Ervaringen met KLM

KLM is veel te duur met Europese vluchten.
Aan de grenstreek kun je met low-cost maatschappijen voor 'n appel en en ei vliegen binnen Europa. Net terug uit Kiev (Oekraine) wat een mooie stad is dat. Voor 50 euro retour all-inn.
Via schiphol met KLM ben je minemaal 250-300 euro kwijt, een vriend van mij betaalde zelfs 500 euro retourtje Kiev.

Bij KLM heb ik van alles geprobeerd om extra beenruimte te krijgen ivm een knieoperatie. Het reisburo heeft ze erover gebeld, ik heb er over gemaild, had een verklaring van mijn huisarts en ben bij het inchecken er ook nog om gaan vragen (met verklaring). Op beide vluchten naar en van de west kust USA geen rekening mee gehouden en ook geen enkele vorm van meedenken. Na afloop een klacht gestuurd, een reactie erop gekregen met verwijten naar mijn kant wat ik had moeten doen en waaruit bleek dat ze de klacht nooit hebben gelezen.
Hoe dan ook, ik ben klaar met ze en vlieg nu vaak intercontinentaal met Delta. Meer ruimte, meer service en veel, veel vriendelijker. Zal wel de amerikaanse service gerichte instelling zijn.

Ik sluit mij, helaas, helemaal bij dit verhaal aan! Als het even kan vliegen wij nóóit meer met KLM! Hoofdzakelijk vanwege de krappe beenruimte (welke beenruimte), maar ook de temperatuur en de bediening liet te wensen over! Dit jaar proberen we, op advies van andere Thailand reizigers, Eva Airways… wordt vervolgd!

Het probleem is dat alle passagiers tegenwoordig extra beenruimte willen hebben en dat er maar een beperkt aantal plaatsen zijn met wat meer beenruimte (tenzij je Business Class boekt).
Plaatsen met beenruimte zijn normaal gesproken de plaatsen bij de nooduitgangen. Reisagenten kunnen deze stoelen nooit van tevoren reserveren (zijn geblokt door de luchtvaartmaatschappij).

Wel is het tegenwoordig mogelijk om bij KLM stoelen bij de nooduitgang te ‘kopen’. Dit is mogelijk bij de online incheck via de website van de KLM, vanaf 30 uur voor vertrek van de betreffende vlucht.

Wij vliegen dit jaar weer met KLM naar Almaty. Vorige keer was erg goed bevallen. Dit keer vliegen we met een baby. De vorige keer dat we vlogen mochten mensen met baby’s het eerste, dus ik hoop dit keer ook. Dat scheelt heel veel wachten bij het instappen.

Hello!

Ik ben in 2006 (jaa altijd tijdje geleden) van Amsterdam naar Washington gevlogen met KLM (omdat ik naar een vriendin die daar woonde ging voor een maand, rondtrekken in de U.S of A.!), en ik was toen (omdat ik toen nog 15 was) als UM ingedeeld.
Ik vond het netjes hoe ik in het vliegtuig werd geplaatst (ik mocht als allereerste naar binnen, en in de wachtruimte bij de piloten zitten) verder, waarschijnlijk omdat ik al 15 was, werd er tijdens de vlucht 2 keer aan mij gevraagd of alles goed ging waarna er niet meer naar mij omgekeken werd.

Tijdens de vlucht zelf, die acht uur duurde, werd mij enorm veel eten en drinken aangeboden. Ik werd letterlijk ondergezaaid met tot 3 keer aan toe een komplete maaltijd, tussendoor warme & koude broodjes, chips, koek etc. En om het half uur drinken (soms om het kwartier). Kortom ik voelde mij enorm verwend :vak02:.
Ik moet er wel even bijzeggen, dat dit bij IEDEREEN gebeurde, dus niet alleen bij mij!
Het was echt een TOP vlucht!

Helaas was op de terug weg, het entertainment systeem kapot, en kon er na een uur vertraging nog steeds niets aan gedaan worden.
Hierdoor heb ik op de terugweg geen film kunnen kijken, en ik moet je zeggen dat is knap saai!

Maargoed alles bij elkaar was het echt toppie :dope::thumbsup:!!

(wel duur overigens, rond de 1500 euro voor een retour A’dam - Washington in de Economy Class)

Inderdaad verschrikkelijk duur, ik ben in Juni 2006 12 dagen in New-york en Chicago geweest, incl. alle hotel overnachtingen in 3 en 4 sterren hotels, 1 binnenlandse vlucht, en nog verschillende excursies + de retour vlucht Amsterdam - New york totaal voor 1020 euro. Alles was met Delta airlines trouwens. Ook genoeg gegeten en gedronken trouwens, en de tv werkten oop prima :wink:
Geboekt dit alles bij “Jan Doets” reizen, echt een prima organisatie, komplimenten aan Jan :wink:

ervaring met KLM.

