Route plannen voor 2 weken

Hola!

Kan iemand mij helpen met het ‘plannen’ van een route en graag ook ff checken of het wel haalbaar is??? Alle tips zijn zeer welkom!

Het zit zo; ik vertrek 31 augustus naar Havana, mijn vlucht terug is ook uit Havana op 14 september. De plaatsen waar ik in ieder geval naartoe wil (behalve Havana of course) is: Vinales, Cienfuegos, Santa Clara, Trinidad, Sierra Maestra en Santiago. Indien het nog mogelijk is qua tijd (en financiën :slight_smile: ) wil ik ook graag nog naar Pinar del Rio en Remedios. Het enige wat ik vanuit NL regel is ticket en de eerste overnachting in Havana.

Alvast bedankt voor alle tips, adviezen, aanbevelingen enz.! Ook m.b.t. andere plaatsen, transport, slaapplaatsen, kortom alles is welkom :slight_smile:

Groetjes,
Sinem

Hola Sinem,

Leuk dat je naar Cuba gaat. Fantastisch land.

De eerste tip die ik je geven wil is om de site www.cuba-junky.com te bezoeken.
Op die site vindt je echt alle info over Cuba die je maar wilt weten.

Het rondje Havana, Viñales (Pinar del Rio), Cienfuegos, Trinidad en terug via Santa Clara is heel goed te doen in 14 dagen. Of je daar een bezoek aan de Sierra Maestra en Santiago aan toe kunt voegen? Daar heb ik (helaas) geen ervaring mee. Je zou vanuit Havana of Trinidad naar Santiago kunnen vliegen om er een paar nachten te verblijven.

Persoonlijk vind ik het fijn om het in een relaxt tempo te doen om de omgeving ook echt te ervaren.

Het is een fantastisch land met ontzettende fijne mensen.

V.w.b. het overnachten zou ik zeggen, ga naar casa’s. Ook deze vindt je op de site van Cuba Junky.

Veel plezier met de voorbereidingen.

Ik heb dat op een vacantie eens allemaal gedaaan maar zou dat niet aanraden, veel te veel , veel te gejaagd en geen tijd genoeg om eens rustig onder de Cubanen te zijn, en dan heb ik nog veel met het vliegtuig gedaan van uit Varadero. Tenzij je het per sé wil doen zou ik Santiago laten vallen omdat het te ver is (meer dan 1000 km van Havana). Neem Havana als vertrekpunt trek dan naar Vinales en Pinar del Rio.
Daarna kun je Santa Clara en Trinidad doen, las voldoende rustperiodes in het is tenslotte vacantie en in en rond Havana is ook veel te zien.
Havanalover

Hallo,

Dan wil ik gelijk ook even gebruik maken van deze gelegenheid.
Wij gaan 26 dagen naar Cuba en hebben de volgende planning:

Uitsluitend met openbaar vervoer. Geen binnenlandse vluchten. Geen Auto.

Havana 2 nachten
Guanabo 2 nachten
Vinales 4 nachten
Trinidat 4 nachten
Camaguey 2 nachten
Santiago 3 nachten
Baracoa 3 nachten
Santiago 3 nachten
Holguin 2 nachten

ik vraag me af of het niet te veel is ?

Santiago staat er twee keer tussen omdat we van Baracoa niet in een keer naar Holguin kunnen met de viazul bus.

Wat vinden jullie van deze route ?

THX

Remko

Het is natuurlijk wat je zelf wil …wil je 14 dagen in een bus zitten en rondrijden ? Ik heb het eenmaal gedaan en vind het te vermoeiend , te weinig vakantie gevoel . Ik zou kortere ritten nemen , minder plaatsen aandoen en alles rustig bekijken. Santiago zou ik laten vallen , meer dan 1000 km van Havana. Maar ja het is jouw vakantie.
Prettige reis !!
Havanalover

Thanks voor de tip haasje en havanalover!

Alleen zijn er enkele belangrijke wijzigingen. Ik ga nu alleen en voor 2,5 week plus dat mijn heenvlucht naar Varadero is en mijn vlucht terug vanuit Holguin :slight_smile: Ik ga ervan uit dat je als vrouw makkelijk alleen kunt rondreizen. Het opletten etc. doe je sowieso overal wel. Trouwens zijn er nog mensen die ook begin september gaan???

Hallo van uit Zwolle,

Mijn heenvlucht is ook naar Varadero en mijn vlucht terug ook vanuit Holguin.
Wij Hebben 26 dagen dus hebben we wat meer speling. Toch zal ik overwegen om minder plaatsen aan te doen. Ach we zien daar wel, zo’n schema verandert toch altijd weer.
Als we het ergens leuk vinden dan blijven we gewoon iets langer. ( het zal op de meeste plaatsen wel erg leuk zijn).

