Ervaringen met KLM

Zou dat niet het online inchecken geweest zijn ? Zie info KLM-website:

Voor de meeste vluchten kunt u vanaf 30 uur tot 1 uur voor vertrek online inchecken.

Hoi, 30 uur van te voren inchecken(midden in de nacht, heb het ook wel eens gedaan…:slapen:) heeft m.i. alleen zin als je de stoelen bij de nooduitgang wilt. Die worden alleen dan uitgegeven, nooit 90 dagen tevoren. In ons geval heb ik precies 90 dagen tevoren online via ā€œmanage my bookingā€ die economy comfort stoelen gereserveerd met de credit card.
Op je E-ticket staat inderdaad 30 uur van te voren inchecken, maar je stoel kun je dus 90 dagen tevoren al reserveren.

Met het vastleggen van de zitplaats heb ik nog geen probleem gehad in het verleden. Dit heb ik steeds gedaan van zodra ik het e-ticket per mail kreeg. Het online inchequen … dat kan pas 30u op voorhand…

Begin januari heb ik ook een vliegticket geboekt bij KLM (welliswaar een Awardticket, maar het zal weinig verschillen), ook hier werd een stoel toegewezen met een knop/link om zelf een alternatief uit te kiezen. Later bij het inchecken kon ik het nog een keer wijzigen, maar toen was er nauwelijks meer iets over, laat staan iets beters.

De vrije stoelen waren misschien voor overstappers van een zeer vertraagde of geannuleerde vlucht. Het komt nauwelijks voor bij KLM dat er veel vrije stoelen zijn, dan zouden ze wel een kleiner vliegtuig inzetten (lijkt mij).

Overboekingen overigens wel, want als je niet online inchecked loop je kans de vlucht te missen. Zelf ervaren bij een vlucht op Mexico City. Op mijn vraag m.b.t. het ticket in mijn hand en de daarbij behorende betaalde stoel kreeg ik als enige verklaring ā€œbedrijfspolitiekā€ā€¦ Daar kon ik het dus mee doen. Uiteindelijk hebben we onze twee stoelen wel gekregen, maar dat hadden we blijkbaar te danken aan passagiers die om welke reden dan ook niet kwamen opdagen.

Het feit dat je kunt inchecken via internet is alleen maar handig, maar de manier waarop met dit alles wordt omgegaan is m.i. beneden peil.

Zo is de KLM dus ook :redface:

Terug van 14 dagen Manilla en het was weer zever bij KLM !! De heenvlucht al met meer dan 1 uur vertraagd
De terugvlucht van 26/03 om 11.35u uit Manilla: meerdere vrije plaatsen… problemen met airco in achterszte gedeelte van vliegtuig,er waren te weinig koptelefoontjes, laatste rijen zetels konden niet of amper in de " liogstand " gezet worden, sommige armleining werkten niet…
Tijdens de snack vroeg ik achter een vorkje om mijn noedels te eten ( een broodje met beleg dat ze aanboden trok op niks ), de stewardes zei dat een vorkje niet voorzien was maar zou eens kijken achteraan. heb jij een vorkje gekregen ?? Ik ook niet.
Als avondmaal vroeg ik kip in vurry en rijst maar kreeg promp noedels met ā€œā€ iets ā€œā€ op dat op bleke Bolognese saus leek … als je per ongeluk ingedut was ploften ze het pakketje op je tafeltje zonder je te verwittigen en kon je het koud opeten… een broodje vergaten ze dan mee af te leveren…
Op een gegeven moment ging ik naar het toilet en tijdens het wachten zag ik dat de stewardessen verse koffie aan het zetten waren. De koffiekan liep over want ze waren onderling aan het kakelen !! Terug op mijn plaats kwamen ze rond an mijn buurvrouw vroeg een cognacje + water maar mijn koffietje die ik vroeg … die was niet klaar ???
Dit was zowat de slechtste vluch met KLM die ik gehad heb.
Komt er dan nog bij dat mijn koffer WEER opengemaakt was, de 4 x op 6 vluchten !!! Blijkbaar kan en mag dat ???
In oktover ga ik terug maar of het met KLM zal zijn… dat betwijfel ik sterk !!!

