Nee, die bedoel ik niet; dat zijn de 5th wheels en die kunnen waanzinnig groot zijn (ik geloof tot 40 ft iod). Ik bedoel de camperunit die op de laadbak van een truck wordt gezet. Die dingen worden een ‘Bigfoot’ genoemd.
Beste alles van waarde is weerlooos,
Door jullie discussie over reizen per camper of met auto en motels, denk ik dat wij inderdaad het beste met een camper op stap kunnen gaan.
Wij hebben als doel de natuur te ervaren en zijn niet geinteresseerd in steden.
Wel hadden we nog de vraag of camperen met een tent goed mogelijk is.
We vragen ons af of het wel veilig is, regen ,beren, etc.
Reizen met een auto plus camperen is wel veel goedkoper.
we gaan voor de eerste keer en weten niet goed wat het beste is.
bbij voorbaat mijn dank voor een reactie jullie zijds,
Vr. groet
Mia
Hallo Mia,
Camperen in Canada gaat prima. De campings, zeker de NP en PP campgrounds zijn doorgaans ware juweeltjes en gelegen in National Parks of Provincial Parks. (Park is overigens niet het equivalent aan het Nederlandse soort park. Doorgaans is het een fraai tot heel fraai natuurreservaat). De fees zijn over het algemeen erg laag ($ 10 - $ 17,50 per nacht) en de voorzieningen beperken zich doorgaans tot een toilet (ook afhankelijk van de provincie waar je campeert. Die van NW Territories bijvoorbeeld zijn uitermate luxe evenals die in Faro (Yukon); gratis warme douches, wasmachines, en water en elektra voor elke plek).
Afhankelijk van de streek is a- het soort weer en b- de kans op opdringerig wildife ook verschillend. Ten aanzien van beren kan ik je overigens wel geruststellen: als het goed is weet elke campgroundbeheerder of er beren in de buurt van zijn campground rondzwerven. Als dat het geval is zul je er doorgaans niet met een tent mogen overnachten totdat de beer gevangen en gerealloceerd is. Daarnaast gelden er wat ‘spelregels’ voor het camperen met een tent (voedsel ed in de berenkluis opbergen, houd je plek schoon van afval en laat geen afwas staan). Let daarnaast op of er speciale lokale regels gelden. Als je je daaraan houdt is er geen vuiltje aan de lucht.
Met betrekking tot regen kan ik alleen maar zeggen dat dat niet anders is als in Europa: als het regent wordt je nat . Mijn ervaring is, hoe noordelijke hoe droger maar daar kan het 's nachts dan ook nog steeds frisjes zijn in juni. Hoe dan ook, het is wel aan te raden om rekening met wat regen te houden waar je ook bent.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Mocht je meer specifieke info willen over NW-Canada dan hoor ik het wel. Voor Oost-Canada kan ik je aanraden om met Jurjenb of Jasper Kloosterman contact op te nemen aangezien zij daar bekend zijn.
groetjes,
Rob
Wij kiezen voor de auto; hebben vorig jaar met de camper gereisd; maar auto bevalt beter. Je hebt meer contact met de locals en is een stuk goedkoper en flexibeler. Je kunt beide reisverhalen lezen op www.janenmar.webs.com en www.marenjanwebs.com . Voor diegenen die dit jaar nog naar Canada gaan heb ik nog een bonuskaart van de Safeway ( is één van de grootste stores) en krijg je kortingen. Diegene die het eerst komt; het eerst maalt. Anders moet je hem zelf maar aanvragen.
Camper,
- we hoeven de dagen bij familie niet per se binnen te slapen als ze dat niet zouden willen (want bejaard).
- alles bij de hand
- niet telkens tent opzetten
- met een gezin van 4 qua prijs interessant (hadden we wat ruimer in de slappe was gezeten, dan had ik graag in hotels en cabins geslapen en een auto gehuurd)
Heb je het wel eens goed nagerekend?
