Mijn vriend en ik willen graag in juli 3 weken naar cuba. We willen graag rondreizen per auto. De steden die ik sowieso wil zien zijn: Trinidad, Santiago de Cuba. Daarnaast willen we graag afsluiten met een stuk mooi strand als Cayo Levisa of iets wat er op lijkt. Baracoa heb ik ook mooie verhalen over gehoord.
Mochten er nog meer steden zijn die echt een must zijn dan willen we daar ook graag naartoe.
Wie kan ons helpen met route met de auto waar we niet alleen maar aanm het rijden zijn. 2600 km vind ik bijvoorbeeld te veel.
hallo tamara, om alles te willen zien in drie weken is bijna onmogelijk als je ook geen km’s wilt maken. Het eiland is al 1250km lang en dan praat ik niet over het wegennet. Rijden in het donker is absoluut af te raden, geen verlichting, gaten in het wegdek en maar niet te spreken wat er allemaal gebruikt maakt van de weg zoals koeien paarden enz.enz. Wil je niet teveel rijden dan moet je de reis beperken tot de oostelijke of westelijke helft van het land met Santa clara als scheidingspunt. Neem het gebied Havana-Viñales-cienfuegos-trinidad-santa clara of je neemt de kant van camagüey-sierra maestra-santiago de cuba-baracoa-holguín en afsluiten in het gebied van guardelavaca.
Wij gaan in april opnieuw naar Cuba voor 26 dagen, maar rijden wel het eiland rond; we landen in Varadero en rijden dan naar Havana-Viñales-Cienfuegos-Santa Clara-Trinidad-Camagüey-Bartolome Maso-Santiago de cuba-Baracoa en sluiten af in Playa Pesquero Guardelavaca en vliegen terug van Holguín.
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je niet alles kunt zien in 3 weken. In principe kunnen we wel 4 weken gaan, maar een week extra kost ook weer behoorlijk wat extra geld.
Eigenlijk zijn Santiago de Cuba en Trinidad de steden waarvan ik hoor dat we daar beslist naartoe moeten gaan. Havana schijnt iets minder te zijn. We dansen zelf graag salsa en houden ook van een mooie rustige stranden. Ik denk zelf dus dat dan het oosten het beste is voor ons. Wat zou jij ons adviseren?
Advies is een groot woord, maar Trinidad en Santiago zijn wel de steden waar de muziek en salsa uiteraard de roots hebben.
Maar Cuba heeft meer te bieden dan dit, denk aan natuur en historische aspecten. De stranden rond Guardelavaca zijn niet zo overbevolkt als Varadero.
Denk er ook aan dat in juli de temp. hoog kunnen oplopen, zeker in Santiago en de vochtigheid heel hoog ligt.
Een fikse regenbui kan je elke dag verwachten, maar ook dat heeft zijn charmes.
Als je ook van natuur houdt, dan denk aan Pinares de Mayari een prachtig natuurgebied met de hoogste waterval van Cuba met 80mtr. we zijn daar vorig jaar geweest en waren de enige toeristen.
het ligt op een prachtig plateau. Waar je je waant in het paradijs. Bij velen niet bekend. als je naar dit gebied wilt, dan vlieg met Arkefly, zij vliegen op Holguín, zijn de enige van NL. Ga je met de auto, dan zorg voor een goede wegenkaart “Guía de Carreteras” kijk hiervoor bij www.Cuba-Junky.com daar kun ook voor goede adviezen terecht. Ik heb regelmatig e-mail contact met Pototo de man in Havana, maar heeft over heel Cuba contacten. voor hotels boeken kun je terecht bij www.Cubaism.com .
Onderstaande programmering laat alles zien wat we willen. Is dit haalbaar denk je? We gaan trouwens in juli. Het zou mooi zijn als we het carnaval mee kunnen maken in Santiago. Enig idee wanneer dat is?
Amsterdam – Havana
Havana
Havana - Vinales (198km)
Vinales
Vinales via Cayo Levisa naar Havana
Havana - via varkensbaai - Cienfuegos (254)
Cienfuegos – Trinidad (81 km)
Trinidad
Trinidad – Camaguey (254 km)
10 Camaguey – Santiago de Cuba (327 km)
waarom vlieg je niet met Arkefly op Varadero, met een taxi naar Havana en terug vanaf Holguín, hierdoor bespaar je een binnenlandse vlucht.