Mijn ervaringen met de KLM zijn al uitgebreid aan de orde gekomen. Ze blijken te liegen over de slechte omstandigheden van de voorraad eten aan boord, er waren geen televisieschermen die werkten, stewardessen gaven zelf aan dat dit vliegtuig nooit de hangar uit had gemogen er werden teveel IPB-ers toegelaten en de purser op mijn vlucht gaf naar haar collega’s aan dat ā€œhet grondpersoneel alle shit veroorzaakt had en dat die het ook maar moesten oplossenā€ .
Mijn klacht achteraf over de ā€œtegemoetkomingā€ van de KLM, een nog halfjaar lang geldige bon van 15 euro korting op de tax free artikelen werd arrogant opzij geschoven en het programma" de rijdende rechter "dat aandacht aan deze zaak wilde besteden, kreeg te horen de KLM niet mee wilde werken.

Ik heb vorig jaar een wereldreis gemaakt en gelukkig ben ik er in geslaagd om KLM te vermijden.
Dat zal ik blijven doen en als ik een topman hoor zeggen dat de teruglopende resultaten te wijten zijn aan de teruglopende economy weet ik wel beter.
KLM moet zijn klanten gaan respecteren in plaats van leeg knijpen en voorzien van abominabele service.

@Gilbert: Wat betreft je bagage: daar heeft KLM niets mee te maken, openen zal worden gedaan door luchthavenpersoneel (en ja: douanebeambten hebben het recht jouw koffer open te maken). Een vertraging kan ook aan de luchthaven liggen.

En koffie kan opgaan. Om nou meteen te gaan klagen dat het per definitie te lang duurt om nieuwe te zetten… Dat de bevoorrading niet op orde was, is wel slordig.

@Klaas: voor wat het waard is… Die tegoedbon werd bij mij 2 jaar na verloopdatum ook nog goedgekeurd toen ik 'm wilde gebruiken voor Flying Blue miles. Echter, als je deze bon hebt aangenomen, heb je daarna geen recht meer op een andere vorm van vergoeding.

@Jurjenb: de eerste 2 maal waren die nochthans niet opengemaakt en er zat precies hetzelfde in… kledij en badkamerzaken zoals shampoo, scheergerief etc etc …
EĆ©nmaal waren er enkele pakjes sigaretten uit en de andere keren helemaal niets uit. Waarom dienen die ā€œā€ scanners ā€œā€ dan waar ze toch alles op zien ??? In Manilla bij het vertrek moet je al door zo een scanner en daar is alles goed… Kost me telkens wel een nieuw slotje…
Voor mij mogen ze dat recht hebben om in mijn koffer te zien maar waarom dan niet in mijn bijzijn, dan kan ik het voor hen openmaken en moeten ze niks kapot knippen…

HI Jurjen
Weigeren kon niet.
ik moest maar een brief sturen naar de ā€œklantenserviceā€ en die reageerde arrogant en zonder iets aan te bieden. KLM is een arrogante club die van mij geen cent meer krijgt en iedereen die met mij reist zal deze club ook mijden.

En dat ze niet voor de tv wilden komen is gewoon laf.
KLM is voor mij gelijk aan SHITAIR

@Gilbert: klinkt overduidelijk als luchthavenpersoneel. Ik denk dat ze er in Manila er eigen gewoonten op nahouden. Ik denk dat je ā€˜ze’ aansprakelijk kan stellen voor eventuele schade, want voor zover ik weet is het alleen bij reizen van/naar de VS verboden om je koffer op slot te doen (en dan mogen ze inderdaad knippen wat ze willen als ze door je bagage heen moeten). Verder is er weinig aan te doen. Wellicht zorgen dat je bagage er zeer oninteressant uitziet, of zorgen dat ze extra moeite moeten doen om de koffer/tas open te maken (ik gebruik ook vaak tape). Ook wil het wellicht helpen om je bagage geheel met plastic in te wikkelen (veel luchthavens hebben zo’n speciale machine staan, alhoewel ik ook wel eens families met een flinke rol handmatig te werk heb zien gaan :D).

