Als je de doorgaande routes doet (autopista en de carrateras) dan kun je in drie weken een rondje Cuba doen. Andere wegen blijven een gok en kunnen in zeer slechte staat verkeren.
Als jullie nog een auto moeten huren ga niet in zee met Transgaviota. Slechte auto’s en nog slechtere service.
Ik ga met mijn vriend 23 dagen naar cuba (we komen daarvoor vanaf Jamaica). We vliegen op Havana en terug vanaf Holguin. Het is lastig om keuzes te maken waar je heen wilt gaan. We willen graag naar Pinar del Rio, maar dat ligt niet bepaald op de route. Ook Varadero, Cienfuegos, Trinidad zijn plaatsen waar we heen willen. Verder vind ik het lastig om te zeggen via welke steden we het beste naar holguin gaan. Santiago de Cuba lijkt me namelijk ook heel gaaf. Nu weten we ook nog niet of we een auto huren, of dat het goed te doen is met openbaar vervoer/busjes/treinen enz. Weet iemand hier iets meer over? Qua route wat is het beste, we zien graag cultuur (salsa!) en natuur. En auto huren of bus/trein/taxi??
De trein is een heel avontuur, maar kan ik je eigenlijk niet aanraden. Het zijn als treinen die je in de films over het wilde westen ziet. Een rokende diesel loc, en hele hele hele oude treinstellen, soms moetje flink springen om van de ene wagon in de andere te komen, en het is bloedheet zonder airco, ook qua tijd heeft het eigenlijk geen voordeel.
Maargoed, het is een avontuur, misschien vind je het wel leuk om het een keer te doen.
Ik zie eigenlijk niet in waarom je vanaf Havana niet naar Pinar del Rio zou kunnen gaan? Je kunt prima Pinar del Rio, Vinales en Cienfuegos aandoen. Trinidad is inderdaad een must om te zien, waar je heerlijk salsa kunt dansen.
Als je naar Holguin gaat kun je onder weg Che even gedag zeggen in Santa Clara en een paar nachten in Camaguey verblijven. Camaguey is heerlijk rustig, er zijn geen auto’s in de binnenstad en als 3e stad van Cuba heeft het genoeg vertier; casa de la musica, trova, caribbean, of misschien zelfs dimar en copa cabana.
Als je richting de punt van Guantanamo gaat kun je eigenlijk kiezen of je richting Santiago de Cuba wil gaan of dat je kiest voor een rustigere strand omgeving van Guardalavaca. Zelf ben ik geen fan van Santiago, het is er in de zomer erg heet en na de carnavals periode kan het er akelig rustig zijn, wel heeft het een paar mooie uitstapjes in de omgeving.
Taxi’s zijn vrij goedkoop, en soms een alternatief op de bus, maar met 2 personen zul je wat dat betreft niet voordeliger uit zijn. In Trinidad en Camaguey kun je snel gebruik maken van de Bicitaxi voor $2 zit je dan aan de andere kant van de stad.
Varadero is het erfgoed van de tijd dat de Amerikanen dachten Cuba in een paradijs om te kunnen toveren. Het eten is er goed, het strand is mooi, maar dan heb je ook alles gehad; overslaan is het beste advies.
Oke oke, dank voor je advies. Je bedoeld dus vanaf Havana, naar Pinar te gaan, daarna naar vinales en vervolgens onder havana door naar cienfuego?
Dan Trinidad en via sancti spiritus (of santa clara, is wel weer een beetje om) naar camaguey te gaan? Is Las tunas nog een aanrader? of is het handiger om direct naar santiago de cuba te gaan? En dan via santiago de cuba terug naar holguin??
Las Tunas is eigenlijk alleen de moeite waard als je geen beter plan hebt. Het is een stad die ooit leefde van de suikerinkomsten maar niet veel meer te bieden heeft dan een paar pleintjes voor een drankje.
Wij gaan half februari - half maart naar Cuba. We willen graag een auto huren maar via de reisorganisatie in Nederland lukte dit niet (of het was erg duur). Nu hebben we sites op internet bekeken maar zien door de bomen het bos niet meer. Soms lijkt het goedkoop maar dan komen er nog verzekeringen bij, en vervolgens blijkt dat er een eigen risico is van plm 350 euro. We horen veel indianenverhalen over mogelijke ongelukken, politie die je graag bekeurt, Cubanen die autodoppen enz stelen, je kunt je auto eigenlijk nergens even rustig laten staan enz. Vraag 1: Is dit zo, of zijn deze verhalen enigszins overdreven? Vraag 2: Als we nu een auto willen huren: WEET IEMAND EEN GOED BETROUWBAAR BEDRIJF/WEBSITE OM EEN AUTO TE HUREN? Vraag 3: Of is het ook goed mogelijk dit pas op Cuba te doen? (dat zou fijn zijn: af en toe een auto huren maar niet de hele maand maar we horen dat de kans groot is dat er dan geen auto’s meer beschikbaar zijn) Alvast heel erg bedankt!
Leuk dat je naar Cuba wilt gaan en een auto wilt huren. Deze verhalen zijn wel overdreven hoor. Natuurlijk werkt het op Cuba allemaal net even wat anders dan in Nederland, doordat de levensstandaard lager ligt. Je moet gewoon goed opletten. Ik raad je wel aan om het al van te voren te regelen en niet ter plekke. Het komt regelmatig voor dat er geen auto meer te huren is. In januari kunnen wij al geen auto meer krijgen. Wij (PLUS Taalreizen) verhuren auto’s op Cuba via onze reisagent ter plaatse Sprachcaffe. We kunnen vrijblijvend een offerte voor je opstellen als je wenst.
Bedankt voor je reactie! We willen graag een offerte! We zouden de auto op zaterdag 23 februari 2013 op willen halen in Old Havanna en op 23 maart 2013 om 10.00 uur af willen leveren op Holquin Airport.
Zou je in de offerte mee kunnen nemen de prijs voor een gewone verzekering én de prijs van een full insurance?
Heel erg bedankt! Het is vast makkelijker om een offerte te mailen. Dat kan naar: wilmag@xs4all.nl
Bedankt!