Hallo Karel en Mirjan,
Ten eerste hartstikke gaaf dat jullie ook naar Cuba gaan.
Dit moet een facinerend land zijn om in rond te trekken.
Zelf gaan we in Juni een maand naar Cuba.
Op dit moment heb ik al een rugzak vol met Tips.
Ik zal er een paar noemen.
Ten eerste moeten jullie even op deze site gaan neuzen. http://www.cubajunky.com/
Hier zul je ook de hotels vinden, huurauto, Casa particular, etc.
Wij gaan de eerste twee nachten in hotel Inglanterra, dit hotel zit precies tussen oud Havana en Havana centrum. Dus lekker alles op loop afstand te doen.
Tip: kijk even op deze website http://www.wereldreisje.nl/ Click dan op Cuba
Tip: Koop het boekje ANWBextra Hier staan de highlights in + 5 leuke Routes en een grote uitneembare Wegenkaart van Cuba. En ook nog internettips. Echt een aanrader.
ANWB extra CUBA. ISBN: -13: 978-90-18-02005-7
Tip: koop de Trotter van Cuba en neem die mee. Is in het nederlands.
Mooie stranden: Playas del Este vlak bij Havana, Het Super strand van Varadero, Cayo Coco en Cayo Guillermo, Santa Lucia ten noorden van Camaguey en het paradijselijke strand van Guardalavaca.
Aan de zuidkust de smallere stranden bij Santiago (Parque baconao), Mareaa del Portillo ( bijna zwart zand) Trinidad ( Playa Ancon ).
Aan de uiterste westpunt: hier is het nog vrij rustig, Strand van Maria la Gorda.
Verder zou ik eerst even dit forum door spitten, want het zit boordenvol bruikbare info.
Laatste weetjes over geldzaken:
Geldzaken
Over het algemeen worden in hotels creditcards geaccepteerd (Euro/Mastercard, Visa). Er zijn zeer weinig geldautomaten (in weinig plaatsen). De volgende pasjes kunnen gebruikt worden bij de geldautomaten: Visa. Travellers Cheques in Euro’s worden geaccepteerd. In november 2004 is betaling met Amerikaanse dollars afgeschaft. Aangeraden wordt Travellers Cheques van Thomas Cook (in Euro’s) mee te nemen en/of met een creditcard te betalen. Hierbij wordt echter wel ca. 10% aan commissie op de prijs berekend. In Havana, Guardalavaca, Santiago de Cuba, Cayo Largo, Caya Coco en Varadero kan bij een bank geld opgenomen worden met een creditcard. Amex en Diners Club worden niet geaccepteerd. Travellers Cheques uitgegeven door Amex of Amerikaanse banken worden eveneens niet geaccepteerd. Sinds juni 2002 worden in Varadero Euro’s geaccepteerd. Ook op Cayo Coco kan men reeds met Euro’s betalen en men plant verdere uitbreiding van de acceptatie van Euro’s.
1 Convertible Peso (CUC)=1 dollar (even de koers in de gaten houden en omrekenen naar euro’s, komt op dit moment neer op 0.73 eurocent. Dus 1 Euro = 1,37 1 Convertible Peso (CUC)
28 Pesos Moneda Nacional (MN) =1 CUC= 1 dollar. De dollar wordt niet meer geaccepteerd.
Dus gewoon veel, heel veel, cash meenemen. Euro’s dus. In elk stadje zit wel een Cadeca waar je zonder provisie je euro’s om kunt wisselen tegen CUC’s en MN. Je kan daar ook met je Credit Card (geen Amerikaanse!) Cash geld opnemen, dus iets minder cash meenemen is ook een optie. Cadeca’s zitten eigenlijk wel in elke stad.
Het is ook goed om Pesos Moneda Nacional (MN) op zak te hebben.
Julie gaan eerder dan ons, dus ben ik natuurlijk straks erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik ben hier erg veel online op het moment, dus misschien kunnen we contact houden en elkaar leuke tips geven. Volgende week komt mijn Oom even langs die is er net geweest.
Groetjes,
Remko
PS: spreken jullie al Spaans ?
O ja niet vergeten leuke dingetjes mee te nemen om weg te geven daar.
De gewoonste dingen zoals pennen en zeepjes kan je de lokale bevolking ziels gelukkig mee maken.