Tips voor 2 weken Cuba

:dag: Hoi hoi Cuba experts!

Wie heeft er wat tips voor mij?

Ik ga over 2 weken naar Cuba voor een vakantie van 3 weken. De eerste week ga ik AI naar Varadero, was goedkoper. Ik wil vandaaruit Havanna bezoeken en na de eerste week heb ik nog 2 weken om rond te reizen. Ik ga alleen en heb een beperkt budget en tijd.
Wie heeft er tips/aanbevelingen?
Wat moet ik zeker gezien hebben?
Waar moet ik op letten als vrouw alleen?
Kom je makkelijk aan Casas particulares?
Ik heb een mastercard, wat adviseren jullie mij om contant mee te nemen aan Euro’s, wat is voordeliger?
Misschien is er wel iemand die daar ook in de periode 18/3 - 8/4 '08 is, en kunnen we wat samen reizen?

Alvast bedankt!

Groetjes Anke

Hoi Anke,

Leuk dat je naar Cuba komt! Ik vertrek morgen en jammer genoeg zal ik je niet zien omdat ik alleen op 22 t/m 24 maart in Havana zal zijn.
Voor wat tips betreft, hier zul je er heel veel van vinden op deze website, er is zelf een apart forum voor aangemaakt.

Het is al eens gezegd, als vrouw alleen moet je zeker en vooral uitkijken voor de Cubaanse mannen. Aan Casas Particulares kom je normaal gezien vrij makkelijk. En het is altijd voordeliger om euros mee te nemen, in Cuba wordt namelijk je geldafhaling met je mastercard afgerekend in dollars (die je dan omgerekend in euros op je afschrift ziet) maar je verliest altijd extra met dollars. Ik weet niet goed hoe de CUC nu staat tegenover de Euro, maar de laatste keer dat ik er was (3 weken geleden) stond ie op 1,38
Oftewel voor 1 euro krijg je 1,38 CUC, nu zal dat zelfs nog ietsjes hoger liggen. In dollars verlies je altijd 20%, dus van elke dollar hou je maar 0,80 CUC over. Ohja… met de mastercard kost het je ook nog 's 3% extra wegens geldopname in het buitenland, deze 3% rekent jouw bank jou aan. Ben slecht in schatten… ik zou zeggen neem iets van 600 - 700 euro mee, voor alle uitgaven, transport en souveniers voor die periode, mocht het nodig zijn neem je het tekort op met je MasterCard.

Succes en veel plezier in Cuba!
Groetjes,
Igor

Bedankt Igor!!
Heb je ook nog tips voor een reisroute, 2 weken is beperkt, dus wat raad je me aan zeker te gaan zien? Alvast bedankt! Oja, wat betreft de casa particulares is het handiger van te voren vanuit de een de ander te boeken, of gewoon maar te zien?
Groetjes en een goede reis!!
Anke

Hoi Anke, ik sta op het punt om te vertrekken, dus zal het antwoord niet lang maken. Kijk voor tips en must-do gewoon hier even rond op het forum. Mijn ervaring met casas particulares is dat dat goed mee valt en altijd wel iets te vinden is. Je kunt namelijk in Cuba zelf altijd kijken of het huis je aanstaat en zoniet kijk je even verder. Bij een reservering zit je er eigenlijk al gelijk aan vast, ook als het huis of de familie je niet aan staat.
Kijk even voor je reisroute, maar ik denk dat je overal wel casas vind. Ik heb ook al ergens vermeld dat Vinales vrij vol zit in deze periode, maar dat er daar zoveel casas zijn dat er altijd wel iets te vinden is.

Succes en veel plezier daar!
Groetjes,
Igor

Hoi Anke,

Voor die reistips, waar Igor naar verwijst, zie HIER. Persoonlijk vind ik het altijd wel prettig al sommige overnachtingen geregeld te hebben (bij voorkeur de eerste paar nachten), maar het is geen must. In deze tijd van het jaar verwacht ik niet dat alles vol zal zitten (zoals later in het jaar wel kan gebeuren), dus je kan ter plekke nog veel regelen.

