19 dagen rondtrekken, hoe is deze route?

Half april gaan wij, Ilse en Jack, 41 jaar oud/jong, een 19daagse rondreis Cuba maken. Wij landen in Varadero en daar verblijven wij 1 dag in een hotel. Vervolgens nemen wij op dag 2 onze huurauto in ontvangst om vervolgens 19 dagen later onze rondreis in Guardalavaca af te sluiten met 5 dagen strandhotel. Terugvliegen doen wij vanaf Holguin.
Ik heb een route samengesteld en had daarbij graag jullie suggesties en tips. De route heb ik verzonnen aan de hand van groepsreizen op internet. Wij zijn er nog nooit geweest, dus het is een beetje lastig deze goed uit te stippelen ;-). Alle suggesties zijn welkom, tips en goede casa’s, dat is wat wij zoeken.
De route:
-dag 1: Varadero
-dag 2: vanaf Varadero naar Santa Cruz of Santa Maria
-dag 3: richting Sorea en mogelijk verblijf bij Banos de San Juan
-dag 4: Vinales, bezoek parque de National
-dag 5: lange route richting Playa Giron (varkensbaai)
-dag 6:Trinidad, verblijf aan strand
-dag 7: Trinidad, verblijf aan strand
-dag 8: door de bergen naar Santa Clara
-dag 9: Remedios
-dag 10: Remidios
-dag 11: Camaguey
-dag 12: Bayamo
-dag 13: Santiago de Cuba
-dag 14: Baracoa
-dag 15:
-dag 16:
-dag 17:
-dag 18:
-dag 19 t/m 25, verblijf in hotel te Guardalavaca en vertrek vanaf Holguin
Zoals je ziet hebben wij nog dagen over ;-). Mogelijk hebben jullie ideeën over de invulling van die dagen. Zou je een idee hebben als “ik zou daar langer blijven want” , “dat zou ik overslaan”, “dat mis ik nog”, “dat moet je bezoeken” dan horen wij het heel graag.
De site van Cuba junky ken ik al.
Alvast bedankt,
Ilse en Jack

Er zijn vele plaatsen die wij ook hebben aangedaan.
Op onze website onder de tab Cuba staat een videoverslag en onze fotos.
De link:

http://home.scarlet.be/guidokestens/index.html

Veel kijkplezier

Ria en Guido

1 like

Hoi Ilse & Jack,

ik zie dat jullie Havana niet aandoen… ( maar misschien is dat een bewuste keuze? ) Het ligt wel voor de hand om daar langs te reizen als je vanuit Varadero naar het Westen rijdt. Het is en route, makkelijk met de auto en zeker niet te druk om te rijden en je auto veilig weg te zetten. In Havana Central zit je dicht bij Parc Nacional, de Malecon en Havana Vieja en er zijn een hoop fijne casa’s… Vanuit Havana kan je dan afzakken richting Vinales. Jullie maken een stop in Soroa, een alternatief zou Las Terazas kunnen zijn, zelfde idee, mooie lokatie en handiger qua reisroute. Of iets al dan niet leuk is blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak…Vanuit Vinales kan je dan stukje terug naar Havana en dan binnendoor naar de Varkensbaai ( via Artemisia en Melena del Sur, erg pictoresque ). Zelf zijn we in Playa Larga gebleven, en vond dat veeeel gezelliger dan Playa Giron… Horizontes hotels heeft leuke huisjes, praktisch aan het strand ( het is wel een klein strandje, maar wel heel relaxed ) . Vervolgens kan je doorijden naar Cienfuegos, zou ik zeker niet overslaan, de mooiste casa’s vind je daar aan Calle 37 ( Punta Gorda ) wel van tevoren boeken want zitten snel vol… Aan het einde van de Punta Gorda , een soort landtong een leuke tuin, waar ze goeie verse mojito’s draaien en je heerlijk kan genieten van de zonsondergang… ( kijk ook even in de Lonely Planet voor dit onderdeel… ) Cienfuegos zelf is ook een mooie en prettige stad, koloniaal, maar toch weer heel anders dan Trinidad… Verder zou ik het schema dan gewoon volgen zoals je dat in gedachten hebt… Remedios is ook leuk om aam te doen… Santa Clara net goed genoeg voor een tussenstop :wink:

Qua tips… ik zie dat jullie ook echt willen relaxen aan het einde en nog wat strand willen pakken in Trinidad… Als je dat ook nog wil combineren met Baracoa dan wordt het wel doorkarren hoor… Vergis je niet in de afstanden… Ik zou denk ik een keuze maken tussen Oost en West Cuba… of althans , jullie vliegen vanuit Holguin terug, dat zou voor mij dan ook het meest oostelijke punt worden… het is qua afstanden nl. een wat vol programma. Als je echt alleen Vinales wil bezoeken, dan zou ik dat misschien schrappen want het is een hele trip voor enkel een plaats… Het rondje zoals ik dat boven voorstel is goed te doen, incl. rustmomenten, strand, actie, cultuur enz…

1 like

Hallo,
bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar hebben wij wat aan.
Ik heb begrepen dat de afstanden inderdaad groot zijn, dwz dat de wegen slecht zijn en politie onderweg, dus rustig rijden :wink:
Die ervaring hadden wij in Costa Rica, waar de wegen ook bar slecht waren. Maar daar hadden wij TomTom en deze keer dus niet ;-(.

Ik ga je route zeker bekijken. Ik ga hem opschrijven en meenemen. Zouden wij de route toch te druk vinden dan gooien wij hem gewoon om. Bovendien kunnen wij zo zelf de route ter plaatse bekijken. Ik was niet van plan om casa’s te reserveren. Wij willen de vrijheid houden en stoppen waar wij willen. Natuurlijk zullen er vast casa’s al vol zitten, maar dan op naar de volgende. Wel wil ik op tijd in een eindplaats zijn, zodat wij niet lang moeten zoeken voor een casa. Wij zijn een beetje cultuurbarbaren en hoeven niet zo nodig een museum of iets dergelijks te bekijken. Mooie stad of strand en vooral relaxte sfeer spreekt ons aan. Of zoiets als Boca de Guama, dat ziet er goed uit. Een mooi park bezichtigen. Onderweg ook af en toe relaxen aan het strand.
Het eindhotel is reeds geboekt. Hotel Paradisus Rio de Oro. Mooie afsluiter denk ik.
Havana wilde ik mijden met de huurauto. Nadeel is dat wij dan pas de auto hebben en ik natuurlijk een beetje moet wennen aan het rijden daar haha. Maar mijn ervaring is dat het binnen een uurtje went, niet drukmaken. Maar is het te doen met de auto in Havana?

Je route ga ik bekijken, kei bedankt.

Jack

Bedankt wama4040, voor deze tip. Ik heb de filmpjes bekeken. Ziet er goed uit.

Jack

Hallo Jack,

Voor wat betreft je vraag:

Maar is het te doen met de auto in Havana?

dat kan ik met een volmondig ‘JA’ beamen… Het is een grote stad, maar niet een heel drukke stad…Zeker niet in vergelijking tot andere hoofdsteden… Zoals je zelf ook al aangeeft, na een uurtje ben je wel gewend!

Wat ik nog vergat in mijn vorige bericht: ik zie in je reisschema dat ke misschiem St. Maria wil aandoen, daar zijn er meer van… Bedoel je Cayo st.Maria? Dan zou ik dat zeker skippen…! Zeker als je ook al in Varadero bent geweest en nog mooie andere stranden gaat bezoeken ( zoals in de Varkensbaai en Trinidad ) Waarom: omdat er eigenlijk maar een resort is dat niet all-inn is … Best een leuke lokatie, rustig, ( Las Brujas ) maar er werd gebouwd aan het restaurant… ( november 2010 ) en je hebt er verder weinig uitwijkmogelijkheden omdat alle andere complexen wel all-inn zijn… Ik weet niet wat voor soort vakantie-ganger jij bent, maar ik werd er niet heel vrolijk van… !

Wij hebben ook vrijwel niets van te voren geboekt i.v.m de door jou genoemde ’ vrijheid’… Casa’s zijn er altijd, maar de een is altijd wel wat specialer qua ligging , of qua paladares… Daarom hebben we voor Ciefuegos toen we in Cuba zelf waren even gebeld… Omdat je ook aangeeft dat je gaat voor sfeer en relaxen is een overnachting op Punta Gorda echt een ultieme vakantie-ervaring…

In Remedios zaten we bij Frank en Arelys… wat erg gemoedelijk was :

Nou ja, 't wijst zich allemaal vanzelf… geniet er van

wederom bedankt. Ik ga het bekijken en kom er vast op terug.