Dollars of Euros??? Mastercard of Visa???

Kan iemand me vertellen of ik het beste dollars of euros (voor de eerste paar dagen) mee kan nemen naar Cuba om in te wisselen?
En is het handiger om een mastercard of een visa kaart mee te nemen?

.
Hey sairah!!

Ik vertrek ik sept naar Cuba, en ik heb vernomen dat je enkel met visa en/of mastercard geld kan opnemen in Cuba!! dus een kredietcard is zeker noodzakelijk!!

groetjes martita

Hoi Sairah,

Lees eerst eens een beet je meer op het forum hier, daar kun je de antwoorden op al je vragen vinden.

Goede tips zijn:

Informatie over Cuba: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=5037
De Euro in Cuba: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=19690
Eerste keer Cuba: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=23315

Wat betreft de keuze tussen Visa of Master kan ik je niet echt helpen. Zelf heb ik Mastercard en daar heb ik goede ervaringen mee, kun je makkelijk geld mee opnemen.

Overigens, een beetje basis info over Cuba is dat de dollar daar inmiddels al ruim een jaar geheel gebannen is! Het is Euro wat de klok slaat, dus ABSOLUUT GEEN dollars meenemen.

Liefs,
Carolina

GEEN mastercard meenemen! Heb net vernomen bij mijn financiele instelling dat mastercard niet overal aanvaard wordt!! Visa op de meeste ^plaatsen wel!! dus visa!!

groetjes martita

Hoi Sairah,

Wij zijn net terug uit CUBA. (wat een mooi land)(buiten Varadero dan)
Wij haddden een Visa kaart bij ons en dat gaat prima.
Waar je wel op moet letten is het volgende.

Niet onbelangrijk vind ik :

dat je niet in iedere plaats geld kunt halen, alleen in de grote plaatsen, en als je geluk heb af en toe ook in de wat kleinere… dus zorg dat je genoeg bij je hebt het zou vervelend zijn als je zonder zit.

Ten tweede: Wat nog belangrijker is :

Elke keer als je pint of geld bij en bank of Cadeca met je kredietcard haal moet je als toerist een commissi betalen van maar liefs 11%.
dat houd in dat als je 300 toeristen dollars CUC haald je 11% meer kwijt bent. dus 330 CUC, je geeft dus 30 CUC aan je weet wel (die man met die baard)

wij vonden dit erg veel voor al omdat we het niet wisten.

eigenlijk is het dus verstandiger om contant euro’s mee te nemen.

groeten vivien

Vergeet dan niet dat je achteraf als je thuis komt en je creditcard afschrift bekijkt nog 's een 3% extra kwijt bent (de 3% die de banken aanrekenen als je je creditcard gebruikt) Zou het totaal uitkomen op 14%… Cuba is een duur land voor toeristen :wink:

Daar had je die knipoog wel weg mogen laten. :frowning:

Het is maar al te waar. Cuba valt zeker niet onder low-budget land en IS een duur land voor toeristen. Pijnlijk, maar heel erg waar.

Toch is het een bezoek meer dan waard. Cuba is uniek. Maar je moet slim met je geld omgaan. Wissel met wijsheid en probeer uitstapjes niet via organisaties te doen, maar via Cubanen zelf. De winsten van de organisaties gaan toch naar de staat…

Liefs,
Carolina

even het volgende wij gaan 27 juni en nu hebben wij gelezen dat je travel checks ook kunt gebruiken van thomas cook weet iemand hier iets van???

alvast bedankt

Hoi Wessel,

Ja dat klopt, van Thomas Cook kun je ze juist wel gebruiken. Alleen van American (logisch) Express niet.

Het enige probleem met Thomas Cook is, dat die tegenwoordig alleen nog maar in Amsterdam te krijgen zijn en dat je daar heel op tijd mee moet zijn om ze te bestellen. Maar die kun je op Cuba in ieder geval wisselen!

Liefs,
Carolina

Ik ben inmiddels terug van Cuba en heb wisselende ervaringen met geld gehad.

