Auto of Camper?

Wat zouden jullie doen, ongeacht de kosten; camper huren of met een auto en dan in hostels??
Wij willen in januari weg en twijfelen erg wat nu het handigst is…

Ongeacht de kosten, Camper meer keuze vrijheid in stoppen / slapen op mooie plekken in de natuur. En als je het zat bent kun je altijd nog in een hotel/ hostel gaan slapen.

Ja ik persoonlijk zou een auto huren en motels afgaan. Maar dit komt omdat ik een camper gewoon drama vond kwa ruimte en de parken om te staan waren vaak verder van alles af. Dit was een ervaring vanuit Australie. Wij hebben in Nieuw Zeeland alles met auto’s en motels gedaan.

Ik ben van plan in de nabije toekomst naar Nieuw-Zeeland te gaan en ik zou sowieso voor een camper gaan dan. Ik heb het al eens opgezocht: in het laagseizoen zijn ze echt spotgoedkoop en zelfs in het hoogseizoen vallen de prijzen goed mee. Je betaalt er bijvoorbeeld niet meer als je de camper oppikt in Auckland en aflevert in Christchurch.
Enkele verhuurders waar ik goede dingen van gehoord heb en waar ik zelf ook zou huren zijn: Spaceship Rentals en als je het iets groter wil Apollo Campers.

Veel plezier en laat zeker iets weten hoe het geweest is!

1 like

Hoihoi,

Misschien nog een andere afweging:

De keuze voor een camper of auto ligt ook een beetje aan hoe lang je gaat.
In Australie bijvoorbeeld hadden we 2 weken een Apollo 4wd camper (prima bevallen en groot bed!) en 2 weken een auto gehuurd. Dit was in juli/augustus 2009.
Eind november gaan we 6 weken naar NZ en wij willen niet zoveel weken in een klein hokje zitten, zeker als het koud is (in zuiden evt.) ben je aangewezen op de binnenkant van je accommodatie. In Australië vroor het bij Ayer’s Rock als de zon onder ging al, we hebben echt af moeten zien in onze camper! De slaapzakken waren niet echt gericht op de kou…

Afwisseling vinden we bij een lange reis erg belangrijk. We hebben een auto gehuurd via nieuwzeelandonline en gaan motels en hutjes op campings langs en we denken erover om ook nog een tentje te gebruiken (daar kopen en matjes en slaapzak meenemen) om de kosten te drukken en op te zetten bij mooi weer.

Houd er ook nog rekening mee dat een camper meer benzine verbruikt dan een auto… maar meestal wordt aangegeven dat het qua kosten niet veel uitmaakt tussen de twee mogelijkheden.

Het is maar net wat je wilt…

Ik sta voor hetzelfde dilemma maar dan eigenlijk meer tussen camper of auto en tent (en evt. bij kou of slecht weer af en toe een hostel). Ik heb gelezen dat je met een camper niet altijd op de mooie plekken kan staan omdat je perse op een camperplek moet dan. Wat is jullie ervaring?

Zoals eerder gezegd hangt het van verschillende zaken af:

Hoe lang ga je? Kamperen kost meer tijd.

Wanneer ga je? Zelfs in januari hadden wij het soms fris in onze campervan.

Hoe groot is je camper? Met een auto of kleine campervan is het makkelijk manoevreren op de kronkelige wegen.

Wat wil je doen? Met een grote camper is het bvb. bijna onmogelijk om door de Tapu-Coroglen Road of Matukituki Valley te rijden.

In april gingen wij met een huurauto langs hostels.
In de periode november - februari huurden we een kleine campervan (Escape).