Voor het televisieprogramma '“ik vertrek” zijn wij op zoek naar mensen (stellen/ gezinnen) die gaan emigreren naar Cuba. Is jullie plan serieus, de vertrekdatum in zicht en vinden jullie het leuk om mee te werken, mail ons dan direct! Wij kijken uit naar jullie bijzondere verhaal.
Mocht je emigranten naar Cuba vinden…, dan ben ook ik heel erg benieuwd naar hun verhaal…hier op het Cuba-forum…
Veel succes met je zoektocht…
Met Vr.Gr.
Arturo
p.s.
Het AD heeft deze week in een bijlage een artikel met de titel:
“Landverlaters op zoek naar geluk”
Mischien dat je daar nog wat ideeèn kunt opdoen? http://www.ad.nl/binnenland/article49353.ece
(Het artikel is niet on-line)
De meeste Cubanen willen juist uit Cuba en de gewone mensen uit de rest van de wereld ziet (nog) geen toekomst in een leven in Cuba. Mocht dat wel zo zijn, of er komen boze reacties van Nederlanders die er daadwerkelijk wonen, des te beter. Ik ken veel mensen die juist uit Cuba zijn vertrokken en ik ken er genoeg die het nog willen doen, maar helaas niemand die daar voorgoed verblijft. Op dit moment ook bezig met de papierwinkel om juist iemand van daar naar Guatemala te krijgen.
Misschien niet on-topic, maar even mijn mening tussendoor:
Iedere keer als ik weer in Cuba ben wordt het op tafel gegooid waarom ik in Cuba niet een leuk meisje tegenkom, trouw en dan daar blijf. Ten eerste willen de leuke meisjes nooit daar blijven en ten tweede zie ik het nog niet zitten om in Cuba te verblijven. Wat kan ik daar doen, wat zijn mijn verdiensten? Ik ben gewend om veel te werken en ook voldoende te verdienen om mijn leven dat ik heb te behouden. Als ik in Cuba ben is er geen werk, verveel ik me te pletter en ik kan niet de dingen doen die ik nu gewend ben.
De enigste persoon waar ik van gehoord heb die in Cuba gebleven is nadat hij met een Cubaanse is getrouwd, is een Antwerpenaar die in het programma ´Grenzeloze Liefde´ (VRT, 2 jaar geleden) die daar met zijn catamaran een eigen bedrijf heeft opgestart waarbij hij dus catamaranreisjes aanbiedt aan toeristen.
Afgelopen keer (1,5 maand geleden) ben ik nog in Guardalavaca geweest en daar wordt er in een familie verteld dat ertegenover een Duitser woont. Dat kun je ook zien aan zijn huis, een pracht van een huis zoals wij dat in Europa bouwen en geen houtjetouwtjehuisje zoals waarin de Cubanen doorgaans moeten leven. En weer wordt er op tafel gegooid waarom ik niet in Cuba blijf… je moet voldoende geld hebben om op vakantie te gaan in Cuba, en nog meer geld om er te kunnen wonen en verblijven (zoals die Duitser).
Maar stel dat Eva een Nederlandse emigrant naar Cuba vindt, dan slaat ze natuurlijk wel een klapper.
Tweede ‘maar’:
maar, speciaal aan cara Eva gerichte vraag, wat voor tv-zender is die Tros eigenlijk ? Ik ken alleen vpro, kro, vara,etc. uit de tijd van Ned 1 en 2.(ja, ben al een tijdje uit Nederland weg)
Met welke Nederlandse politieke partij is de tros bijv. het nauwst verwant? Absoluut geen idee.
Ook ik heb er wel eens over gedacht hoe het zou zijn om voorgoed naar Cuba te gaan en hoewel het me geweldig lijkt om hier langer te zijn, stuitte ik vrijwel gelijk op het probleem van wat ik hier zou kunnen doen. Het is erg lastig om werk te vinden, zeker als buitenlander, daar Cubanen veel goedkoper zijn om in te huren.
Mijn Cubaanse vrienden vragen het wel eens, omdat ik me hier zo goed voel, maar ze begrijpen het, als ik zeg dat ik het wel zou willen, maar dat het erg lastig is. Bovendien willen ze zelfs inderdaad niets liever dan weg.
