Waar naar toe in Cuba?

Hallo Cuba liefhebbers,
Een vriend van me in ik willen in september of oktober 2 weken naar Cuba. Ik zou graag wat tips willen hebben waar we het best naar toe kunnen. b.v waar vinden we een goed en betaalbaar hotel en waar zijn de mooiste stranden.
We willen natuurlijk graag veel zien (auto huren) en zo nu en dan luieren op een mooi strand waar het hopelijk niet al te druk is. We houden wel van een beetje simpel. dus niet dat alles maar aanwezig is zodat je eigenlijk je hotel niet meer uit hoeft. Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes, Renate :zon02:

Hallo renate,

Omdat je “maar” twee weken hebt en ook nog aant strand wil liggen zou ik niet het hele eiland doen maar tot ongeveer de helft.
Je zal wel op havana vliegen. Daar zou ik dan 2 dagen (ongeveer) blijven. Dan auto huren (best duur hoor) en dan naar Cienfuegos rijden, daar dagje blijven. Vervolgens naar Trinidad rijden, erg leuk en ook een dagje blijven. Daarna naar Sancti Spiritus (ook weer daggie blijven) en dan vervolgens of naar boven reizen en daar aan de kust een hotelletje zoeken (kan ook op eilandje voor de kust) of naar Varedero reizen (heel toeristisch met resorts, je moet ervan houden zullen we maar zeggen). Wanneer je naar Varedero gaat kan je dat via Santa Clara doen als je ander strand doet kan je dat Santa Clara op de terugweg naar Havana doen. In santa Clara is eigenlijk geen f*ck te doen maar is wel het monument van Che Guevara wat zeker de moeite waard is.

Let er wel op dat de wegen niet allemaal even goed zijn (waardoor het best wel een tijdje duurt voor je ergens bent). Er is eigenlijk maar 1 snelweg waar je de honder zou moeten kunnen halen. De andere wegen zijn redelijk tot heel slecht. Mocht je dus toch graag naar bijvoorbeeld Santiago de Cuba willen zou ik een binnelandse vlucht pakken. Ook hebben ze buiten de grootte plaatsen geen straat verlichting dus kijk uit met 's nachts rijden! Wat wel leuk is is om af en toe een lifter mee te nemen. Tis een soort ongeschreven regel dat je als je plek in je auto hebt je lifters meeneemt omdat veel mensen helemaal geeen auto hebben. Zo kan je gelijk weer een beetje contact maken met locals en ze kunnen je (zo nodig) helpen met zoeken van de weg :slight_smile: ).

Voor slaapplekken zou ik zo veel mogelijk gebruik maken van Casa de Particulieros. ZIjn soort B&B’s waar je bij mensen thuis slaap (vaak in heel mooie huizen) en daar ook mee kan eten/ontbijten. Is stuk goedkoper dan hotel en natuurlijk veel leuker want je hebt gelijk contact met de bewoners!!!

Veel plezier,
Jeroen

Bedankt voor de tips, ga ik zeker wat aan hebben.

Twee weken is inderdaad niet veel hoor om Cuba te leren kennen en inderdaad zou ik Santiago de Cuba voor een volgende keer pakken vanwege de relatief korte periode dat jullie willen gaan.

Ik zou zeggen, 2 tot 3 dagen Havana (geen auto nodig) dan 2 nachten Vinales, door naar Cienfuegos en Trinidad (Cienfuegos 1 dag, Trinidad minimaal 2 dagen). Sancti Spiritus heeft naar mijn mening niets interessants en dan bijvoorbeeld kiezen voor een eilandje aan de noordkust (Cayo Santa Maria, Cayo Las Brujas) en 1 of 2 nachten blijven in Remedios, dan naar Santa Clara voor het monument van Che en dan naar Varadero of Havana voor je laatste dagen strand. (hoewel Trinidad ook perfect strand heeft hoor). Ik zou dus zeker ook Vinales meepakken deze reis als ik jou was. Op deze manier zoals ik aangaf kun je alles een beetje inpassen in die 2 weken en zou ik Baracoa, Santiago, Sierra Maestra, Holguin en Camaguey voor een volgende reis bewaren.

De wegen zijn inderdaad niet even goed, hoewel de snelweg al redelijk opgeknapt is en ja hoor… er staan zelfs al strepen op geschilderd tot ongeveer kilometer 200. Ook zijn grote stukken snelweg opnieuw geasfalteerd en ik heb vorige week nog met gemak 160 kunnen doen op de snelweg zonder dat ik veel gaten heb moeten omzeilen.
Santiago de Cuba zou ik dus mee wachten, maar het is op zich wel goed te doen met de auto hoor, 12 uur rijden vanaf Havana en je bent er!

Voor een mooi maar niet te druk strand zou ik kiezen voor Playa del Este, als je dit de laatste dagen doet als je terug bent in Havana dan heb je daar ook geen auto voor nodig en dat scheelt behoorlijk in de kosten omdat een auto echt wel duur is!

Groetjes,
Igor

Havana is een erg mooie plaats om te bezichtigen. Kijk voor meer informatie op: Goedkoop vliegen naar Havana? Vliegtickets va € 428,-