Cuba weekje rondtrekken eerste week van maart

Hallo,

Wij hebben op 2 maart een vlucht geboekt naar Havana en een week later vliegen we weer terug.
We vragen een paar leuke tips om in een week toch een leuk stukje van Cuba te kunnen zien met een huurauto.
Dus wie helpt ons met tips:

1.Huurauto vanaf het vliegveld Havana, welke firma en welke auto (geen hobbelkarretje), zelf had ik wat gevonden voor een 500 euro 7 dagen bij http://www.novelacuba.com

2.Voor de eerste 2 nachten een leuk clean hotel in de oude binnenstad voor een redelijke prijs.

3.Een mooie route vanaf Havana per dag niet meer als 150-250km met leuke plaatsjes en marktjes

4.Een overnachting in mooi hotel aan een mooi lui strandje.

5.Zeker willen we elke avond lekker eten met heerlijke live cubaanse muziek.

Wie weet heeft iemand dit senario ook pas gedaan en wilt ons er mee helpen.

Laat horen we zijn hongerig:)

Karel en Mirjan

Hallo Karel en Mirjan,

Ten eerste hartstikke gaaf dat jullie ook naar Cuba gaan.
Dit moet een facinerend land zijn om in rond te trekken.

Zelf gaan we in Juni een maand naar Cuba.
Op dit moment heb ik al een rugzak vol met Tips.

Ik zal er een paar noemen.

Ten eerste moeten jullie even op deze site gaan neuzen. http://www.cubajunky.com/
Hier zul je ook de hotels vinden, huurauto, Casa particular, etc.

Wij gaan de eerste twee nachten in hotel Inglanterra, dit hotel zit precies tussen oud Havana en Havana centrum. Dus lekker alles op loop afstand te doen.

Tip: kijk even op deze website http://www.wereldreisje.nl/ Click dan op Cuba

Tip: Koop het boekje ANWBextra Hier staan de highlights in + 5 leuke Routes en een grote uitneembare Wegenkaart van Cuba. En ook nog internettips. Echt een aanrader.
ANWB extra CUBA. ISBN: -13: 978-90-18-02005-7

Tip: koop de Trotter van Cuba en neem die mee. Is in het nederlands.

Mooie stranden: Playas del Este vlak bij Havana, Het Super strand van Varadero, Cayo Coco en Cayo Guillermo, Santa Lucia ten noorden van Camaguey en het paradijselijke strand van Guardalavaca.

Aan de zuidkust de smallere stranden bij Santiago (Parque baconao), Mareaa del Portillo ( bijna zwart zand) Trinidad ( Playa Ancon ).

Aan de uiterste westpunt: hier is het nog vrij rustig, Strand van Maria la Gorda.

Verder zou ik eerst even dit forum door spitten, want het zit boordenvol bruikbare info.

Laatste weetjes over geldzaken:

Geldzaken
Over het algemeen worden in hotels creditcards geaccepteerd (Euro/Mastercard, Visa). Er zijn zeer weinig geldautomaten (in weinig plaatsen). De volgende pasjes kunnen gebruikt worden bij de geldautomaten: Visa. Travellers Cheques in Euro’s worden geaccepteerd. In november 2004 is betaling met Amerikaanse dollars afgeschaft. Aangeraden wordt Travellers Cheques van Thomas Cook (in Euro’s) mee te nemen en/of met een creditcard te betalen. Hierbij wordt echter wel ca. 10% aan commissie op de prijs berekend. In Havana, Guardalavaca, Santiago de Cuba, Cayo Largo, Caya Coco en Varadero kan bij een bank geld opgenomen worden met een creditcard. Amex en Diners Club worden niet geaccepteerd. Travellers Cheques uitgegeven door Amex of Amerikaanse banken worden eveneens niet geaccepteerd. Sinds juni 2002 worden in Varadero Euro’s geaccepteerd. Ook op Cayo Coco kan men reeds met Euro’s betalen en men plant verdere uitbreiding van de acceptatie van Euro’s.

1 Convertible Peso (CUC)=1 dollar (even de koers in de gaten houden en omrekenen naar euro’s, komt op dit moment neer op 0.73 eurocent. Dus 1 Euro = 1,37 1 Convertible Peso (CUC)
28 Pesos Moneda Nacional (MN) =1 CUC= 1 dollar. De dollar wordt niet meer geaccepteerd.
Dus gewoon veel, heel veel, cash meenemen. Euro’s dus. In elk stadje zit wel een Cadeca waar je zonder provisie je euro’s om kunt wisselen tegen CUC’s en MN. Je kan daar ook met je Credit Card (geen Amerikaanse!) Cash geld opnemen, dus iets minder cash meenemen is ook een optie. Cadeca’s zitten eigenlijk wel in elke stad.

Het is ook goed om Pesos Moneda Nacional (MN) op zak te hebben.

Julie gaan eerder dan ons, dus ben ik natuurlijk straks erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik ben hier erg veel online op het moment, dus misschien kunnen we contact houden en elkaar leuke tips geven. Volgende week komt mijn Oom even langs die is er net geweest.

Groetjes,

Remko

PS: spreken jullie al Spaans ?

O ja niet vergeten leuke dingetjes mee te nemen om weg te geven daar.
De gewoonste dingen zoals pennen en zeepjes kan je de lokale bevolking ziels gelukkig mee maken.

Leuk Remko we gaan ermee aan de slag en we houden je op de hoogte Mir en Karel

Beste Karel en Mirjan,

Ten eerste natuurlijk hartelijk welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer! Ik hoop dat jullie deze site met plezier bezoeken en antwoord krijgen op al jullie vragen.

