Hoe reis jij door Australië?

Hoe reis jij door Australië? Met een reisorganisatie of zoek je alles zelf uit? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Alles zelf uitzoeken. Mogelijkheden genoeg (internet, o.a dit forum) om informatie te krijgen. Geeft ook veel voorpret en je komt beslagen in het land aan. Daarnaast heb je de vrijheid om elke ochgend zelf te bepalen wat je gaat doen en heb je geen verplichtingen om op een bepaalde tijd in een bus te moeten stappen naar een geplande volgende plaats.

Daarnmaast vind ik het zelf reizen veel leuker dan altijd met dezelfde groep in een bus te moeten zitten. Voel me ook nog veel te jong (56) om met een volledig georganiseerde groepsreis een land te bezoeken.

Ga in landen als Australie, Nieuw Zeeland, Canada, etc. het liefste met een huurauto en dan dagelijks in gezellige motelltjes overnachten. Of reis in bepaalde landen als Japan met het OV.

Beetje shoppen op internet voor een goedkoop ticket…

Dan beetje zoeken naar een betaalbare en goede camper…

Routekaart erbij en puzzelen maar…!!

Lekker alles zelf uitzoeken is al de grootste voorpret toch?

En eigenlijk is het nog het allermooist om alleen maar een ticket te boeken en verder helemaal niets! Maar dan ben je wel wat meer tijd kwijt om ter plaats ealles uit te zoeken.

Dat is nu juist het grote nadeel van een camper; ze zijn duur. Doorgaans veel duurder dan een huurauto met motelletjes…

Of een huurauto met een tentje :wink:

Nou Gejo, is dat wel zo? ik heb geen cijfes of rekensom paraat maar de paar motels die ik ooit heb bezocht in Australie vond ik behoorlijk aan de prijs. Maar wellicht heb ik net dure getroffen? wat ben jij gemiddeld zo kwijt dan?

@ Tim-V: Tentje is zeker een goedkopere manier van reizen, maar dan moet je wel je kampeeruitrusting en tent meenemen vanuit Nederland, en 20kg is al zo weinig. Maar zeker ook wel een mooie manier om te reizen. Ik ben echter gewoon een enorme camperfan, ik ben nogal goed in het kiezen van dure hobby´s…

Het verbaast me altijd wel een beetje dat de meeste mensen denken dat een camper een (relatief) goedkope manier van reizen is, maar als je alles berekend is dat eigenlijk nooit zo. Integendeel. Eigenlijk kun je de berekening wel voor bijna elk land maken. Wel alles meerekenen in een vergelijk.

Bij de huur van een camper of een auto komen de kosten voor het afkoop van het eigen risico dat bij campers veel duurder is als bij een huurauto. Dan is het brandstofverbruik van een camper tot wel 2 x zoveel als een huurauto. En dan komen de campingkosten erbij ten opzichte van de motelkamerprijzen. Dat heb je weliswaar niet als je primitief overnacht in de vrije natuur, maak dat is t.o.v. een motel het vergelijken van appels en peren. Maak dan het vergelijk met een huurauto met tentje.

In het midden laat ik dan de kosten voor extra km’s en voor het openbaar vervoer waar je met een camper gebruik van moet maken. Als je op een camping veelal buiten de bewoonde wereld staat geinstalleed en je wilt ‘s avonds even gezellig een barretje in of een goed restaurant, dan kun je moeilijk met je camper voor de deur gaan staan en ga je dus met het OV. Dat is ook de redden dat bij een bijeenkomst van camperhuurders zij exact weten of ere en goed OV is bij de betreffende camping. Bovendien mag je vaak niet eens een camper in de stad parkeren.

Australie is al weer een poos geleden, maar vorig jaar was ik nog in Nieuw Zeeland. Ik betaalde voor de motelletjes onderweg gemiddeld NZ$ 110,- per nacht per kamer voor 2 personen. De kamer had dan altijd een groot 2-persoons bed (“Queen”), een ruime keuken (altijd ruimer dan in een nog zo grote camper), een badkamer toch opvallend veel keer met een jacuzzi bad en ook soms met een simpele douche maar altijd ruim. Dan altijd een terras of balkonnetje.

Ik weet niet of het in Australie veel anders is qua prijzen, maar ik verwacht het niet.

