Mijn vriend en ik zitten er aan te denken om op eigen gelegenheid Cuba te ontdekken, met een huurauto. Is dat te doen? Wij spreken allebei geen Spaans… Kun je makkelijk in hotelletjes onderweg inchecken, of is slapen bij de lokale bevolking ook een optie??
Graag jullie advies! Alvast bedankt!
Groetjes,
Alice
:dag:
Prima te doen. Het is wel prijzig om een auto te huren in Cuba, maar wel echt top. Slapen zou ik dan bij casa particulars doen, das voor een leuk bedrag bij mensen thuis slapen en eten (als je dat wil). Erg leuk. Zelf heb ik dit aantaal jaar geleden gedaan en verder dan dos cerveza kom ik ook niet. Wel leuk juist om met handen en voeten te communiseren.
Wat dan ook wel leuk is is om af en toe een lifter mee te nemen, soort ongeschreven regel in cuba dat als je plek hebt je mensen meeneemt omdat lang niet iedereen een auto kan betalen.
Ik ben afgelopen novembner samen met een vriendin naar Cuba geweest. We haddden via Kuoni voor 20 dagen een auto gehuurd. We hadden van te voren niks vastgelegd en hebben op eigen houtje een heel rondje Cuba gedaan. samen met de Trotter en een goede kaart zijn we een heel eind gekomen. Regelmatig verkeerd gereden omdat er bijna niks aat aangewezen, maar als je dan wat lifters meeneemt weet je zeker dat je de goede richting opgaat.
Wij hebben ook niet in hotels geslapen, maar echt bij de mensen thuis. Ten eerste veel gezelliger, leuker, je leert het echte Cuba beter kennen en het eten bij de mensen thuis smaakt zoveel beter dan in de staatsrestaurants of in hotels.
Het slapen bij mensen thuis (casa particulare) is heel veilig en goed aangegeven. Ze hebben een sticker of bordje buitenhangen met een blauw figuur erop (als je op internet casa particulare intypt dan zul je dat teken ook tegenkomen). Dit zijn de legale huizen en je zult hier waarschijnlijk geen rare praktijken meemaken.
Als je het geld hebt zou ik zeker voor een auto kiezen omdat je veel meer vrijheid hebt.
Wij konden ook geen woord Spaans, maar met een woordenboekje en handen en voeten kom je ook een heel eind.
Succes met alles!!!
Ik ga zeker nog een keer terug, geweldig land en geweldige mensen!!!
Ik vertrek morgen voor 2 weekjes. Land in Varadero en neem dan eerst de bus naar Havanna. Daar pas huur ik voor 9 dagen een auto (kostenbesparend). Heb via internet al mijn casa’s vastgelegd. De auto is nogal duur (best via CubaJuncky) maar voor de rest valt het goed mee. Casa’s zijn gemiddeld zo’n 20 à 25 euro per nacht. Ontbijt en diner samen zo’n 10 euro (in je casa). Kan je binnen 2 weken meer vertellen en desnoods ook enkele casa’s doorgeven.
J-P
Alice, kijk eens op www.cubaplaza.nl hier zou je op veel vragen een antwoord kunnen vinden.
Bovenin op de site bij zoeken type je een woord in wat je eigenlijk wilt lezen of meer info over wilt hebben en je zal het zien, op zeker 6 van de 10 vragen staat er een antwoord of mensen zijn er geweest of bla bla bla…
Ik kijk op dit forum al geruime tijd, en heb er heel veel aan gehad tijdens mijn cuba reizen afgelopen 2 jaar.
Hi J-P,
Hoe was je reis??
Heb je nog tips voor casa`s (bij de mensen thuis) om te logeren??
In Havanna en richting Trinicad en op het eiland Cayo Coco? En dingen die we niet mogen missen!!
Bedankt alvast! Gr Olga
Hallo, wij gaan ook binnenkort naar Cuba en zijn van plan daar een auto te huren en in casas particulares te slapen. We hebben nu geen zin om alle casas al van tevoren te reserveren. Weet iemand of er een boekje oid of een lijst daar te krijgen is van contactgegevens? Of een andere manier waarop je dat daar makkelijk kunt regelen?
Alvast bedankt!
Ben zelf net terug uit Cuba en heb de casa’s gebruikt. Ik had geen adressen op voorhand maar als je er 1 hebt gevonden en die heeft geen plaats, dan weten ze altijd wel een andere casa voor je. Ze hebben allemaal connecties en weten in andere plaatsen ook vaak casa’s voor je.
Op de site van cubajunkie kun je overigens een boekje bestellen met adressen van casa’s. Ikzelf kan in Havana een paar goede aanraden.
Laat maar weten als je interesse hebt.
De eigenaren van de casas kennen vaak ook in elke andere stad die je daarna aandoet casas die ze aanbevelen. Je hoeft het maar te zeggen en ze bellen ze voor je. Ik heb ook drie weken in casas particulares geslapen, een geweldige manier om met de lokale bevolking in contact te komen en een inkijkje in hun dagelijks leven te krijgen.
Reizen met een huurauto is prima te doen, maar probeer wel van tevoren een goede wegenkaart te regelen. Richtingaanwijzers/borden zijn er nauwelijks, dus of lifters meenemen (sowieso wordt dit zoals al eerder geschreven zeer gewaardeerd) of heel vaak de weg vragen. Het helpt als je een klein beetje Spaans spreekt. Leer wat basiswoorden en zinnen, je zult zien dat het vele deuren opent!
De site www.cuba-junky.com kan ik inderdaad ook aanbevelen. Een leuke, enthousiaste website met veel goede info en heel veel casas. Voor iedereen die naar Cuba gaat: geniet, ik ben jaloers!