Daarbij zou ik een dag meer kiezen voor Havana. De varkensbaai is een stuk strand meer niet, er is wel een museum en wat oorlogs materieel, maar niet noemenswaardig. Je kunt dit doen op de weg naar Cienfuegos maar je moet dan langs de kustweg naar Cienfuegos en daar loop je kans over een weg vol krabben te moeten rijden. Zo te lezen is Cienfuegos enkel een tussenstation en er is geen tijd om dit te bezichtigen, heeft wel de mooiste baai van Cuba. Misschien beter doorrijden dan naar Trinidad, waar je dan een dag langer kunt blijven, bezoek Topes de Collantes(natuurgebied) en Valle de Los Ingenios(suikerriet vallei).
Vanuit Baracoa is het naar Guardelavaca ca.250km , je rijdt dan via de noordelijke kustweg, de eerste 70km is zeer slecht, als het geregend heeft dan is het één modderpoel. De veilige weg is weer terug via santiago, de A1 en bij Palma Soriano richting Holguín. Santiago - Guardelavaca is 210 km en met een kleine 3 uur te doen.
Het carnaval in santiago is wat ik weet de laatste week in juli.
Kijk eens bij www.Outsight.nl zij boeken vlucht en auto en je kunt daar de hotels bespreken en vraag ook naar de toeristenkaart voor Cuba(die moet je hebben).
De tickets van Arke Fly met aankomst op Varadero en vertrek vanaf Hholguin kosten 3000 pp. Een ticket naar en vanaf Havana kost 1000 euro p.p, een binnenlandse vlucht circa 70 euro. Heb jij de tickets van Arke Fly ergens goedkoper gezien, want 3000 euro is me iets te veel geld…
Wat bedoeld je met de varkensbaai? Waar is deze?
Daarnaast lees ik op de site van outsight travel dat Arke momenteel alleen op Holguin vliegt.
We hebben eerder een offerte opgevraagd via cubaonline (net zoiets als Outsight) maar dan betaal je toch een hoop extra i.t.t. wanneer je het allemaal op eigen houtje doet en je wat mij veek leuker lijkt in een casa particulier slaapt.
wij hebben via Outsight ons reisvoorstel aangegeven en vliegen met Arkefly naar Varadero op 24/4 en op 19/5 terug vanaf Holguín en dit voor de prijs van € 773 pp. voor retour vlucht. Wij hebben bij Outsight enkel de vlucht, de auto, het hotel in Havana en in Playa Pesquero geregeld. In de tussenliggende periode verblijven we in casas en een enkel hotel, daar waar geen casa is.
Cuba het land van de Taíno indianen - de spanjaarden Columbus en Velazquez - Ernesto “Che” Guevara en Fidel Castro en de Buena Vista Social Club. Als je van deze mensen weet wat ze voor Cuba betekende en je combineert deze met de natuur en inwoners van Cuba, dan weet je waar je in dat prachtige land naar op zoek gaat.
Anders mis je teveel en dat zou toch echt jammer zijn.
Mocht je meer willen weten, dan kun je altijd je mail-adres achterlaten en neem ik contact met je op.
KLinkt interessant, maar wij gaan wel in het hoogseizoen dus die prijs zal wel wat hoger liggen. Wat heb je trouwens bij Outsight nog meer betaald, dus naast het ticket van 773 euro?
[EMAIL=“tamaraheijnen@hotmail.com”]tamaraheijnen@hotmail.com
In mei willen wij 3,5 week rondreizen in Cuba per auto. We hebben al een route in gedachten, maar horen graag of dit de moeite waard is en ook of het goed te doen is wat betreft wegen en kilometers.
Cayo Coco + Cayo Guillermo + Laguna de la Leche: 4 nachten
Santa Clara (+ evt Cayo Santa Maria): 2 nachten
Varadero: 4 nachten
evt laatste overnachting in Playas del Este
Vooral de route van Trinidad naar Cayo Coco heb ik zo mijn twijfels over. Heeft iemand hier adviezen/ ervaring mee? En mochten mensen nog goede hotels of casas kennen, dan is dit zeer welkom!
Leuk dat jullie een rondreis op Cuba gaan maken.