Een buurmeisje (Cubaanse) van de familie waar ik altijd verblijf in Santiago is getrouwd met een Duitser. Een leuke jonge kerel, die dus wel hier naartoe wil vertrekken. Op dit moment woont hij officieel nog in Duitsland en werkt daar een paar maanden per jaar (3 tot 6 maanden) om de rest van het jaar in Santiago door te brengen. Dat kan goed, met het geld dat hij in die paar maanden verdient kan hij vrij makkelijk hier verblijven en ook voor zijn gezin zorgen. Toch vraagt hij zich wel af wat hij hier kan doen. Dat blijft lastig.
En verder… Ik moet bekennen, dat ik me afvraag hoe het hier zal zijn als Castro doodgaat. Blijft Cuba bestaan zoals we het nu kennen? Ik weet het niet…
Dankjewel Carolina… ik heb de indruk dat jij begrijpt waarom ik me zelf zo schuldig voel als er weer gevraagd wordt waarom ik niet in Cuba ga wonen. Het zou een heel fijn leven zijn als we in Cuba kunnen verderleven, maar zoals het nu is kan ik daar geen leven opbouwen. Ik heb geen geld om 40 jaar te rentenieren dus zal ik gewoon moeten werken om te blijven werken. Begrijp me niet verkeerd, ik zou niet anders willen… ik vind het heerlijk om te werken en bezig te zijn dus als ik hele dagen thuis zit of op het strand lig word ik gek. Vandaar dat ik nu mijn leven in Nederland heb omgewisseld voor een leven in Guatemala… wat al een klein beetje meer lijkt op het leven in Cuba dan dat ik in Nederland gebleven was… en misschien kan ik in de toekomst ooit nog ´s gaan wonen in Cuba als ik echt helemaal geen zin heb om ook maar iets te doen…
Wat er gebeurt als Castro er niet meer is. Misschien een beetje onbeschofd om zomaar mijn mening te zeggen maar ik denk dat het dezelfde kant op zal gaan als de meeste midden-amerikaanse landen. De arme mensen op het platteland zullen arm blijven,… de mensen die in de buurt van de stad (en met toeristen) werken zullen er financieel beter op worden… de economie zal stijgen, maar ook de criminaliteit.
Kolbike, schuldig moet je je niet voelen… Waarom? Als je Cuba helpt, op wat voor manier dan ook, dan is dat goed. Als jij maar weet waarom je hier (in Cuba) bent en alleen maar ´af en toe´ kan komen. De mensen hier begrijpen dat ook.
Wat ontzettend mooi dat je een vriendin van je helpt/gaat helpen om het land uit te komen. Kan ze gewoon mee naar Guatemala? Hoe doe je dat? Hoe heb je dat aangepakt? Daar ben ik wel benieuwd naar, want ik zou heel graag een goede vriend van me hier willen helpen, hem mee naar Spanje willen nemen… Maar daar ik nu dus in Spanje woon, weet ik niet of ik dat als Nederlander zo makkelijk kan doen. (Voor zover het uberhaupt al makkelijk is om dat te doen…)
Vanwege zeer verslechterde (…) mobiele internetverbinding vanuit een ijskoud Toscane, heb ik de grootste moeite bijdragen hier te downloaden; om de haverklap krijg ik foutmeldingen. Reageren is al helemaal een waagstuk, maar ik ga het toch weer proberen. Misschien lukt korte stukjes wel.
We zijn wel wat afgedwaald van het eigenlijke onderwerp, maar ik heb absoluut geen bezwaar tegen wat zijsprongetjes. Vandaar mijn reactie op één punt: Nà of nog tijdens Fidel ontkomt ook Cuba er m.i. niet aan de parlementaire democratie, inclusief de absolute scheiding der drie machten (uitvoerende, wetgevende en rechterlijke macht) in te voeren.
Daarbij hoort m.i. ook vrijheid van drukpers,van organisatie (ook van vakbonden)
Dat moet dan wel zonder de ellende waarin bijv. een groot deel van de Russische bevolking terecht kwam na opheffing van het eenpartij-stelsel tijdens Gorbatsjov.