Hoe ver gaat de service van KLM, niet dus.
Onze zoon heeft darmproblemen, hij heeft een mailtje naar de KLM gestuurd, met het verzoek, of hij een plaats, dichtbij het toilet kon boeken, niet dus, daar begon men niet aan.

Jan Doets inderdaad niets over te klagen.
Destijds via zijn reisbureau met de familie een maand in het westen van de VS rondgetourd. Met KLM op San Francisco gevlogen.

Grote Boeing, een 3-4-3 als ik mij goed herinner. Nog een oud entertainmentsysteem (paar tv’s over de cabine verdeeld), maar alles goed gegaan. Mijn oom en tante vierden toevallig die dag hun trouwjubileum, dus kregen als cadeau een fles champagne van het personeel en een lading extra snoep om mee te nemen voor de kids. Klasse! Verder iedereen vriendelijk, ze maken graag een praatje met je, als je iets extra’s wilt krijg je het ook.

Terugvlucht wel een foutje: motorpech. We zaten al in het vliegtuig en het zou nog even duren. Voorlopige prognose: half uurtje vertraging. Mensen onrustig, dus ik stelde voor aan de stewardes om alvast de film aan te zetten als afleiding. Een paar minuten later kwam er een vrolijke geanimeerde Oger (Shrek 3) over het scherm dansen en het werd rustiger in de cabine.
Even later iedereen eruit, want het zou te lang duren. Wachten aan de gate, grondpersoneel maakte een potje van de berichtgeving en de geluidsinstallatie was om te janken, dus toen het vliegtuigpersoneel ook naar buiten kwam, ging de piloot zelf maar op de balie staan en schreeuwde wat er ging gebeuren (zulke mensen hoor je te hebben!)
Uiteindelijk iedereen naar een goed hotel gebracht (Mariott) met bussen, het duurde wat lang, maar was allemaal goed te begrijpen onder de omstandigheden. Een grondagent meegekregen die op ons zou passen, maar we moesten haar zelf uitleggen wat ze voor ons moest regelen (gelukkig geen direct personeel van KLM, dus aan hun geen blaam).
Volgende dag na 28 uur vertraging vertrokken met 1500$ aan kortingsbonnen (wel binnen een jaar opgebruiken bij KLM of NWA).

Zomer 2008 met KLM op Montreal, QC, Canada. Ticket boeken was lastig, want die kortingsvoucher die je met rentepunten kon kopen, was niet inwisselbaar aan de balie op Schiphol en de vouchers konden niet via internet. In de eerste instantie mocht ik zelfs maar 2 vouchers inzetten, maar de geduldige dame pakte het handboek van het boekingssysteem erbij en kon via een omweg toch alles erin krijgen.
MD-11 vloog prima, vriendelijk en behulpzaam personeel, de nooduitgang werd geblokkeerd met een kar vol drankjes die we vrij mochten pakken (schijnt standaard te zijn bij de MD-11).
Terugweg met een half-cargo die ook half uit elkaar viel (isolatiemateriaal dat over de rand van een wc-hokje uitstak; stoelen die spontaan onderdelen verloren). Personeel weer niets over te klagen.

Net een paar dagen terug van een tweede tripje Quebec (vliegen op Montreal) en weer weinig te klagen gehad: vriendelijk personeel, catering was compleet en de MD-11s zijn nu vernieuwd en hebben persoonlijke entertainmentsystemen.

Over het algemeen: nooit te klagen over personeel (is ook deels hoe moeilijk sommige mensen doen tegen ze); ietsje meer beenruimte had geen kwaad gekund; op de plattegrond online staat dat sommige gangpadstoelen hun leuningen omhoog kunnen klappen, maar in de praktijk altijd onmogelijk; voor nieuwe tv-schermpjes hebben ze toch wel wat verouderde modellen geinstalleerd (ik had meer verwacht); beetje jammer dat aan hun verouderde dubbele jackplug-systeem vast blijven houden, zodat eigen headsets onmogelijk zijn (maar je mag tegenwoordig de vliegtuigoortjes houden, dus ik ga mooi zelf verlooppluggen solderen!) en waar blijven die laptopaansluitingen à la 2009??? (En dan niet dat baggersysteem met verloopadapters van 80 euro…)

Net terug van een heerlijke vakantie… Deze keer gevlogen met Eva air en TOP! Lekker veel beenruimte! Ook het personeel verdient een pluim!
De volgende keer boeken wij weer met Eva air! :wereld:

Mijn ervaringen met KLM zijn top! Aardig personeel en fatsoenlijke eten voor de lange vluchten. Het enige minpunt is dat de tickets van KLM altijd duurder zijn dan de concurrent en dan vlieg je toch eerder met de concurrent>>>.

