Ik wilde via deze weg even mijn goede ervaring delen met het boeken van een huurauto.
Zoals overal al aangegeven zijn de huurauto’s schaars en vooral in januari ook hadden we veel moeite met het vinden van een betaalbare optie. Want de prijzen zijn niet mild.
Wij kwamen uit bij deze website: http://cuba-cars.com/ccars_en/checkout/cart/configure/id/41361/
Uiteindelijk was dat de meest voordelige optie. We hebben EUR 55,- per dag betaald, inclusief verzekeringen voor een compact car. We hadden een Geely verwacht maar kregen een Kia Picanto automaat mee. Prima auto. Verder zijn we niet afgezet bij het ophalen of inleveren van de auto. Ook achteraf niet. Reserveband met gereedschap aanwezig en de band is de gehele reis hard gebleven. We zijn uitstekend geholpen en ik zou daar zo weer een auto boeken!
Je wordt geacht vooraf te betalen via een kantoor in Spanje, ook dit is allemaal goed gegaan.
Ook mag je gewoon een navigatiesysteem gebruiken in Cuba. Ik heb dit nagevraagd bij de man van de verhuurmaatschappij en dit was geen enkel probleem. Ook de agenten die ons onderweg staande hielden vonden dit geen probleem.
Ter tip: Als je in Nederland de app Osmand download en dan de kaart van Cuba erop zet, kan je de hele reis voorruit! Fantastische app en nog gratis ook. Neem wel een autolader mee voor je telefoon, wel zo handig.
Internationaal rijbewijs is niet nodig in Cuba. Dus je kan die EUR 18,- weer besparen.
Mochten ze bij het tankstation zeggen dat ze geen especial hebben…geloof ze niet altijd want soms willen ze deze gewoon niet verkopen. Pak gewoon de slang en tank je auto vol, daarna uiteraard wel netjes betalen.
En voor de rest wil ik iedereen een fantastische reis wensen en heel veel plezier!
interessante informatie ! Als ik nu op de website jullie type-wagen check dan vermoed ik dat de eerste cijfers het aantal huurdagen betreft en kom ik vanaf 14 dagen op 60.3€ uit … zijn de prijzen ondertussen aangepast of konden jullie op deze website-prijzen nog afdingen ? Ik zie ook dat je nu nog voor dec/jan niet kan boeken ? is het dan in Cuba hoogseizoen en hogere huurprijzen ? Wat was de gemiddelde benzine-prijs /liter ? en vanaf de luchthaven betaal je altijd 20 cuc extra…maar dat komt vermoedelijk al overeen met taxi-rit naar Havana-stad ? enig idee wat herstelling van een lekke band zou kosten onderweg ? En wat betaal je evt extra als je de wagen bvb achterlaat in Santiago de Cuba , of Holguin ?
Hoi Geert,
Wij zijn afgelopen januari geweest dus de link zal geen juist tarief meer geven. Het zou zomaar kunnen dat voor komende januari het nog niet mogelijk is om te boeken. Het is dan inderdaad hoogseizoen. Afdingen is er niet bij nee. Especial kostte 1.20 CUC per liter, Regular ik dacht tussen de 0.80 en 0.90 CUC. Maar Regular schijnt niet overal even zuiver te zijn dus wordt Especial aangeraden. Taxi van de luchthaven naar het centrum is idd rond de 20 CUC. Ik heb geen lekke band hoeven herstellen dus dat weet ik eigenlijk niet. Het verschilt per verhuurmaatschappij sterk welke tarieven ze hanteren voor een drop of in een andere stad. Ik zou het even navragen als ik jou was. Wij hebben de auto opgehaald en ingeleverd in Havana in Vedado aan het strand. Geen extra kosten gehad.
In januari is het inderdaad midden in het hoogseizoen. Als je in die periode een auto wilt huren, zou ik de aankomende maanden gewoon af en toe kijken vanaf wanneer het mogelijk is. Zo zorg je dat je er snel bij bent. Ik zie dat je bij Transtur inderdaad ook nog niet voor volgend jaar kan boeken.
Wat Coba zegt over de brandstof is wel belangrijk om te weten. Bij veel verhuurmaatschappijen staat zelfs in de overeenkomst dat je alleen Especial mág tanken en dat schade als gevolg van de verkeerde brandstof niet verzekerd is.
V.w.b. het terugbrengen van je huurauto op een andere plek dan waar je hem hebt opgehaald: Dit kan bij vrijwel alle verhuurders. De ene verhuurder rekent hier wat extra’s voor, de ander niet. Deze extra kosten zitten al in de prijs die je online ziet als je de pick-up locatie en terugbreng locatie hebt opgegeven.
Een lekke band laten vervangen hoeft niet duur te zijn. Je krijgt doorgaans wel een tweedehands band. Wij hebben een keer 3 weken met een lekke band rondgereden en moesten om de 2-3 dagen naar een ponchera. Hier pompten ze de band weer op. Dit was in principe gratis, inclusief alle service en een inkijkje in de werkwijze en handigheid van Cubanen. Wij gaven uiteindelijk altijd wel wat, waardoor we in 3 weken meer kwijt waren aan poncheras dan aan een nieuwe (tweedehandse) band. Maar wel leuk en interessant. Krijg je te maken met een lekke band en wil je deze laten vervangen? Neem dan wel altijd eerst contact op met de verhuurder.
Wij zijn net terug uit Cuba en hadden via Cubatravelnetwork.com en auto geboekt. Is allemaal perfect geregeld.
De benzine (Especial of 94octane) is nog steeds 1.20CUC.
