Pregunta: Cuanto cuestan las manzanas?
Respuesta: En las noches baja bastante la temperatura!
Zet 4 Cuba kenners bij elkaar in een forum en je krijgt discussies. Samen weten ze altijd meer dan 1 maar het is altijd nog overzichtelijker door bij de vraag te blijven.
Als je Cuba vergelijkt met andere Latijns Amerikaanse landen, waaronder dus het vaste land zoals Mexico (zeker als je daar net geweest bent), is Cuba schrikbarend duur, dat klopt. Cuba is een 3e wereld land, dan moet je deze ook niet gaan vergelijken met andere Caribische eilanden zoals de Kaaiman eilanden, Puerto Rico of Aruba, maar meer met landen zoals Haiti.
Het is altijd handig om voorbereid op vakantie te gaan, maar dat doe ik ook niet altijd, maar dan komt de klap wel harder aan als je er mee geconfronteerd wordt.
Genoeg banken? Zoals in andere landen? In Havana misschien wel, daar heb je veel hotels die heel vaak een Cadeca ingebouwd hebben. Maar daarbuiten? Vinales heeft 1 Cadeca, Baracoa heeft 1 Cadeca, Remedios heeft er ook 1. Alleen de grote steden hebben vaak meerdere Cadecas, Bayamo heeft er 3, Trinidad heeft er ook enkele, maar daar is het nog steeds makkelijker om 1 van de 4 hotels met een Cadeca binnen te stappen. En je moet ze allemaal maar weten te vinden als je geen auto hebt of geen spaans spreekt. Daarbij komt het nog steeds te vaak voor dat als je daar eenmaal staat met je creditcard, dat je de melding krijgt… No hay sistema! Of als je weet dat je nog niet aan je limiet zit van je creditcard je toch te horen krijgt… Transaccion Denegada! Bel met je eigen bank vertellen ze dan rustig, terwijl het probleem vaak met de communicatie tussen Cadeca en Creditcard maatschappij te maken heeft. Met je creditcard heb je je paspoort nodig, euros wisselen gaat zonder paspoort! Ben je in een gewone bank dan vragen ze wel altijd om je paspoort (ook met wisselen van euros) omdat enkele gegevens op het bonnetje worden vermeldt.
Als je tegen je zin beland bent in een vet verrotte casa, waarom blijf je daar dan? In elke plaats, hoe klein ook, heb je genoeg casas om uit te kiezen. Ik betaal nooit meer dan 20 en dan moet er een goed bed, goed warm water en airco in zitten, zoniet dan ga ik bij de buurman shoppen. Een megakamer met een TV en koelkast erbij betaal je vaak iets meer maar dan is 25cuc nog altijd netjes van prijs. Nogmaals, vergelijk je dit met casas of eenvoudige hotels in bv. Mexico dan is dit ook weer in Cuba een stuk duurder. Een kamer delen is een optie, maar niet handig als je alleen reist en niemand kent. Wie gaat er een kamer delen met een onbekende?
In Havana, Santiago, Varadero en Trinidad misschien wel…… maar plaatsen zoals Vinales en Baracoa (hoeveel staatsrestaurants ken je daar?) en goede restaurants in Bayamo, Santa Clara, Holguin, Las Tunas etc?? Goede restaurants zijn dan bijvoorbeeld restaurants die te vergelijken zijn met Los Nardos of La Gitana in Havana, in andere steden vind je die kwaliteit nog niet.
Er bestaan trouwens wel hotels met een perfect staatskeuken zoals Caneyes en Granjita in Santa Clara, Cuevas, Costasur en Brisas in Trinidad, Maria la Gorda en Cabo San Antonio aan het westpuntje maar probeer liever niet het eten van de hotels Sierra Maestra en Santo Domingo in Bayamo, ook niet het buffet van Hotel Pinar del Rio of Hotel Camaguey. Legaal of niet, casas hebben altijd veel beter eten, het met liefde klaarmaken komt terug in de smaak van je kippetje of kreeft.
Het klopt dat je in Nederland niet 200 km. kunt reizen voor 8 euro maar ik bedoelde dat er in Cuba geen lokale bussen met goede verbindingen zijn. Kon je maar met het openbaar vervoer in Cuba zo ver komen als in andere landen. Binnen de gemeente Havana kun je goed uit de voeten met het openbaar vervoer en 2 cent is een lachertje voor een heel traject van soms meer dan 20 km.
200km. voor 10 cuc is natuurlijk gerekend tussen Varadero en Havana. Je kunt trouwens in Havana en Varadero trouwens perfect gebruik maken van de Transtur busdienst die toeristen vervoerd tussen de hotels in Havana en Varadero. Bij het reisbureautje in je hotel kun je dit reserveren (verblijf je niet in een hotel, stap dan de dichtsbijzijnde binnen!). Ritje kost net zoveel als bij Viazul maar je wordt opgehaald bij je hotel, je hoeft dus niet eerst naar de zoologico met een taxi.
De viazul is natuurlijk een goede optie voor de lange afstanden in Cuba. Astro is te smerig en vaak vallen die bussen stil onderweg, daarbij stoppen de Astro`s overal en zijn de Viazul directe lijndiensten. Helaas is het comfort in de Viazul niet te vergelijken met comfort in andere landen en voor lange mensen is het ritje Havana-Santiago niet aan te raden… wat overigens 55cuc kost en voor de 950 km. dus niet duur is… maar je praat wel over 15 uur in de bus zitten.
Ik neem liever een auto en laat de mensen betalen om mee te mogen… heb ik mijn eigen muziek bij, kan het raampje open voor frisse lucht, wat aanspraak, en de lifters betalen een deel van de dure benzine…
Internet soms in de hotels, maar dan werkt je Etecsa kaart niet. En de enige andere plekken waar je kunt internetten buiten de hotels zijn de Etecsa kantoren. Vaak maar 1 Etecsa kantoor in de plaats waar je verblijft, vaak maar 2 computers opgesteld, vaak 1 computer stuk… wat je dus overhoudt noem ik niet genoeg plaatsen om het internet op te gaan. In Havana heb je dus meer keus vanwege het aantal hotels, maar de rest van Cuba? Het komt trouwens ook steeds vaker voor dat de hotels in Havana je weren als je er niet verblijft, oftewel de computers met internet zijn alleen bedoeld voor de gasten en je kunt er dan geen internetkaart kopen (en internetkaarten van andere hotels werken er niet!). Ohja, een USB geheugenstick kun je in je casa of hotel laten in Trinidad en Camaguey, die worden daar niet ondersteund bij geen enkele computer… grapje van de informatico!
Cuba is een speciaal land maar Of je houd ervan en je komt steeds terug, ontmoet nieuwe mensen, nieuwe plekjes en je mist het land wanneer je er niet bent. Of je walgt ervan en gaat nooit meer terug!