mijn man en ik komen over 2 maanden in aussie,
alleen zijn hebben we nog geen idee hoe je het beste en het cheapest natuurlijk kan rond reizen…
we hebben 2 maanden om van Cairns naar Melbourne te komen…
kan iemand ons adviseren? Want zijn de campings ok? wat zijn de kosten ongeveer van de campings en hoe zit het met hotels en andere slaapplekken als we toch met de auto willen gaan rond touren???
please help… thnxx
Hallo,
Ik heb zelf alleen ervaring met een camper huren voor 2 weken de camper kost ons zo’n 700 euro voor 2 weken en de camping zo’n 15 euro per nacht. Motels kosten ongeveer 40 a 50 euro per nacht.
Wij hebben een auto gehuurd voor 1 week en waren 200 euro kwijt. Ik weet wel dat hoe langer je huurt hoe goedkoper het word.
Wij hebben 5 weken een auto gehuurd en verbleven in cabins. In australia heb je heel veel campings met een soort van sta-caravans met slaapkamer, badkamer, keuken en vaak met een veranda o.i.d. (google maar eens op cabin australia, dan krijg je een indruk hoe ze eruit zien)
Wij vonden dit ideaal omdat je zelf kan koken, wat in een motel niet kan en vaak ook nog goedkoper dan een motel. Wij zaten in het hoogseizoen en betaalden tussen de 50 en 125 AUS dollar per nacht, afhankelijk van het gebied. We verbleven een keer in een motel en dat was gelijk de duurste nacht en dan moet je ook nog uit eten…
Uiteraard is een camper ook erg leuk, maar duurder om te huren. Dit compenseer je dan weer met lage kampeerkosten.
Je komt midden in het hoogseizoen. Ik zou niet te lang wachten met het huren van een auto of een camper(van). Wij hebben alleen ervaring met het huren van auto’s. Als je een auto huurt neem er dan een waar alle bagage in de kofferbak kan.
Heey!
Ik ga vanaf april 10 weken stage lopen in Australië. Als ik klaar ben, komt mijn vriend naar mijn verblijfplaats Adelaide toe en willen we met zijn 2en een aantal weken rondtrekken. Het liefst met een camper. Is het ook een idee om er een tweedehands te kopen en aan het eind van de reis weer te verkopen, of is dit niet slim? We hebben niet het geld om veel uit te geven, maar we zijn allebei ook geen backpackers en zien het dus ook niet zitten om met bussen te rijden en te liften en in hostels te slapen.
Iemand tips?
groetjes Pien
In veel motels in Nieuw-Zeeland is wel kookgelegenheid hoor. En ik neem aan dat dit ook in Australië zo is.
Het huren van een auto met het overnachten in een motel is (veel) goedkoper dan het huren van een camper met kampeerkosten. Zeker als je alle verzekeringen en et het hoge benzineverbruik van de camper meerekent (zelfs al is de benzine in Australië goedkoop).
Daarbij rijdt een auto veel relaxter dan een logge camper en overnacht je in motels veelal met keuken maar altijd met (luxe) badkamer, goede bedden etc. En campings zijn ook niet echt goedkoop.
Ik vraag me sowieso wel eens af waarom tobben met een camper als je goedkoper veel luxer kunt gaan. Geen rioleringafvoer aansluiten if toiletten legen, niet op elkaars lip zitten maar een ruime leefruimte, niet elke morgen je bed hoeven opmaken, heerlijk in je “eigen” bad zitten of douchen in een ruime douche, niet al je spullen moeten vastzetten als je even weg wilt maar gewoon in je (huur)auto stappen als je even naar de stad wilt (in plaats van met het openbaar vervoer) etc. Of je moet een echte camping- of overlevingsliefhebber zijn.
Ik vind ook dat je in motels meer contact hebt met mensen uit het land zelf en maar een enkele toerist. De mensen in dergelijke grote landen zijn op reizen ingesteld en overnachten in motels (ook werkmensen) terwijl je op campings doorgaans nagenoeg alleen toeristen tegenkomt. Motels liggen meestal gunstig in of nabij het centrum van de plaatsen zodat je zo de deur uitloopt naar de gezelligheid en de bezienswaardigheden waar de grote campers moeten proberen in de buurt te komen (maar niet mogen parkeren).
Maar vind je het leuker in de pure natuur en met andere campinggasten aan de bar, laat je dan niet weerhouden hoor!