Cuba zou via Spanje en Duitsland een speciale band kunnen krijgen met de €uropese Unie. Verder ben ik van mening dat die idiote USA_boycot het een-partij-stelsel juist in stand houdt.
Nog steeds geen foutmelding, dus nog vlug dit: Eva heeft dus niemand gevonden. Jammer. Maar ik zie Cara Caroline nog een keer verkassen…
Hahaha, dus jij ziet me wel eens naar Santiago verhuizen? grin Tja, wie weet… Ik moet zeggen dat het zeker iets is waar ik regelmatig aan gedacht heb en nog steeds denk, maar ja… Nu in ieder geval nog niet…
Als je je hart verloren hebt, dan vindt de wil altijd wel een weg: dat is m.i. een logisch gevolg van het motto: Geniet nooit met mate!
Het is dat “Tja” en dat motto onder je bijdragen vanuit Cuba dat mij tot het schrijven van het volgende beweegt…
Ook vanuit Spanje kun je werken aan een toekomstig emigreren naar Santiago di Cuba…
Stel je vindt in Nederland of Spanje een baan als vertaalsters of bijv. on-line-assistent bij/voor online-bankieren, of web-sites up-to-date houden etc., dan zou je dat werk via internet ook vanuit Santiago kunnen doen.
Cara Corolina, ik ga nu eerst je andere laatste bijdragen hier proberen te downloaden, want dat lukte niet (mijn pc vertoont kuren).
Tussen haakjes: blijkbaar heb jij in Cuba wèl een goede internet-mogelijkheid gevonden. Mag ik vragen hoe je dat doet? Via een internet-café ?
Vanuit een ijs- en ijskoud Toscane een warme groet.
Distinti Saluti
Arturo
Natuurlijk heb je gelijk Arturo. Maar weet je, ik geloof dat ik zelfs dan niet echt volledig, definitief naar Cuba zou verkassen (of er moet héél veel veranderen). Ik woon toch best graag in Europa en vermoed dat ik altijd op ´vakantie´ blijf gaan naar Santiago. Bovendien, zoals ik eerder in een andere thread als reactie gegeven had op Kolbike: ik zou liever ook een Cubaanse vriend willen helpen het land uit te komen en dan wellicht met hem af en toe terug komen.
In Santiago de Cuba is er naar mijn weten op dit moment nog maar 1 plek waar je als toerist kan internetten en dat is in Hotel Melia Santiago. Sinds april is dit echter ook veel duurder geworden (1 uur was in april nog 5 CUC, nu is dat 9 CUC), maar ja, ik ben nu eenmaal dol op het www hahaha!
Ja internetten (en ook telefoneren) vanuit Cuba is een wel erg dure bezigheid.Een mogelijke oplossing:
men mag echter een laptop-computer als onderdeel van je bagage naar Cuba meenemen.
Ik zou dan eveneens flink wat floppy’s meenemen en gedurende de minuten dat ik on-line ben, niets doen dan saven op mijn floppy’s en vervolgens thuis of-line werken. Het is een methode die ik vroeger ook in Italie gebruikt hebt toen ik afhankelijk was was internet-cafés.
Mobiel internetten via de satelliet vanuit Cuba is denk ik geen optie: ontvangen van e-mail etc. zal geen probleem zijn, maar voor verzenden zul je w.s. een (radio)zend-vergunning moeten hebben en dat zullen ze op Cuba niet gauw doen denk ik. Maar een combinatie zou mogelijk zijn, ik bedoel ontvangen via de satelliet, of-line beantwoorden ,saven op een floppy en dan verzenden via een internet-cafe.
Het zou m.i. goed zijn voor de Cubaanse economie als internetten vanuit Cuba goedkoop of zelfs gratis zou zijn: het kan goedbetaalde banen op Cuba creeren. Denk maar aan dure tolken die Spaans en en andere taal (Engels, Duits, Nederlands etc.) beheersen. Maar denk ook aan on-line Spaans leren of andere on-line studies en werk-mogelijkheden (zoals on-line bankieren, on-line reisgidsen, etc. etc.
