Na een uitstel van onze reis, vertrekken we oktober dan definitief.
We zullen starten in Mexico, om vervolgens een bezoek te brengen aan Cuba.
Heeft iemand enig idee welke maatschappij vanaf cancun op Cuba vliegt? en welke natuurlijk het goedkoopst is. Ook of er de mogelijkheid is om te vliegen op havana en terug vanaf santiago de Cuba bijvoorbeeld? Nu boeken of pas boeken in Mexico?
Zullen wij bij terugkomst op Mexico problemen krijgen met onze visum? aangezien we geen ticket het land uit hebben?
Ik lees hier dat het verstandig is om euro’s mee te nemen naar Cuba aangezien pinnen niet mogelijk is, en creditcard gewoon veel te duur is. Aangezien wij eerst een maand in Mexico verblijven en wij niet een maand lang met cash euro’s op zak willen lopen vanaf NL.
Wat valt ons hier aan te raden? Dollars meenemen vanaf Mexico?
Tevens zijn wij met een oneven aantal van 3 personen? zullen wij op Cuba gemakkelijk een overnachting vinden of word het over het algemeen betalen voor 2 kamers?
Vergeet nog te vragen hoe dit in zijn werk gaat met het visum voor Cuba. Word dit in het vliegtuig overhandigd? Of zullen we dit in Mexico moeten aanvragen? In NL is niet mogelijk i.v.m. de geldigheidsduur van 4 weken. En wij eerst een maand in Mexico zitten.
Visum kun je halen op Cancun airport bij de check in.
ik zou geen dollars meenemen. Gewoon creditcard gebruiken.
Op zich valt het wel mee wat het duur zijn betreft. Met VISA card schijn je bij sommige banken te kunnen pinnen. Ikzelf ga met mijn Mastercard en paspoort naar de bank.
Wat de kamers betreft: ik weet dat je in sommige Casa’s met 3 op 1 kamer kan. Wat je dan moet betalen weet ik niet, maar normaal gesproken betaal je per kamer.
Wat de andere vragen betreft zul je ff zelf verder moeten spitten.
Je kunt ook op de site van de betreffende luchthavens kijken.
Visa kun je meestal op het vliegveld kopen.
Kijk voor vluchten vanaf cancun naar Havana of Varadero op skyscanner.nl
Als je dollars meeneemt dan betaal je een extra commissie bij het converteren naar CUCs, hoewel de CUC ten opzichte van de euro de waarde van een dollar heeft betaal je voor het ruilen van USD naar CUC een strafpremie (grapje van Fidel).
Geld opnemen kan met VISA en mastercard bij de meeste banken, kosten zijn €4,50 voor de opname.
De meeste kamers van casa’s zijn 2 personen, dus je zult moeten zoeken naar een casa die tenminste ruimte heeft voor 4 personen. Misschien dat je een leuke deal kunt maken met de eigenaar, vaak laten ze hun 2e kamer namelijk leeg als ze er eentje vol hebben.
Een casa met een vergunning voor 2 personen zal geen 3e persoon op de kamer toe laten.
Probeer indien mogelijk alleen retourtjes te boeken voor je vlucht. Boek een retour Nederland-Mexico en een retour Mexico-Cuba, zo heb je altijd een vlucht het land uit en betaal je de minste kosten. Vliegen in midden-zuid Amerika is niet zo goedkoop als in Europa en voor enkele reizen betaal je (meestal) verschrikkelijk veel.
Pas op met Skyscanner boekingen! Nadat je je betaling hebt bevestigd en de boeking nog moet worden uitgevoerd, betekent dit dat als er iets fout gaat in de boekingsystemen, je je geld kwijt bent en je met verkeerde boekingen kunt blijven zitten. Uit eigen ervaring en telefonische navraag bij Skyscanner, blijkt dit gewoon te kunnen gebeuren. Skyscanner geeft aan geen verantwoordelijkheid hiervoor te nemen, alhoewel hun eigen systemen deze boekingsfout maken, met het argument dat zij slechts een bemiddelaar zijn. Skyscanner verwijst je door naar de airlines waar het foutieve ticket is geboekt. Deze airlines verwijzen echter weer terug naar Skyscanner, omdat zij de boekingsfouten maken.