Ben inderdaad een liefhebber van het reizen met een RV, in ieder geval in Noord-Amerika, aangezien dat werelddeel er bij uitstek geschikt voor is (brede wegen en campgrounds die er geschikt voor zijn). Dit in tegenstelling tot Europa (al komt het hier ook steeds meer).
Ik heb onze RV aldoor bij Canadream ( http://www.canadream.com/ ) geboekt maar wel ruim van te voren om te profiteren van vroegboek- en andere kortingen. Kostte ons de laatste vakantie ca CAN$ 125 a 150 per dag, incl alle toeters en bellen (oa extra verzekeringen, onbeperkt aantal kilometers, 2e chauffeur, dekking USA etc). De RV die wij beide vakanties hebben geboekt was de MH-A (RV Rental Canada | Choose the RV that's right for you | CanaDream); de grootste die ze hebben (en groot is een betrekkelijk begrip in Canada). We zijn weliswaar maar met zān drieĆ«n, maar wat extra leef- en slaapruimte is toch best wel prettig, zeker als je 6 weken gaat. Mijn advies is dan ook, huur eerder aan de grote kant dan krap an.
Ik begrijp dat jullie je pasgeboren spruit meenemen. Lijkt mij een kwestie van de Maxi-Cosy op de achterbank in de gordels zetten en rijden maar (en eventueel kun je er zelf naast gaan zitten. Doordat je hoog zit kun je dan ook nog voldoende van de omgeving zien). Juist een RV lijkt mij bijzonder geschikt voor het reizen met -al dan niet kleine- kinderen. Flesje of hapje kan ten alle tijde klaargemaakt worden en voor het bewaren daarvan heb je je koelkast. Onderweg verschonen ook geen probleem want ruimte zat (en gemakkelijk als het een keer regent).
Ik zag dat jullie in Oost-Canada willen gaan rondtrekken. Ik ben daar niet bekend maar ik begrijp dat je al geĆÆnformeerd bent over die regio door Jurjen. Mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik het wel.
Auto & tent! Met een tentje kan je op de meeste plekken wel kamperen, terwijl het met een RV af en toe wat tegenvalt, als je echt midden in de natuur wil staan. Daarnaast heeft kamperen ook gewoon mijn voorkeur omdat het er voor mijn gevoel bij hoort (afhankelijk van het seizoen dan).
De 2 x dat ik in de zomer in BC/Alberta ben geweest hebben we het grootste gedeelte van de tijd gekampeerd en in Nova Scotia waar we ooit in de herfst waren hebben we in motels overnacht. Qua temperatuur was het opzich nog mogelijk te kamperen, maar motels hadden toen toch onze voorkeur.
De 2e keer in BC hadden we eerst het plan om alleen in motels te overnachten, maar het ging toch zo erg jeuken dat we de eerste dag in Canada een tentje hebben gekocht bij de Walmart en toch bijna de volle 3 weken hebben gekampeerd
Ik huur 'n SUV en overnacht in B&Bās, h/motels en op ranches.
Vind 'n camper maar niks. Veel te groot, je kunt niet lekker doorrijden. En het hele kampeergebeuren is niet aan mij besteed. Ik heb vakantie en wil dus niet moeten opruimen of afwassen. Dat laatste doe ik thuis al niet eens, daar is de vaatwasser goed voor.
Voordelen van B&Bās zijn de persoonlijke aandacht en vaak uitmuntend goede ontbijtjes. Verder hecht ik ook veel aan comfort en ruimte, dus 'n fijne badkamer en slaapkamer vind ik heerlijk om 's avonds in thuis te komen. Omdat ik alleen reis vind ik 'n tv een mooie toegevoegde waarde hebben, heerlijk nog even voor 't slapen gaan 'n serietje of filmpje kijken.
Voor je auto koop je 'n koelbox, dus ook met de auto heb je je koude drankjes bij de hand.