En wil je echt voordelig een camper huren, dan zijn er in Australië en Nieuw-Zeeland verhuurbedrijven die (Volkswagen)bussen verhuren met een matras achterin. Geen luxe maar wel beter dan een tent en goedkoop!
Hehe, way of life Gejo. Er zijn mensen die zweren bij een RV en andere krijg je er met geen stok in. Gelukkig zijn we allemaal verschillend. Het is trouwens niet waar dat de kampeerterreinen voornamelijk door toeristen worden bezocht als je toeristen uit het buitenland bedoelt. Ook voor Ozzies en Kiwi’s is kamperen een populair tijdverdrijf. En in Australia kan je vaak erg goedkoop kamperen op mooie plekken. Vrijwel iedere plaats heeft een camping, zelfs vaak midden in het centrum net als in NZ trouwens. Big4 zal wat duurder zijn maar heeft dan ook meer faciliteiten. Het rijden met een campervan is gemakkelijk.
That said, ik moet er ook niet aan denken om met een RV/CV op stap te gaan en kan bevestigen dat in Australia vele “self contained” hotels te vinden zijn. Zoals gezegd, je zal meestal niet voordeliger uit zijn met het huren van een RV, eerder duurder. Hangt van het soort motels af als je met de auto gaat. Als je lange afstanden gaat rijden is het aan te bevelen om een auto met een cruise-control te huren. Helaas zijn dan vaak de duurderre modellen.
Yeehaw
Wij hebben in NZ en AUS met een camper gereisd en het blijft idd heel persoonlijk maar ik zou niet anders willen! Het is natuurlijk af en toe behelpen maar het geeft ook heel veel vrijheid en campings hoeven echt niet duur te zijn. Wij hebben veel in nationale parken gekampeerd. Wij waren 1500 euro kwijt voor 5 weken dus zo’n 300 pw.
pvhout88: voor een paar weken is het echt niet de moeite om een auto te kopen, je moet immers ook tijd rekenen om hem weer te verkopen!
Begrijp ik goed dat die € 300 per week alleen voor campinggeld is? Dat is € 45 per dag. Voor motels waren wij gemiddeld toch echt minder kwijt…. Daarbij reed onze huurauto 1 op 14.
Het is inderdaad persoonlijk. Way of life. Maar dat van die vrijheid, dat ontgaat me echter. Waarom dat voorbehouden is aan camperlife. Meestal heb je keuze uit één camping per plaats terwijl er veel meer motels zijn. Verder konden we met de personenauto overal komen en parkeren. Misschien geeft een camper een gevoel van vrijheid, dat kan. Maar ook met een personenauto zijn we ook zeer (meer) vrij. Daarmee kom je toch echt gemakkelijker overal.
Ik zie wel in dat een camper soms de voorkeur heeft, bijvoorbeeld met jonge kinderen. Of met meerdere volwassenen. Alhoewel; ik moet er ook weer niet aan denken om met onze beste vrienden een paar weken in zo’n kleine Camperruimte te moeten vertoeven en zou dan denk ik nog altijd voor (dubbele) motelkamers kiezen. Ik ben zuinig op mijn vrienden….
Ik zie wel in dat een camper soms de voorkeur heeft, bijvoorbeeld met jonge kinderen. Of met meerdere volwassenen. Alhoewel; ik moet er ook weer niet aan denken om met onze beste vrienden een paar weken in zo’n kleine Camperruimte te moeten vertoeven en zou dan denk ik nog altijd voor (dubbele) motelkamers kiezen. Ik ben zuinig op mijn vrienden….
Nee, we betaalden 300 euro per week voor de camper. Voor een camping betaalde we per dag gemiddeld 15-20 dollar denk ik. Vooral het feit dat je je camper campeert, vaak in de natuur, en je meteen ‘buiten’ bent geeft mij een gevoel van vrijheid. Wij hebben in USA met de auto getourt en in motels geslapen, dus ik ken het verschil en prefereer toch echt een camper. Maar zoveel mensen, zoveel wensen toch?
En ik zou idd nooooit met vrienden in 1 camper gaan zitten, zou niet goed gaan
Voor € 600,- twee weken een camper huren is inderdaad wel heel erg goedkoop. Dan begint het interessant te worden Maar ik kom steeds op heel andere bedragen.
Bij welke verhuurmaatschappij is dat?
En is dat in het seizoen?