Remko.

Hai!
Wel lekker hoor 26 dagen. Ik denk dat ik ook te veel plaatsen wil aandoen. Je hebt gelijk, je ziet daar wel hoe of wat. Hoop alleen wel dat ik enigszins kan bouwen op vertrektijden van de bus. Heb jij daar ervaring mee?

Trouwens Okmer, ben je weleens in Baracoa geweest? Dat ontbreekt in mijn lijstje… pfff wil eigenlijk naar zoveel plekken… Hier het lijstje:
Havana
Vinales
Pinar del Rio
Cienfuegos
Santa Clara
Trinidad
Camaguey
Santiago
Holguin

Camaguey kan ik wellicht overslaan.

Nee, hahahah nog nooit geweest.

Ben eerlijk gezegd nog nooit op Cuba geweest.
Ik heb er alleen een gigantische studie van gemaakt, ik denk dat ik nu +/- 4 keer een maand naar Cuba moet om alles te doen en te bekijken wat ik nu weet.

Baracoa:

Men zegt dat Baracoa omringt is met een weelderige tropische plantengroei. Het stadje ligt dus lekker beschut met een gunstig klimaat aan zee in een landschap van kokospalmen en fruitbomen. Baracoa ligt aan de Atlantische Oceaan en wordt beschut door de uitlopers van de Sierra Maestra. Daardoor geniet het gebied van een Atlantisch microklimaat: veel zon en warmte, maar ook koelte dankzij de wind en voldoende vochtigheid. Hier groeit dus echt alles, zowel kokospalmen, bananenbomen, mango en guavebomen als koffie en cacaobomen. De bevolking is uiterst vriendelijk en Casa’s zijn er ook genoeg. Je zit zo in de Jungle, je kan er prachtig wandelen en fietsen. vlakbij heb je ook een maagdelijk wit zandstrand Playa Maguana: Circa 20 km ten noorden van Baracoa. Tamelijk paradijselijk, met palmbomen die het water lijken te kussen.Het water van de rivieren rond Barocoa is het helderste van het hele eiland.

Weet wel als je Naar barocoa gaat met de Viazul bus dat je weer terug moet via Santiago. Twee weken is erg kort als je begint in havana.
Mijn Advies is om Baracoa niet aan te doen en dit te bewaren voor een volgende Trip.

PS: Ik zou het lijstje nog iets in korten voor twee weken.

Het lijkt bijna op ons lijste en wij gaan zelfs 26 dagen.

Ik zou doen in twee weken:

Havana: 3 nachten
Vinales: 3 nachten
Trinidat: 3 nachten
Santiago: 3 nachten
Holguin: 1 a 2 nachten

( Probeer met andere backpackers in vinales een minibusje naar Trinidat te scoren dit is veel sneller want je hoeft dan niet via havana te reizen. )

Of

Havana: 2 nachten
Pinar del rio: 2 nachten
Vinales: 3 nachten
Santa Clara: 2 nachten
Trinidat: 3 nachten
Holguin: 1 a 2 nachten

Ik zou Cienfuegos en Camaguey links laten liggen.

TIP: Casa Particulares and information on Cuba

Succes !

Remko

De Viazul bus voor toeristen rijden goed op tijd:

http://www.viazul.com/asp/reserva/Default.aspx

hier zul je bustijden vinden + prijzen in CUC.

Remko.

Oh wat jammer nou dat je dat stukje over Baracoa ook erbij hebt gezet. Nu wil ik daar ook heen hahaha! Je hebt er inderdaad een gigantische studie van gemaakt, knap hoor.
Wat stom van mij, ben vergeten om Sierra bij mijn lijstje te zetten. Nou gaat lekker zo pfff :slight_smile:

Niet vergeten dat je ook nog vakantie hebt :wink:

Ja inderdaad! :slight_smile:

He sinem, mijn vriendin en ik gaan zijn van 26aug t/m 12sept. we vliegen vanaf brussel naar varadero.
het liefst willen wij ook alle mooie plekken aandoen, maar dat zal waarschijnlijk in ons tijdsbestek niet lukken.
we zijn nu eigenlijk aan het kijken welke planning we gaan doen. deze zal ik posten in mijn eigen topic.

groetjes

Hoi Prophet, jullie gaan ook ongeveer 2,5 week. Al de plekken die ik wil aandoen gaat me ook inderdaad niet lukken :slight_smile: Heb trouwens als tip meegekregen om van te voren ook de bustijden te checken. Hoe zit het met jullie vervoer in Cuba? Ben je van plan om met het openbaar vervoer te reizen of een auto te huren?