Reizen per auto of ov? 23 dagen cuba. Havana - Holguin

dag allen,

Ik ga met mijn vriend 23 dagen naar cuba (we komen daarvoor vanaf Jamaica). We vliegen op Havana en terug vanaf Holguin. Het is lastig om keuzes te maken waar je heen wilt gaan. We willen graag naar Pinar del Rio, maar dat ligt niet bepaald op de route. Ook Varadero, Cienfuegos, Trinidad zijn plaatsen waar we heen willen. Verder vind ik het lastig om te zeggen via welke steden we het beste naar holguin gaan. Santiago de Cuba lijkt me namelijk ook heel gaaf. Nu weten we ook nog niet of we een auto huren, of dat het goed te doen is met openbaar vervoer/busjes/treinen enz. Weet iemand hier iets meer over? Qua route wat is het beste, we zien graag cultuur (salsa!) en natuur. En auto huren of bus/trein/taxi??

Bedankt alvast!!

Hoi Jasmijn,

Ik zou hier ook graag wat informatie over willen!
Heb jij deze reis inmiddels al gemaakt met je vriend?

Alvast bedankt voor je reactie
Groetjes Lynn

Hallo Jasmijn en Lynn,
Ik vond Pinar del Rio en Vinales erg leuk, zeker een aanrader als je voor natuur wilt gaan! Ook Trinidad is een erg leuke stad. Varadero zou ik overslaan, dat is echt alleen toerisme en als je graag cultuur/salsa wilt zou ik hier niet heen gaan. Santiago vond ik zelf tegenvallen, Havana is een mooiere stad. Ik heb een auto gehuurd en in 2/2 en halve week het eiland overgereden van Santiago naar Havana. Was prima te doen! Ook de bus heb ik van andere reizigers gehoord dat dat goed te doen was.
As je nog iets wilt weten vraag je maar!
Groetjes, Inge

Inge, ik hoor van sommige reizigers dat een auto in Havana lastig is, nauwelijks veilig te parkeren en ook niet echt nodig. Wat was jouw ervaringen mee? En hoe zit dat in de andere plaatsen in Cuba waar jij bent geweest. Bij voorbaat dank voor je antwoord.
Groeten, Henk

In Havana wil je eigenlijk in het oude centrum blijven, een paar dagen rondstruinen en dan is een auto niet echt heel handig. Je kunt lokale bussen pakken kost letterlijk een paar cent, maar is af te raden. Een taxi voor een langer stukje is niet duur en je zit inderdaad niet met het parkeer probleem. De stranden rondom Havana zijn niet echt de moeite waard, dus daar hoef je ook niet naartoe te rijden.

Bussen en dan vooral Viazul zijn comfortable, voor Cubaanse begrippen stipt en rijden goed door. Ze rijden tussen alle grote steden.
Minder risico, minder zoeken, en Cuba is niet echt het land waar je 's avonds nog lekker een stukje rond gaat rijden. In een stadje zit je meestal goed, en neem voor de uitstapjes die je wilt maken een (bici)taxi.

Zelf ben ik ook geen fan van Santiago de Cuba, maar vond toch dat ik er een keer geweest moest zijn er zijn een paar interessante uitstapjes die je kunt doen en rond carnavals tijd komt de stad tot leven. Verder vind ik dat het centrum erg saai is, en het kan er verschrikkelijk heet zijn. Wil je 's avonds wat te doen hebben, dan zit je beter in Havana, Trinidad, Camaguey.

Wij zijn gelijk de 1e dag met auto vertrokken uit Havana en toen we terug kwamen ook gelijk weer ingeleverd en daarna nog een paar dagen met taxi’s door Havana heen gereisd. Je blijft inderdaad vooral in het oude gedeelte, je hoeft niet echt verder te gaan. Een auto is daar inderdaad helemaal niet handig!!

In andere plaatsen hebben we daar geen problemen mee gehad. Maar we probeerden dan ook vaak casa’s te zoeken met een parkeerplaats. Dit staat duidelijk aangegeven in de lonely planet. Was die er niet konden ze ons vaak wel helpen met een veilige plek vinden voor de auto. Bijv. op een parkeerterrein in de buurt of je betaalt 2 CUC zodat iemand op je auto let. In Trinidad heeft serieus dag en nacht iemand voor het raam gezeten om onze auto in de gaten te houden. En als er dan wel wat gebeurd zijn mensen ook echt bereid je te helpen. De eerste nacht stond de auto voor het hotel waar we sliepen en heeft een dronken man de een spiegel van de auto getrokken. Het mannetje van het hotel, dat ik 1 CUC had gegeven om op de auto te letten, heeft ons wakker gemaakt, verzekering gebeld, politie kwam erbij, CSI sporenonderzoek en alles was geregeld! Het verhuurbedrijf was wel een beetje moeizaam, we konden geen nieuwe auto of spiegel krijgen, maar omdat je verzekerd ben kost het je ook niks.

Wij hebben ervaring met zowel autohuur als met de Viazul (bus). Beiden zijn prima! We hebben een keer twee weken rondgereisd met een huurauto en geen enkel probleem ervaren. Veilig, de wegen zelfs relatief prima, wel af en toe verdwaald (en een goede kaart is érg handig) maar dat kwam ook altijd wel goed en was wel een leuk avontuur. Verder zijn er inderdaad overal mensen die op je auto willen letten. de Viazul werkt ook supergoed. Fijne, goede bussen, betaalbaar, logistiek goed geregeld, echt top! De afweging; met de auto heb je meer vrijheid om te rijden waar je wilt en wat meer plekjes te bezoeken waar niet alle toeristen komen; met de bus zit je vast aan vaste routes. Autohuur is daarentegen wel een stuk duurder en zeker relatief duur in verhouding met je verdere kosten op Cuba. Dus dat is dan meer de afweging! In Havana heb je inderdaad verder echt geen auto nodig. En een aanrader om heen te gaan: Baracoa. Erg mooie omgeving, doordat het best in een uithoek ligt minder toeristisch en echt heel mooi gelegen!