Druk en drukkend warm in augustus ?

Wij zijn bij het reizen gebonden aan de schoolvakanties. We willen graag naar cuba met de rugzak. Een beetje cultuur een beetje strand een beetje natuur,…

Is het er in augustus echt wat te warm om een inspanning te doen of is dat eerder overdreven? Kan ik met mijn bleek velletje de branden de zon overleven? En vallen de nachten nog wat mee?

Is Havana in die periode vergeven van de toeristen of valt dat echt nog wel mee?

Bedankt voor je reactie!!!

Stijn

Hoi Stijn,

In juli en augustus is het klimaat behoorlijk drukkend in/op Cuba. Overdag helemaal, 's avonds koelt het zeker wel iets af, maar het blijft warm. Ik ben zelf 2 keer al in juli geweest en ik kon het goed hebben. Nee, met die temperaturen moet je 's middags niet veel doen, niet gaan sporten of iets anders vermoeiends, maar ik zou het niet afraden. Zeker als je in juli wil gaan en ook nog iets van het carnaval (begint de 26e) wilt meepikken, dat is echt geweldig!

Liefs,
Carolina

Hoi Stijn,
pas op met je bleke huidje, de cubanen kunner er tegen, maar je moet oppassen voor een zonnesteek,
veel mineraalwater drinken, en blijf in de middag uit de zon, ik ben een paar keer daar geweest, ben meteen ook wijzer geworden, je kunt zelf onwel worden als je in de schaduw zit, ongelooflijk,
Gregorio

Ik zal er op letten!

Ik zou ook nog wel willen weten hoe het precies zit met dat carnaval. De precieze datum ervan vind ik nergens. We landen vrijdagmiddag 28 juli in Varadero. Met de trein kunnen we 's anderendaags in Santiago zijn. Maar is het carnaval dan nog bezig, en is het ook echt de moeite om er holderdebolder voor naar santiago te reizen?

Stijn

Hoi Stijn,

De begindatum van het carnaval staat volgens mij niet vast, omdat het volgens mij altijd 't weekend voor de 26e is en dat is dus variabel. Vaststaand feit is altijd dat het rond 26 juli is, daar de 26e uiteraard de nationale feestdag is.

Als je de 28e aankomt is het carnaval dus op z’n eind. Hoewel het carnaval het beste te vieren is in Santiag, wordt het in Havana zeker ook goed gevierd, dus nee, daar hoef je niet perse holderdebolder voor naar de andere kant van het eiland.

Wil je het echte carnaval leren kennen, vier het dan in ieder geval niet op de typische toeristen plekken, maar zoek de buiten wijken op. Slaap je in een gastgezin, dan kunnen ze je daar vast bij helpen.

Liefs,
Carolina

Ik denk dat we dan niet naar Santiago zullen gaan. Liever wat meer tijd nemen aan de westelijke kant van Cuba.

Ik zit plots met nog een vraag: we willen graag in casa particular slapen. Denk je dat het nodig is om vooraf wat vast te leggen, of lukt dat ter plaatse wel? We gaan met het openbaar vervoer, dus we kunnen geen kilometers rijden om een fijne casa te vinden. We zouden tocht graag wat charmante casa’s aandoen. Maar ik hoorde dat reserveren vaak geen zin heeft omdat eigenaars wel 'ns het zekere voor het onzekere nemen en een gereserveerde kamer toch verhuren.
Denk je trouwens dat het zin heeft dat we onze slaapzakken meenemen?

Stijn

Hoi Stijn,

Laat ik beginnen met te zeggen: JA DAT LIJKT ME ZEKER ONZINNIG! Ten eerste zijn de Cubaanse huizen altijd goed voorzien van beddengoed, maar ten tweede is het in juli zo warm, dat je echt niet veel nodig hebt, zéker geen slaapzak. Dus laat die maar lekker thuis! Kun je beter wat anders meenemen, geschenken voor de mensen daar bijvoorbeeld. :wink:

Wat betreft de casas: Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een gereserveerde kamer verhuurd was, maar heel eerlijk gezegd, kan ik het me zeker voorstellen dat dat daar gebeurt. Op zich is reserveren niet nodig, Cuba is nog steeds niet heel erg toeristisch, dus er is altijd wel ergens plaats, zeker in de casas (in hotels wellicht wat minder, maar die zijn, vind ik, toch niet interessant).

Zoek van te voren gewoon vast wat namen en adressen van casas op (hier via het Cubaforum van Wereldwijzer kun je er zeker vinden), noteer die en ga er ter plekke op af. Zit een huis vol, GEHEID dat ze je kunnen helpen aan een ander adres. Zo zijn Cubanen. Niet alleen behulpzaam naar jou (de toerist) toe, maar ook gewoon heel slim. Want jij bent iemand die voorzien kan in inkomen, dus ze willen dat maar wat graag in hun eigen familie of vriendenkring houden. Heel handig is dat.

Zeker als je een beetje Spaans spreekt, zul je heel ver komen. Cubanen vinden het geweldig als wij Noord-Europeanen “hun” taal spreken. En als je ze dan ook nog eens vleid met een aardigheidje (een pen, snoep, of iets anderszins kleins) dan zullen ze je alles voor je doen.

Gebruik je gezond verstand, er zijn natuurlijk ook Cubanen die achterbaks zijn en die proberen misbruik van je te maken. Mijn ervaring is dat je het wel aan ze kan zien. Het grootste gedeelte van de Cubanen is gewoon heel vriendelijk en warm. Je zal het er vast uitpikken.

Durf dus gewoon ‘nee’ te zeggen als je gevoel het ingeeft dat het niet goed zit. De Cubaan zal, hoewel hij het altijd nog even probeert, uiteindelijk accepteren, zonder problemen, dat je niet met hem meegaat. Laat je gevoel leiden. Cuba is een land van emotie en gevoel, laat dat bij jezelf ook naar boven komen en je zult een heerlijke vakantie hebben.

Maarreuh, om kort te zijn dus (blush): Nee, reserveren is niet nodig.

Liefs,
Carolina

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik praat een aardig mondje spaans, dus ik zie dat allemaal wel zitten.
In plaats van slaapzakken stoppen we wat kadootjes in onze rugzak. Suggesties?

Is het eigenlijk nog nodig om vooraf 2 nachten te reserveren om het adres op je toeristenkaart te kunnen zetten? En hoe kan je van hieruit dan best reserveren?

Groeten,
Stijn

Nee hoor, is niet noodzakelijk. Op het visum kun je bijvoorbeeld gewoon “Hotel San Juan” opschrijven. Eventueel “Santiago” daarachter, maar dat is niet eens noodzakelijk. Mochten ze er al naar vragen (wat mij nog nooit is gebeurd), dan kun je altijd zeggen dat je telefonisch hebt gereserveerd en geen schriftelijke bevestiging hebt.

Zet nooit een Casa op je visum, hoewel het tegenwoordig geaccepteerd wordt, zijn ze daar toch nog niet geheel blij mee altijd… En je zal maar net die verkeerde douanier treffen… :s

Liefs,
Carolina