Cuba zou het voorbeeld van het (linkse…) Toscane moeten volgen: iedere gemeente heeft per 10.000 inwoners een PAAS. Dat is een een plek waar je gratis kunt internetten en waar vrijwilligers helpen oud en jong wegwijs te maken hoe een computer werkt.
Eva zal wel denken:“Waar hebben ze het nou weer over!Ik zocht emigranten naar Cuba”
Maar mocht Eva zo denken, dan zeg ik: “Dit zijn allemaal onderdelen van een voorbereiding van een emigratie…”, want die Toscaanse winters zijn mij echt te koud.
Ik heb er wel aan gedacht om mijn laptop mee te nemen, maar ik nam liever andere dingen mee… Het is een keuze… Bovendien merk ik dat de 2 pc´s die het internetcafé hier in Hotel Melia Santiago gebruikt danig geblokeerd zijn voor dingen die als externe toegang worden gezien. Zo wilde laatst een vrouw een memory stick gebruiken, maar dat ging dus niet, moest je administratorrechten voor hebben, maar de administrator was natuurlijk in geen velden of wegen te bekennen! Echter, een floppy zou wel moeten kunnen, lijkt me.
Wat betreft internet hier… Het is natuurlijk een heel moeilijk punt, daar Fidel niet wil dat Cubanen nieuws van buitenaf krijgen, daarom wordt internet nog maar zo weinig aangeboden en is het zo slecht toegankelijk. Er zijn huizen waar een internetverbinding is (weet niet precies hoe dat kan), maar de verbinding daar is bizar slecht.
Verder is er dus het landelijke inTRAnet, waar Cubanen in speciale internetcafés voor lokalen op kunnen, maar dat is ook heel duur en meestal is er geen verbinding of doen de pc´s het gewoon niet.
Tot slot is er een aantal Cubanen dat een ´goede´ baan heeft waarbij ze internettoegang hebben op het werk en dan gewoon volledig. Maar het is allemaal heel wazig, heel vaag.
Het zou inderdaad veel beter zijn als Cuba via het wereldwijdeweb beter toegankelijk zou zijn, het zou de stap om hier definitief naartoe te gaan ook vergemakkelijken, want het zou zeker betere opties bieden. (Om even terug te komen op het min of meer originele onderwerp… ;))
Caroline, ik begrijp wat je bedoelt als je zegt dat je liever in Spanje blijft werken dat je werk te gaan zoeken in Cuba. Natuurlijk biedt internetwerken wel perspectieven zoals Arturo aankaart maar het zal in Cuba nooit hetzelfde zijn als dat je dat werk doet in Spanje. (tussen 2 haakjes 9 CUC per uur … SLIK!)
Alle keren dat ik naar Cuba ga neem ik mijn laptop mee. Ze doen helemaal niet moeilijk bij de douane… en het kan heel gemakkelijk zijn. Ik gebruik mijn laptop om allerlei foto´s van familie, vrienden, plaatsen en plekjes waar ik geweest ben, video filmpjes en allerhande meer informatie te laten zien aan de mensen waar ik ben.
Bijkomend voordeel is dat ik mijn digitale camera vol kan schieten en de kaart kan ´legen´ op mijn laptop zodat ik naar hartelust foto´s kan maken, daarna kan ik de foto´s op CD branden en achterlaten bij de mensen. Ik maak al bijna geen foto´s meer van Cuba zelf, maar meer van de mensen waar ik ben, op een feestje, speciale gelegenheid of gewoon kennissen en vrienden die hun kinderen eens op een goeie-kwaliteit foto willen zien.
Ook is het heel gemakkelijk om muziekcd´s te branden want alle Cubanen horen toch ook wel graag Engelstalige muziek… wat ik niet wist is dat in Cuba de volledige video van ´Buena Vista Social Club´ nauwelijks te krijgen is. Die staat gewoon bij mij op de computer en ik heb al enkele copien daarvan gemaakt en achtergelaten bij mensen die toegang hebben tot een computer.