De kosten van staangeld op campings weet je zelf wellicht wel en dan kun je de berekening maken.

Ik bedoel overigens niet dat je niet met een camper moet gaan. Als je bijzondere omstandigheden hebt (reizen met een baby, kleine kinderen misschien), of het gewoon je hobby is dan kun je het ervoor over hebben, maar het is niet bepaald goedkoop.

Wij reizen altijd met een huurauto en zoek onderweg motelletjes op. Die zijn er doorgaans meer dan genoeg en op gezellige locaties in of buiten het centrum van de stadjes, of buiten de bewoonde wereld, net wat je wilt.

Ik bedoel ook zeker niet dat met een camper reizen goedkoper is hoor, ik weet uit ervaring dat camper huren een dure grap is, zeker als je in bijvoorbeeld Australie ook nog een 4WD camper wilt.

Ik was echter wel verbaasd dat je aangaf dat motels goedkoper zijn. Mijn (geringe)ervaring daarmee is dat ze vrij duur zijn. En met NZ& 110,- per nacht voor een motel tegen NZ$ 25,- a 30,- voor een camping kun je aardig wat camperhuur betalen denk ik.

OV kosten zijn we nooit kwijt. We doen onderweg al boodschappen en huren niet zo’n grote camper dat we stadjes niet inmogen. En 's avonds een barretje of restaurant doen we lekker met de benenwagen.

Ik denk dus eigenlijk dat het over een hele reis genomen elkaar niet veel maakt. Maar misschien heb je wel gelijk wat betreft brandstof en afkoopkosten.

Je hebt me in elk geval wel aan het denken. Hoewel ik campers geweldig vind is het de moeite om er een volgende reis eens een rekensommetje op los te laten denk ik.

1 like

Dat meen je niet! Verkopen ze in Australie geen tenten?? :wink:
Geintje…

Ik ben van plan om een 15e hands auto te gaan kopen in Australie… Als ik zo’n auto overkoop van backpackers dan zit er meestal al een tent bij en campinggear… dus dat komt wel goed

Nee, geen tent te krijgen! :smiley:

Haha, nee ik reken van mijzelf uit, ik gebruik en goede en ruime tent in Europa, en dan zou het zonde zijn er eentje in Australie te kopen. Die moet je dan of alsnog mee naar huis nemen of achterlaten. In het laatste geval kies je dan voor een goedkopere tent en daar kun je zomaar behoorlijk spijt van krijgen.

Maar doorverkopen is natuurlijk wel een goed idee. Zoals jij het van plan bent is het allemaal wel opgelost!

Maar campers, huurauto’s, busreizen, koopauto’s. Allemaal leuk en aardig, maar allemaal erg standaard. Zijn er nog interessante andere wijzen van rondreizen?

Ik zie één persoon die in de pol heeft aangegeven “Anders” te reizen

Vertel…!!

Ik heb het eens nagerekend op het NZ forum voor een budgetreis met een eenvoudige goedkoopste “camper” van Escape. Handgeschakeld. (links rijden dus stuur rechts). De goedkoopste bijv. voor 3 weken van 2 januari 2011 t/m 23 januari 2011. Je hebt dan niet veel meer dan een soort VW bus met een matras in de laadruimte. Overnachten met de camperbus op campings. Daartegenover dan een huurauto met overnachting in Hostels.

Ophalen in Christchurch, inleveren in Auckland. Die kost dan:
Huur NZ$ 92,-- per dag x 21 dagen = NZ$ 1932,-
Dan heb je wel nog een eigen risico (ongeval, diefstal) van NZ$ 2500,-! Dus die koop ja af. Kost NZ$ 23,- per dag (als de chauffeuses ouder zijn dan 25 jaar, anders duurder) x 21 dagen is NZ$ 483,-.
Benzine, stel gemiddeld 200 km per dag, verbruik met zo’n benzinebusje 1:8 = 25 liter x NZ$ 1,72 per liter = NZ$ 43,- per dag x 21 dagen = NZ$ 903,-
Het camperbusje kost dan totaal NZ$ 3318,-
Reken met de kamper voor campingkosten op gemiddeld NZ$ 12,50 pppn = NZ$ 25,–per nacht x 20 nachten = NZ$ 500,-
Totaal camper + overnachtingen = NZ$ 3818,-

Nu een huurauto. Neem niet de kleinste zoals de Nissan Sunny voor NZ$ 39,- per dag maar bijv. een Nissan Wingroad stationwagen met automaat van Apex (prima ervaringen mee).