Ik had vooral veel contant (Euro’s) bij me voor het geval dat… Een creditcard heb ik niet maar ik heb gezien en gehoord dat je vooral met Visa in Cuba terecht kunt.
Verder had ik travellercards van American Express mààr dan in Euro’s bij me. Het inwisselen bij de banken ging dat goed.

Overigens: Thomas Cook cheques zijn niet meer te verkijgen in Amsterdam!
(Dit was de enig plek in Nederland waar je ze nog kon halen)

Verder: voelde ik me heel veilig in Cuba om met veel contant geld op vakantie te gaan. Ik zorgde ervoor dat ik mijn geld wel goed verspreid hield. Het meeste geld en mijn papieren liet ik verstopt achter in de casa’s. De mensen in de casa’s zijn o.h.a. heel aardig en hebben niet altijd de sleutel van je kamer.

Groetjes van Sabine

Ik zou gewoon altijd een creditcard meenemen, veel zekerder dan Traveler Cheques. Daarbij werd mij 3 jaar geleden al verteld dat de normale banken al geen T.C. meer uitgaven en nu blijkt zelfs de enigste plek in Nederland ook al de T.C. niet meer uitgeeft. Dus waarom niet een creditcard ?
(daarbij heeft Cuba een groot voordeel dat er bijna geen berovingen plaatsvinden dus kun je zelfs het telefoonnummer om je pas te blokkeren thuis laten :slight_smile:

Volgens mij hebben alle casas wel een reserve sleutel van de kamer, stel dat een toerist de sleutel kwijtraakt of een golf op het strand je portemonnee en sleutels weghapt (echt gebeurd!). Maar aan de andere kant zijn Cubanen goed te vertrouwen en ik heb nog nooit problemen gehad in de casas waar ik verblijf. Zelfs een laptop en digitale camera blijven op hun plaats staan…

Dit vind ik zeer interessant om te lezen, dat het in Euro’s wel geaccepteerd wordt. Bijzonder, maar goed om te weten. :slight_smile:

Hahahahahaha dat meen je niet?! Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt! :stuck_out_tongue:

Maar je hebt gelijk, Sabine zei het ook al, in Cuba kun je je heel veilig voelen. Ik heb daar regelmatig met grote bedragen op zak gelopen en heb me nog geen seconde onveilig gevoeld.

Als ik uitga en wat geld (veel geld voor Cubanen) meeneem, geef ik het vaak aan een Cubaanse vriend in bewaring. Dat is gewoon prettiger, voor mij in ieder geval. :wink:

Voor mij is de creditcard ook het gemakkelijkste in Cuba, maar ik weet dat veel mensen gewoon geen creditcard willen, dat is ook prima, maar voor Cuba soms toch wat lastig.

Dus als ik het goed heb kan ik bij de GWK op schiphol travellercards van AE halen en die gebruiken in Cuba als ze maar in **Euro’s **zijn.

Ik heb er wel zin in :D:D

Hallo,

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik het beste een pakket naar Cuba kan sturen.
Ik heb zelf het een en ander uitgezocht en ben te weten gekomen dat je een fomulier bij het consulaat moet halen ter waarde van € 125.
Wat ik wil weten is of er een andere manier is dan deze.

Met vriendelijke groeten,

Carmen

Met iemand meegeven die daar naartoe gaat ?

Serieus: vanuit hier kan ik wel een andere manier bedenken, maar vanuit Nederland… geen ervaring mee.

Succes,
Igor

Het hangt er natuurlijk van af hoeveel je wilt versturen, maar als het heel veel is, lijkt het me ook niet verstandig om het als een pakket te versturen. De beste optie lijkt mij ook het meegeven met iemand die naar Cuba gaat. Kijk eens rond hier op het Cuba Forum, er zijn verschillende mensen die binnenkort gaan geloof ik.

Succes!

Liefs,
Carolina

Igor en Carolina,

Allebei bedankt voor jullie reactie. Ik zal zeker gaan kijken of ik het en ander kan meegeven aan mensen die naar Cuba gaan. Echter heb ik de ervaring dat mensen niet graag spullen voor anderen meenemen als ze gaan reizen.