Ik zou geen regular tanken, lijkt me niet echt geschikt voor de meeste huurauto’s (tenzij je een oude Amerikaan huurt misschien).
En lekke banden hebben we niet gehad.
Het boeken van een auto via Cubatravelnetwork.com lijkt me heel makkelijk, te makkelijk zelfs. Ik zie ook niet meteen iets over de insurance, of bijkomende kosten. Enkel de prijs van de wagen, die je dus meteen kunt boeken en betalen.
Kun je me vertellen of de verzekering incl., zijn er nog bijkomende kosten bij aankomst. Of is de prijs die je online betaald ook echt de eindprijs, zonder addertjes onder het gras?
Bijkomende kosten (ter plaatse te betalen) is de afkoop eigen risico (staat ook bij de auto’s vermeld als je wilt reserveren) en is CUC10 per dag.
Een borg (CUC200) mag je cash betalen maar wordt ook op je creditcard geblokkeerd en na inleveren weer keurig gedeblokkeerd.
Je krijgt een keurige auto (wij hadden een Geely CK met 24000km op de teller).
als ik nu op Cubatravelnetwork.com mijn datums dec/jan invul , krijg ik volgende melding “We’re sorry! There are no available rental cars meeting your search criteria. If possible, please adjust your search and try again. Gracias!” … betekent dit dat ik al te laat ben ??? of gewoon te vroeg en nog moet afwachten …?
Die melding heb ik ook heel vaak op hun website gehad. Daarom heb ik contact gezocht en zij vertelden mij dat ze de huurauto’s die ze hadden alleen wilden verhuren in combinatie met verblijf en ticket. Ze zouden pas op het laatste moment de eventueel overgebleven auto’s weer in de verkoop gooien, maar in eerste instantie willen ze een totaal pakket verkopen. (December en januari zijn echt hele drukke maanden in Cuba)
Vandaar dat wij ook op zoek moesten naar een alternatief.
hopelijk is dat de ware reden …heb ondertussen zelf wat met diverse datums gesimuleerd en op die manier zie ik dat ik momenteel voldoende info-prijzen krijg tot eind oktober / voor november krijg ik een zeer beperkte keuze / en voor december helemaal niets … Heb jijzelf weet van verschil in service/betrouwbaarheid/… tussen de diverse verhuurmaatschappijen die je hier te zien krijgt ? Ik weet ondertussen dat Rex sowieso de duurste is ! maar is onderscheid tussen Havanautos,cubacar,viarentacar ? met welke company werkten jullie ? Ik zie dat die GEELY CK voor ons ook de interessantste (goeikoopste) zou zijn … Is er eigenlijk verschil in" grootte" tussen die Geely en Emgrand EC718 of Peugeot301 ? Wat bagageruimte betreft zie ik telkens maar 2 valiezen vermeld staan met 4 deuren …terwijl ik hoop dat er toch telkens een koffer achteraan is waar 4 reiszakken (we reizen met 4 pers en nemen geen valiezen mee)in terecht kunnen ? ook veronderstel ik dat de “V” bij de sneeuwkristallen betekent dat er AIRCO in zit !?
ook nog een vraagje naar verbruik toe … weet dat dit sterk persoons-gebonden is, want afh van rij-stijl ,hellingen, zwaarte van de voet …herinner je nog hoe veel die Geely slikte per 100km ?
Hoi Geert,
Het duurde even maar wel antwoord Volgens mij is die Emigrand een stuk groter dan de CK. Die CK is een gewone middenklasser en zakken zouden er net in moeten gaan denk ik. Airco zat er wel in. Verbruik heb ik niet bijgehouden. Af en toe getankt maar volgens mij niet heel zuinig (ook net een gewone auto dus, ik schat 7 liters per 100km). Wij hadden de auto bij VIA en alles ging heel soepel. Volgens mij bepaalt het type auto de verhuurder.
Wij gaan in december naar Cuba en hebben een auto geboekt bij Rex.
Dit kon op de bovenvermelde sites nog niet, maar op de site van Rex zelf wel.
Dat is rex.cu en daar is de boeking keurig gegaan.
Succes.
Beste
Wij willen in Juni richting Cuba een reis maken van het westen naar het oost.
Weten nog niet of we daar vragen voor vervoer tot oosten of zelf moeten huren.
vraag is dus kan je in Cuba ook net als andere plekken in de wereld een auto huren op ieder
plek of is het hier in Cuba altijd reserveren gewenst.
we willen in Havana starten en in Santiago de Cuba inleveren en terug vliegen naar Havana.
en waar moeten we vooral op letten tijdens het huren.
veel verhalen op het internet met veel goede als negatieve opmerkingen.
Het betreft huren van de auto en dat de Politie op de wacht is op toeristen wegens hardt rijden en niet stoppen ???
Is er goede verbinding met de GPS in het land.
ik heb zelf Sygic als straten gids en heb zelfs er in gekeken en hij doet het goed hier maar in cuba ??
advies is een extra wegenkaart meenemen overbodig.
ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij hieraan kan helpen
Je vragen duiden op weinig benul van Cuba op dit moment. Je gaat naar een communistisch land en daar komen ook al die negatieve reacties op internet vandaan. Mensen die zonder benul een ander systeem in duiken en denken dat Cuba op Curaçao lijkt omdat het allebei eilanden zijn die met een C beginnen lopen tegen onverwachte problemen aan.
Volgens mij kun je nu aano 2017 (feb) ook daar wel gewoon met euro’'s betalen.
Dat gewissel gaat tot de verleden tijd behoren. Althans wat euro’s betreft.