in november gaan wij 3 weken naar Cuba. We gaan met de bus rondreizen en zijn dus een beetje bezig met de planning van onze reis. Omdat we zoveel mogelijk willen zien, hebben we een beetje een krap schema (gelukkig houden we van doorreizen) en het volgende hebben we bedacht:
Havana - 3 dagen
Las Terrazas - 2 dagen
Viñales - 1,5 dag
Cienfuegos - iets meer dan 1,5 dag
Trinidad - 2,5 dag
Cameguay - 1,5 dag
Santiago - 2,5 dag
Baracoa - 2,5 dag
Met binnenlandse vlucht naar Havana waar we dan nog 1,5 dag hebben.
Wat denken jullie? Is dit te doen? Moeten we sommige plaatsen langer of juist korter aandoen? Missen we nog wat? Hoop dat jullie ons tips kunnen geven.
In november naar Cuba…klinkt goed! Wij hebben nooit met de bus rond gereisd in Cuba, dus daarover kan ik je niet zo heel veel vertellen.
Als ik kijk naar je programma, dan heb je naar mijn mening best een goede inschatting en verdeling gemaakt. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wilt doen op de plekken die je noemt. Hieronder een paar vragen om over na te denken.
Las Terrazas (2 dagen): Las Terrazas is leuk en mooi om te zien, maar wat wil je hier precies zien, wat je vanuit Viñales niet kan zien? Je zou er ook voor kunnen kiezen om wat langer naar Viñales te gaan (2,5 dag) en bv 1 dag naar Las Terrazas. Zoals je al noemt tussen Havana en Viñales in of juist tussen Viñales en Cienfuegos in (dat is, als je de mooie route pakt) een iets langere route dan Havana-Viñales, dus misschien beter voor een break? Vanuit Viñales kun je de vallei prima verkennen en kun je bijvoorbeeld ook nog een dagdeel of dag naar Cayo Jutias (toch wel een van onze favo’s).
Cienfuegos (1,5 dag): Bedoel je met 1,5 dag 2 nachten? Dus dag van aankomst en dan nog een volledige dag? Wij vinden Cienfuegos zelf niet heel bijzonder, maar het is een goede uitvalsbasis voor uitstapjes in de omgeving. Bijvoorbeeld naar de watervallen van El Nicho (kan ook vanuit Trinidad). Als alleen Cienfuegos wilt zien dan volstaat de dag van aankomst prima wat mij betreft en zou je er niet nog een hele dag hoeven zijn (persoonlijke mening natuurlijk). Wil je uitstapjes doen, dan heb je langer nodig.
Camaguey (1,5 dag): Wij vinden ook Camaguey niet heel bijzonder, dus alleen de dag van aankomst zou ook kunnen. Zo heb je weer extra ruimte voor bijvoorbeeld Santiago of Viñales.
Santiago (2,5 dag): dat kan prima natuurlijk, maar hiervoor geldt zeker net als voor Havana en Trinidad dat je er ook prima een week of langer kan verblijven. Het is ook net wat je wilt doen. Vanuit Santiago is er ook genoeg te doen, dus wil je ook uitstapjes maken zou 3-4 dagen ook wel fijn zijn.
Al met al kun je her en der wat bijschaven maar lijkt me je verdeling best prima. De stukken zijn ook met het ov prima te doen.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting Viatori. We hebben even e.e.a. bekeken in onze route n.a.v. jouw vragen en opmerkingen en we hebben van 2 nachten Las Terrazas gemaakt zodat we 3 nachten viñales hebben. Een uitstapje vanaf daar naar Cayo Jutias is een hele goeie optie dan inderdaad.
Wat betreft Cienfuegos: We komen met de bus (als het goed is) pas om 14.35 uur aan, vandaar dat we dachten dat we zeker 2 nachten moesten blijven omdat er van de dag van aankomst niet veel over zou blijven. Maar dit kunnen we altijd bij aankomst nog beslissen natuurlijk.
In Cameguey komen we om 13.15 uur aan, dus we hebben hier op jouw aanraden 1 nacht van gemaakt, hier zaten we inderdaad al over te twijfelen.
Santiago wordt hierdoor automatisch met een dag verlengt…3,5 dag dus (4 nachten - aankomst 15.55 uur)
Het liefst eindigen we altijd nog 1 of 2 dagen op het strand voordat we weer naar huis gaan, maar om van Baracoa weer helemaal met de bus naar een eilandje te gaan…dan verliezen we volgens mij heel veel dagen. En Baracoa heeft ook een leuk strandje toch?
Bedankt voor alle info. We zullen je site sowieso nog even goed bekijken. Altijd handig.
Klinkt goed Brenda! V.w.b. het strand in Baracoa…ik ben hier eerlijk gezegd helaas nog niet geweest. Ik kan er dus echt niks over zeggen, behalve dat het nog op mijn lijstje staat! Ik ben wel wat meer westelijk geweest, zoals Playa Santa Lucia. Enne…naar een eilandje gaan? Je zit op een eiland! Voor mooie stranden hoef je zeker niet persee een ander eilandje op te zoeken.
Ben benieuwd naar je ervaringen straks! Hou ons op de hoogte.