Je kunt 'n motel/b&b in 'n centrum nemen zodat je 's avonds te voet naar 'n leuk restaurantje of barretje kunt.
Eigenlijk ben ik 't met alle argumenten tegen de RV en voor de auto eens van een van mn voorgangers die op dit topic heeft gereageerd.
Mij lijkt juist dat je met 'n camper meer te sjouwen hebt en in elk geval zeker meer werk. Je zult tenslotte zelf je handdoeken moeten voorzien en moeten wassen. In motels gebruik je die dingen, gooit ze op de grond en 's avonds liggen er weer schone voor je klaar.
In motels hoef je niet zelf te koken of af te wassen. Je gaat gewoon lekker ergens eten of pakt broodjes of wat te knabbelen van de supermarkt mee.
Je tas pak je zo uit de auto en gooi je er ook zo weer in. Heb dat nooit als 'n last ervaren.
Verplichte ontbijttijden vind ik wel meevallen. Ja, als je 's ochtends voor zonsopgang al weg wilt, dan kun je idd nog nergens ontbijten, maar voor die gevallen haal je gewoon de dag ervoor wat brood/kaas om mee te nemen en dan lunch je die dag gewoon wat uitgebreider.
Sommige mensen zien een vakantie om een keer uit de luxe van het dagelijks leven te stappen, anderen zien vakantie om juist een keer van wat meer luxe te genieten dan normaal.
Het is Canada en daar zijn vele cafetariatjes/restaurantjes/pubs vaak vanaf 6:00 uur 's ochtends al geopend voor ontbijt. Wij gingen dan vroeg eerst een stukje rijden en dan onderweg voor een paar dollar goed ontbijten. Vele (werkende) Canadezen doen dit ook en reizen eerst naar hun werkplek en ontbijten daar dan voor ze beginnen.
Probeer dit echter niet in Halifax. Het enige dat dan open is, zijn de grote ketens (Starbucks, Tim Hortons, ⦠Niet mijn interpretatie van een degelijk ontbijt.)
Het meest ironische is dat er Freemanās Little New York een restaurant is waar men de hele dag door ontbijt serveert⦠Behalve om ontbijttijd (gesloten tussen 04:00 en 11:00 of zoiets).
Halifax, daar ben ik dus nooit geweest. Maar wel in BC, Alberta, Ontario, New Brunswick, Main, Quebeck etc. en daar zijn āop elke hoekā wel van die vroege locale eettentjes met moeder de vrouw te vinden voor ontbijt. En best gezellig.
Overigens is Tim Hortens zo slecht nog niet (het is in ieder geval geen hamburgertent) en heeft Starbucks goede koffie! Of je nu in de US, Canada, Japan, Nieuw Zeeland bent of op Schiphol.
Tim Hortons heeft alleen rampzalige koffie. Starbucks is goed te doen, maar overgeprijsd en het eten is vreselijk (alleen maar mierzoete troep die nauwelijks vult).
Ik lust dan weer geen koffie, dus daar hoef ik niet voor naar de Starbucks, maar op zich kan ik me in zoān tentje best redden wat ontbijt betreft. Een hartige sandwich, een muffin en 'n verse jus, daar kom ik 'n eind mee.
Ik vond Tim Hortons ook wel een positieve verrassing. Koffie drink ik op vakantie zelden (hooguit iced), dus daarover kan ik niet oordelen. De sandwiches waren ronduit uitstekend, ik zou bijna zeggen nog beter dan de Subway, met vooral beter brood. En ze hadden zowaar lekkere donuts, normaal gesproken vind ik die echt niet te vreten, maar nu ben ik er zelfs nog eentje bij gaan halenā¦
euhm,
ja ik vond tim Hortons echt abnormaal lage kwaliteit leverenā¦
Ik ging er vrij vaak ontbijten omdat het zo goedkoop was.
