auto of camper?

Hallo allemaal,

Wij (een gezin met 2 kinderen van 5 en 10) willen graag in de zomer van 2013 voor 6 weken naar Zuid West Amerika. Nu ben ik me natuurlijk al aan het oriënteren, maar helaas kunnen we maar niet besluiten of we nu beter een auto kunnen huren of een camper.

Met een auto kan je je natuurlijk makkelijker verplaatsen en het is een stuk goedkoper dan een camper wat betreft de huurprijs. Maar daar staat tegenover dat je iedere keer weer je koffers moet pakken en en waarschijnlijk ben je ook heel veel kwijt bent met het eten.

En een camper? Lijkt me een superleuke ervaring, je hebt je huis altijd bij je, je eigen eten maak je klaar. Maar het is zo duur. Ik heb net zitten kijken naar verschillende aanbieders en voor een periode van 29 dagen ben je al gauw zo’n €6000 kwijt en dan moet je nog zorgen voor de campgrounds. Bij koa sta je gemiddeld voor $50 per nacht.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaring. Voor mij zal dit waarschijnlijk een once in a lifetime experience zijn en super veel geld heb ik ook niet te besteden…

Zowel auto als camper hebben diverse voor- en nadelen. In het verleden hebben we een mooie discussie gehad erover in het Canadaforum, wellicht dat je daar iets nuttigs uit kan halen: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=90574

:slight_smile:

1 like

Dit onderwerp levert altijd veel leuke discussies op. Zoals gezegd, het is net wat je wil en niemand kan je zeggen wat te doen. Vraag de kinderen eens wat ze het liefst willen. Zijn jullie kampeerders? Je zou zelfs nog kunnen denken aan een combinatie als je zo lang gaat. Als je veel steden wil bezoeken zoals LA. SF, LV, SD is een RV een onding. En misschien willen jullie ook nog pretparken gaan bezoeken. Stippel eens route uit en ga bv 3 weken met een RV door de natuurgebieden en 3 weken met een auto als je pretparken/steden wil bezoeken.
Met die route willen we je gaar helpen op het forum.
Yeehaw

1 like

Wij zijn nu 3 x met de camper geweest. En ik ben absoluut geen kampeerder. Maar met een camper vinden we helemaal geweldig. Misschien heb je wat aan onze verslagen www.marenko.net

Ik ben wel benieuwd waar je de offerte hebt opgevraagd. Want ik vind de prijs wel erg hoog. Het kan zijn dat, dat door het hoogseizoen komt. Maar wij komen altijd net boven de 2000 euro uit voor 25 huurdagen.

1 like

Oh, en je hoeft natuurlijk niet altijd op een KOA te gaan staan. Er zijn veel state parks met leuke campgrounds. En natuurlijk de nationale parken, daar sta je voor ongeveer 20 dollar per nacht.

Ik heb inmiddels de kinderen om HUN mening gevraagd; mijn zoon ziet een auto zitten en mijn dochter vindt een camper leuker aangezien we dan altijd de wc bij ons hebben lol2lol2 !

Ik heb de eerdere discussie inderdaad gelezen nu en wow… Hier moet ik denk ik nog verder over nadenken. Het vervelende is dat mijn man nu zoiets heeft van: “ik vind alles best”, dus moet ik de knoop doorhakken.

Misschien inderdaad een idee om een gedeelte met de auto te doen en vervolgens met de camper verder te gaan! Nu heb ik een voorlopige route, maar die moet ik dan eens herzien…

En nee, wij zijn geen ‘echte’ kampeerders, alhoewel we het wel leuk vinden om eens lekker op een camping te staan in zo’n luxe stacaravan voorzien van alle gemakken, dus een eigen toillet en een douche en een keuken… Maar om dan met een Camper te rijden; ze zeggen dat het heus wel mee valt toch?

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval

@ marenko,

Ik heb je reisverslagen al tig keer gelezen! Heel leuk, heb het inmiddels zelfs als bladwijzer toegevoegd! Moet het dan toch nog even vragen: Sta je altijd zo vroeg op, of is dat omdat je op vakantie bent en de dag ECHT wil plukken?

Leuk om te lezen dat je onze verslagen al tig keer gelezen hebt :cheer:

Eigenlijk ben ik altijd wel vroeg op, normaal doordeweeks gaat om half 7 de wekker. Maar zeker zomers wil het wel eens gebeuren dat ik dan toch al om 6 uur met de honden buiten loop.

Sinds onze laatste reis heb er wat moeite mee, dat vroege opstaan. Ik denk dat ik een langdurige jetlag heb lol2

Op de vakantie ben ik altijd extra vroeg wakker. Kan dan haast niet wachten totdat het weer licht wordt. Weer lekker op pad en mooie dingen zien :cheer:

Het rijden met een camper valt inderdaad erg mee. Zeker in Amerika waar alles op groot is ingericht. De wegen zijn ruim en het is er veel rustiger. Daarnaast krijg je veel eerder de ruimte om bijvoorbeeld in te voegen op de snelweg, en wachten ze rustig totdat je ergens weg rijdt. Ook op bergwegen waar je gewoon trager bent dan met een gewone auto, wordt er niet achter op je bumper gezeten. Maar rustig afstand gehouden. De regel is dat als er vijf of meer auto’s achter je rijden, je even bij een turn-out aan de kant gaat en het snellere verkeer voorbij laat gaan. Wij doen dit vaak al eerder. En als je dit doet krijg je bijna altijd een vriendelijke zwaai of toeter, omdat je aan de kant bent gegaan. Wij hebben op de 15.000 km die we nu gereden hebben maar 1 keer meegemaakt dat er iemand geïrriteerd was omdat hij achter ons moest blijven hangen.