Mochten er mensen zijn die dit wel willen dan hoor ik het graag. Ik wil spullen sturen naar Cárdenas, Matanzas. Heel goed te doen voor mensen die naar Varadero reizen. In het geval er verbleven gaat worden in Sol Coral of Sol Sirenas kan het pakje persoonlijk afgehaald worden.

Alvast bedankt.

Carmen

Nog een vraagje.

Is het mogelijk om in Cuba van de ene stad naar de andere geld te versturen? Dus van bijvoorbeeld Havana naar Cárdenas? Hoe gaat dit in de praktijk?
En hoe zit het met het versturen van pakjes binnen Cuba?

Carmen

Persoonlijk zou ik nooit geld versturen binnen Cuba. Cuba is zo corrupt als het maar zijn kan, de Cubanen zijn arm. ELKE Cubaan, hoe goed en lief en eerlijk in het dagelijkse leven, die ook maar enigszins vermoed dat er een leuk bedrag in de door hem/haar gedragen envelop zit zal dat eruit halen.

Pakketjes idem dito. Cubanen hebben nu eenmaal niets, er is niets te krijgen. Een Cubaan zal een toerist nooit wat aandoen (daar staan veel te grote straffen op), maar als er op een andere makkelijkere manier ergens aangekomen kan worden (zoals het laten verdwijnen van pakketjes/enveloppen) dan gebeurt dat.

Ik heb gehoord van mensen die enveloppen en zelfs pakketjes met normale post of met een expressdienst vanuit NL verstuurd hebben en die daar goede ervaring mee hadden. Zelf heb ik dat niet.

Ik zou het alleen meegeven met andere toeristen, toeristen die toch niets hebben aan hetgeen je meestuurt. De Cuba beleving onder buitenlanders is heel bijzonder. Mensen die vaker op Cuba zijn geweest, weten hoe het er is, hoe het er aan toe gaat en zijn heel vaak bereid iets mee te nemen. Het is een kwestie van een netwerkje opbouwen, geven en nemen. Zij nemen iets voor jou mee, jij de volgende keer voor hun.

Ook vanuit Havana kan dat, je zal geheid mensen (toeristen) tegenkomen, die naar de plek gaan waar jouw pakketje heen moet. Praat met ze, vraag ze om die gunst en heb je een goed gevoel bij de persoon, geef het dan mee.

Succes!

Liefs,
Carolina

SIO Guest schreef op 16-06-06…! **

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon1.png

Re: Dollars of Euros??? Mastercard of Visa???**

Ik ben inmiddels terug van Cuba en heb wisselende ervaringen met geld gehad.

Ik had vooral veel contant (Euro’s) bij me voor het geval dat… Een creditcard heb ik niet maar ik heb gezien en gehoord dat je vooral met Visa in Cuba terecht kunt.
Verder had ik travellercards van American Express mààr dan in Euro’s bij me. Het inwisselen bij de banken ging dat goed.

Overigens: Thomas Cook cheques zijn niet meer te verkijgen in Amsterdam!
(Dit was de enig plek in Nederland waar je ze nog kon halen)

Verder: voelde ik me heel veilig in Cuba om met veel contant geld op vakantie te gaan. Ik zorgde ervoor dat ik mijn geld wel goed verspreid hield. Het meeste geld en mijn papieren liet ik verstopt achter in de casa’s. De mensen in de casa’s zijn o.h.a. heel aardig en hebben niet altijd de sleutel van je kamer.

Groetjes van Sabine

Einde aangehaalde tekst, die ik hier moet plakken omdat “quote”-commando niet werkt.

Vraag mij af: Is het anno 2015 nog steeds zo dat gewoon zoveel mogelijk cash meenemen verreweg het goedkoopste is ?

Zo-wie-zo is het m.i. verstandig, want als je je bankpas verliest of niet werkt, kun je dan een tijd vooruit…