Daarbij heb ik een vriendin van me in Havana 1,5 jaar geleden mijn oude laptop geschonken… dolgelukkig dat ze er mee was, want nu kan ze ook thuis een beetje in Word overweg en mijn gebrande cd´s met foto´s, video´s en muziek bekijken en beluisteren. Problemen met andere dingen in openbare computers heb ik nog niet gehad. Toen ik mijn memory-stick met foto´s meenam naar een hotel in Havana, geloof het Telegrafo hotel want het Capitolio was gesloten op het moment toen Katrina langskwam…enfin die memorystick gaf geen enkel probleem, het was de pc die zodanig was geconfigureerd dat ik enkele trucen moest gebruiken om bij mijn memorystick te komen… (zoals Arturo zegt, waar een wil is, is een weg :-P)
Floppy´s zijn zo onbetrouwbaar dat ik mijn handjevol allerlaatste floppy´s een jaar geleden al in Cuba achtergelaten heb, ik weiger ze te gebruiken.
Een vriendin van me (ohja Carolina, schiet me nog te binnen, ik zal je hierna nog iets uitleggen) heeft op haar werk internet in de zin van email verzenden en ontvangen en het gebruik van Messenger (vandaar dat ik haar dagelijks ´spreek´). Dat is het enigste www dat ze heeft, ze kan verder geen pagina´s bezoeken, geen informatie raadplegen dat is allemaal geblokkeerd.
Sommige Cubanen hebben internet thuis, maar dat is meer voor mensen die dat gedeeltelijk ook voor hun werk gebruiken. Bijvoorbeeld de netwerkbeheerder bij het bedrijf waar mijn vriendin werkt, heeft ook toegang tot internet thuis en mensen die met computers werken (onderhoud etc.) hebben vaak ook internet thuis. Vergis je alleen niet in de kwaliteit van dit alles. De verbinding is altijd via modem (28k8 of 33k6) en de computers zijn van het Pentium 1 of 2 tijdperk… snelheid zal je dus niet halen op hun pc´s. Daarentegen kunnen ze natuurlijk wel meer van de wereld te weten komen als ze een beetje geduld hebben en de telefoontikken kunnen betalen.
Het schijnt mogelijk te zijn om een DSL verbinding te krijgen in je huis, alleen dat kost dik 50 dollar per maand, dus voor een doorsnee Cubaan onmogelijk… en zelfs voor een betere doorsnee Cubaan niet gemakkelijk.
Het naar een ander land halen van een Cubaan(se) is niet zo makkelijk, maar dat weten we natuurlijk al
Het probleem ook bij mij is dat ik niet de Guatemalteekse nationaliteit heb. Ik heb het nagevraagd, de vriendin in Cuba heeft het nagevraagd en nu zijn we op de goeie weg. Aangezien ik met een tijdelijke verblijfsvergunning nu hier woon en ik al een proces heb gehad, weet ik een beetje hoe het gaat lopen.
Jouw vriend moet een bewijs van goed gedrag (penales antecedentes) aanvragen en een bewijs van geboorte.
Daarbij moet hij ook een paspoort aanvragen in Cuba… ik hoop niet dat ie daar persé voor naar Havana hoeft, want ik ken een Nederlander die ook iemand uit Santiago wilde meenemen, maar moest nogal vaak naar Havana reizen voor bepaalde documenten.
Het paspoort moet gelegaliseerd worden bij een notaris (verklaring van echtheid van het paspoort voor het land waar jouw vriend naartoe gaat)
Het gelegaliseerde document moet tesamen met het paspoort naar de ambassade van Spanje (in jouw geval) in Cuba waar het nog een keer gelegaliseerd wordt.
(ik vrees dat ie hiervoor wel naar de Havana moet, of ik hoop dat ie het kan opsturen).
Dit gelegaliseerde document van het paspoort wordt naar de persoon gestuurd in Spanje die jouw vriend uitnodigt. Het probleem is dat jij niet de Spaanse nationaliteit hebt (tenminste dat denk ik). Alleen iemand met de nationaliteit van het land die de persoon uitnodigt heeft het recht om een Cubaan uit te nodigen.