Zet je voorlopige route eens op het forum…
Je dochter hoeft zich geen zorgen voor toiletten te maken (in de Usa Rest Rooms genoemd). Alle visitor center en grotere supermarkten hebben gratis toiletten. Die in de supermarkten zitten vaak in de verste hoek…

Hoi Yeehaw,

dit had ik ongeveer in gedachten:

Dag 1 Amsterdam – San Francisco
Dag 2 San Francisco
Dag 3 San Francisco
Dag 4 San Francisco
Dag 5 San Francisco
Dag 6 San Francisco – Yosemite 400 km
Dag 7 Yosemite
Dag 8 Yosemite
Dag 9 Yosemite – kings canyon 260 km
Dag 10Sequoia national park 40 km
Dag 11Visalia-Barstow 338 km
Dag 12Barstow – las vegas 260 km
Dag 13Las vegas
Dag 14Las vegas
Dag 15Las vegas- Zion 270 km
Dag 16 Zion - Bryce 100 km
Dag 17Bryce – Capitool reef 175 km
Dag 18Capitol reef – moab 280
Dag 19Moab - arches 100 km
Dag 20Moab- -page 420 km
Dag 21Page lake powel
Dag 22Page – grand canyon 270 km
Dag 23 Grand canyon
Dag 24Grand canyon – needles 300km
Dag 25Needles - Palm springs 340
Dag 26Palm springs
Dag 27Palm springs- san diego 228 km
Dag 28San diego
Dag 29San diego
Dag 30San diego- malibu 193 km
Dag 31malibu
Dag 32Malibu 53 km
Dag 33Malibu- la camper inleveren
Dag 34Los angeles
Dag 35Los angeles
Dag 36Los angeles
Dag 37Los angeles
Dag 38Los angeles- amsterdam

La en SF daar willen we de meeste tijd doorbrengen omdat mijn man gek is op grote steden , La heeft dan natuurlijk ook de pretparken. SF trekt me erg aan. Ik denk dat we dan in la en sf beter in hotels kunnen slapen en verder in la eventueel nog een auto huren?

Wat vind je van de route Yeehaw? Hoor het graag…

Hoi Marenko,

Je had me eerder gevraagd waar ik de offerte heb opgevraagd voor de Camper; ik heb online bij roadbear, apollo en cruiseamerica gekeken.

Is het nog niet te vroeg om offerte’s op te vragen bij allerlei firma’s? Zou het niet goedkoper zijn om het “zelf te regelen”? Ik neem aan dat de firma’s hier ook nog aan moeten verdienen, dus wordt mijn reis waarsch. ook veel duurder…

groetjes Zeeltje

Nou ik zou deze route dus met een auto doen en niet met een RV. Je spendeert heel veel tijd in de steden en je neemt heel weinig tijd voor de National Parks zoals Zion en Bryce. Ook de tijd voor Moab is kort.
Met een auto kan je ook door Death Valley rijden. De route over Tioga Rd naar de eastern sierras is schitterend en je kan heel wat zien langs us395. Ik zou dat eerder doen dan via Bakersfield en Barstow rijden. Misschien dit:
1.2,3,4: San Francisco
5. Naar Yosemite
6.7: Yosemite
8. Tioga pass, Bodie, Mono Lake-Bishop.
9. Bishop via Death Valley naar Las Vegas
10,11: Las Vegas
12. Las Vegas via Valley of Fire naar Zion
13. Zion
14. Zion-Bryce
15. Bryce-Torrey
16. Torrey-Moab
17.18.19: Moab
20: Moab-Monument Valley
21. Monument Valley-Page
22. Page
23: Page-GCNP south rim
24: GCNP
25. GCNP-Sedona
26. Sedona
27: Sedona-Palm Springs
28: Palm Springs
29: Palm Springs-San Diego
30.31: San Diego
32: San Diego-Los Angeles
33,34,35,36,37: LA
Ik heb Sequoia en Kings Canyon er dus uitgelaten. Met een RV zijn er beperkingen voor de route over ca198 richting Visalia. In Death Valley mag je in de zomer van de meeste verhuurbedrijven niet komen met een RV.
In San Francisco heb je geen auto/RV nodig. In Los Angeles zou ik niet zonder auto kunnen.
Palm Springs voor de aerial tramway en verder wellicht aan het zwembad.
Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat je de kustroute tussen LA en SF gaat missen als je zo lang gaat maar daar is nog wel een mouw aan te passen (Van SF eerst naar Monterey en Cambria en dan naar Yosemite. Reken op 3-4 dagen daarvoor)
Yeehaw

Eigenlijk ben je al te laat, boeken voor 31 oktober levert 20% korting op. Maar als je nog moet boeken boek dan bij bijvoorbeeld Tiogatours. Hier bij een organisatie boeken is goedkoper dan bij de verhuurder zelf boeken.

