Hey allemaal!
Ik hoop dat jullie mij willen adviseren bij de volgende vraag:
Is het goedkoper om de route Sydney-Cairns (in 12 dagen daartussen) af te gaan leggen met een auto en onderweg te stoppen bij Hostels, of per Camper, en dus te overnachten op campings?
We zijn niet typische kampeerders maar ook geen luxepaardjes, het maakt ons niet zoveel uit, maar ik vond de hostels erg duur op de plekken waar we naartoe willen (byron bay-brisbane-fraser island-airley beach-rockhampton-townsville)…
Een camper huren is natuurlijk weer wat duurder dan een auto, maar nu vroeg ik me af of de campings dan echt goedkoper zijn en in overvloede aanwezig op bovenstaande plekken…
Wat zouden jullie doen???
Alvast bedankt!
p.s. we gaan van 16 januari-28 januari de route afleggen
Nu hoorde ik van iemand dat de benzine voor campers voor enorme kosten extra zorgen… waardoor slapen in hostels weer een voordeel zouden zijn… Kan iemand dat bevestigen? Pfff… keuzes keuzes keuzes:-)
Goedkoopst is, volgens mij: (kleine) gewone auto met tent. Gewone auto is goedkoper in huur en verbruik.
Maar mogelijk is een tent geen optie voor jullie?
Ik denk dat een camper dan goedkoper is, zeker als je af en toe goedkoop kampeert. Hostels zijn best prijzig, zeker als je twin- of double-rooms boekt. Dorms zijn alweer een stukje goedkoper, maar prijzig blijft het. Verder ligt het erg aan de campings. Hoe luxer de camping, hoe duurder, natuurlijk. Prijzen kunnen soms best oplopen (20-25 dollar), maar nog steeds niet zo prijzig als een hostel.
Voordeel van een camper is dat je soms gratis kunt kamperen op parkeerplaatsen waar je mag overnachten (dit mag niet overal!). Daarnaast kun je zeer goedkoop kamperen in Nationale Parken (soms maar 5 dollar, soms zelfs gratis).
Maar ik zie nu ook dat jullie in januari reizen. Dan is het zeker in het noorden geen pretje om te kamperen. Je zit dan midden in het regenseizoen. Hebben jullie daar bij stil gestaan?!
Hai Francine, bedankt voor je reactie!
Wat het kamperen met een tentje betreft: dat zie ik qua dieren in Australië niet zo zitten… Ben best avontuurlijk maar toch weer niet genoeg voor die spanning:-)
Dus vandaar de keuze tussen een camper (die voelt dan toch net iets prettiger qua (on-)gediertje dan een tent) en hostels.
Wat je regenseizoen-punt betreft, tsja, qua route kunnen we niet anders dan in die periode op die plek, dus we zullen er doorheen gaan:-) Is het heel extreem? Veel regen, lange buien? Ik heb geen idee hoe het daar is dan, behalve warm en vochtig:-)
Regenseizoen. Zie http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_031011.shtml voor de gemiddelden. Als je bedenkt dat in Nederland JAARLIJKS zo’n 750-850 mm valt en in Cairns de helft daarvan in een MAAND valt…ja, dat is natuurlijk wel regenachtig! En dan met enorme temperaturen, dus zeer klam.
Dus echt niet de beste periode.
Als ik jou was, zou ik kiezen voor het zuiden. Of het zuidwesten, ook erg mooi. Echt waar, dat is dan echt prettiger! Zeker ook vanwege het ongedierte waar je het over hebt. In het regenseizoen zijn er heel wat meer insecten actief. Sorry, ik wil je niet helemaal afschrikken, maar januari is echt niet een prettige maand voor het noorden!