Wij zijn in 2009 met zijn vieren (2 kinderen 17 en 19 jaar) 3 weken in west Canada geweest met huurauto (7 persoons) en in Motels geslapen. Meestal 1 slaapkamer met 2 king size 2-p bedden en altijd een ruime keuken, badkamer etc. Dat was een stuk goedkoper dan een camper. Well alles meegerekend: huur + verzekeringen (erg duur voor camper), brandstof (dubbel verbruik camper), campinggeld t.o.v. motelkamers (motelkamer duurder), maar dan blijkt een huurauto met motelkamers helemaal niet zo duur en een camper helemaal niet zo goedkoop!
Er zijn natuurlijk goedkope camperaanbiedingen, maar dan ook huurauto-aanbiedingen vergelijken; geen appels met peren.
We vonden het bovendien prettig om met een personenauto overal te kunnen komen en ook in steden te mogen parkeren (mag lang niet altijd met een camper) en in een goede motelkamerkeuken ons eten te koken, 's ochtends gewoon uit een fatsoenlijk bed te stappen zonder rugpijn en het bed te hoeven opmaken, zo via de badkamer aan het ontbijt in een ruime keuken. We stonden inderdaad 's nachts niet in een bos, maar konden 's avonds wel zo de stadjes in. Het is maar wat je leuk vind.
Maar al met al is een camper doorgaans altijd duurder!
Jouw aversie tegen campers is inmiddels wel duidelijk… Jammer dat je het altijd op zo’n suggestieve en insinuerende manier laat blijken
Dat is nu juist een opmerking die ik niet begrijp. Want wat is aan mijn mening hierboven suggestief en insinuerend?
Het is een feit dat een camper niet zo goedkoop is dat dat vele mensen op de een of andere manier denken. Kwestie van alles goed meerekenen. Mijn reactie is dan ook niet meer dan een advies aan Ms. Janet om dat te doen omdat ze zelf aangeeft liever met huurauto/motels dan met een camper te reizen! En dat begrijp ik.
Jou wijze van reactie vind ik dan ook heel vervelend en als je niets beter weet, reageer dan beter niet. Het voegt zo weinig toe.
I rest my case…
Ik begrijp dat je het antwoord op mijn vraag schuldig moet blijven…
Maar ben wel blij dat je mijn advies opvolgt.
Perhaps my Dutch language is getting a bit rusty so let’s put it in another way:
You assume and imply a lot and all of a sudden your assumptions are stated as facts. A bit narrow minded to say the least.
Furthermore, the topic is about a persons favorite way (of course money is an aspect but it’s not he only thing) of traveling through Canada. It’s not about what you never would do when it comes to traveling. I guess what I find so annoying is that you put another opinion down in order to try make a point. There’s no right or wrong when it comes to likes/dislikes.
And yes, you can have the last word
Jammer vind ik het dat jullie als kemphanen tegenover elkaar staan Rob en Gejo! Hierdoor wordt het onderwerp niet op de juiste wijze benaderd! Ben het wel eens met Gejo dat het qua kosten duurder is om met de camper te reizen ipv met een auto; motels of B&B als overnachtingen te nemen. Wij hebben beide gedaan en kan dus dit bevestigen. Wij hebben alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen qua reizen en ook wij hadden meer kontakt met de locals toen we met de auto gingen als met de camper. Maar zoals ik al zeg; beide vormen van reizen kent zijn voors en tegens en het is voor een ieder persoonlijk hoe ze dit ervaren. Voor diegenen die onze ervaringen in deze willen nalezen; adviseer ik om ons logboek te lezen: http://www.janenmar.webs.com/
Ik heb eerder een berekening van een kosten vergelijking tussen camper en auto/motels op dit forum gezet waar ik, denk ik, alle kosten heb meegerekend en gerekend heb met werkelijke huur- verzekerings- en verbruikscijfers van bekende verhuurbedrijven, brandstofprijzen van het land, gangbare motelkamer- en campingprijzen. Ik zou graag willen dat iemand DAAR gaten in zou schieten en laat weten wat ik daar fout doe, want daar kan ik en ook anderen ets mee. Maar tot nu toe is dat nooit gebeurd. Klopt de berekening dan toch en kunnen we dat als feit aannemen?