En de portieās zijn vaak zo klein, je moet een grote thee vragen, anders krijg je thee in een borrelglaasje. En bijvoorbeeld die Breakfast chees bagels, ā¦daar heb je er 5 van nodigā¦in 2 happen is zoiets binnen:)
In grotere steden is Tim Hortons dag en nacht openā¦dat is wel handig natuurlijk.
Persoonlijk vind ik A&W de beste fastfoodketen.
Ik at vaak een uncleburger meal en dan erna n pak fruit en melkā¦als uw maag het aankan is dat een heel stevige maaltijd.
Dairy queen vond ik het minstā¦de frieten hebben daar een vieze bijsmaak.
Ik heb ook 1 keer ontbeten bij Tim Hortonās. Mijn bagel zag eruit als de delivery truck er eerst een keer overheen was gereden. Smaakte naar niks eigenlijk, ondanks dat ik flink wat beleg erop had gevraagd. Daarnaast vult het ook nauwelijks.
DiaryQueen heb ik inderdaad nog nooit iets goeds over gehoord.
Laatst ook een keer ontbijt genomen in een Coffee Depot, dat was ook een ervaring op zich. Heel ontbijtmenu genomen, maar wederom smaakloos en niet echt vullend.
De volgende keer dat ik ga liften, haal ik mijn ontbijt toch zeker wel bij supermarkten.
Opvallend die verschillende meningen over Tim Hortons. Ik vond het best lekker, alhoewel ik alleen ervaring heb met Iced-caffee (de beste bij Tim; meestal via de drive-through met mijn huurauto dus; een camper past er niet onderdoor) en voor de lunch een baquette kalkoen gezond (met sla en een beetje honing-mosterdsaus); erg lekker. En veel beter dan die vette hap bij de Mac, Wendyās etc. Ik houd ook al niet zo van bagels en die zoete troep, dus dat weet ik niet.
Ontbijten doe ik het liefst in een van die onbekende lokale tentjes onderweg. Altijd goed!
Wij hebben een TC (truckcamper) gehuurd voor 19 dg. Klein ding en toch een gespreis bedje. handig is dat je de bak (campercabine) kunt afkoppelen en met de auto verder bv de stad in kunt. Lijkt ons ideaal!! Ieder zijn ding natuurlijk.
Wij gaan eind mei 2011
Ik ken die dingen. Mijn maat, die al 30 jaar in Canada woont, heeft er een waarmee hij soms uit werken gaat om in te slapen. En thuis als āgastenverblijfā. Inderdaad niet groot, maar genoeg om (max. met zijn tweetjes) in te slapen. Dat is ook wel alles. Geen keukentje, douche etc., maar douchen kan op de camping en eten overal. Zijn 4WD met dubbele cabine ervoor en het rijdt wel lekker (niet zo log). Nog steeds niet echt mijn ding, maar wel een voordelig en knus alternatief.
Ze zijn ook bij uitstek geschikt voor de wat ruigere gravelwegen.
Volgens mij mag je bij een gehuurde āBigfootā de camperopbouw niet loskoppelen; dat mocht althans niet bij Canadream zo werd mij verteld toen ik ernaar informeerde. Ik heb zoān ding ook vanbinnen bekeken en hij heeft alles aan boord wat een RV ook heeft (douche, toilet, oven, tafel + 2 bankjes etcetc) behalve dan dat het iets kleiner van formaat is tov een RV. Eigenlijk lijkt het vanbinnen nog het meest op een kleinformaat Nederlandse of Europese caravan.
Bedoelen jullie wellicht die dingen die op een 4WD met ābakjeā middels een dissel als een oplegger gekoppeld worden? Die hebben eigen (achter)wielen en kunnen inderdaad groot zijn met alles erop en eraan. maar die van mijn maat is een truckcamper(tje) die in zijn geheel op en over de 4WD getrokken en meegenomen wordt (heeft dus geen eigen wielen). Dat is een ander ding en die zijn een stuk kleiner. Je kunt de poten dan uitzetten en de 4WD eronderuit rijden.