Graag stel ik jullie op de hoogte van een teleurstellende ervaring die mijn reisgezelschap en ik hadden met de vlucht KL0592 van Johannesburg naar Amsterdam die gepland stond op 29 maart om 23.40 uur.
De heenreis was perfect gelopen (KL0591) zoals ik een aantal van mij reisgenoten al beloofd had die eigenlijk liever met een goedkope Airline op een niet rechtstreekse vlucht waren gegaan, omdat dat goedkoper was.
De terugweg was een heel andere ervaring en graag maak ik een opsomming van de dingen die gebeurd zijn.
A: Er was een vertraging die aangekondigd werd door een mevrouw aan de gate want een microfoon was niet beschikbaar. Ze gaf aan geen idee te hebben hoeveel vertraging er was en dat het aan het weer lag. Uiteindelijk zijn we om 24.15 ingestapt en daar vertelde de piloot ons dat er problemen waren met het laden van het vliegtuig en dat hij maar moest afwachten wanneer we zouden kunnen vertrekken.
Later hoorden we van een stewardess dat de co piloot naar de laders was geweest met het verzoek of ze alsjeblieft wat op wilden schieten.
āZuid-Afrika en de KLM zijn geen goede combinatieā vertelde uw purser mij later en deze kist is een ramp.
We vlogen uiteindelijk rond 01.15 uur weg
B: De tvās werkten niet in de economyclass dus we bleven verstoken van films.
C: Er was een stel passagiers dat een dag van tevoren geannuleerd had toch op komen dagen en die waren weer toegelaten op de vlucht die al overbooked was, vertelde uw purser mij.
Deze mensen hadden volgens haar nooit meer toegelaten mogen worden maar dat was toch gebeurd.
D: Mensen die via het internet ingechecked hadden en een plaats toegewezen gekregen hadden kwamen er achter dat de plaats nogmaals was vergeven door de grondstewardessen.
Sommige stoelen waren twee tot 3 keer vergeven met als gevolg een chaos voor we opstegen.
E: Er waren een flink aantal IPB ers ( KLM Personeel dat tegen bijna 0 tarief vliegt) aanwezig die over het vliegtuig verdeeld werden en 1 IPB er zat op een klapstoeltje.
F: Aangezien er vanaf 22.00 uur niets meer te krijgen is op het vliegveld va Johannesburg kwamen de meeste mensen niet alleen doodop maar ook hongerig het vliegtuig in.
Uiteraard vielen de meesten in slaap waardoor ze ook het kopje soep en een broodje misten dat vrij kort na het opstijgen werd rondgedeeld.
Daarna wakker worden betekende niets meer te eten krijgen, zelfs geen zakje nootjes, een reep of andere snack.
-We kregen af en toe een glas water of jus ( 3 keer op de hele vlucht voor het ontbijt) en een warm doekje.
G: Toen ik om 09.40 uur ās morgens naar de keuken ging om te vragen waar het ontbijt bleef ontmoette ik daar de purser en ze verzekerde me dat het met 20 minuten zou worden verdeeld.
Ik uitte mijn ongenoegen en ging weer naar mijn zitplaats.
Een uur later was er nog niets te etenā¦
Toen ik haar daar op aansprak gaf ze toe dat ze me best een broodje aan had kunnen bieden en dat ze me verkeerd geĆÆnformeerd had, maar het kwaad was wel al geschiedt.
De purser gaf ook aan dat het normaal was dat ze twee uur voor de landing het ontbijt serveerden en dat lijkt me rijkelijk laat als je weet dat mensen niets meer kunnen kopen op het vliegveld.
Overigens werd het 1 uur voor de landing, terwijl de daling al was ingezet, met alle chaos van dien (flesjes en andere etenswaren die in een record tijd weggewerkt moesten worden)
H: De purser heeft midden tussen de passagiers tegen twee stewardessen haar ongenoegen geuit over de chaos die was ontstaan. Ze zei tegen hen:āwe lossen niets meer op dat doen ze maar mooi zelfā of iets in de trant.
Toen ik haar daar later op wees gaf ze toe dat dat ook niet professioneel was maar toch was het wel gebeurd.
I: De purser gaf aan dat de oorzaak van het verlate vertrek de manier van laden was. Normaliter worden de koffers efficiĆ«nt geladen verdeeld over een aantal vakken maar nu deden āzeā het een voor een waardoor alles veel langer duurde. Ook dat lijkt me de verantwoordelijkheid van de KLM. Ze vliegen immers niet voor de eerste keer op Johannesburg.
J: Wetende dat er geen werkende tvās waren in de economyclass had ik verwacht dat de piloot om een uur of acht ās-morgens en daarna met een zekere regelmaat ons geĆÆnformeerd zou hebben over waar we zaten, hoe lang we nog te vliegen hadden enz. maar ik heb hem pas vlak voor de landing weer iets horen zeggen.
Overigens vind ik dat het niet werken van de tvās eveneens een verantwoordelijkheid is van de KLM. Van een stewardess kreeg ik te horen dat de kist al eerder deze storing had gehad en dat die eigenlijk in de hangar hoorde te staan maar dat er te weinig vliegtuigen voor handen waren.
K: Wegens het niet werken van de tvās werd ons bij het uitstappen een voucher overhandigd waarmee we 15 euro korting konden krijgen op taxfree inkopen ( die we niet meer konden doen uiteraard op schiphol en we kunnen 50 euro korting krijgen op een volgende boeking van minimaal 150 euro voor eind augustus 2008.
Een āgebaarā dat we als beledigend ervaren en u ontvangt hierbij de 5 vouchers retour.
L: Voor de businessclass waren er onvoldoende voorzieningen op catering gebied vertelde de purser me, waardoor ook deze mensen niet op een KLM wijze bediend konden worden.
M: In de fonteintjes langs de toiletten waren geen bekertjes geplaatst dus die waren onbruikbaar zo ontdekte ik en dat was ook niet zoals het hoorde zei de purser.Ze deed er echter niets aan.
Na afloop uiteraard geklaagd bij de KLM maar die dee zich er vanaf met een briefje van drie zinnen.
Bij de rijdende rechter aangemeld want die vonden ook dat we in ons gelijk stonden maarde KLM weigerde elke medewerking en kwamen ook hier dus mee weg.
KLM zeurt dat ze het zo moeilijk hebben door de vliegtax maar zelf doen ze letterlijk niets aan het pleasen van hen die nog wel KLM vliegen waardoor ze zich verlagen tot het niveau onder de Rian Airs e.d. naar mijn mening.
Voor mij is de KLM dus niet een vanzelfsprekende keus meer en dat wil ik jullie toch even meegeven
Groet
Klaas