Die kost dan:
Huur $46,- per dag x 21 dagen = NZ$ 966,-.
Je hebt dan NZ$ 1500,- eigen risico. Kop die af voor NZ$ 12,- per dag x 21 dagen = NZ$ 252,-
Benzine, stel gemiddeld weer 200 km per dag, verbruik met een huurauto 1:12 = 16,6 liter x NZ$ 1,72 per liter = NZ$ 29,- per dag x 21 dagen = NZ$ 602,-
Totale kosten huurauto is dan NZ$ 1820,-.
Het overnachten in hostel kostten NZ$ 15,- pppn = NZ$ 30,- per nacht met zijn tweetjes x 20 nachten = NZ$ 600,-
Totaal huurauto met hostels = NZ$ 2420,-.

Zo’n NZ$ 1400,- goedkoper voor reizen en overnachtingen! En dan slaap je niet achter in de bus op een matras van 1,4 meter breedte maar elk in een eigen bed!

Deze berekening kun je ook doen met een grotere luxer camper dan dit busje tegenover een vergelijkbare huurauto met luxer motels ipv hostels. Motelprijzen zijn voor deze berekening eenvoudig op te zoeken op Internet (http://www.australianexplorer.com/motel_accommodation_australia.htm) of op Goolge Earth. Als je gemiddeld AUS$ 100,- per kamer per nacht neemt moet je ruim uitkomen. Wij nemen altijd een laptopje mee en kunnen dan onderweg ook even een betaalbaar motel uitzoeken en zelfs even boeken. Dan houdt je de vrijheid t.o.v. alles vooruit boeken. Je bent t.o.v. campings zo’n AUS$ 75,- meer kwijt per nacht, maar dat kun je ruim terugvinden in het verschil van de kosten voor een camper t.o.v. een huurauto.

Jij doet wel heel erg veel moeite om je gelijk te krijgen zeg! :wink:

Maar je maakt nu wel een ´detour´want je had het eerst over Motels en nu ineens over Hostels, en die laatste ben ik al wel een jaar of tien ontgroeid moet ik zeggen (Heeft niks met leeftijd te maken, want bezoekers van Hostels vind je natuurlijk in alle leeftijden, maar ik ben ze gewoon zat…)

Maar dan nog, moet ik wel toegeven dat er een prijsverschil in zit. Misschien bij een volgende reis wel overwegen, al ben ik nu eenmaal een grote Camper-fan. Maar als er bezuinigd moet worden is het zeker een goede tip!

Maar zoals ik al vroeg: Waar blijven de mooie verhalen over bijzondere manieren van rondreizen? Fietsen, wandelen, paard en wagen, kameel, tractor???

Zijn wij echt zo saai hier? :chin:

Ja, je hebt gelijk, wel veel moeite. Maar ach, reizen en uitzoeken is voorpret en hobby. En ik verbaas me er al jaren over dat vrijwel iedereen verwacht dat het reizen met een huurcamper goedkoper is. En laat iemand maar eens narekenen dat het niet zo is.

Een vergelijk was al eens uitgerekend van het reizen op de goedkoopste manier en dat hoefde ik alleen even te kopieren voor dit draadje. Vandaar het vergelijk van de goedkoopste “camper” (een busje met matras om in te overnachten) tegenover een huurauto met goedkoopste overnachtingsplekken (hostels dus). Iedereen kan dan zelf uitmaken wat het beste slaapt, maar het ging dus louter om de kosten.

Nu ik toch weer even bezig ben, dan toch ook even een vergelijk van een camper met Motels voor Australië.

We nemen een Hitop 2 persoons. Niet zoveel meer als het busje met matras, (alhoewel geen toilet, etc.!) van 2 tot en met 23 januari 2010. Te huren bij Britz Australië voor € 91,50 per dag = € 1921,50. Dan heb je een eigen risico van AUD 7500 (ongeveer € 5000,-) die je afkoopt voor € 43 per dag = € 748.
Benzineverbruik 1 : 8 voor AUD 1,24 per liter voor 200 km per dag = omgerekend € 425,-. Camping voor gemiddeld AUD 27,50 per dag is omgerekend 378,-. Totaal kosten camper + camping: € 3472,50. En dan heb je echt geen luxe camper.

