Eind oktober vertrekken we voor een reis van 23 dagen naar Cuba. Inmiddels hebben we verschillende vrienden gesproken die dit land hebben bezocht. We hebben ervoor gekozen om geen huurauto te nemen, maar te reizen met (o.a.) Viazul. Aan het eind van de vakantie willen we graag nog een aantal dagen relaxen, voordat we terugkeren naar Nederland.
Ik ben benieuwd hoe jullie tegen onderstaand reisschema aankijken. Missen we nog belangrijke en/of mooie steden? Zijn we op sommige plaatsen te lang of juist te kort? Omdat er maar 3 vluchten per week vanuit Baracoa naar Havana is het verblijf in Varadero nu een dag langer dan oorspronkelijk onze bedoeling was. Suggesties hoor ik graag!
dag van naar
dag 1 Amsterdam > Havana
dag 2 Havana
dag 3 Havana
dag 4 Havana > Pinar del Rio / Vinales
dag 5 Vinales / Pinar del Rio
dag 6 Vinales / Pinar del Rio
dag 7 Vinales / Pinar del Rio > Cienfuegos
dag 8 Cienfuegos
dag 9 Cienfuegos > Trinidad
dag 10 Trinidad
dag 11 Trinidad
dag 12 Trinidad > Camagüey
dag 13 Camagüey
dag 14 Camagüey > Santiago de Cuba
dag 15 Santiago de Cuba
dag 16 Santiago de Cuba
dag 17 Santiago de Cuba > Baracoa
dag 18 Baracoa
dag 19 Baracoa > Havana - Varadero
dag 20 Varadero
dag 21 Varadero
dag 22 Varadero
dag 23 Varadero
dag 24 Varadero - Havana > Amsterdam
Mag ik vragen waar je dit op baseert?
Ik ken geen cijfers van vliegtuigen die neergestort zijn op dit traject.
Hooguit vertraging of annulering van vluchten.
Vertraging hoort er op Cuba gewoon bij en is inderdaad bijna gegarandeerd… Cubana scoort gewoon 6 van de 7 sterren als het op veiligheid aankomt…
Wat je schema betreft… Wat ga je in Baracoa doen behalve bijkomen? Ik vind persoonlijk Baracoa zwaar overrated en altijd verder weg dan je denkt…
Doe wat meer Havana … Daar is veel meer te doen dan je denkt… Zeker 5 dagen nodig, waarvan je de eerste dag bij gaat komen op Playa del Este.
Laat je hier bijvoorbeeld door een local een paar interessante dagen in elkaar zetten TripUniq
Lijkt me best een prima schema, gezien jullie wensen!
Persoonlijk zou ik iets minder Varadero doen en twijfel ook aan Baracoa. Leuk en prima stadje en best wel een beetje anders dan een aantal andere steden, maar of het gezien het aantal dagen (van de totale reis) het reizen waard is vraag ik me af.
Je kunt overwegen om Baracoa achterwege te laten en een of twee dag langer in Havana te verblijven en wellicht één dagje Santa Clara (tussen Cienfuegos en Trinidad?) toe te voegen?
Camagüey vind ik zelf iets minder, dus zou hier ook een dag tussenuit halen Pinar del Rio vind ik ook niet zo, maar wel een prima uitvalsbasis voor leuke dagjes. Dat is Viñales overigens ook, dus als je twijfelt tussen die 2, zou ik Viñales kiezen. Je zou eventueel ook Las Terazzas voor een dagje of dagdeel kunnen overwegen.
Nou…misschien meer vragen dan antwoorden, maar de voorbereiding hoort ook bij de reis heh?! :zon02:
UPDATE: Ik vind trouwens echt heel veel leuk in Cuba hoor! Lees net mijn eigen bericht nog eens en klinkt misschien wat negatief. Maar eerlijk is eerlijk, Pinar del Rio en Camaguey zijn niet mijn favo’s en Baracoa is wel leuk als je ruim de tijd hebt
Uit het antwoord van Viatory blijkt dat smaken verschillen… Camaguey is een van mijn favoriete steden, maar dat komt omdat ik er een paar maanden per jaar woon…
De rest vertoef ik in Havana Tino tells you what to see and do in Havana, Cuba of in Nederland aan de Maas
Super leuk om deze reacties te lezen! Bedankt! En smaken verschillen sowieso. De meningen over Baracoa lopen nogal uiteen. We zouden daar een (halve) dag El Yunque kunnen ‘beklimmen’ en daarnaast wat rust pakken. Deze bestemming is wel de grootste twijfel: zonder Baracoa krijg je meer ruimte op andere plaatsen in het schema. Zelf heb ik wel het idee dat vliegen naar Baracoa (of Santiago de Cuba) het voordeel heeft dat je niet 2 keer min of meer dezelfde route over land aflegt.
Ondertussen hebben we zitten puzzelen en de route toch nog omgegooid. Met onderstaand schema komen we in ieder geval nog een keer terug in Havana. Een mening over dit ‘nieuwe’ schema hebben is zeker welkom.
dag van / naar
dag 1 Amsterdam > Havana
dag 2 Havana
dag 3 Havana
dag 4 Havana > Pinar del Rio / Vinales
dag 5 Vinales / Pinar del Rio
dag 6 Vinales / Pinar del Rio
dag 7 Vinales / Pinar del Rio > Havana
dag 8 Havana > Baracoa (vliegen, vertrek om 06u45).
dag 9 Baracoa
dag 10 Baracoa > Santiago de Cuba
dag 11 Santiago de Cuba
dag 12 Santiago de Cuba
dag 13 Santiago de Cuba > Camagüey
dag 14 Camagüey
dag 15 Camagüey > Trinidad > Cienfuegos
dag 16 Cienfuegos > Trinidad
dag 17 Trinidad
dag 18 Trinidad
dag 19 Trinidad > Cayo Santa Maria
dag 20 Cayo Santa Maria
dag 21 Cayo Santa Maria
dag 22 Cayo Santa Maria > Santa Clara (evt. Remedios)
dag 23 Santa Clara > Havana
dag 24 Havana > Amsterdam (vertrek om 17u20)
Gezien de keuzes die je gemaakt hebt, ziet het schema er prima uit. Alleen dag 15 snap ik niet helemaal. Betekent dit dat je vanaf Camaguey via Trinidad naar Cienfuegos gaat? En dan de dag daarna dezelfde route terug naar Trinidad?