Groet Karin

Kwestie prijzen deze zijn nu wel het goedkoopst bij etihad en emirates en dan nog met nieuwe vliegers ik ben een 1m84 en heb geen problemen met been ruimte in europa is er volgens mij een prijzen afspraak elk jaar is er wel iemand de goedkoopste ik spreek uit ervaring bijna jaarlijks gaan we naar Thailand en speur ik het internet en de reisbureaus af en de laatste jaren is het altijd met een aziatische maatschapij dat we vertrekken maar je vertrekluchthaven moet je niet altijd in eigen land gaan zoeken vb: dusseldorf,frankfurt,londen enz…met je verplaatsing daarheen meegeteld is het dan nog goedkoper dan de europese. :wereld:ervaring met KLM :thumbsdown:
Grtz Nesten

Bij KLM kun je zelf je stoel kiezen. Zorgen dus dat je op tijd bent als het inchecken begint. Simpel, snel en keuze zat.

Op tijd bij het inchecken, thuis achter de computer begint het meestal, 24 uur van te voren al online inchecken en zelf je stoel aanwijzen.

Frank

Ik vlieg vaak met de KLM lange afstanden ivm mijn werk en meestal heb ik geen klachten.

Over het algemeen is de KLM niet slecht. Veel klachten komen vaak weer terug zoals arrogant personeel en slecht eten. Ik vind dit wel meevallen, nou ben ik geen moeilijke eter en ik weet dat je ook niet in een restaurant zit maar om nou te zeggen dat het vies is? nee dat niet.
Het eten in de business class is erg goed alleen zullen de meeste reizigers hier daar nooit mee vliegen, ik heb een paar keer een upgrade gehad van de KLM naar de business class, was niets mis mee.

Jammer is bij de 747 dat er nog grote tv´s in het gangpad hangen en geen scherm in de stoel voor je, eigenlijk is dit uit de tijd en voor het geld dat je betaald op de lange vluchten mag je toch wel verwachten dat er een scherm voor je neus zit, andere maatschappijen en zeker de betere hebben dit wel!
Ik ben ook erg blij dat op mijn favoriete bestemmingen, KL en Singapore, nu met de 777 gevlogen word, een fijn toestel.

een ander punt is dat je als Frequent Flyer (Platinum) vaak voorin het vliegtuig terecht kan, in de economy class maar de KLM zet hier ook weer de mensen neer met kleine kinderen, dit vind ik erg storend. Schreeuwende kinderen zijn al de ergenis nummer 1 en ik vind het niet kunnen dat de vaste klanten van de KLM vaak hier midden tussen zitten, schande!
Overigens vind ik het voor iedereen niet fijn om in de nabijheid van schreeuwende kinderen te zitten, geld dus niet alleen voor mezelf.
Ik vind ook dat er best een ticketprijs mag worden gevraagd voor kinderen en niet meer gratis, hierdoor zullen er ongetwijfeld mensen afhaken om met de KLM te vliegen maar dit is maar een minderheid en het is beter voor de overige passagiers die wel de volle pond hebben betaald voor hun ticket maar niet van een goede rust kunnen genieten.

Ik heb weinig klachten over het personeel, het valt best mee zolang je zelf ook normaal doet in het vliegtuig. Ga je echter vergelijken met Aziatische maatschappijen dan mag er best wat meer gelachen worden en iets meer servicegericht mag ook.

Frank

Kinderen betalen ook gewoon een ticketprijs.

Normaliter geldt dat baby’s (t/m 1 jaar) 10% van de volwassenen prijs betalen en kinderen (2 t/m 11 jaar) 75% van de volwassenen prijs. Bij de allergoedkoopste tickets krijgen kinderen soms helemaal geen korting.

Mag van mij wel wat duurder worden, 10% vind ik te weinig laat ze maar meer betalen, klinkt raar maar dat is toch beter voor de overige reizigers, heeft de KLM ook minder klachten.

Ja, ik begrijp je standpunt wel… Ik heb ook eens op een vlucht van Miami naar AMS met KLM een baby op de rij achter me gehad…de hele vlucht heeft ie zitten janken…dat was echt geen pretje…

Hallo? Wat een arrogantie! Wij zijn ook vaste klanten (frequent flyers) van de KLM en vliegen met baby. Tja, en baby’s huilen nu wel eens. Ik zit ook voorin en als andere Frequent Flyers zich er aan storen dan is dat jammer.
Jemig zeg…En wie weet zijn die mensen met baby’s ook wel Frequent Flyers. Het zijn niet alleen jonge single kinderlozen of carriere georienteerde wereldbereizende mensen die frequent Flyers zijn.
En baby’s zijn zo goedkoop omdat ze op schoot moeten. Als je de volle prijs betaald, dan krijgt je baby een eigen stoel maar moet hij wel in de maxi cosi.

Ben trouwens eind mei met KLM naar San Francisco gevlogen. Deels in de cockpit gezeten (broer is piloot op de 747). En het andere deel in de business. Super service weer!

@Klaas: Ja dus? Dit kan bij elke andere maatschappij ook gebeuren. En IPB’ers vliegen echt niet tegen 0-tarief. Ben zelf pas ook mee gevlogen als IPB-er van cockpit personeel en ik moest toch echt nog wel een bedrag betalen.
Als je feiten wil geven, geef dan ook de juiste.