@Klaas: klinkt zuur inderdaad. Gelukkig heb ik nog nooit mot gehad met KLM (op 7 vluchten), het waren meestal minimale dingen, maar die heb je overal. Geen idee of ik mag afkloppen of dat jij zoveel ā€˜pech’ hebt gehad. Helaas is ook heel moeilijk te meten wat voor vergoeding je hoort te krijgen bij een kapot AV-systeem of ontbrekende maaltijden op een lange vlucht. Teveel IPB’ers lijkt mij sterk, er kunnen niet meer mensen dan stoelen mee, toch?
Geen idee hoe dit verder op te lossen valt met klantenservice. Succes met je kruistocht!

@ Jurjenb: ik denk dat dit verloren tijd is hoor … ik kan ook niet bewijzen WAAR de koffer is opengemaakt al heb ik een vermoeden dat het in Manilla gebeurd met de rden dat nu voor de eerste keer bij aankomst in Manilla ook aan mijn slotje " geprutst " was. Het was niet verdwenen maar ik kreeg het zelf niet open. Ik heb in het hotel een kniptang moeten vragen om het over te knippen, je zag de krassen op het slotje nog degelijk staan…
De volgende maal doe ik er een zware ketting rond hihihi

Maak je geen zorgen Jurjen, er is geen sprake van een kruistocht maar ik heb al heel wat mensen geinformeerd en die kozen dan voor een andere luchtvaartmij.
Het scheelde hen vaak veel geld en de KLM wat omzet al zullen ze dat ontkennen:)
Hun frequent flyer pasje dat ik heb aangevraagd destijds heb ik nooit gekregen en inmiddels heb ik dat ook niet meer nodig van de KLM zoals je zult begrijpen.
KLM blijft shitair en deze vlucht was slechts de druppel die de emmer deed overlopen. Ik heb meerdere slechte ervaringen met deze arrogante club.
Mijn advies: vermijd ze en je reis verloopt prettiger en goedkoper!

Heb altijd goede ervaringen gehad met KLM. Altijd vriendelijk personeel, niks is teveel. Wel wat duurder dan de andere maatschappijen maar dat zie je terug in de kwaliteit.

Persoonlijk ook alleen maar goede ervaringen. Als er iets niet goed gaat zet het personeel alles op alles om het toch weer goed te krijgen.

Geen idee wat de orde van de dag is tussen Schiphol en Manila, maar naar Noord-Amerika nog nooit te klagen gehad.

Enkele weken terug liep ik in de Botanische Tuin van Entebbe. De gids wees mij op twee grote gebouwen in aanbouw naast die tuin, aan het Victoriameer. Hij vertelde mij dat KLM hier een hotel aan het bouwen was ā€œomdat de vlucht Entebbe - Amsterdam vaak gecancelled wordt en dan moeten ze alle passagiers (en crew) onderbrengen in een goed hotel en dat is nogal duur, dus vandaar dat ze nu hier hun eigen hotel laten bouwenā€ :mad:

Verder vind ik het behoorlijk ergerlijk dat stop-overs niet worden aangekondigd bij boeken en ook niet op het reisschema of ticket.
Dit betekent dus dat je dan niet op het idee kan komen om ook nog eventjes die andere extra stad (of land) te bezoeken en ook dat sommige passagiers in paniek raken. Heb je bijvoorbeeld een ticket naar Muscat (in Oman), zegt die captain vlak na het opstijgen: ā€œWe zitten in het vliegtuig met bestemming Dubaiā€. ??? Je zegt toch ook niet van een trein richting Schiphol die onderweg in Assen stopt dat je ā€œin de trein naar Assenā€ zit???

Ik vind het bovendien ronduit slechte service dat je bij de KLM geen enkele reis kunt kopen voor ongeveer 50% van de prijs van een retourtje. Een enkele reis is bij de KLM zelfs vaak nog duurder dan een retourtje!!!:mad:

Nu ben ik geen fan van de KLM, maar noem mij eens ƩƩn maatschappij die dat wel (structureel) doet?

Singapore Airlines doet het meestal, en Qatar Airlines ook.

Net als budgetmaatschappijen Ryan Air, JetAir, Air Berlin, Air Asia enz.