Hierboven kun je je waardering geven en / of deel je ervaring in een reactie hieronder. Graag eerst even registreren voordat je reageert i.v.m. ongewenste berichten.
Paar maanden geleden vloog ik met (upgrade) business op een KL810 vlucht van JKT via KL naar AMS en zag ik dat er bij KLM ouderdomsverschijnselen optreden. Business class is niet meer wat het geweest was en het vertrouwde Flying Dutchman is zaadloos door invoering van Flying Blue programma.
Het is een rommeltje. Er wordt verkeerde informatie gegeven, de KLM helpdesk is een ramp, mailtjes worden niet beantwoordt en een teleurstelling in combinatie met de stoelen en service die gegeven wordt. Dan de stoelen: die zijn om te janken. De business class is een verslechtering: krappere stoelen, minder beenruimte, ze hadden voor mijn part wel een rij weg mogen laten, en een obstakel om eens rustig te kunnen slapen. De entertainment en de mogelijkheid om een laptop aan te sluiten is wel oke.
Maar de voorzieningen op de grond laten de wensen over. De lounge op schiphol is een zielig zaaltje, niks lounging en zonder stijl. En de catering, zowel op de grond als in de lucht, blijkt KLM ook afgeschaft te hebben. Triest is het.
Gelukkig bestaan er nog luchtvaartmaatschappijen die hun passagiers wel waar voor hun geld geven; SQ is hier een goed voorbeeld van. KLM’s business class is zwaar de verliezer vergeleken met de Raffles Class van SQ als het gaat om de Business class , zij kunnen hun klanten wel een sfeer, comfort, gemak en service bieden.
KLM: Business is niks en de cattle class is drie keer niks…
KLM slechte maatschappij? Kan ik niet zeggen…
Heb meerdere malen gevlogen tussen AMS en JFK en zeker die nieuwe 777´s valt geen slecht woord over te zeggen. Heb op deze verbinding nooit gekke dingen meegemaakt, service is goed en de catering in de lucht is ook niet slecht. Af en toe zijn er wel vertragingen, maar dat hoeft niet altijd aan de maatschappij te liggen.
Nu we toch in de vliegonderwerpen gestart zijn… beoordelingen over de service en vriendelijkheid op luchthavens, zou dat een idee zijn?
Hi Igor,
Ik beoordeel op basis van tientallen vluchten met Aziatische maatschappijen, in low en peak seasons in cattle class en business. KLM blijft in mijn mening op veel aspecten in service gerichtheid achter.
Beoordelingen over service en vriendelijkheid op luchthavens…
Bedoel je de vriendelijkheid aan de balie bij inchecken of in de lounges?
KLM vliegt naar het verre oosten, maar ook naar het westen… ik heb geen ervaringen met vluchten naar Indonesie (dat laat ik aan de expert over
maar over de vluchten naar de andere kant heb ik geen klachten. Vind dan ook niet dat je de slechte ervaringen van KLM moet veralgemenen voor alle vluchten, vandaar dat ik even tegengas gaf ![]()
In het algemeen bedoel ik dat, hoe zijn de migratieambtenaren, hoe wordt er gereageerd door het personeel van de luchthaven als er een probleem is en hoe wordt dat aangepakt, etc.
Waar ik me soms aan erger zijn de trage afhandeling van de migratieambtenaren in de VS, en de service van de mensen die daar werken zodra je de migratiedienst (eindelijk) gepasseerd bent. Het lijkt wel of de meeste Amerikanen geen vriendelijk lachje kunnen produceren, wat ik me kan voorstellen dat dat op luchthavens in het oosten juist sneller zou gebeuren… een lach op het gezicht van een vriendelijke oosterse madam doet wonderen ![]()
Op JFK heb ik slecht en goede ervaringen, maar ik probeer altijd MIA te mijden als ik reis omdat ik over de luchthavan aldaar alleen maar slechte dingen hoor.
Geef mij maar een Aziatische maatschappij dan heb ik tenminste direct het gevoel dat ik op vakantie ben wanneer ik aan boord stap op Amsterdam richting het verre oosten. Op de weg terug kan ik dan nog nagenieten van de Aziatische gastvrijheid totdat je weer met beide benen in de Hollandse klei staat…
Keertje met de KLM… aan boord van een B747 combi… overboekt met Ozies… echt verschrikkelijk… bemanning is profi… maar gastvrijheid zit gewoon niet in de Nederlandse genen. (nogmaals: ik vergelijk hier Aziatische gastvrijheid met Hollandse gastvrijheid) Express een stoel gereserveerd bij de emergency exit… zit er nog een passagier op de klapstoel de hele vlucht tegenover je, zit je tegen zijn kop aan te kijken. Tijdens take off en landing komt er dan een stess naast te zitten. Stopover in SIN voor de crew…rotatie en vervanging van een andere Miep. Dat is het dan toch wel voor die crew… eindelijk de tijd om hun daggeld te spenderen… want ze hebben een zwaar leven.