Daarnaast vertel ik mijn mening. Dat mag. Toch? Maar dan zijn er fanaten die, als door een wesp gestoken, met onheuse argumenten als “suggestief” en “insinuerend” (wat was dan suggestief en insinuerend? Daar krijg ik geen antwoord op) reageren als mijn mening niet strookt met die van hun. Waarom eigenlijk?
Dit is een forum waar meningen verkondigd worden. Ook ik mag mijn mening geven. Evenals Ms Janet die ook liever met huurauto/motel gaat dan met een camper, maar denkt dat het duurder is. Zolang we niet in Rusland wonen of in het land van Kim Jong-un, mogen wij toch ook voor onze mening uitkomen en de discussie stellen of een huurauto/motel wel duurder is?. En ik wens gewoon niet respectloos op mijn mening te worden aangevallen met onzin argumenten.
Dit gezegd hebbende,
Er staat me nog wel iets bij van zo’n berekening. Ook toen klopte die al niet. Het gaat ook niet zo zeer om het berekenen(2+2=4, nietwaar?), maar meer om de gegevens die je hanteert. Camperhuur en autohuur één op één vergelijken kan eigenlijk helemaal niet. Daarvoor spelen te veel factoren een rol zoals, seizoen, aantal personen, type camper, wel of geen campgrounds, etc.
Als voorbeeld heb ik voor me liggen de rekening van mijn camper-reis 2010(28.09-30.10):
Toronto - Vancouver,vlucht(KLM), camperhuur, incl verzekeringen, 6000km.,prep fee. personal kit. transfers, local tax.
Totaal € 1190.
Het is onmogelijk om voor dit bedrag een vergelijkbare auto/motel/hotel/B&B-reis te maken.
In voor-en naseizoen zijn, door toename van het aantal camper-specials, camper-reizen altijd, zonder uitzondering goedkoper.
Veel verhuurders hanteren bij vroege boeking zg. flex-tarieven, die een behoorlijke besparing opleveren.
Maar ook als je met kinderen reist en dus bent gebonden aan het hoogseizoen zijn er zeer voordelige camper-reizen te boeken, terwijl je in die periode juist voor hotels de hoogste prijs betaalt.
Zo is er nu een relatief nieuwe verhuurder als Four Seasons, die de oudere units van Fraserway verhuurt voor aanzienlijk lagere tarieven. Buiten de Nationale Parken kun je met de camper overal in Canada gratis overnachten. Tijdens bovenstaande reis in 2010 heb ik in totaal drie keer op een campground overnacht. Ook zijn er steeds meer campers te huur, die op diesel rijden, hetgeen door het zuiniger verbruik (1:81à10 ipv 1:4à5) direct 50% scheelt in de brandstofkosten.
In other words: “There are more ways than one to skin a cat”.
Zoals eerder gezegd, het onderwerp gaat over je favoriete manier om door Canada te reizen; niet de goedkoopste of de manier die je nooit zou kiezen omdat…
en inderdaad Luongo, dat is precies de fijne nuance die ik bedoel
Heel jammer, Luongo, dat je toen niet op de berekening reageerde. In de berekening had ik overigens alle bronnen waar de gegevens en prijzen vandaan kwamen, ook vermeldt. Dat ben ik wel gewend bij onderzoeken. En ook met de andere zaken die je nu noemt zoals natuurlijk hetzelfde seizoen, Nogmaals jammer dat je me toen niet hebt gewezen op onjuistheden (als die er al in stonden) want dat had ik zeer kunnen waarderen. Maar niet nu achteraf een beetje in de lucht staan te meppen over waarvan je nog wel iets van bij staat, is niet erg wetenschappelijk. Als je me op mijn berekening aanvalt, kom dan wel met concrete correcties.