Remko heeft al veel goede tips gegeven! Daar wil ik nog een paar aanvullingen op doen:
**
Niet veel tijd**
Daar jullie maar een week gaan, zou ik willen aanraden niet te ver naar de oostkant te trekken. Ondanks dat de oostkant zeer veel mooie gebieden heeft, vind ik het persoonlijk voor een week vakantie erg veel reizen.

Wat te bezoeken
Daarentegen heeft de westkant ontzettend veel moois. Ik denk aan: Havana stad (zeker 2 dagen de moeite waard), Pinar del Rio (goed voor een dagbezoek vanuit Havana, je kan er zelfs 2 dagen doorbrengen als je wilt) en **Trinidad **(is dan toch ook al een aardige rit, maar zeker de moeite waard. Geniet van de rit er naar toe vanaf Santa Clara en blijf er minstens één nacht). Voor witte zandstranden zou ik voor maar één week denken aan Varadero. Het is dichtbij Havana, dus ook handig voor de terugvlucht en het is een schiereiland waar je volledig kunt relaxen.

**Geld
**Er is een Cuba een sterke scheiding tussen toeristen en Cubanen. Dat is onder meer te merken in het geld. Remko heeft gelijk dat het handig is om de lokale munt (Pesos Monedo Nacional) op zak te hebben, maar houd er rekening mee, dat daar als toerist niet gemakkelijk aan te komen is. Een bank zal deze niet voor je wisselen. De toerist krijgt CUC’s. Volgens mij is de enige optie via Cubanen. Ik deed het altijd via mijn gastgezin. De koers van 28 lijkt me erg gunstig, ga er vanuit dat je er niet altijd zoveel voor krijgt.

Casas Particulares
Kijk op de website van Cuba Junky voor info over Cuba, ook voor Casas Particulares. Als je bij accomodatie klikt op “Casa Particular” kun je een hele adreslijst vinden van casas. Erg handig! Lukt het om wat voor reden via die lijst niet, schroom niet het een cubaan te vragen. Élke Cubaan weet altijd wel ergens een officiele casa (van familie of vrienden) particular waar je kan verblijven. Verblijf alsjeblieft ALLÉÉN in officieel geregistreerde casas, anders kun je de Cubanen in grote problemen brengen.

Wat mee te nemen
Remko liet het al even vallen: dingen meenemen om weg te geven. Ik wil je aanraden je bagage zoveel mogelijk vol te stoppen met dingen die je achter kunt laten. Je kan Cubanen erg gelukkig maken met dingen als: papier (schriften e.d.), pennen, kleurpotloden, zeepjes, doucheartikelen, parfum, maar ook je **kleren **en schoenen. Altijd leuk om als aardigheidje te geven aan je casa particular, maar ook als ruilmiddel (voor informatie, gidsen of andere dingen).

**Reisverslagen
**Lees hier op Wereldwijzer anders ook eens het reisverslag van mijn laatste Cuba Reis: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=17302. En ook dit reisverslag vind ik een echte aanrader: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=36306.

Veel plezier met de reisvoorbereidingen en alvast een hele goede reis gewenst!

Liefs,
Carolina

Voor een week Cuba zul je inderdaad keuzes moeten maken, zoals Carolina al schrijft, en het meest voor de hand ligt dan om het oosten van het land (Oriente) links te laten liggen, gezien de grote afstanden. wel jammer want met o.a. Santiago de Cuba, Baracoa, Camagüey en Sierra Maestra heeft het oosten ook veel te bieden. Maar dat kan dan jullie volgend reisdoel worden…

Bedankt Caroline, we gaan je informatie eens rustig bekijken en we komen er zeker op terug, bedankt vast voor je waardevolle tips liefs terug Mir en Karel

Hoi Karel en Mirjan,

Ik kom a.s. zondag ook aan (alleen via de andere kant :slight_smile: maar ik kan je alvast de beste tip geven… (maar ik hoop echt dat deze tip overbodig overkomt)… ik hoop echt dat je alles al geboekt heb voor je komende reis want Cuba zit prop en propvol in dit hoogseizoen. Het is nu al onmogelijk om een hotel te krijgen in de provincie Pinar del Rio of in Trinidad, ik vrees dat er geen huurauto meer te krijgen is en zelfs in Havana ondervind je problemen bij het vinden van een hotel en in dit geval ook een casa particular vanwege het superhoge seizoen waar we nu inzitten.

Succes en veel plezier in Cuba!!
Igor

Wauw, Igor, is dat echt waar? Maar meestal kun je de Viazul nog wel reserveren en zijn er toch ook nog wel casas beschikbaar? Of zal dat ook uiterst moeilijk worden?

Liefs,
Carolina

Viazul zal vaak nog wel gaan, hoewel deze ook sneller vol zitten in deze periode. Maar omdat Karel en Mirjan het over een huurauto hadden was ik niet over Viazul begonnen.
Misschien nog een tip voor de backpackers en de viazullers onder ons. Transtur (nu de enige bustransportondernemning in Cuba) heeft ook reguliere diensten op populaire trajecten, bijvoorbeeld Havana-Varadero en ook Havana-Trinidad.

Het is altijd goed uitvalsmogelijkheden te weten, als ze inderdaad niet meer aan een huurauto zouden kunnen komen.

Transtur ken ik eerlijk gezegd niet. Website (http://www.transtur.cu/) ziet er wel goed uit. Ik zie dat ze ook auto’s verhuren. :wink:

Liefs,
Carolina