Ik ga er natuurlijk wel van uit dat het bedrag inclusief alle verborgen extra kosten is (behalve brandstof dan) zoals extra km’s, (goede) verzekering, gas, etc. en dat de camper meer is dan de VW bus met matras achterin maar minimal met een keukentje en een toilet. Anders is het appels met peren vergelijken.
Er zijn ook speciale aanbiedingen (buiten het seizoen) om campers (en ook huurauto’s) voor weinig of zelfs “gratis” retour te brengen naar een andere plaats. Maar zelfs dan komen er nog de verborgen kosten bij als verzekering etc. Maar ook daar praten we hier natuurlijk niet over.
[quote=“Gejo01, post:11, topic:62254”]
Voor € 600,- twee weken een camper huren /quote]
Sorry. € 1500,- voor 5 weken dus € 300,- per week.
Ik denk dat Sjaantje met een camper een campervan bedoelt, bv een Hitop, een Spirit 2 Grande of een Voyager, allen met “hoge hoed” (wel iets meer dan een VW bus met matras hoor…). De prijzen voor een RV zullen aanzienlijk hoger liggen dan € 300,-- per week.
Yeehaw
Dan nog kan ik er geen vinden voor die prijs. De goedkoopste Hitop voor 2 personen in basisuitvoering (met niets extra’s dus geen airco, zonder gasvulling, exclusief kampeertafeltje, diesel recovery etc. maar inclusief ongelimiteerd aantal km’s) die ik vond is van Apollo is € 2717,- voor 5 weken en dat is dan met een eigen risico van maar liefst AUS$ 7.500,- (€ 4.619,-).Wil je dat risico afkopen dan komt er AUS$ 38 (€ 23,50) per dag oftewel € 857,-) bij en komt het op € 3.575,- voor 5 weken
Dat zijn toch heel andere prijzen dan € 1.500,-?
Daarom vraag ik me af waar je die “camper” voor die prijs kan huren.
Huur je bij dezelfde Apollo een intermidiate auto, een ruime Toyoto Camry, voor dezelfde periode dan is de “All-in” prijs 1.885,- met AUS$ 7,800,- eigen risico. Afkoop hiervan naar AUS$ 0,- kost € 105,- extra en dan komt het totaal op € 1.990,- voor 5 weken.
Een verschil van € 1585,-. Tel de campingkosten erbij op (gemiddeld € 17,50 per dag dus), en je komt aan € 2.197,- oftewel € 63,- (AUS$ 101,-) per dag om een motelkamer te huren. Die vind je echt wel voor die prijs en je houdt er flink aan over ook.
En dan vergeten we het meerverbruik van de brandstof van de “hoge hoed”.
Huur je eenzelfde personenauto bijv. bij Tiffany, dan ben je voor die 5 weken minder dan € 1.200,- incl. afkoop eigen risico kwijt.
Weer sorry; het eigen risico van de personenauto bij Apollo was geen AUS$ 7.800,- maar AUS$ 2.000 (€ 1.250,-). Maakt echter verder niets uit voor de berekening.
Het hangt sterk van de tijd van het jaar af Gejo. Volgens de prijzenbijlage van Travel Trend voor Apollo en het huren van een Hitop varieren de prijzen tussen € 30,-- en € 75,-- per dag als je de campervan 35-49 dagen huurt. Daar komen idd nog wel kosten bij…
Ik bedoel idd een campervan! Het was een Toyota Hiace bus met ombouwbaar bed/bank, keuken, wastafel en koelkast. We hebben bij camperman gehuurd. Eigen risico was 500 AUSD.
Ziet er inderdaad best leuk uit en Toyota is een betrouwbaar automerk, dus dat zit wel goed en het is (iets) meer dan een bus met matras achterin, maar ik versta onder “camper” toch wel iets anders om een eerlijke vergelijking te maken. Dit kun je beter vergelijken met de veel goedkopers hostels of cabins dan met (luxe) motels.
Vergelijk je de (totale) kosten van goede campers tegenover huurauto en motels, dan zijn Camperreizen aanzienlijk duurder.
Ik kom overigens (op internet) bij deze verhuurder voor de goedkoopste campervan voor 5 weken op AUS$ 2.916, dus € 1.798,- voor 5 weken en dat is dan met de € 500,- eigen risico.
Een goede huurauto (bijv Mitsubishi Lancer, ook Japans betrouwbaar) kost bij een goedkopere verghuurder Thrifty All-in overigens € 1080,-voor de 5 weken met risico van € 0,- dus geen risico. Even shoppen is zeker zinvol.