Je vraagt of de route die jullie in gedachten hebben de moeite waard is.
Om dat een beetje te kunnen bepalen, ligt aan jullie interesses voor Cuba en wat je dus wilt zien.
Als je 3,5 week hebt en ik zie jullie route dan vergeet je zoveel moois.
Maar goed laat even weten wat jullie doelstelling is voor Cuba, misschien dat ik hier op in kan haken.
Ik begrijp als jullie voor cultuur in stad en strand gaan dat je voor deze route kiest. Havana, Trinidad en Cienfuegos zijn echt de moeite waard en ik zie dat je daar ook wat langer blijft, dus dat is prima. In Santa Clara zijn alleen het monument van de Tren Blindado en het mausoleum van Che Guevara interessant en dat heb je in een dag gezien. De overige tijd aan het strand is natuurlijk heerlijk!
In Havana zijn het Plaza hotel in het centrum of een appartement in het Comodoro aparthotel buiten het centrum (met zwembad) aan te raden.
Sorry, de route van Trinidad naar Playa Coco kan ik niets over zeggen, want dat heb ik zelf niet gedaan. Ik werk voor plus taalreizen en wij organiseren ook autohuur op Cuba. Wj hebben daar een taalschool waar je een taalcursus Spaans kunt volgen en salsalessen.
Succes met je keuze en mocht je nog meer willen weten, laat het me graag weten!
Inmiddels denken wij er sterk aan om toch geen auto te huren. We spreken zelf geen Spaans e.d., dus lijkt ons bij nader inzien toch geen goed plan. We zullen nu het meeste met Viazul (de beste busmaatschappij) afleggen en evt de trein (van Havana naar Santiago is een goede verbinding las ik). Ken jij hier verhalen over, ervaringen van anderen oid?
Playa Largo komt dan te vervallen in ons schema en misschien dat we dan een nachtje in Scanti Spiritus overnachten. Net als Santa Clara zien we dit als tussenstops, zodat we niet te veel op één dag hoeven te reizen.
Camaguey (als ik het goed schrijf), leek me ook een leuke stad. Daar is volgens mij aardig goed te komen met het openbaar vervoer. Is dit inderdaad een leuke stad om evt heen te gaan?
En nog een vraag: de trein rijdt dus ook naar Santiago, moeten wij dit nu ook overwegen of is dit voor 3,5 week (en met de andere bestemmingen) erg veel gereis? Met de huurauto hadden wij hier niet voor gekozen, omdat het in mei regenseizoen is en de wegen in het oosten dan slecht begaanbaar zijn (las ik).
Jammer dat je niet met de auto wilt gaan, vanwege het niet spreken van de Spaanse taal.
Zeker wat kennis van de spaanse taal is altijd meegenomen, maar we hebben genoeg mensen gesproken op cuba die als toerist nul kennis van de taal hadden en het hele eiland zijn rond getrokken.
Je praat over Camagüey een stad die zo is gebouwd dat het een doolhof is. Het ligt in het zgn platteland van Cuba, de veeteelt is hier groot, echt interessant vind ik de plaats niet.
De wegen in het Oosten van Cuba zijn goed te berijden, kom je in de binnenlanden dan is dat minder, maar dat geldt voor geheel Cuba.
Het regenseizoen begint in mei, maar dat wil niet zeggen dat het alleen maar regent. We hebben onze reizen altijd in april/mei/juni gemaakt in Cuba en dat is ons perfect bevallen, je hebt wel een een regenbui, maar nooit een dag gehad dat het een verregende was.
Kijk als je van Baracoa via Moa naar Guardelavaca wilt rijden, dan is het stuk naar Moa een absoluut slechte weg en met regen niet te berijden omdat er gaten in zitten die je dan niet meer kunt zien.
Wij hebben het vorig jaar gereden, met droog weer en het gaat tergend langzaam. Maar goed jullie hebben die route niet voorzien in jullie schema.
Over de Viazul kan ik je weinig vertellen, behalve dat wat ik heb gehoor van toeristen die daar gebruik van hebben gemaakt.
Een Australische die we vorig jaar gesproken hebben, maakte daar gebruik van en was er goed over te spreken, zij verbleef wel in Casas particular en werd dan bij de bushalte opgewacht door de eigenaar en zo naar de Casa gebracht ook idden in de nacht.
