individuele rondreis in cuba 21 dagen

Wij zijn onze reis aan het voorbereiden en willen graag advies over de route(met huurauto) die we eventueel zouden volgen. Ik wil er bij vermelden dat wij vooral interesse hebben in de natuur en de lokale dorpjes en bevolking.
Havana 3d/2 n
Vinales 3d/2n
via Soroa naar Las Terrazas 3d/2n
Cienfuegos 2d/1n
Trinidad 3d/2n
Camaguery 2d/1n
Sierra Maestra 3d/2n
Baracoa 3d/2n
Santiago de Cuba 3d/2n
Holguin 2d/1n
Cayo Guillermo 3d/2n
via Santa Clara naar Havana 2d/1n
Is deze planning te verwezenlijken of moeten we andre volgordes nemen.
Heel graag advies van Cuba kenners aub

Bedankt
Christine

Je hebt er duidelijk over nagedacht Christine,

Persoonlijk zou ik Holguin eruit knippen maar dat is omdat ik dat een rotstad vind en dat is puur persoonlijk. Lekker relaxed schema en toch veel zien.

1 like

Hoi Christine, die planning ziet er goed uit! Enige waar ik over zou twijfelen is dit stukje:

Sierra Maestra 3d/2n
Baracoa 3d/2n
Santiago de Cuba 3d/2n
Holguin 2d/1n

Het stuk tussen de Sierra Maestra (afhankelijk van wáár ergens) en Baracoa is vrij groot. Zeker wel 5,5 - 6 uur rijden. Misschien is het een idee om vanaf de Sierra Maestra naar Santiago te gaan, dan door naar Baracoa en dan richting Cayo Guillermo. En Holguin vonden wij ook niet zo leuk, na Pinar wat ons betreft de minst leuke ‘grotere’ stad. Je moet echter toch ergens een tussenstop maken en je kunt dan Holguin gebruiken om te overnachten. Guardalavaca is ook een optie i.p.v. Holguin, maar is voor de dag daarna toch wel weer een stukje verder naar Cayo Guillermo. En als je het toch alleen gebruikt om te overnachten zou ik toch voor Holguin kiezen. :slight_smile:

Ik heb grote delen van jullie route ook beschreven op mijn infoblog. Als je het leuk vindt kun je de routes bekijken. Heb ook nog een aanradertje voor je in Cienfuegos, Hostal Bahia! Voornamelijk vanwege het mooie uitzicht!

Als je verder nog tips wilt of vragen hebt, laat het maar weten! Veel plezier met de voorbereidingen!

2 likes

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik wil niet persé Cayo guillermo doen hoor. Als je eventueel aan ander tip hebt om een beetje te eindigen met een strandvakantie van 3 dagen die beter in het schema zou passen , laat het me gerust weten hoor . IK ga zeker je routes eens bekijken, lijkt me heel interessant voor ons ! Want op het eerste zicht zag ik dat Las Terrazas eigenlijk tussen Havana en Vinales ligt, zouden we dat dan niet beter eerst bezoeken na Havana en dan doorrijden naar Vinales. Of is het dan te lang om naar Cienfuegos te gaan ? Ik zal waarschijnlijk na het lezen van jou verslagen nog veel vragen hebben denk ik .
groeten Christine

      • Updated - - -

Dank je voor de tip, Santa Clara interesseert me eigenlijk ook niet. Heb jij eventueel een tip om na Santiago te doen, liefst een strandbestemming om dan zo terug te keren naar Havana ? Dank Christine

Hoi Christine,

Je kunt Las Terrazas bezoeken tussen Havana en Viñales of onderweg naar Cienfuegos. Ik zou voor dit laatste gaan, omdat dit een langere route is (Viñales naar Cienfuegos). Zelf vind ik Las Terrazas wel leuk, maar zou eerder gaan voor meer dagen Viñales en minder Terrazas dan andersom. Je zou zelfs kunnen kiezen voor een bezoek aan Las Terrazas zonder overnachting. Dit zou ik dan wel weer tussen Havana en Viñales doen, zodat je meer tijd hebt daar. Maar aangezien je echt voor de natuur gaat kunnen jullie je misschien prima vermaken met 2 nachten Las Terrazas. Als je kiest voor een langer verblijf in Viñales zou je ook nog een dagje of dagdeel naar het strand kunnen. En wel naar een van mijn favorieten…Cayo Jutias!

Zelf ben ik nog niet bij Cayo Guillermo geweest, dus kan daar niet over oordelen. Een alternatief zou kunnen zijn om vanuit Santiago naar Playa Santa Lucia (strand) te gaan en dan bijvoorbeeld naar Cayo Coco (strand), Santa Clara (1 nacht) en dan terug naar Havana. Varadero is ook een optie, maar vind ik persoonlijk wel erg toeristisch en on-Cubaans. Dat zijn de Cayo’s eigenlijk ook wel een beetje, maar gevoelsmatig toch net iets leuker. Je kunt na Santa Clara ook bijvoorbeeld naar Jibacoa. Ook hier vind je een paar prima resorts/hotels aan het strand. Maar eerlijk is eerlijk…als je puur voor een paar dagen ontspannen op het strand gaat zou ik persoonlijk kiezen voor de Cayo’s (tenminste…in dit deel van je route).

1 like

Dank je wel, ga alles nog eens herbekijken met jou tips !

Ik heb nu eventueel een ander idee in mijn hoofd. We zouden eindigen op Baraçoa en vandaar eventueel een strandvakantie van enkele dagen doen in het eerst volgende Cayo. Die is volgens mij Cayo Moa. Vandaar zouden we mss met een binnenvlucht terug naar Havana of Varadero vliegen. Hebben jullie ervaring met deze Cayo en is het mogelijk om bv je auto te huren in Havana en achter te laten op een andere plaats , in ons geval dan in de buurt van Moa ?

Hoi Christine,

Ik heb zelf geen ervaringen met Cayo Moa. Sterker nog, moest toch echt even opzoeken waar dat precies was :slight_smile: Hierover kan ik dus weinig zeggen.
Wel hoor ik vaker mensen over Cayo Saetia. Dat ligt ook redelijk op de route vanuit Baracoa.

V.w.b. de vlucht: Ik denk dat je dan toch het beste vanuit Holguin op Havana kan vliegen. Holguin zal (verwacht ik) het beste/meeste aanbod hebben.
V.w.b. de huurauto: Ja, het is mogelijk om je auto ergens anders achter te laten dan waar je hem hebt opgehaald. Heb dit net ook even gecontroleerd. En als ik het goed zie betaal je hier zelfs niks extra’s voor!

Cayo Saetia is een goede tip! Schitterend desolaat met hutjes aan het strand. Ontbijten met de voetjes in de zee… Moa en omgeving is een beetje vies door de nikkel fabrieken.

De auto ergens achter laten kan bij alle verhuur bedrijven… Is niet altijd gratis, check dus bij je verhuurbedrijf.