Dan vloog ik nog liever met Garuda Indonesia… je weet dat je niets kan/hoeft te verwachten… onboard service was minimaal… maar de crew probeerde er tenminste wat van te maken…
De keren dat ik met KLM naar de USA ben gevlogen was de service slecht en het personeel niet echt vriendelijk.
Zoals Vanua ook al aangeeft is de Aziatische service stukken beter, vriendelijk en zeer behulpzaam personeel. Naar Azië zal ik dan ook niet zo snel KLM of een andere Europese maatschappij boeken, maar eerder China Airlines, EVA Airways of evt. Singapore Airlines of Malaysia Airlines.
Over het algemeen genomen mag KLM wel wat meer bieden, maar echt slecht is het nooit. De ‘nieuwe’ B777 was tourist class overigens het geld dubbel en dwars waard, prachtig toestel van binnen en buiten.
Ik vond zelf KLM prima hoor!! Goed eten, lekkere stoelen, genoeg beenruimte! Dus zeker voor herhaling vatbaar!
Gr.
2 maal met de KLM naar de Filippijnen gevlogen met de 777, daar is echt niets op aan te merken, mooi toestel and schoon geen noemenswaardige vertraging, van mij dus geen klachten
Bij het inchecken bij KLM op Schiphol moest het nu bij die machines, prima geholpen door een medewerkster van de KLM.
Begin oktober 2006 van Amsterdam naar LA gevlogen met KLM
Vliegtuig was ok, beenruimte ok, filmaanbod was gewoon op een ouderwets hangend scherm, eten ging wel, service ging wel.
Eind oktober 2006 van Tokyo naar Amsterdam gevlogen.
Dit was een groot en nieuw toestel. (weet niet welk type).
Vliegtuig mooi, Beenruimte ok, eigen schermpje met vele keuzemogelijkheden dus prima om de tijd mee door te komen, eten was prima en de service ook.
We hebben eerder met Malaysia en Singapore airlines gevlogen, deze bevallen ons prima, is KLM te vergelijken met deze airlines, of juist niet?
Wie kan mij zijn ervaringen delen?
Groetjes, Niccop
Hmmm… ja en nee.
Ja: ook A-klasse maatschappij, dus genoeg drankjes en eten.
Nee: veelal krappere stoelen en achterlopende vliegtuigen. Singapore Airlines bijvoorbeeld heeft al sinds 1998 of zo op ALLE lange-afstandsvliegtuigen persoonlijk videoscherm, KLM heeft dat voor het allereerst in nieuwe types in 2004 geïntroduceerd en is er misschien 2010 volledig mee ingericht.
Eind jaren '90 heen gevlogen naar Singapore met SQ en terug met KL, was echt wereld van verschil…
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Geen binnenlandse vluchten met Adam AIR nemen…daar zijn er al twee van neer gegaan:P ![]()
Als je de KLM moet vergelijken met de andere Maatschappijen die vanuit Amsterdam naar het verre oosten vliegen, dan is het enige positieve de vliegtijden van de KLM, zeker als je van de Oostersle Landen naar AMsterdam vliegt. Voor het overige kan KLM een hoop leren als het om beenruimte, entertainment en service gaat.
Deze gegevens kan uit eigen ervaring geven voor het vliegen met zowel KLM, Singapore Airlines, EVA Air en Malayse Air.
Met KLM naar en van Rusland gevlogen
Mijn ervaring daarmee is gewoon prima, kwalificatie GOED dus
Iemand tegenover je op een klapstoel??? Daar hoort alleen een steward(ess) te zitten tijden het opstijgen en landen! Ik geloof dat bij KLM wel heel creatief met overboeken wordt omgegaan!
Voor het rechtstreeks vliegen betaal je je scheel bij KLM. Ik vlieg veel liever een maatschappij als Emirates. Moet je een keertje overstappen, maar daar wegen de voordelen ruim tegenop. Emirates heeft al jaren een personal entertainment systeem, een uitstekende boord-service en erg prettig personeel (zeer internationaal). Bovendien zijn ze doorgaans het goedkoopst van allemaal, mits je tijdig boekt uiteraard.
heb 1 keer gevlogen met klm. heb toen in de MD11 gezeten. beenruimte was er voldoende. maar het personeel was volgens mij toe aan vakantie. als je wat vroeg kreeg je een grote mond terug. het was trouwens de eerste keer dat ik iets vroeg
bij de trerug vlucht waren de toiltetten kapot. en hadden we voor het hele vliegtuig maar 3 w.c. heb ongeveer 30min in de rij gestaan om te plassen.
niet goed