Ik heb een vraagje over onze rondreis in juli en augustus doorheen Cuba.
Moeten we onze hotels of casa partucilaris op voorhand boeken? Of is er plaats genoeg om dit ter plaatse te doen?
Juli en augustus is waarschijnlijk hoogseizoen,
graag jullie advies aub.
Ik ben net terug uit Cuba van een door mij zelf geregelde Cuba trip. Juli - augustus is niet het hoogseizoen. Dat zijn de maanden nov, dec, jan en feb. Ik heb zelf de hotels en de Casa’s in Nederland geregeld. In principe hoeft dit niet, je kan gewoon een dorp of stad binnen rijden en dan gaan puzzelen. Maar je weet dan alleen niet waar je terechtkomt. zelf heb ik het onderstaande geregeld Havana (hostal Valencia) Playa Giron (varkensbaai) Casa Louis. ; Cienfugaos (Casa ) Rancha Luna (strand bij Cienfugaos) (all inclusieve, 1 dag). Trinidad , Casa in het centrum), Santa Clara, Varadero (all inclusieve) en weer 4 dagen Havana in hotel National.
in Hilversum zit een reisbureau die cuba reizen regelt en ook de casa particularis voor je kan reserveren. http://www.bbinnvinales.com Ik ben er achter gekomen dat dit niet echt nodig is. als je weet waar je naar toe wilt kan je googelen op casa en de plaats van bestemming. Dan zie je ook waar de casa ligt. Er zijn genoeg casa reviews op het internet te vinden.
merci voor de tip PrinsenWeier,
ik heb nog niets geboekt maar ik veronderstel dat er in juli en augustus wel plaats genoeg zal zijn om dit ter plaatse te regelen?
groeten
dat denk ik ook wel. Nogmaals je moet het wel thuiz uitzoeken. Ander ben je aan de goden overgeleverd. Die goden staan overigens aan het begin van elk dorp/stad. wij hebben hotel Nacional en hostal Valencia in havana geboekt. In trinidad zaten win casa Marilu Y nelson. Prima. In playa Giron (bay of pigs) Bij louis. Heeft ook een youtube filmpje. In ciengugeas heb je een paar mooi casa’s aan het water. Moet je even googelen naar de namen.
Varadero is niet de moeite om te doen. Ook hoor ik geen goede verhalen over santiago de cuba. het oogstseizoen van de tabak is niet in juli augustus. Dus als je naar pinar de rio wilt gaan, zul je geen tabaksvelden zien. Vinales zijn wij niet geweest.
wij hebben een auto gehuurd. Dat is ons prima bevallen. De wegen zijn wel enorm slecht. In het donker rijden is niet aan te raden. Al die horrorverhalen dat je maar 80 Km per uur kan rijden zijn niet waar, Ik heb gewoon nederlandse snelheden kunnen halen.
Qua wegbewijzering moet je gewoon een paar dingen weten. Als er al een bord staat. dan is de afslag direct na het bord. De op- en afritten van de snelwegen lijken op zandpaden. Verder gewoon vragen als je het niet weet. Werkt heelmaal goed. Wij hebben de Trotter reisgids gebruikt. Ideaal.
Mocht je meer willen weten ‘let me know’
prinsenweier,
wij komen van Vinales en zouden 1 nacht doorbrengen bij playa giron en de volgende dag verder te rijden naar Cienfuegos. daar dan ook 1 nacht verblijven en zo verder naar trinidad. Ik denk dat de route Vinales naar cienfuegos in 1 dag iets te veel is als je langs playa larga en playa giron wil passeren??? daardoor een stop bij Louis maar bij http://www.bbinnvinales.com/bedandbreakfastrentweb/?385,casa-hostal-luis-(playa-giron)-5-- lukt het me niet te boeken.
Of zou je verder rijden s’avonds en overnachten in cienfuegos voor 2 nachten?
