en zouden ze bankpasjes hebben? 
Nee.
De meeste Cubanen hebben geen bankpasje. Ik ken er geen enkele met eentje. Hooguit een soort van bankboekje, waarmee geld afgehaald kan worden.
Maar het probleem is juist het ópenen van de rekening. Je moet minimaal 50 CUC’s kunnen storten om een rekening te kunnen openen en dat hebben de meeste Cubanen niet. Áls ze het al hebben, kunnen ze het altijd beter voor iets anders gebruiken dan voor die rekening.
Liefs,
Carolina
Toch wel een raar systeem af en toe
Die website waar jullie het over hadden doet het niet meer trouwens
Hoi Bart,
Dank je voor de tip. Ik heb het er gelijk bij de betreffende posts bij vermeld.
Balen dat ze niet meer werken… 
Ik heb het al heel lang niet meer via de bank geprobeerd. Ik zoek het liefst mensen die naar Santiago de Cuba gaan, vrienden of bekenden, die het geen probleem vinden iets mee te nemen. Ideaal en nog persoonlijk ook! 
Liefs,
Carolina
Hallo allemaal,
Op internet kwam ik tegen: gemakkelijk geld sturen naar Cuba via http://www.deliverycard.net/us/contact_us.asp
heb alle gegevens ingevuls maar helaas: geen reactie van het bedrijf dat gevestigd is in Panama.
**Heeft iemand ervaring met dit bedrijf of weet iemand een eenvoudige manier om geld naar Cuba over te maken of om af te geven in Havana ??? Via de postbank kan helaas niet meer en bij de ABN-Amro is een rekeningnummer noodzakelijk. Als die er niet is kan deze niet worden geopend zonder overstap van een andere bank, door hun te regelen. PPFFF **
Alvast bedankt,
Jaap
Met iemand meegeven is altijd het gemakkelijkste, heb je meer zekerheid dat het aankomt en met veel minder kosten dan via een internet-tussenpersoon.
Kan zelfs ook nog een stap verder… overmaken naar Nederlandse bankrekening van iemand die al in Cuba is of gaat en dat die dat dan geeft aan de persoon in Havana.
Met iemand meegeven is altijd het gemakkelijkste, heb je meer zekerheid dat het aankomt en met veel minder kosten dan via een internet-tussenpersoon.
Kan zelfs ook nog een stap verder… overmaken naar Nederlandse bankrekening van iemand die al in Cuba is of gaat en dat die dat dan geeft aan de persoon in Havana.
Bedankt voor je efficiente tip Kolbike. Helaas ken ik niemand uit Nederland die daar al is of binnenkort naar toe gaat.
Ben op vrijdag naar de Rabo gestapt.Ter plekke kon wel geld worden overgmaakt naar Cuba (mits je daar een betaalrekening heb en de opdracht onderteken, er schijnen nog wel eens overboekingen te verdwijnen).  In plaats van het rekeningnummer is het carne nummer ingevuld met adres gegevens van begunstigde. Naam van de bank was Metropolitano bank in Havanna. Na het invullen van de naam van de bank verscheen automatisch de bankcode. 10 euro kosten betaald en woensdag kon het in Havanna worden opgehaald in CUC (€250,- = 328 CUC), zonder aftrek van kosten. Goed geregeld dus en dat zonder bankrekening van begunstigde :wereld:.
geld overmaken via Rabobank staat HIER precies uitgelegd.
Overigens is(was) mijn ervaring dat er aan cubaanse kant altijd wel kosten werden ingehouden, ook al nam je hier al alle bankkosten op je.
regelmatig gebruik gemaakt van deliverycard tot de laatste keer was er geen enkel probleem binnen 4 dagen was geld beschikbaar alleen de laatste keer heeft transactie bijna twee maanden geduurd, ook verschillende email naar panama gestuurd moet nu nog antwoord krijgen
Ik weet niet of het helpt, maar ik gebruik deze manier:
Je kan kosteloos geld sturen met een rekening, die 2 of 3 bankkaarten heeft. Een kaart blijft thuis, de andere gaat naar cuba. Dan “delen” ze een rekening.
Geen overschrijving nodig dus.
Kijk maar op www.voxmoney.com, meschien heb jij er wat aan