Cuba in juli!

Hey Cuba-fans!!

Op afraden van mijn moeder, collega en n vriendin (gevaarlijk, duur, blabla) wil ik komende zomer naar Cuba!! Ik ben van plan eind juni tot eind juli te gaan. Een paar vragen:
-Zijn er dames die ervaring hebben met alleen reizen door Cuba?
-Als ik naar Havana vlieg, is het dan te doen om met ov in Santiago te komen en weer terug te gaan?
-Waar kun je nog meer goed salsadansen?
-Zijn er toevallig nog meer mensen die eind juni / in juli naar Cuba gaan?

Ben benieuwd!! Marloes

Hoi Marloes,

Ik ben een “dame” die inmiddels aardig wat ervaring heeft m.b.t. alleen reizen in Cuba en ik heb het hier op het forum al vaker gezegd, maar ik wil het hier graag nog eens herhalen: Er is géén veiliger land om alleen te reizen dan Cuba. Echt waar! Ik vind het jammer dat zoveel mensen die conclusie trekken, helemaal daar dat meestal mensen zijn die daar nooit geweest zijn. Cuba is absoluut niet gevaarlijk, sterker nog, op Cuba zijn toeristen heilig!

Het enige risico dat je loopt, helemaal als je alleen gaat, is dat je verliefd wordt op het land, de mensen en vaak ook op één persoon in speciaal. Zo gaat dat op Cuba… En dat is prachtig.

Uiteraard is het te doen om vanuit Havana naar Santiago te komen, hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd je hebt. Op zich kun je in één nacht in Santiago zijn. De Viazul bus gaat via Holguin naar Santiago en is zeer comfortabel. Je bent er een uurtje of 16 zoet mee. Neem wel goede kleding mee voor deze reis, want de Viazul is meestal ijskoud… Kijk op http://www.viazul.com/en/destinos/habana_santiago.asp voor de tijden.

Salsadansen kun je in Cuba overal wel. Zeker als je een beetje in aanraking komt met lokale mensen, die weten altijd wel ergens een feestje. En dat zijn ook de leukste feestjes. De toeristische bars in de centra zijn leuk om een keer gezien te hebben, maar persoonlijk ga ik er liever niet heen. Tja, Santiago is en blijft DE stad voor salsa. Als je daarheen gaat, kan ik je een adres geven van een goede vriend van me die ook dansleraar is (5 dollar per uur).

Wat dat betreft is de tijd dat je gaat wel erg leuk, want 21 juli begint CARNAVAL in Cuba en dat is echt het allerbeste in Santiago. Helemaal in de wijk Sueño. Ik hoor het wel als je hier meer over wilt weten en ook of je de adressen wilt hebben van mensen die ik daar ken.

Ik ga dit jaar helaas niet met Carnaval (moet hier in Spanje werken), maar ik wens je vast veel plezier. Heel eerlijk, tegenwoordig, als ik in Cuba ben, ben ik juist blij als ik geen andere toeristen tegenkom en ik gewoon met alleen mijn Cubaanse vrienden de tijd kan doorbrengen. Heerlijk!

Liefs,
Carolina

Beste Carolina,
Zo’n verhaal doet een vrouwelijke alleenreizigster goed. Een extra duwtje in de rug waardoor ook ik dichter bij de keus kom: Cuba zomer 2006!

Ik heb in 2004 een half jaar op Curacao mogen verblijven en ben daar verliefd geworden op het salsa dansen. Februari 2006 heb ik in mijn eentje een korte trip naar Londen gemaakt en wil deze zomer de grote stap maken om in mijn eentje naar Cuba af te reizen. Ik verheug mij op de danscultuur en de warme uitstraling van het land.

Groet,
Lisanne ([EMAIL=“wopjes@hotmail.com”]wopjes@hotmail.com)

Hoi Lisanne,

Ik ben blij dat ik je het juiste duwtje in je rug heb kunnen geven. Ik wens je nu alvast een hele fijne vakantie!

Mocht je nog adressen en/of tips willen voor Santiago, dan laat het me maar weten!

Liefs,
Carolina

Ik heb geboekt!!!

Ik ben er ook met het carnaval in Santiago, dus Carolina, ik hoor het graag als je me met mensen daar in contact kan brengen en weet waar ik het beste kan overnachten (in een gastgezin lijkt me super!)
De Lonely Planet is aangeschaft, dus ik ga me maar even verdiepen in wat ik allemaal wil doen en zien…

Groetjes!

Oooh, zwaar jaloers hier nu… Maar ik gun het je van harte! Super dat je naar Cuba gaat Marloes! Damn, dat zou ik ook graag weer willen… Maar zit er bij mij nu ff niet in…

De wijk Sueño in Santiago is echt super, zeker met het carnaval. Het huis waar ik nu verblijf is geen casa particular meer, maar als je me de data mailt wanneer je in Santiago zal zijn, dan kan ik ze mailen en vragen of ze een adres daar in de buurt weten dat dan vrij is. Daar kunnen ze zeker mee helpen!

Dusss… Mail me even de data van je verblijf in Santiago, dan mail ik je zo snel mogelijk een adres voor die tijd.

Liefs,
Carolina

Ik ben heeeeeeeeel hard aan het nadenken… Maar groot probleem: Hoe meer ik lees, hoe meer ik wil zien en ik vind een maand opeens veel te kort!! Ik wil álles zien en overal het liefst een paar weken blijven…
Maar denk dat ik wel anderhalve week of zo naar Santiago ga en verder rondreizen… Carnaval in Santiago iig!!
Carolina –> laat het binnenkort weten! En als ik volgend jaar jouw werk overneem, mag jij volgend jaar, ok? Wel zo eerlijk, haha!

