere? ik ben waarschijnlijk blond maar kom er niet uit.

hoeveel CUC is nou een euro? en hoeveel CUP? ik ben dus 1000 dollar kwijt voor 4 weken… is de amerikaanse dollar nou hetzelfde als de CUC? ik ben geloof ik ff de weg kwijt… help

Een hotel kan al gauw 50 dollar zijn, een casa echt niet.
Goeie update over de casa’s in Varadero, dat wist ik nog niet!

De waarde van de CUC is gekoppeld aan de dollar, echter als je amerikaanse dollars inwisselt krijg je maar 90% van wat je inwisselt, geintje van Fidel :biggrin: daarom geen USD’s meenemen.
En in een CUC zitten 25 peso’s.

Oke dus als ik het goed begrijp moet ik cash euros meenemen of daar met creditcard opnemen bij n echte bank? ( dat krijg je gewoon meteen?)

Ik betaal vaker met cup dan met cuc daar?!

Jezus ik raak helemaal in de war van al die geldsoirten haha…

En cuc staat n soort van gelijk als de dollar, dus ik bereken alles in de lonely planet alsof t dollars zijn…?

Hoop dat je me niet lastig vind …

Thanks!!

Inderdaad, cash in euro’s en evt opnemen met creditcard bij de bank dan heb je direct CUCs. CUCs moet je inderdaad zien en behandelen als dollars alleen heten ze anders (toch worden ze vaak dollar genoemd).

Betaal met CUPs als je onderhandelt met mensen of op plaatsen bent waar heeeeeel weinig toeristen komen. Soms zijn biertjes in CUPs geprijsd, goedkoooooop lol2

is de wisselkoers hetzelfde als de dollar?

thans voor al je info!! :))

http://www.bc.gov.cu/Espanol/tipo_cambio_METROPOLITANO.asp

Koers begin mei:
100 euro = 141 cuc (pesos convertible)

Ben vorig jaar en het jaar daarvoor 2 keer 2 maanden naar Cuba geweest. Altijd in casas geslapen voor max 20 CUC incl ontbijt. Het verlengen is relatief simpel. Voor de maand verstreken is ga je in Havana met 2 "zegels"die je moet kopen naar een imigratiebureau en krijg je je verlenging. Ik heb eventueel nog wel een paar zegels over voor een verlenging. Neem voldoende cash mee want zeker in de binnenlanden is het vrijwel onmogenlijk te wisselen of te pinnen. In Havana even in de rij maar dan heb je weer geld. of in de hotels met een wat hogere koers. Santiago is een must als je wat langer gaat. Laat Varadero links liggen wat dat is geen Cuba.

Iedereen bedankt!!
At tom tom, ik ga 4 weken ( max 30 dagen) naar Cuba… Ik reis low budget en slaap in casas… Wat denk jij dat ik max kwijt ben voor 4 weken in euros?? Ik zuip, los van gezellige borrel op zn tijd, niet en ik winkel niet buiten wat souvernirs, wat denk je??
Ps: als ik bij n casa slaap ben ik dan alleen of slapen meerdere touristen in 1 huis?
Thanks!!

Met een budget van € 1500,- voor 4 weken moet je goed rond kunnen komen. Ik gaf daar minder uit dan in Nederland. Als je een auto gaat huren komt er uiteraard nog wat bij. Huurprijs is onderhandelbaar. In een casa kunnen meer kamers verhuurd worden. Soms hebben ze maar toestemming voor 1 maar soms ook voor meerdere. Dan wordt de badkamer en toilet gedeeld. Eten is niet bijzonder zeg maar eenvoudig omdat er weinig te krijgen is. Het is wel handig als je wat spaans kent omdat lang niet iedereen het engels machtig is. Ik heb daar de 1e keer cursus spaans en salsa gedaan. Kost 10CUC per keer =ca. €7,-

Hoi,

Ik denk ook dat je rond de 3-4 weken moet uittrekken om heel Cuba een beetje te ontdekken. Het is best een uitgestrekt land van west naar oost!
En de wegen zijn niet altijd ‘je dat’. Met name de wegen van en naar Baracoa (uiterste puntje aan de oostkant) zijn bar en boos. Tenminste, toen ik in Cuba was, en dat is een jaar of wat terug.

Als vrouw alleen door Cuba? Uhm… Je zult heel wat aandacht en attenties krijgen. Kun je daar goed mee overweg, dan is het geen probleem, denk ik.

Misschien vind je het leuk om ons reisverslag te lezen, bij wijze van info en voorpret!

http://www.onestop-travel.nl/cuba/cuba-vakantie.html

Xipe,

thanks voor je info!!

Ik wil er zo graag heen maar twijfel of ik genoeg beckpackers ga tegenkomen… Hoor toch steeds dat t n stuk minder is dan in azie! Wat weet jij hierover??

Groetjus sara