In mijn geval heb ik een goeie vriend hier bereid gevonden om haar uit te nodigen. De persoon die de Cubaan(se) uitnodigt is de zogenaamde garant-persoon en staat garant en is verantwoordelijk voor de daden van de Cubaan(se) en moet dus ook de financiele middelen hebben om de uitgenodigde cubaan weer terug naar huis te sturen indien het nodig blijkt. Dit alles wordt weer getoetst door de immigratiedienst in Spanje.
Enfin, dat is de plaats waar ik nu ook sta. Ik ben bij de ambassade geweest voor de ´carta de invitación´… heb die ook gekregen vorige week, maar aangezien deze nu gesloten is moet ik wachten tot het nieuwe jaar. Het vervolg is als volgt:
De invulling en aflevering van de ´carta de invitación´ gebeurt door de persoon die de cubaan uitnodigt. In dit geval moet mijn vriend naar de ambassade, worden enkele gegevens overgenomen en na achterlating van 140 dollar (alles is geld in Cuba he… zelfs bij de overheid) wordt het proces vervolgd.
Deze ´carta´ gaat naar de migratiedienst in Cuba en daar wordt gekeken wie deze persoon is en of ie geen strafrechtelijk verleden heeft in Cuba. Na goedkeuring van de migratiedienst in Cuba gaat de hele papierwinkel naar de migratiedienst van (in dit geval) Guatemala die gaat zien of mijn vriend financiele middelen bezit om haar garant-persoon te zijn. Indien alles goed blijkt wordt ook deze goedkeuring weer teruggekaatst naar Cuba waar ze… en het volgende weet ik niet zeker, maar dat heeft mijn vriendin in Cuba weer verteld… haar gaan ondervragen waarom ze naar daar wilt, waarom ze uitgenodigd wordt, hoe ze de persoon kent die haar uitnodigt, wie die persoon is etc. etc… het lijkt de KGB wel.
Als dan alles goed is, geven ze haar toestemming om op vakantie te gaan naar Guatemala. Let wel… vakantie! Natuurlijk gaat ze niet terug, maar als je zegt dat je niet terugkomt dan weet je wel wat hun antwoord zal zijn.
Enfin, ik moet dus een retourticket voor haar kopen, maar die breng ik zelf naar Cuba (ik ga haar natuurlijk wel ophalen) en dan kan ze hopelijk het eiland af.
(een geluk dat Cuba niet ver is en dat ik voor ietsjes meer dan 200 euro op en neer naar Cuba kan
Als ze eenmaal hier is, kan ze hetzelfde proces als ik ondergaan… een verzoek tot een verblijfsvergunning in Guatemala, waarvoor ze dezelfde documenten moet voorleggen en een nieuwe garant-persoon nodig heeft die haar dekt. En eenmaal met een ander paspoort kan ze zonder problemen Cuba in en uit. Dit alles duurt maanden maar ik hoop nog steeds dat ze in maart hier kan zijn.
OF:
Het aller aller gemakkelijkste is om gewoon te trouwen met een Cubaan(se) maar dat is een oplossing die voor ons Europeanen alleen in gedachten komt als een laatste redmiddel.
Wat betreft die laptop, tja, dat zou handig zijn, helaas heb ik geen laptop die makkelijk is om mee te reizen, is meer zo´n grote ´desktop´achtige laptop als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik een keer een leuk kleiner maatje op de kop kan tikken, ga ik die zeker meenemen. Ik weet dat ze er niet moeilijk over doen met een laptop, maar dat komt dus nog.
En ja, 9 CUC per uur is belachelijk duur. Het is duidelijk dat wat dat betreft Santiago zeker nog een stukje achter ligt op Havana… Zeker nu andere internetcafés hier gesloten zijn en dit, in Hotel Melia Santiago nog maar de enige mogelijkheid is… Fijn dat de pc´s zo geblokt zijn, dat zelfs een memorystick niet kan… Maar ja…
Wat betreft onze Cubaanse vrienden, daar open ik even een nieuwe thread voor, want dat vind ik toch wel interessant om in een eigen post over door te gaan.