Camper of auto? Rondreis Oost Australië

Hallo allemaal, wij willen volgend jaar een rondreis maken langs de Oostkust van Australië en willen hierover graag wat adviezen. Bijv. wat zijn de voordelen en nadelen van reizen met een camper of huur auto. We weten wat kamperen is, we reizen al jaren in Europa met onze caravan, maar reizen met een Camper en Australie is misschien toch anders (?). Kun je makkelijk bij alle bezienswaardigheden komen met een camper? Wat zijn de gemiddelde kosten voor de campings?

En een tweede, niet onbekangrijke vraag is: is het voordeliger om ter plaatse hotels te bespreken en alleen een vliegticket te kopen en autohuur vast te leggen?
Is de levensstandaard hoog in Australië. Bijv. Boodschappen, wanneer je kampeert en het eten buiten de deur.

Om een gericht antwoord op deze vragen te krijgen zet ik onze wensen hieronder.
We willen van Cairns naar Sydney, ca. 4 weken. Incl. de vlucht, een middelgrote camper (een beetje luxe tijdens de vakantie mag toch wel :wink: ?). Reistijd gehele maand november. Hotels of B&B, goede middenklaase 4****

Ik hoop dat jullie ons van adviezen kunnen voorzien. Alvast bedankt, gr. Irene en Wil

Dag Irene,

Ik ben zeker geen expert (want ik moet zelf nog vertrekken :-)) maar wij rekenen gemiddeld 40AUD per nacht voor de campings. Dat lijkt ons de prijs te zijn voor campings met wat faciliteiten aan de toeristische oostkust. Het kan ook zeker goedkoper (bushcamps).

Bij ons is de keuze uiteindelijk op een camper gevallen omdat we dat eens willen beleven (eerste keer met een camper), want qua kosten denken we dat het niet zo ver uit mekaar zal liggen.
Camperhuur in Australië is niet goedkoop (duurder dan USA bijv. - voor een idee van de prijs kan je bijv bij travelhome.nl kijken) maar hotels of B&B in door jou genoemde middenklasse (4 sterren?) zijn naar ons gevoel ook behoorlijk aan de prijs. Je kan ook wel op veel campings een cabin of safari tent huren. Dat is misschien ook een optie maar als je daar wat luxer in gaat (vb. eigen sanitair) kan het ook weer iets duurder worden.
De optie auto huren in combinatie met tentkamperen of goedkopere accommodatie in hostels zal wel zeker goedkoper zijn dan een camper maar ik vermoed dat jullie interesse daar niet naar uit gaat.

Veel plezier alvast bij de voorbereiding!
groetjes, elke