Dieter,
Vinales - Playa Giron is tussen de 4 a 5 uur rijden. Redelijk saaie weg. Tot Havana recht en Na Havana recht. Let wel op. De op en afritten zijn ongeveer zandpaden. En als je al een bord ziet. dan is de afslag er ook DIRECT erna. Als je de snelweg blijft volgen zal Cienguegos een uurtje meer zijn. De website BBinnvinales wordt beheerd door een Nederlander. Er staat ook een ned telnr bij Hij heeft voor ons de casa’s geboekt. En daardoor hebben we ook een gedetailleerde kaart van Cuba gekregen (A MUST HAVE). Op het WWW ben ik dit emailadres van louis tegengekomen casa@hpgiron.co.cu Als je van rust houdt en een mooi strand is Playa Gyron prima. Louis kan je vertellen waar dit is. Evenals het duiken of snorkelen.
Van Playa Giron naar Cienfuegos is het ongeveer 2 uur rijden. Wellicht als je de route langs de kust kunt nemen de moeite waard. De door ons genomen route meer inlands is ook niet vervelend.
Ik weet niet hoe jullie vakantie eruit ziet of wat jullie graag doen. Maar wij hebben het niet zo naar ons zin gehad in Cienfuegos. Er valt er eigenlijk bar weinig te zien. We hebben wel lekker geborreld en gegeten in een Palazo. Dit kan niet missen staat in elk boekje (wij hadden Trotters bij ons) We zijn voor 1 nacht/dag uitgeweken naar Rancho Luna. Een 20-tal km verderop in een all-inclusive. Ach een lekker dagje op het strand.
Trinidad daarentegen (3 overnachtingen) was super. We zaten daar in een prima casa (casa Marilu Y Nelson) in het midden van de stad incl. parkeerplaats. Daar enkele uitstapjes gedaan en op het strand gelegen op Playa Ancon. En dan niet op het eind. Maar een paar km eerder. Bij Caribe Grill
We zijn binnendoor vanuit Trinidad naar Santa Clara gereden.
Casa’s hoef je echt niet van te voren te boeken. Ik ben vorig jaar juli/augustus in Cuba geweest en had ook niks geboekt. We zijn in elke stad naar één van de casa’s gegaan die in de lonely planet aangegeven stonden. Vaak was hier wel plek en als ze vol zaten belden ze voor je rond en werd er altijd wel een plek voor je gevonden. Was allemaal prima geregeld en alleen maar in goede en leuke casa’s gezeten. Als iets je niet bevalt hoef je hier niet te blijven, je mag kijken, praat over de prijs en dan kun je accepteren en blijven of verder zoeken. Alleen Havana was wat lastiger, daar was het wel erg druk, maar ook hier werden we heel goed geholpen! (Dit had vooral te maken met het Carnaval dat op dat moment was).
alvast bedankt voor de mooie tips maar nog een vraagje . we zouden op het einde van de rondreis nog 2 volle dagen varadero doen en de 3 de dag terug naar havana met de bus in de voormiddag, om dan nog even in havana rond te wandelen en s’avonds onze terugvlucht. Maar wat kunnen we doen met onze bagage dat we deze niet moeten meeslepen. Kan je deze ergens opbergen of is het beter 1 volle dag varadero en dag 2 in de avond naar havana met bus voor een extra overnachting. (doen wel al 3 dagen havana in het begin vd reis) :dag:
doe geen Varadero. Het zal de grootste dissapointment in your life worden. Ga rechtstreeks naar Havana. Er zijn super dingen te doen in Havana. Ook als je daar al 3 dagen bent geweest. Hebben wij ook gedaan. Kies hotel Nacional (met zwembad) of Valencia (hostal in oud havana). Ga in Havana Naar een sigarenfabriek. loop over de malecon. Ga naar het fort aan de overkant. Dit schijn speciaal te zijn rond 18.00 Of ga naar de tropicana show. er zijn zoveel dingen te doen. Alles behalve Varadero. Wij hebben het gedaan. DON"T DO IT. Besteedt anders een dag langer bij andere plaatsen.