Wil je Cuba zien, dan moet je willen reizen en rijden anders blijft het beperkt tot een deel van Cuba.
Maar wil je strand, dan is Cuba leuk, maar dan heb je in Europa het strand dichterbij en veel meer keus.
Want kom je in de resorts, dan is Cuba al snel als elk ander resort over de wereld.
Cuba heeft zoveel meer te bieden buiten zijn stranden en resorts.
De Viazul kan inderdaad ook prima. Ik ben er zelf mee van Trinidad naar Varadero gedaan. Een lange zit, maar ze pauzeren ook onderweg. Neem wel een trui mee aan boord, want de airco staat vaak lekker hoog
Camaguey ben ik zelf niet geweest, dus kan ik helaas niets over zeggen. Ik ben zelf in het midden en westen geweest (tot Trinidad), omdat ik hoorde dat de steden in het oosten niet zo interessant zijn.
Voor wat betreft de regen, valt het wel mee hoor. Het is net wat Charles zegt, dan valt er af en toe een bui, maar het regent niet de hele dag.
Camaguey is een prachtige stad, het is de 3e stad van Cuba maar vergeleken met Havana en Santiago is het vele malen rustiger en het klimaat is ook en stuk aangenamer. De binnenstad is autovrij, er wordt veel gebruik gemaakt van de bicitaxi. Camaguey is vanuit Trinidad goed te bereiken. Je hebt geen strand in de buurt, de zwemmers kunnen gebruik maken van een zwembad bij een hotel iets buiten het centrum. Entree 10 CUC, waarbij je voor 8 CUC (meen ik) tegoed krijgt voor de aanwezige bar (eten en drinken).
Trouwens Viazul, super aanrader.
Trouwens ik lees nu net iets over het voornemen om te reizen met de trein. Niet doen, zie een andere post van mij in dit forum.
Een auto huren in Cuba is een echte aanrader. Je bent vrij om te gaan en te staan waar je maar wilt. Je gaat toch niet uren op een bus wachten? Natuurlijk zijn de wegen slecht en staan er nergens borden met aanwijzingen. De toerit naar de snelweg was een keer een karrespoor. Maar…er staan overal mensen die ergens naartoe moeten/willen. Ze kunnen zien dat je buitenlander bent, dus als ze mee willen dan weten ze waar ze aan beginnen. Neem mee en laat je leiden. Stop aan het begin van een stad/dorp en meerdere mensen willen je de weg wijzen. Ze rennen/fietsen voor je uit. Je hebt natuurlijk een handvol pesosmunten klaar liggen en je betaalt voor de die bewezen diensten 1 tot 2 pesos. Je hebt ook al je bagage in de kofferbak liggen. Alles wordt dus voor je gedaan voor een pesos. Ook dingen die je niet gevraagd hebt (auto poetsen op de parkerplaats) Lig er niet wakker van maar geniet ervan. Ook een overnachting regel je op die manier. Stoppen, aangeven dat je een bed wilt en gaan. Oh ja, diefstal verzekering is niet nodig die auto wordt niet gejat, de velgen met banden wel.
Een fantastisch land met een geweldige sfeer. De mensen zijn super. De muziek… En wij spreken nog steeds geen letter Spaans.
Veel plezier
Ik ben van plan om eind november voor ongeveer 10 dagen naar Cuba te gaan.
Het leukste lijkt mij om wat steden te zien, maar ook vooral veel van de natuur.
Welke kant is mooier, oost of west?
Ik besef me goed dat 9 of 10 dagen erg kort is, maar goed het is niet anders…
Ik heb verschillende fly drives gezien op internet o.a. bij NBBS reizen en FOx vakanties.
Heeft iemand hier ervaring mee of zouden jullie het zelf anders aanpakken?
Thanks voor het reageren!
Voor deze korte tijd zou ik de westkant opzoeken. Neem even de tijd voor Havana. Zeker de moeite waard. Waarom regel je je reis niet zelf? Waarschijnlijk goedkoper en je hebt de mogelijkheid om vanuit Dusseldorf te vliegen (air Berlin?). Hotels in Nederland boeken of gewoon daar bij particulieren. Erg leuk, altijd plek en goedkoop.