Volgend jaar gaan mijn vrouw, ik en onze 2 zonen oa 2 maanden de OOstkust afreizen (van Cairns tot Melbourne) - oktober & nov 2009.
Wat is volgens jullie ervaringen het goedkoopst qua vervoer ??
A/ camper huren = +/- 7.300 euro + campingprijzen + meer verbruik benzine
OF B/ wagen middenklasse = +/- 2.500 € + overnachtingen hostels + vaker uiteten …
Ik denk ook wel dat een camper niet altijd even handig is in de “grotere” steden.
Onze kinderen zijn trouwens 9 en 11 jaar oud.
ik zou absoluut kiezen voor de camper. Wij rijden nu met een camper rond en we horen van iedere australier hier dat de camper de mooiste manier is om rond australie te reizen. De campings zijn goedkoop. gemiddeld betalen we zon 30 dollar voor een nacht. (15 euro) en we tanken elke 400 km voor zon 70 dollar (wij hebben nu een 6 persoons moterhome, met een kleinere van is het veel goedkoper)
We kunnen overal komen. Geen problemen in de grotere steden, en met een kleinere van helemaal niet. Mooi dus!
Ik zou gaan voor een auto met aanhanger dat is een soort tent die je uit een aanhanger klapt.
Dan ben je veel mobieler. Hier een weblog van een familie die nu aan het reizen zijn die ook een auto en een trailer.
Daardoor kun je de trailer naar de camping brengen en dan nog op pad alleen met de auto.
Wij hebben zelf in Tasmanie gereisd voor 2 weken met een camper en vonden het grote nadeel dat als je een camping had en je daar stond je moeilijk weg kon komen. Vaak zitten de campings niet altijd op goeie lokaties, of in de buurt van het centrum van een stad.
Wij hadden een grote camper waar het ook niet zo makkelijk was om even de stad in te rijden hij was zo’n 7 meter lang.
Via www.gumtree.com.au kun je vaak die trailers tweedehands vinden en auto’s zijn ook tweedehands te vinden.
Je zou een onderscheid moeten maken tussen een campervan en een RV (motorhome) Een campervan is te klein voor 4 personen dus zou ik kiezen voor een RV. Een middenklasse auto is veel te klein voor 4 personen met bagage. Ik zou een SUV aanraden. Wij huurden dit jaar een Toyota Kluger met de afmeting van een BMW X5 of een Volvo XC90. Meer dan groot genoeg voor 4 met alle bagage. De prijs die wij betaalden was € 48,-- per dag dus 60 dagen voor €2880,–. Je houdt een eigen risico van AUD 400-500. Verder zijn alle verzekeringen inclusief en geen drop off kosten tussen Cairns en Melbourne. Rijden op unsealed roads is niet toegestaan (met wat uitzonderingen). De keuze tussen een RV en een SUV is moeilijk te maken. Way of life. Mijn geliefde en ik debatteren als 20 jaar over dat probleem. Geliefde zegt RV, ik zeg SUV. Om een idee van de hotelprijzen te geven, wij betaalden dit jaar tussen AUD 100 en 200 per nacht maar dat kan goedkoper. Veel accomodaties are self contained met keuken en bar bqs vind je overal, vrijwel altijd gratis. In iedere plaats is een camping maar langs de toeristische routes staan ze vaak knap vol. Vraag eens aan de kinderen wat ze het leukste vinden…RV of SUV. En uit eten gaan kan heel goedkoop zijn maar wij vinden dat helemaal niet leuk, elke dag uit eten dus voor ons 50/50. Het is misschien prettig te weten dan elke hotelkamer een koelkast(je) heeft.
Yeehaw