Dieter,
Cuba is fantastisch en Havana in het bijzonder. Time of your life. mail mij anders rechtsreeks ook als je in cuba bent. Ik kan je nog wel helpen prinsenweier@mac.com
Varadero is inderdaad totaal niet bijzonder. Heeft ook niks met Cuba te maken. Als je nog een paar dagen strand erbij wilt kun je in andere plaatsen ook best een dagje strand inplannen. Ik weet dat er bij Trinidad een mooi strand is. En zo zal er vast nog véél meer zijn. Maar ik heb zelf weinig strand gezien, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen. Of zoek inderdaad een hotel in Havana met zwembad! Havana is zo mooi!! Wil je niet missen!
Dit wordt Onze route en de casas en hotels liggen bijna vast:
1 - Schiphol - Havana
2 - Havana
3 - Havana
4 - Havana - Vinalles start huurwagen
5 - Vinalles
6 - Vinalles - Cayo Levisa - Vinalles
7 - Vinalles - Cayo larga (varkensbaai)
8 - cayo larga - cienfuegos
9 - cienfuegos - Trinidad
10 - trinidad
11 - trinidad
12 - trinidad - Coyo coco
13 - cayo coco
14 - cayo coco
15 - cayo coco - camaguey
16 - camaguey - guardalavaca in de nammidag pas vertrekken
17 - guardalavaca
18 - guardalavaca
19 - guardalavaca - baracoa
20 - baracoa
21 - baracoa
22 - baracoa - santiago
23 - santiago
24 - santiago - tussen camaguey en santa clara op weg naar varadero !!! overnachting niet vastleggen
25 - tussen camaguey en santa clara - varadero
26 - varadero
27 - varadero - * in de voormiddag op weg naar Havana.*
28 - havana - s’avonds vlucht schiphol
29 - Schiphol
van Santiago terug naar Havana is een lange weg, daarom zou ik nog eens overnachten in camaguey of al iets verder rijden als we camaguey al bezocht hebben in het doorreizen maar waar dan te overnachten?
Varadero is natuurlijk geen echt Cuba maar van camaguey naar varadero is de weg al lang genoeg denk ik??? daarom 2 overnachtingen. OF WETEN JULLIE EEN BETERE OPTIE?
nog een vraagje; zouden we de wagen inleveren bij het aankomen in havana en dan per bus naar Havana of de voorlaatste dag met onze huurwagen naar havana rijden ( wat 2 dagen extra huur is natuurlijk)
PrinsenWeier en ibartels alvast bedankt voor de tips en jullie horen me nog.
Wel een heel druk programma. Weet wel dat de sigaren plantages in Vinalles en omstreken in augustus volkomen leeg zijn.
Varadero is nog steeds wel echt Cuba. Mits je niet in de resort area gaat zitten. Ook het plaatsje vlak voor Varadero is leuk. De weg langs de kust van Varadero naar Havana is leuk om te doen.
Je zou ook nog kunnen overwegen om het vliegtuig of trein/bus terug te nemen van Santiago. Moet je wel iets afspreken of je daar ook je huurauto kan achterlaten. Wij zijn niet verder gekomen dan Trinidad. Vandaar uit zijn we via Santa Clara naar Varadero gereden. Ik kan je dan ook geen raad geven wat je moet doen vanuit Santiago naar Varadero. Volgens mij doet de bus of trein er één dag over. Timetables zijn gemakkelijk te vinden op het internet.
Wij hebben de auto ingeleverd bij aankomst van Havana. De 2 dagen hebben we gebruik gemaakt van taxi’s en bussen. En dat is ook een belevenis en ook Cuba.
Overigens is het ook wel leuk om lifters mee te nemen (mits je ruimte hebt). Ook hier is het natuurlijk opletten wie je meeneemt. Wij hebben geen slechte ervaringen