Hallo,
deze zomer gaan ( willen) mijn vriend en ik 3 weken naar Cuba, en zelfstandig met de auto rondrijden. Wij spreken beide een aardig woordje Spaans dus dat moet lukken denk ik.
Hebben jullie nog tips over een goede route, om zoveel mogelijk te zien, maar niet alleen maar in de auto te zitten(snachts rijden wordt niet aangeraden) Het liefst starten wij in Habana en eindigen wij op een andere plek, of is het mogelijk om in 3 weken het eiland helemaal rond te rijden?
En wat is het budget waar wij ongeveer rekening mee moeten houden Exc. Vlucht?
En heeft iemand nog tips voor en goed autoverhuurbedrijf?
In 3 weken kun je opzich wel heel Cuba zien, en je hebt de mogelijkheid om te vliegen naar Havana en vanaf Santiago de Cuba, de vliegtickets zijn meestal niet gunstig als je vertrekt vanaf een andere vlieghaven, als alternatief zou je een ticket van Santiago naar Havana kunnen boeken. Je krijgt dan wel te maken met een drop off fee.
In 3 weken heb je de gelegenheid om Havana, Vinales, Cienfuegoes, Trinidad, Santa Clara, Camaguey, Santiago en wat uitvluchten naar strandplaatsen te maken. Minder comfortabel, maar wel nog te doen in 3 weken is terug te rijden, en dan zou je 2 verschillende routes kunnen nemen, maar denk er wel aan dat het eiland de lengte heeft van een ritje Amsterdam - Spanje.
Dit is een strikt persoonlike mening, ik vind dat je met weinig ondervinding vertrekt. De wegen in Cuba zijn niet zoals in Europa. (Veel gaten in de weg, weinig of geen signalisatie) 's Nachts en bij regen is helemaal af te raden. (Totaal geen verlichting) Vergeet NIET dat jij als buitenlander aansprakelijk ben voor een ongeval ook al is het jouw fout niet! (Lees maar over de Canadeese jongen Cody Leconte en de Belgische Vrouw (ben de naam vergeten) beiden (er zijn er meer) mochten het eiland niet verlaten en hebben vele maanden vastgezeten. Anderen zullen het tegenspreken (dat is hun zaak) maar ik ga altijd met een “private” chauffeur die de streek kent, gebeurd er iets, is hij verantwoordelijk en is het zijn wagen. Voordelige deals zijn altijd te maken, desnoods kort je het traject wat in. Is het een rally of vacantie.
Het beste,
Havanalover
Wij zijn begonnen in Havana en geëindigd in Havana, maar als je de mogelijkheid hebt kun je inderdaad beter kiezen voor eindigen in een andere plaats. Je krijgt dan inderdaad te maken met extra kosten, omdat je de auto ergens anders inlevert, maar ja, je bespaart wel benzine kosten als je niet terug hoeft te rijden naar Havana! En je kunt op deze manier rustiger reizen. 's Nachts rijden is inderdaad echt NIET aan te raden. Overdag is het prima te doen. Als je maar goed op blijft letten op de gaten in de weg. Maar ik vond alles meevallen! Zorg voor een goede kaart van Cuba, want er staat niet altijd goed aangegeven hoe je moet rijden. (onze ondervinding was: als er niks staat gaan we rechtdoor!! en 9 van de 10 keer ging dit goed!) Maar je zegt al een aardig woordje Spaans te spreken, dus je kunt altijd de weg vragen, dit zal vooral nodig zijn in de steden, op de snelweg/grote wegen is het wel duidelijk.
Als route zou ik zeker Vinales en Pinar del Rio meepikken. Erg mooie omgeving! Ook Trinidad is erg leuk! En zo zijn er nog veel meer plaatsen, maak een ‘soepele’ planning, zodat je nergens aan vast zit. Casa’s zijn er genoeg, je vindt altijd wel een slaapplek. In de lonely planet staat bij de casa’s ook aangegeven of ze parkeermogelijkheden hebben. Heel handig!!
Wij zijn net terug uit Cuba en hadden thuis offline kaarten gedownload voor op onze tablet met GPS, heeft fantastisch gewerkt. Straat invullen en je rijdt er zo naar toe. Als je meer info wilt laat het even weten.