De offerte voor ons voor volgend jaar kwam 900 euro goedkoper uit bij tiogatours dan bij Roadbear zelf.

Het is eerder te laat dan te vroeg, maar vrijblijvend offertes opvragen kan nooit kwaad. Zeker voor pakketreizen (camper, auto, hotel, vliegticket) kan je soms toch goedkoper uitkomen, omdat tussenpersonen vaak groot inkopen (staffelkorting).

Zeker voor pakketreizen (camper, auto, hotel, vliegticket) kan je soms toch goedkoper uitkomen

Niet alleen dus voor pakket reizen maar ook alleen voor bijvoorbeeld het boeken van de camper. Wij hebben bij Tiogatours alleen de camper gehuurd, en regelen de rest zelf. Maar alleen die camper was dus bij Tiogatours al 900 euro goedkoper dan bij de verhuurder zelf

Hallo allemaal,

Ik ga dan inderdaad toch even contact opnemen met tioga tours. yeehaw, bedankt voor de wijziging, die ga ik zeker in overweging nemen.

groetjes Zeeltje

Kijk ook eens naar de vele aanbiedingsprijzen voor huurauto’s. Ook van gerenommeerde verhuurbedrijven als Herz en Avis, etc. Qua kosten zul je met een auto plus motelkamers altijd goedkoper uit zijn dan met een camper. De meeste motelkamers in US zijn geschikt voor 4 personen, dus voor een gezin met 2 kinderen geen probleem. En je hebt vrijwel altijd naast een badkamer een keuken erin zodat je zelf kunt koken en niet altijd hoeft uit te gaan eten. Je moet wel steeds je koffer inpakken, maar daartegenover hoef je weer niet steeds je bed op te maken…

Hoi Gejo01,

Jij bent een bekende van de eerdere discussie camper vs auto!

Is het inderdaad zo dat er toch nog een kookgelegenheid is in motelkamers? Dat is namelijk ook issue, zowel qua kosten als moeilijk etende kinderen (tenzij we elke avond pizza of macdonalds doen).

ik heb trouwens ook nog zitten denken aan zo’n minivan; daar kunnen we natuurlijk ook veel in kwijt… Wat voor type auto huur jij dan altijd?

Vergeet die keukens in hotelkamers maar. Hoogstens een koelkast en een microwave. Ze hebben wel bijna overal wifi als dat belangrijk voor je is. Je zal in een condo of een townhouse moeten zitten om een keuken te hebben. Wij hebben in vele honderden hotels in de Usa gelogeerd en gewone hotelkamers met een keuken zijn schaars en dan nog vaak langs de kust of soms in de National Parks. (Cabins)
Een goede oplossing om de kosten voor uit eten gaan te beperken is bv de delis in de supermarkten af the struinen. Vaak heel goede maaltijdsoepen, frites, kip , broodjes etc etc. Kan je opwarmen in de MW. Als de kamer al geen MW heeft is er vaak een in de ontbijtruimte. Ontbijt is vaak bij de kamerprijs ingegrepen hetzij continental hetzij full of een combinatie er van. Vrijwel overal heb je Belgian Waffles voor het ontbijt. Kinderen zijn er dol op en volwassenen vaak ook. Heb ze nog nooit in Belgie gezien :wink:
En wat is er mis met McDonalds?? Plus nog een hele serie fastfood ketens.
Uit eten gaan is vaak goedkoper dan in NL. De prijzen zijn before tax en fooi. Reken voor de fooi op 15-20 % Hier is een site voor fooien en wat daar mee te maken heeft. In fastfoodketens betaal je geen tip.

Yeehaw

De laatste keer dat onze 2 kinderen nog meegingen huurden we inderdaad een minivan (thuis hebben we ook een Seat Alhambra maar de minivans in US zijn nog een stukje groter) en de keer samen met met mijn zoon (toen 15) een 4WD AMG ook omdat we door de bergen wilden trekken. Dat zijn voor onze begrippen ook heel grote auto’s. Maar de laatste keer samen met mijn vriendin (=echtgenote) hadden we weer een Chryschler 400 met 520 pk Hummy motor (aanbieding van AVIS)! Zwart met veel chrome; in NL wil je echt niet met zo’n “boevenwagen” gezien worden, maar in Amerika is het geweldig…

En ja, ik ben niet bepaald een campervanfan.

In hotels niet, maar in motels buiten de steden zijn doorgaans wel motelkamers te vinden met keuken. Overigens zijn er altijd wel eetgelegenheden te vinden en veel goedkoper dan in NL en ook nog eens met veel meer service. Probeer ook eens een Japans restaurant in US. Voor een normale prijs (voor NL begrippen zelfs goedkoop) heb je prima eten.