Groetjes, Marloes

Hahahaha sweet! Maar daar hoef je mijn werk niet voor óver te nemen hoor! Je mag hier ook gewoon komen werken! Ze hebben hier altijd wel mensen nodig, zéker als je andere talen spreekt (liefst engels, duits en/of frans).

Ik hoor in ieder geval wel welke data je definitief in Santiago zal zijn. Het carnaval daar begint rond 26 juli (de nationale feestdag).

Liefs,
Carolina

Hoihoi!!

Dus het carnaval begint de 26e? Eerder schreef je namelijk de 21e… Maakt mij niet uit hoor, ik ben erbij!!
Maar waar werk je dan precies? Wat voor een bedrijf? Waar zoeken ze mensen voor? Ik spreek Engels en ook wel wat Spaans, Duits en Swahili (altijd handig). En Jerez… Afgelopen zomer ben ik nogal verliefd geworden op Tarifa en dat ligt er toch aardig in de buurt…

Liefs, Marloes

De 21e was een foutje… :embarrese

Het is altijd moeilijk te zeggen wanneer het precies begint (hangt een beetje van de dagen af), maar het begin ligt altijd rond de 26e daar dat de nationale feestdag is.

26 juli nam Fidel namelijk het regime in Cuba over en arrogant als hij was (is), vond hij dat het grootste feest van het jaar daarom toch zeker rond die dag moest zijn. Vandaar dat carnaval in Cuba van februari (zoals in de rest van de wereld) naar juli is verplaatst.

Toen ik er met carnaval was, 2 jaar geleden, begonnen de pre-feesten 1 of 2 dagen voor de 26e, maar de officiele opening was de 26e.

Ik werk in een Sherry bodega en geef daar dus rondleidingen aan de toeristen die er komen. Swahili is niet echt nodig haha, maar Engels en Duits zeker wel! Altijd! Als je hier wilt werken heb je daar zeker mogelijkheden!

Liefs,
Carolina

Hoi!!

De plannen zijn een beetje gewijzigd… Mijn zusje gaat nu namelijk ook mee!! En we willen heel graag naar Santiago… Dus, Caroline, weet jij een casa van 24 juli tot 1 augustus?
En Jerez blijft in mijn hoofd zitten, heb alleen weer plannen om volgend jaar te gaan studeren… En weet niet echt of ik mezelf als gids zie, maar ik zie mezelf zeker wel in Spanje zitten. Hoe bevalt het werk? Heb je misschien een website voor me?

Liefs, Marloes

Hoi Marloes,

Ik heb m’n familie in Santiago gemaild met je vraag. Ik verwacht binnen een week wel een reactie te hebben. Ik hoop dat ze iets weten. Ben je ook echt van de 24e tot de 1e in Santiago?

Het werk in de bodega is super leuk, voor mij is het (ook) geen job die ik jaren wil blijven doen, maar het is echt heel leuk voor nu. De website van onze bodega is: http://www.bodegastiopepe.com.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel! :slight_smile:

Liefs,
Carolina

Hey mensen ben blij met al die positieve berichten!!! Ik wil nl rond juli augustus erg graag naar Cuba met m’n zus, maar wist niet helemaal hoe ik het aan moest pakken omdat mensen tegen me zeiden dat het niet zo slim was alleen te reizen als vrouw of 2… kijk helemaal uit naar het carnaval!!! Alles klinkt leuk eigenlijk een maand klinkt idd te kort :stuck_out_tongue: maarja even sparen…
Groetjes!!
Sascha

Hoi Sascha,

Ik ben blij dat je hier wat gelezen hebt en juist ook gezien hebt hoe positief veel mensen zijn over Cuba. Ik vraag me eerlijk gezegd af of de mensen die het je afgeraden hebben zelf ooit wel op Cuba zijn geweest.

Veel mensen die negatief over Cuba zijn, zijn zelf nooit op dit prachtige eiland geweest en ik vind het altijd zeer apart dat juist die mensen zo’n mooie reis dan ook afraden. Ze hebben geen idee hoe het is.

Ik wens jullie alvast heel veel plezier. Cuba is geweldig en super goed alleen (of met 2-en) te doen! Mocht je nog vragen hebben, stel ze hier gerust!

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Heb je inmiddels al wat gehoord van de familie? Zou het erg leuk vinden als we daar kunnen overnachten! Nog een maandje en dan is het zover… Heb er super veel zin in, moet binnenkort maar eens een visum gaan regelen of zo…
Jij druk met werk in de bodega? Lijkt me ook nog steeds wel wat hoor, Spanje…
Laat je het nog even weten van de familie?

Liefs, Marloes

Hoi Marloes,

Lekker hoor dat jullie al zo snel gaan! Ik kan het wel blijven zeggen, maar ben toch echt wel een beetje jaloers! Hoewel ik het hier gelukkig ook wel heel fijn heb, in Jerez. :smiley:

Over een adresje voor jullie ben ik zeker nog aan het mailen. Claryta heeft bijna zeker al wel een adresje, maar degene met wie ze daarover moet praten, komt binnenkort terug. Dus nog heel even geduld. Het adres dat ze heeft is ook heel dicht bij het huis van Raquel, ideaal dus. En ook super voor het carnaval! Super centraal!

Even een klein vraagje nog, jullie gaan van 24 juli tot 1 augustus, betekent dat dat jullie de 1e weer verder reizen???

Liefs,
Carolina

Hoihoi!!

Ja, heb er echt zin in!! Nog even visum en creditcard en zo regelen… We gaan de 1e weer terug naar Havana, want m’n zusje vliegt de 3e terug… Nou, ik hoor graag als het gelukt is!!

Liefs, Marloes