Cuba in juli met 3 kids

Hallo,

Wij plannen met het gezin en 3 kids (16/13/9) nr Cuba te gaan gein juli 2011.
Graag zouden we rondtrekken op eigen houtje met een huurwagen en slapen in casa part.
Aflsluiten met wat luxe in een allin-strandhotel.
Nu enkele vraagjes :
Is het te doen om zelf te rijden (je hoort verschillende verhalen) of is het beter (maar duurder) met een privéchauffeur?

Enkel wagen boeken of zo’n systeem van wagen + hotelvouchers. Ik denk dat je dan veel beperkter zult zijn.

Kan je makkelijk casas vinden in juli?

Enkele zekere todo’s die er moeten bijzitten? Of "nottodo’s)

Alle tips zijn welkom

Bedankt
werner

Ik heb het zelfde plan. Dat wil zeggen, de tickets zijn geboekt (varadero - holguin). Ik ga met 2 jongens (15 en 18) en mijn vriend.

Mijn vriend is chauffeur en heeft op veel plekken in de wereld gereden. Wij gaan zelf een auto huren. Ik heb gezien dat je wel moet uitkijken voor kuilen in de weg. De wegen zijn niet zo goed, zoveel wegen zijn er ook weer niet.

Ook ik ben op zoek naar leuke adressen voor particuliere slaapplaatsen. Ik heb al begrepen dat het geen hoogseizoen is in Juli/ Augustus.

Het is dan idd hoogseizoen en het komt voor dat er dan geen huurauto’s beschikbaar zijn.
Een auto vooraf regelen is beslist mogelijk - maar ook daar bestaan slechte ervaringen (niets geregeld aldaar / geld weg). Dus kijk goed uit en zoek maar eens verder in dit en andere forums.

Als je een auto huurt, check zeker even de banden en m.n. de reserveband achterin!! En rij voorzichtig.

Ook in het hoogseizoen kan het moeilijk(er) zijn beschikbare casas particulares te vinden. Er zijn inmiddels ook voldoende mogelijkheden om ze vooraf te reserveren. Ook hier weer: lees maar eens verder!

Cuba leent zich er prima voor om zelfstandig te bereizen zonder alles van te voren te regelen…! Ook met kids! Juli is geen hoogseizoen, voor overbezette accomodatie hoef je niet bang te zijn… Sterker nog: in de meest toeristische plaatsen wordt je aangesproken door ‘runners’ die je graag een casa laten zien… je hebt je reisgids vaak niet eens nodig om een leuke casa te vinden. Wil je zekerheid dan kan je van te voren je casa’s boeken, maar dat kan ook een beperking zijn. In november hebben wij enkele casa’s uit de Lonely Planet bezocht ( ‘our pick’ ) en dat waren erg leuke adressen ( vooral in Cienfuegos en Remedios ) maar www.cuba-junky.com heeft ook hele leuke aanbevelingen. Qua gemak hebben wij de eerste casa in Havan via deze site geboekt… dat ging heel makkelijk. Ook de huurauto vanuit NL geregeld. In Havana zelf heb je die niet nodig, maar je kan henm bv ophalen naar een hotel van keuze in het centrum ( www.havanacarhire.com). De ‘snelwegen’ zijn redelijk , daar kan je aardig opschieten, De B-wegen varieren enorm, maar zijn zeker de moeite waard. Maak de afweging hoe lang je met de kids in de auto wilt zitten. Wegrestaurants kent men nauwelijks, maar voldoende kleine plaatsen onderweg waar je even een toiletstop of eetpauze kan nemen… Heb je al een route? Het rondje dat we de laatste keer deden was erg relaxed : Havana-Las Terrazas-Vienales,Varkensbaai ( wat als wat saai wordt weggezet, maar waar je heerlijke bungalows aan een kleins strandje hebt en waar e b.v met kinderen een rondvaart door het moeras kan maken en een krokodillenfarm kan bezoeken, en als je van duiken houdt een prachtige duiklokatie… ) Cienfuegos Trinidad , 4 dagen strand op St Maria en via Remedios terug naar Havana…Kortom: alles vastleggen beperkt enorm en is in juli niet echt nodig…

Bedankt voor de info.
Onze route die we in het hoofd hebben : 2 of 3 nachten Havana, dan auto oppikken en rondreis starten : Vinales - via Zapata naar Cienfuegos - Trinidad - Santa Clara en terug richting Varadero. ifv tijd na Trinidad tot Camaguey. Voor de rondreis zouden we een 10tal dagen uittrekken. Eindigen in wat luxe (spijtig genoeg wel duur :slight_smile: ) in Varadero voor een 5tal nachten.
Vliegtuig rechtstreeks boeken zie ik geen probleem. Enigste is de wagen van hieruit boeken : als hem niet klaar staat ben je gezien.
Had nu een pirjs binnen via Elmar.nl en dat ziet er goed uit. Toch beter dan een aantal Belgische reisburo’s. Maar wat met de “garanties” : zie bvb vulkaan in Ijsland. Naar wat ik gehoord heb waren de reizigers via reisburo in Belgie goed geholpen en met weinig kosten. Maar hoe zit het als je het allemaal zelf doet of via bvb nederlandse mij. ?

hallo , hen je al antwoord op je vraag? Wij hebben onze auto gewoon via internet geboekt. Op deze site zie je voldoende aanbevelingen voor kosjere verhuurders ( bv havanautos.com) Alles ging heel makkelijk volgens afspraak. Ik heb ook de reactie gelezen van mensen die problemen ondervonden enz. bedenk dan dat dit soort dingen overal kunnen gebeuren. Even vervelend en daarna gewoon weer genieten van je vakantie… Je kan nooit alles uitsluiten…Kortom: wij hadden voor een hele mooie prijs 15 dagen een riante Geely. Natuurlijk kan je ook via een nederlandse agent boeken, dat geeft misschien wat meer garanties, maar ook dan kan de Cubaanse counterpart zich niet aan de afspraak houden. Je hebt dan dus hetzelfde probleem, met dat verschil dat de NL organisatie die het voor je heeft geboekt het probleem moet oplossen, Het kost wel even veel tijd. Last but not least. Zelf boeken scheelt een hoop geld…