Op zich is 2 weken niet veel tijd, maar je kan er toch aardig veel in doen. Als je Varadero al gedaan hebt, kun je in die twee weken mooi door Cuba reizen. Persoonlijk beni k echt helemaal weg van Santiago de Cuba. Een prachtige stad, maar deze ligt wel helemaal aan de andere kant van het land. Vanuit Havana te doen met de nachtbus in 16 uur. Op zich niet ondoenlijk dus.

Begin dan in Santiago en reis van daaruit terug naar Havana (ik ga er vanuit dat je daarvan vliegt). Je reis zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Santiago de Cuba: 3 of 4 nachten
Camaguëy: 1 nacht
Santa Clara: 1 nacht:
Trinidad: 2 of 3 nachten
Havana 3 of 4 nachten
Pinar del Rio: 2 nachten

Kijk voor casa particulares anders vast eens op de site van Cuba-Junky. Die heeft een hele lijst met geregistreerde casas, met wie je dan vanaf thuis al contact zou kunnen opnemen. Ideaal!

De route is gewoon een even snel bedacht idee, volgens mij moet dit alles met openbaar vervoer mogelijk zijn. Mocht je een auto huren dan gaat het zeker. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf wilt natuurlijk. Houd je bijvoorbeeld van salsa dansen, dan zou ik zeker voor wat langer in Santiago kiezen, de salsa stad van het land. :smiley:

Veel plezier met de planning!

Liefs,
Carolina

Nee hoor… in deze periode zou ik daar niet vanuit gaan! Denk daarbij dat een auto ook buiten een low-budget valt, maar het is wel het ideaalst om je te verplaatsen in Cuba.

Met ideaal neem ik aan dat je bedoelt snelst en gemakkelijkst? Persoonlijk vind ik de bus erg relaxt. Zijn zeer goed, comfortable en je hoeft zelf niet te rijden. Vind ik voor een vakantie altijd heerlijk. :smiley: Maar je moet het wel op tijd regelen uiteraard.

Mocht je ervoor kiezen met de bus naar Santiago te gaan, Anke, doe dit dan gelijk op de eerste of tweede dag van je vakantie. Wacht er niet te lang mee, dan kan de bus vol zitten. Regel je het in het begin, dan kun je daarna lekker genieten van die eerste week in Varadero. Overigens, in die eerste week kun je ook al best uitstapjes maken naar bijv. Havana.

@Igor: GOEDE REIS GEWENST!

Liefs,
Carolina

Hardstikke bedankt voor de info, en ik zal zeker het internet nog wat verder uitspitten!!!
Groetjes Anke

Ik vond Topes de Collantes (klein ‘regenwoudje’ met watervallen, in de buurt van Trinidad) erg mooi en heb in de Peninsula de Zapata een prima tijd gehad (bij de Varkensbaai, het leukste was bijna ons hotel, dat bestond uit heel veel houten hutjes op palen met een rieten dak in een moerasgebied, ben de naam even kwijt).

Vinales in Pinar del Pio (de Tabaksprovincie in het westen) is in een uur of vijf te bereiken vanuit Havana per bus: prachtige streek, superrelaxed plekje om een paar dagen te blijven (twee hotels hebben een mooi zwembad buiten, waar je voor een paar dollar gebruik van mag maken zonder daar te verblijven: zie LP). Pinar del Rio is uiterst geschikt voor paardrij-, wandel- en of fietstochten. Vanuit daar (weer via Havana) per bus naar Trinidad (ik geloof ook zo’n 5 á 6 uur per bus). Prachtig koloniaal stadje (wel toeristisch) met prima stranden. Bus naar Camaquey (kijk hier uit voor mensen die je voor commissie naar hun Casa proberen te lokken, gewoon negeren!) en vanuitdaar bus naar Santiago. Je zou terug kunnen vliegen naar Havana of Varadero, of inderdaad een nachtbus pakken.

Veel plezier en maak je niet druk over je veiligheid: ik heb me er nooit onveilig gevoeld.

Oh ja, wissel op het vliegveld veel geld in voor CUC en draag dat op verschillende plekken (in bagage en moneybelt) bij je. Draag geen dure sieraden en er is niet aan de hand lijkt me! Lekker dansen en genieten!