Hoi Stijn,
Laat ik beginnen met te zeggen: JA DAT LIJKT ME ZEKER ONZINNIG! Ten eerste zijn de Cubaanse huizen altijd goed voorzien van beddengoed, maar ten tweede is het in juli zo warm, dat je echt niet veel nodig hebt, zéker geen slaapzak. Dus laat die maar lekker thuis! Kun je beter wat anders meenemen, geschenken voor de mensen daar bijvoorbeeld. 
Wat betreft de casas: Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een gereserveerde kamer verhuurd was, maar heel eerlijk gezegd, kan ik het me zeker voorstellen dat dat daar gebeurt. Op zich is reserveren niet nodig, Cuba is nog steeds niet heel erg toeristisch, dus er is altijd wel ergens plaats, zeker in de casas (in hotels wellicht wat minder, maar die zijn, vind ik, toch niet interessant).
Zoek van te voren gewoon vast wat namen en adressen van casas op (hier via het Cubaforum van Wereldwijzer kun je er zeker vinden), noteer die en ga er ter plekke op af. Zit een huis vol, GEHEID dat ze je kunnen helpen aan een ander adres. Zo zijn Cubanen. Niet alleen behulpzaam naar jou (de toerist) toe, maar ook gewoon heel slim. Want jij bent iemand die voorzien kan in inkomen, dus ze willen dat maar wat graag in hun eigen familie of vriendenkring houden. Heel handig is dat.
Zeker als je een beetje Spaans spreekt, zul je heel ver komen. Cubanen vinden het geweldig als wij Noord-Europeanen “hun” taal spreken. En als je ze dan ook nog eens vleid met een aardigheidje (een pen, snoep, of iets anderszins kleins) dan zullen ze je alles voor je doen.
Gebruik je gezond verstand, er zijn natuurlijk ook Cubanen die achterbaks zijn en die proberen misbruik van je te maken. Mijn ervaring is dat je het wel aan ze kan zien. Het grootste gedeelte van de Cubanen is gewoon heel vriendelijk en warm. Je zal het er vast uitpikken.
Durf dus gewoon ‘nee’ te zeggen als je gevoel het ingeeft dat het niet goed zit. De Cubaan zal, hoewel hij het altijd nog even probeert, uiteindelijk accepteren, zonder problemen, dat je niet met hem meegaat. Laat je gevoel leiden. Cuba is een land van emotie en gevoel, laat dat bij jezelf ook naar boven komen en je zult een heerlijke vakantie hebben.
Maarreuh, om kort te zijn dus (blush): Nee, reserveren is niet nodig.
Liefs,
Carolina