Natuurlijk zijn er situaties waarbij een camper wellicht makkelijker is. Ik stel me voor met hele kleine kinderen bijv. Maar Ms Janet bewijst dat er ook mensen zijn die liever huurauto/motels gebruiken “(hadden we wat ruimer in de slappe was gezeten, dan had ik graag in hotels en cabins geslapen en een auto gehuurd)”, maar denken dat huurauto/motels met 4 personen duurder is en DAAROM een camper nemen. Dat is de reden dat ik mijn punt naar voren heb gehaald dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Daarom mijn advies:“Heb je het wel eens goed nagerekend?”
Maar ik misgun niemand zijn plezier en als je een camper geweldig vind, dan moet je die zeker nemen. Als je het je kunt veroorloven, maar niet omdat die goedkoper is. Dat is mijn betoog. Dat alles zijn voor- en nadelen heeft, klopt ook. Dat is voor iedereen anders. Daarom de vraag wat je het liefste doet. Daarin zijn de kosten niet altijd belangrijk. Neem van mij aan dat huurauto en overnachten in een tent nog goedkoper is. Dat is weliswaar niet mijn favoriete manier van reizen, maar anderen vinden dat geweldig. Prima toch? En liften en tent staat er niet eens bij!
Hoi Gejo,
Excuus voor de late reactie. Bedankt voor jouw berichtje!
Ik begrijp uit jouw bericht idd - dat als je alles optelt - het beter kan uitkomen met de auto. Nu heb je niet het gehele plaatje gekregen van onze afweging: wij staan ook halve tijd bij (bejaarde) familie op de inrit. We komen meteen met een heel gezin en erg actieve kinderen, we willen hun niet opzadelen met alle drukte. Als je met een auto aankomt, voelen ze zich toch eerder verplicht tot binnen uitnodigen.
Het is de eerste keer dat we op pad gaan met een camper. Ben nieuwsgierig naar de Canadese experience! Dus ik ben erg benieuwd wat we ervan gaan vinden…
Beste Luongo,
Dat vroeg-boeken levert idd veel op - ook al ga je in de zomervakantie: wij zijn al in aug. 2012 gaan uitzoeken en hebben gewacht tot begin okt 2012 met boeken: kleine korting op de vlucht en best mooie korting op de camper.
Kennissen van ons hebben een gelijkwaardige vakantie geboekt, met 5p i.p.v. 4p, en zij waren 2800 euro meer kwijt. Wij vertrekken wel zowat op het moment dat de kids uit school komen gelopen (Zuid-Nederland heeft vroeg vakantie)
Voordeel camper m.b.t. kids
Wij gaan 24 dagen - waarvan 22 met camper. het lijkt me voor kids onder 12 jr. prettig als ze de camper als hun woonruimte kunnen ervaren.
Persoonlijk denk ik dat het vertrouwder voelt om steeds hetzelfde ‘eigen’ bed te hebben en je speelgoed op een vaste plek te vinden. Vaak verkassen geeft mogelijk meer onrust/verwarring en het risico dat een bepaalde knuffel ergens kwijtraakt.
Op campsites hoop ik veel kids aan te treffen, waarmee gespeeld kan worden (plekken zoeken we wel deels daarop uit). Hopen we
Wens Ms Janet heel veel plezier met de vakantie en met kids zou ik ook zeker ervoor kiezen om met een camper te gaan. Wij hebben inmiddels ook al weer een camper besteld en onze vliegreis is geboekt via Schipholtickets. De camper hebben wij rechtstreeks geboekt bij Clippership in Anchorage. Toch fijn als je al deze dingen al op kunt zoeken in de Mile Post. Scheelt ons heel wat geld!