Vergelijk met een huurauto. Neem nu niet de kleinste, bijvoorbeeld een Mitsubishi Lancer. Die kost aan huur € 45,- per dag, dus voor 21 dagen € 945,-. Het eigen risico is AUD 2750,- en de afkoop hiervoor AUD 22,- per dag (€ 14,40), in totaal € 302,40.
Benzinekosten 1:12 voor AUD 1,24 per liter voor gemiddeld 200 km/dag is € 283,-.
Reken voor motels gemiddeld AUD 100,- per dag (€ 65,-) is € 1365,-.
Totale kosten huurauto + motels is dan € 2895,40. Oftewel € 577,- goedkoper.

Je kunt ook anders rekenen. Het budget voor motels met de Mitsubishi is dan € 92,- per nacht oftewel gemiddeld AUD 140,-. Daar heb je dan echt wel een mooie kamer voor met een goed bed, zitje, ruime Keuken, badkamer met toilet en vaak een (bubbel)bad t.o.v. een matras, 2 pits gasstel, een opklaptafeltje en een wasbakje in een busje.

1 like

Oké, Oké, het klopt allemaal. :zon02:
En als het nog eens een probleem word het budget bijeen te schrapen zullen we het zeker overwegen, het verschil is duidelijk! Al heb ik van begin af aan niet beweerd dat met een camper reizen goedkoop is, want het is gewoon duur.
Ik dacht alleen dat een huurauto + motels dat ook waren.

Maar we blijven camper-fans, en daarom moet ik je toch nog even terechtwijzen: Een 2-berth Hitop is, van United of Britz, echt geen vervelende camper hoor. Hij is wat krap maar het bed is ruim zat, de keuken en koelkast voldoen, en in dagsituatie kun je er ruimschoots in zitten. Alleen opbergruimte is wat aan de magere kant.
Vergelijk je hem met een Bushcamper dan is het helemaal een 4 sterrencamper, maar dat zegt meer over de Bushcamper, dat wel. Die laatste is overigens wel een fantastische uitkomst als je én 4X4 wilt rijden, én een camper wilt, want de 4,5L V8 Landcruiser is een geweldige bak, maar om te slapen wel erg krap. (wel knus, dat dan weer wel)

En geen WC is hooguit een voordeel, want ik vind chemische toiletten in een camper eigenlijk best walgelijk.

Maar wel bedankt voor je rekenwerk want ik had het vanuit mezelf denk ik niet overwogen om auto/motels te reizen, en nu is het weldegelijk een optie!

Jammer, dacht ik dat we waren uitgediscusieerd, komt mijn vrouw met een opmerking…

We waren begonnen met kijken hoe je voordelig kunt rondreizen. Als je een huurauto neemt, de goedkoopst mogelijke, en in Hostels slaapt, dan moet je die qua camper vergelijken met het goedkoopste op dat gebied, en dat is zo´n afschuwelijke wickedcamper, want dat is het hostel onder de campers.

Dat denken dus veel mensen. Wij zijn hier de belachelijke prijzen voor hotels en horeca in Nederland gewend waarbij zelf voor een glas water nog een fikse prijs wordt berekend, Heb je dat in het buitenland wel eens meegemaakt?.

We hebben nu door Nieuw-Zeeland, Canada en USA met een huurauto getrokken en motels afgegaan, en de motelprijzen vallen in dergelijke landen heel erg mee. Het verschil weegt eigenlijk altijd ruimschoots op tegen de hoge meerkosten van een camper. In USA is het bovendien de gewoonte om nog op de motelkamers af te dingen ook.

Maar als je een fanatieke camperfan bent en het je kunt het je veroorloven, huur dan natuurlijk gewoon een camper.

Overigens wordt er bij Hostels doorgaans aan jongeren gedacht (en die zijn ook wel de meerderheid), maar je staat er versteld van hoeveel oudere jongeren de gezelligheid van budget hostels opzoeken. Er is immers geen leeftijdsbeperking! Je zit doorgaans tussen tieners en twens die ook met deze oudere jongeren leuk omgaan (zolang je maar geen zeurende oudere jongere bent) en op campings zit je veelal tussen ouderen en gezinnen en die kunnen ook herrie maken. Het is maar net wat je wilt.